با تراکنش تایید نشده بیت کوین چه کار کنیم؟

زمان مطالعه: 8 دقیقه

مقدمه

تراکنش‌های بیت کوین قابل بازگشت نمی‌باشند؛ یعنی در صورت تایید شدن یک تراکنش بیت کوین، به هیچ شکل نمی‌توان آن تراکنش را بازگردانی یا لغو کرد. اما در شبکه بلاکچین تراکنش‌هایی وجود دارند که تایید نشده که اصطلاحا به آن تراکنش Unconfirmed می‌گویند. زمانی می‌توان گفت یک تراکنش بیت کوین ناموفق یا تایید شده است، که طی 24 ساعت توسط استخراج‌کنندگان انتخاب نگردد و بر روی بلاک چین تایید نشود. هنگامی که شما تراکنشی را انجام می‌دهید، تراکنش شما به همراه سایر تراکنش‌های انجام شده در آن زمان در یک بلاک ارسال می‌شود و از میان این تراکنش‌ها نوعی گزینش صورت می‌گیرد. بنابراین هر مقدار کارمزد تراکنش بیشتری برای تراکنش خود در نظر بگیرید، تراکنش شما زودتر توسط ماینرها بررسی و تایید می‌شود.

راه حل تایید تراکنش تایید نشده بیت کوین

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

جهت حل مشکل تراکنش تایید نشده بیت کوین دو راهکار وجود دارد. لغو تراکنش تایید نشده بیت کوین و افزایش کارمزد تراکنش تایید نشده بیت کوین.

لغو تراکنش تایید نشده بیت کوین

پیش از این که اقدام به لغو کردن یا بازگردانی تراکنش بیت کوین خود کنید، پیش از هر چیز باید مطمئن شوید که تراکنش شما هنوز تایید نشده و در حالت unconfirmed قرار دارد. برای اطمینان از این منظور باید حداقل 24 ساعت صبر کنید. پیگیری تراکنش خود را می‌توانید در سایت‌های جستجوگر بلاک یا بلاک اکسپلورر، بررسی کنید. در صورتی می‌توان یک تراکنش تایید نشده بیت کوین را لغو کرد که تراکنش هیچ گونه تایید یا کانفرمی دریافت نکرده باشد. با استفاده از پروتکل RBF (Replace by Fee) می‌توانید با پرداخت کارمزد بیشتر، تراکنش خود را دوباره بر روی بلاک چین منتشر کنید و این بار می‌توانید مطمئن باشید که با توجه به کارمزد بالاتری که پیشنهاد کرده­اید، تراکنش شما توسط یک ماینر انتخاب شده و تایید خواهد شد. در این روش، تراکنشی که قبلا انجام داده‌اید و تایید نشده، لغو می‌شود و یک تراکنش جدید جایگزین آن خواهد شد. برای استفاده از پروتکل RBF می‌بایست قبل از انجام تراکنش، گزینه مورد نظر آن را در تنظیمات انجام تراکنش و قبل از ارسال بیت کوین فعال نمایید. باید توجه داشته باشید که بسیاری از کیف پول‌ها از این پروتکل پشتیبانی نمی‌کنند. اگر کیف پول شما از این پروتکل پشتیبانی نمی‌کند، می‌توانید با استفاده از روش دوم تراکنش خود را بازگردانی نمایید.

همواره توجه داشته باشید، تراکنش‌هایی که هنوز هیچ کانفرمی ندارند، قابل اعتماد نیستند و فرستنده ممکن است به روش RBF آن تراکنش را به آدرس دیگری تغییر دهد. پس همیشه حداقل منتظر اولین کانفرم باشید.

افزایش کارمزد تراکنش تایید نشده بیت کوین

در این روش شما باید تراکنشی جدید ایجاد کنید، با همان مقدار قبلی ولی این بار کارمزدی بالاتر برای انجام تراکنش خود در نظر بگیرید. البته این کار را باید در کیف پول‌هایی انجام دهید که از ویژگی دابل اسپندینگ یا دوبار خرج کردن (Double Spending) پشتیبانی می‌کنند. برای مثال اگر در کیف پولی که در حال حاضر از RBF پشتیبانی نمی‌کند تراکنشی انجام داده باشید، می‌توانید با نصب کیف پول‌هایی که از RBF پشتیبانی می‌کنند و بازیابی کلمات یادآور و کلیدهای خصوصی در آن‌، تراکنش دیگری با کارمزد بالا و به آدرس خروجی خودتان انجام دهید تا تراکنش شما در اولویت ماینرها برای انتخاب و قرار گرفتن در بلاک قرار گیرد و تایید شود. خوشبختانه اکثر کیف پول‌ها کارمزد استخراج کننده را به صورت خودکار انتخاب می‌کنند تا از اینکه ساعت‌ها برای تایید تراکنش خود منتظر بمانید، جلوگیری شود و نیز مطمئن شوید که تراکنش شما در بلاکی از بیت کوین تایید نشده باقی نخواهد ماند.

بنابراین اگر با تراکنش رمزارزها آشنایی کامل ندارید جهت کارمزد تراکنش‌ها، همان مقدار پیش‌فرض کیف پول را انتخاب کنید و میزان پیش‌فرض کارمزد را تغییر ندهید.

افزایش سرعت تراکنش بیت‌کوین

در هنگام انجام تراکنش اگر شما کارمزد تراکنش بیت‌کوین را پایین انتخاب کنید، ممکن است نیاز باشد چندین ساعت یا حتی چند روز برای انجام تراکنش منتظر بمانید. در چنین شرایطی برای سرعت بخشیدن به تراکنش بیت‌کوین می‌توانید از سایت‌هایی که به تراکنش‌های بیت‌کوین سرعت می‌دهند استفاده کنید. چنین سایت‌هایی در بیشتر مواقع دارای هزینه هستند ولی برخی دیگر نیز بطور رایگان، افزایش سرعت تراکنش‌های بیت‌کوین را انجام می‌دهند و تراکنش شما را در بلاک های در حال پردازش قرار می‌دهند..

سایت‌های افزایش دهنده سرعت تراکنش بیت‌کوین (Bitcoin transaction accelerator) یک درخواست به استخر استخراج ارسال می‌کنند تا تراکنش موردنظر بیت‌کوین، با وجود کارمزد بسیار کمی که دارد در بلاک‌ بعدی جا گیرد تا تراکنش تایید شود. در این جا برای افزایش سرعت تراکنش بیت کوین سایت ViaBTC که از سال 2017 در این زمینه فعال و جزو بهترین ارائه کننده‌های سرویس شتابدهی به تراکنش‌های بیت کوین است را به شما معرفی می‌کنیم و نحوا عملکرد این سایت را آموزش می‌دهیم.

برای افزایش سرعت تراکنش‌های بیت کوین وارد سایت viabtc.com شوید و از منو بالا گزینه Tool را انتخاب کنید.

در مرحله بعد آدرس تراکنش تایید نشده مورد نظرتان را در کادر وسط صفحه وارد نمایید. پس از آن می‌توانید هم به صورت رایگان و هم به صورت غیر رایگان از خدمات شتابدهی به تراکنش استفاده کنید.

تراکنش تایید نشده بیت کوین

سرویس افزایش سرعت تراکنش بیت کوین رایگان

در این سرویس می‌توانید بدون ورود به حساب کاربری خود نزد سایت، تراکنش‌ تایید نشده بیت کوین خود را ثبت کنید تا سرعت تراکنش شما به صورت رایگان افزایش یابد و تراکنش شما در اولویت ماینرها قرار گیرد. البته این سرویس رایگان دارای محدودیت‌هایی است. شما فقط قادر خواهید بود تراکنش‌های با ارزش بیش از 0.0001BTC و در هر ساعت حداکثر 100 تراکنش را به صورت رایگان از طریق این سرویس شتابدهی کنید که برای استفاده کاربران عادی مقدار مناسبی است.

سرویس افزایش سرعت تراکنش بیت کوین غیر رایگان

برای استفاده از این سرویس باید وارد سیستم شوید. هزینه از مانده حساب شما نزد سایت کسر می‌شود و اگر موجودی شما کافی نباشد، برای ادامه نیاز به واریز دارید. در این سرویس، معاملات ارسالی در اولویت بالا قرار می‌گیرند تا در بلوک بعدی که در حال ماینینگ است قرار گیرد. البته زمان ایجاد بلوک در هر زمان متغیر می‌باشد. با انتخاب این سرویس به محض این‌که بلوک بعدی استخراج شود، تراکنش شما تایید می‌شود و این سریعترین حالت ممکن جهت تایید تراکنش بیت کوین است.

جلوگیری از تراکنش‌های تایید نشده و کاهش کارمزد انتقال بیت کوین

همانطور که گفته شد، استفاده از کارمزد پیش‌فرض کیف پول‌ها سبب می‌شود که به مشکل عدم تایید تراکنش‌ها دچار نشوید. اما گاهی شاید بخواهید با کارمزد پایین‌تر تراکنش خود را انجام دهید و کارمزد کیف پول بالا باشد. برای این کار باید بدانید که حداقل کارمزد مورد نیاز جهت تایید تراکنش در زمان انجام تراکنش شما چه میزان می‌باشد. جهت اطلاع از این کارمزد وارد سایت bitcoinfees شوید.

تراکنش تایید نشده بیت کوین

با توجه به سرعت تراکنش و زمان انجام تراکنش می‌توانید کارمزد مورد نظر خود را به صورت بهینه انتخاب کنید. به طور مثال با توجه به اطلاعات تصویر، اگر بخواهید تراکنش شما در زمان کمتر از 20 دقیقه انجام شود، باید حداقل 72 ساتوشی به ازای هر بایت تراکنش درنظر بگیرید و اگر بخواهید تراکنش شما کمتر از 1 ساعت تایید شود شما باید حداقل میزان 48 ساتوشی بر بایت جهت انجام تراکنش انتقال بیت کوین خود در نظر بگیرید. دقت داشته باشید که اطلاعات فوق مربوط به زمان نگارش مقاله است و در زمان مطالعه شما، این مقادیر متفاوت خواهند بود و جهت اطلاع از مقادیر به روز شده به سایت bitcoinfees مراجعه کنید.

سخن پایانی

در پایان به خاطر داشته باشید که جهت انجام تراکنش‌های بیت کوین، مطمئن شوید تراکنش شما بیش از یک کانفرم دریافت کرده است و در هنگام انتقال بیت کوین برای اینکه از تایید تراکنش خود اطمینان حاصل کنید، حتما کارمزدی که کیف پول به شما پیشنهاد می‌دهد را وارد کنید و یا از سایت‌های تخمین کارمزد استفاده کنید و کارمزد در نظر گرفته جهت تراکنش کمتر از مقدار محاسبه شده در این سایت‌ها نباشد. زیرا احتمال تایید نشدن تراکنش بیت کوین وجود دارد. همچنین تراکنش‌ها در زمان شلوغی شبکه ممکن است با تاخیر مواجه شوند و دیرتر تایید شوند، در این حالت امکان دارد تراکنش تایید نشده بیت کوین به‌وجود آید. برای برطرف کردن این مشکل نیز می‌توانید به سایت‌های افزایش سرعت تراکنش بیت کوین مراجعه نمایید و به صورت رایگان تراکنش خود را به بلاک بعدی در حال پردازش منتقل کنید تا سرعت تراکنش بیت کوین مورد نظر خود را افزایش دهید و تراکنش را شتابدهی کنید. البته این راهکار بیشتر جهت افزایش سرعت تراکنش بیت کوین که به دلیل شلوغی شبکه با تاخیر مواجه شده است انجام می‌شود.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

19 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی ترین بیشترین رأی
Inline Feedbacks
View all comments

سلام وقت بخیر .
من از کیف کوینومی که فرمتش آدرسش سگویت (با bc1 شروع میشه) هست با موبایلم مقداری بیت کوین رو به آدرس لجرم که آدرسش با رقم ۳ شروع میشه ارسال کردم و مقدار کارمزد هم همون حالت دیفالت ( ۰.۰۰۰۱۰۶۴۰btc ) گذاشتم و اصلا بهش دست نزدم . بعد از ۸ ساعت هنوز not confirmed هست .
توی کوینومی نوشته waiting for transaction و هیچ اقدامی نمیتونم سرش انجام بدم
توی لجر هم تراکنشش نمایش داده میشه و مینویسه not confirmed و هر چند دقیقه یک بار خود به خود اون تراکنش از لیست تراکنشها حذف میشه و بعد دوباره میاد و با همین اومد و رفتن ها مبلغ تراکنش به موجودیم اضافه میشه و بعد کم میشه و این قضیه مدام تکرار میشه .
توی سایت VIA که گذاشتید رفتم اما مدام میگه بعدا امتحان کنید .
ممنون میشم راهنماییم کنید .

سلام با کارمزد ۰.۰۰۰۱ در بهترین حالت یکی دو روزه برسه
اگر مقدارش زیاد هست از شتابدهنده هایی مثل https://bitaccelerate.com/ هم میتونید استفاده کنید
ولی در کل احتمالا زیر ۱ هفته میرسه

ممنون از راهنماییتون .
واریز شد .

سلام بنده از سال ۹۹ بیت کوین خریداری کردم متاسفانه به ولت نیومده و این ۲ راه حل که شما عرض کرده بودید را امتحان کردم ولی متاسفانه جوابگو نبوده . چیکار کنم بزرگوار

یبخشید
منظور از اینکه تراکنش جدید هم اندازه قبلی باشد یعنی تراکنش جدید همراه با کارمزد هم اندازه قبلی باشد یا مقدار بیت کوین بدون کارمزد؟؟
میشه دقیق تر بگین چون کارمزد که میاد روش مقدار بیت کوین کم میشه.
ممنون میشم یه نفر که بلد هست تماس بگیره باهام. جبران میکنم

با سلام
بنده بیش از یه هفته هست تراکنش انتقال بین کوین در تراست ولت زده ام اما هنوز unconfirmed هست. کارمزد رو خیلی پایین انتخاب کرده ام. دوستانی که تجربه دارن بگن چی میشه اخرش
چیکار کنم انجام شه.
تو حسابمم بیت کوین نشون نمیده دیگه تا دوباره بزنم یا لغو‌کنم. اما pending order هست
Replace by fee ectived رو نوشته yes

آخرین ویرایش 3 سال پیش توسط بهرنگ

سلام من کیف پول کوینومی دارم الان ده روزه تتر رو با چنجلی به اتریوم زدم پنج بار تکرار کردم و همه آن کانفرم شده و پندینگ شده و کیف پول روی لپ تاپ هستش و گزینه لغو نداره درسته اون آدرسی که شما دادین برا بیت کوین هستش درسته الان هم که میزنم میزنه no connection available چیکارکنم دوست عزیز

سلام. اگر میتونید تراکنشتون رو تکرار کنید یعنی از کیف پولتون کم نشده که دیگه اون تراکنش اصلا ایجاد نشده که بخواد pending باشه. در اینصورت احتمالا مقدار تتر ارسالی کم هست یا اینکه fee ارسال رو پایین میزنید. دقت داشته باشید هزینه شبکه ی تتر omni الان ۲۳ تتر هست.

با سلام. در انتقال بیت کوین کیف به کیف، متاسفانه با انتخاب کمترین کارمزد تراکنش و پس از گذشت ۳روز، در مبدا pending و در بلاک چین تراکنش mempool شده. حالا باید مدت زمان بیشتری رو منتظر بود یا بیت کوین از بین رفته؟

سلام. ۲ راهکار برای مشکل شما وجود داره، اول افزایش کارمزد تراکنشتون و دوم لغو کردنش. هر دو مورد در این مقاله توضیح داده شده.

متاسفانه راهکار دوم که کیف من قابلیتش نداره. برای راهکار اول هم منوط به هزینه هست. حالا اگر هیچ کاری نکنیم سرآخر وضعیت این تراکنش چی میشه؟ برمی گرده بیت کوین تو مبدا یا کلا بیت کوین از بین می ره؟

این وضعیت رو بهش میگن تراکنش طرد شده. احتمالا همینطور معلق باقی میمونه تا زمانی که قیمت بیت کوین انقدر زیاد بشه که ماینرها این تراکنش رو انجام بدن.

هرچه قدر قیمت بیشتر بشه باز ماینر اولویت رو می ده به کارمزدهای بالا.

بله ولی وقتی قیمت بالاتر بره کارمزدها هم بالا میره ، رقابت ماینرها بیشتر میشه، دستگاههای قدیمی توان رقابت در بلوکهای بزرگ رو ندارند. استخرها برای مدیریت هش، شروع میکنن به تقسیم هش ریت بین کارمزدهای پایینتر

برای کیف پول هایی که امکان افزایش دستمزد تراکنش رو نمیدن میتونید از mempool.bid استفاده کنید

سلام جناب من مقداری ترون در کیف پول ترون لینک به بیتکوین تبدیل کردم و بعد فرستادم به حسابم در ادرس ترون در کیف پول تروس والت الان سه روزه نیومده، نظرتونو میفرمایید

سلام. وضعیت تراکنش بیت کوین تون الان چیه؟

سلام جناب ما دیگه نمیتونیم تو حساب بیت کوینز ثبت نام کنیم؟؟با تشکر از شما

سلام. منظورتون از حساب بیت کوین چیست؟