پرداخت کارمزد کمتر تراکنش در کیف پول ارز دیجیتال

زمان مطالعه: 6 دقیقه

مقدمه

حتماً در مبادلات بانکی و انجام تراکنش‌های بانکی مشاهده کرده‌اید که بسیاری از بانک‌ها برای پردازش پرداخت‌ها کارمزد می‌گیرند. درآمد و سودآوری بانک‌ها نشان می‌دهد که کارمزد دریافتی آنها بالاتر از هزینه واقعی انتقال وجوه است. ارزهای دیجیتال برای کاهش هزینه معاملات به منظور افزایش بهره‌وری طراحی شده‌اند، اما هزینه بعضی از معاملات رمزارزی، کمی گران‌تر از پرداخت‌های معمولی است. به عنوان مثال، انجام تراکنش بیت کوین در حال حاضر هر کدام حدود 1 تا 5 دلار هزینه دارد که هزینه بالایی برای پرداخت‌هایی با مقادیر کوچک است. در این مقاله قصد داریم که با بررسی کارمزد انتقال ارزهای دیجیتال مختلف، راهکارهای پرداخت کمتر کارمزد در تراکنش ارز های دیجیتال را بررسی کنیم.

کارمزد تراکنش ارز دیجیتال (Transaction fee) چیست؟

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

قبل از توضیح روش‌های کاهش کارمزد تراکنش ارز دیجیتال، باید با مفهوم کارمزد تراکنش و کاربردهای آن آشنا شویم.

رمزارزها برای ثبت و تأیید معاملات، به فناوری بلاکچین اعتماد می‌کنند. هر بار که یک معامله رخ می‌دهد، قبل از اینکه به بلاکچین اضافه شود، باید توسط ماینرهای رمزارز تأیید شود. فرآیند تأیید، شامل استفاده از منابع محاسباتی برای حل یک مسئله رمزنگاری است و پاداش تأیید بلاک یا معامله، یک کوین جدید است.

برای تأیید تراکنش چقدر کارمزد پرداخت کنیم؟

اکنون این سؤال مطرح می‌شود که ماینرها چرا باید تراکنش‌ها را تأیید کنند؟

ماینرها به انگیزه دریافت کارمزد تراکنش ارز دیجیتال، یک تراکنش جدید را تأیید می‌کنند یا تراکنشی را که توسط ماینرهای دیگر تأیید شده، مجدداً بررسی و تأیید می‌کنند. این کار باعث افزایش امنیت شبکه بلاکچین خواهد شد.

همچنین کارمزد تراکنش‌ ارز دیجیتال، تنها انگیزۀ پردازش معاملات پس از استخراج تمام کوین‌ها -حداقل در مورد بیت کوین- است. پس برای اینکه تراکنش شما زودتر تأیید شود، نیاز است که کارمزد بیشتری پرداخت کنید.

کسانی که مایل به پذیرش زمان معاملات بیشتر هستند، ممکن است کارمزد کمتری جهت تراکنش ارز دیجیتال پرداخت کنند؛ اگرچه مطمئناً حداقل کارمزدی وجود دارد که باید رعایت شود. اگر کارمزد پرداختی از آن میزان کمتر باشد، احتمال اینکه یک تراکنش هیچ وقت تأیید نشود وجود دارد. در این صورت، با موضوع تراکنش تایید نشده مواجه می‌شویم.

در هنگام ترید ارز دیجیتال کارمزد تراکنش می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی در کل سود یا زیان سرمایه شما داشته باشد. بنابراین مهم است بدانید که چگونه کارمزد تراکنش ارز دیجیتال را به حداقل برسانید. اگرچه کاهش مقدار کارمزدها همیشه ممکن نیست، اما چندین راه‌حل آسان وجود دارد که می‌توانید برای کاهش هزینه‌ها و جلوگیری از اضافه پرداخت هزینه‌ها، انجام دهید.

چگونه کارمزد کمتری در تراکنش ارز های دیجیتال پرداخت کنیم؟

بسیاری از رمزارزها در حال بررسی روش‌هایی هستند که با افزایش چشمگیر سرعت پردازش، هزینه معاملات را به حداقل می‌رسانند. با گذشت زمان‌، این تلاش‌ها می‌تواند هزینه معاملات را کمتر کند.

بهترین روش برای کاهش کارمزد تراکنش ارز دیجیتال، استفاده از کوین‌هایی است که شبکه آنها کارمزد کمتری دریافت می‌کنند. به عنوان مثال، جهت تأیید تراکنش، هزینه پرداخت با توکن‌های بر بستر بلاکچین ترون، کارمزد به مراتب پایین‌تری نسبت به کوین‌های موجود بر بستر بلاکچین اتریوم نیاز دارند.

در این قسمت، میانگین کارمزد جهت پردازش تراکنش برخی از کوین‌ها را مشاهده می‌کنید. البته این مقدار با توجه به حجم تراکنش‌ها و وضعیت شبکه هر رمزارز در زمان‌های مختلف متغییر است.

$2.587 Monero
$1.184 Bitcoin
$0.363 Dash
$0.347 Ethereum
$0.198 Litecoin
$0.097 Bitcoin Cash
$0.0105 EOS
$0.0037 Ripple

کدام کیف پول کارمزد کمتری دارد؟

کارمزد تراکنش ارز دیجیتال، برای پرداخت به افرادی است که تراکنش شما را در بلاک قرار می‌دهند و تأیید می‌کنند. زمانی که شما یک رمزارز را انتقال می‌دهید، کیف پول شما به صورت پیش‌فرض مقداری را به عنوان کارمزد انتقال در نظر می‌گیرد. البته اکثر کیف پول‌های بزرگ به شما این امکان را می‌دهند که کارمزد را به صورت سفارشی تعیین کنید. اما مراقب باشید؛ کارمزد پایین‌تر به معنی زمان انتظار بیشتر جهت تأیید تراکنش است. به عنوان مثال، در حال حاضر اگر 2 ساتوشی بر بایت کارمزد قرار دهید، تقریباً ده روز طول می‌کشد تا تراکنش بیت کوین شما تأیید شود.

پرداخت کارمزد کمتر در کیف پول

احتمالاً تا به حال شنیده‌اید که برای پرداخت کارمزد کمتر در کیف پول ها، در زمان انجام تراکنش‌ها شما می‌توانید کارمزد تراکنش‌ ارز دیجیتال را به صورت دستی انتخاب کنید یا در برخی کیف پول‌ها می‌توانید از الویت‌های تعیین‌شده توسط کیف پول جهت پرداخت کارمزد تراکنش استفاده کنید.

حال این سؤال مطرح می‌شود که در صورت تغییر کارمزد کیف پول، چه کارمزدی مناسب‌ترین هزینه و بالاترین سرعت را برای انجام تراکنش به ما می‌دهد؟ برای این کار می‌توانید به سایت‌هایی که کارمزد تراکنش‌ها را آنالیز می‌کنند مراجعه کنید.

به عنوان مثال از طریق سایت اتر اسکن می‌توانید با مراجعه به بخش Gas Tracker بررسی کنید که چه کارمزدی مناسب‌ترین هزینه و بالاترین سرعت را برای انجام تراکنش‌ها بر بستر اتریوم، به ما می‌دهد.

یا از طریق سایت bitcoinfees.net می‌توانید میزان کارمزد مناسب جهت تأیید تراکنش بیت کوین را در زمان مناسب مشاهده کنید.

در نظر داشته باشید که اکثر کیف پول‌های محبوب، از کارمزد تراکنش ارز دیجیتال به صورت مستقیم منتفع نمی‌شوند و تمام این کارمزد به بستر بلاکچین منتقل می‌شود و در اختیار شبکه هر ارز دیجیتال قرار می‌گیرد. منبع درآمدی کیف پول‌ها از روش‌های دیگری تأمین می‌شود.

البته شما می‌توانید با استفاده از کیف پول‌هایی که استاندارد سگویت (Segwit) در آنها فعال شده، زمان تراکنش و هزینه تراکنش بیت کوین را کمتر کنید.

سگویت، مشکلی را که تحت عنوان شکل‌پذیری تراکنش (Transaction malleability) شناخته می‌شد، برطرف کرد و این امکان را به وجود آورد که داده‌های تراکنش‌های بیت‌کوین قبل از اینکه در شبکه پردازش شوند، تغییر کنند. این موارد سبب کاهش سایز تراکنش‌ها و افزایش سرعت تراکنش ها می‌شود.

پرداخت کارمزد کمتر در کیف پول

سخن پایانی

فاکتورهای مختلفی بر میزان کارمزد تراکنش‌ ارز دیجیتال و سرعت تأیید هر تراکنش تأثیرگذار است. مهم‌ترین آنها این دو مورد است:

  1. تعداد تراکنش‌ها در شبکه هر ارز دیجیتال یا شلوغی و باری که روی شبکه بلاکچین هر رمزارز وجود دارد
  2. کارمزدهای تعیین‌شده توسط سایر کاربران شبکه

بنابراین هر چقدر تعداد تراکنش‌ها بیشتر باشد، زمان بیشتری برای پردازش هر تراکنش نیاز خواهد بود. این موضوع به خاطر این است که تعداد محدودی ماینر یا تأییدکننده تراکنش وجود دارد و تعداد محدودی از تراکنش‌ها می‌توانند در یک بلاک‌ از بلاکچین هر رمزارز جا بگیرد. از طرفی هم در صورتی که سایر کاربران میزان کارمزد بالاتری را پرداخت کنند، تراکنش آنها با اولویت بالاتری جهت تأیید قرار می‌گیرد.

در پایان می‌توان گفت که این ماینرها یا ولیدیتورها (Validator) هستند که تراکنش‌های هر رمزارز را پردازش و تأیید می‌کنند. قسمتی از درآمد آنها در واقع از کارمزدهای تراکنش‌ها است که کاربران به ازای هر تراکنش می‌پردازند. بنابراین هر میزان کارمزد تراکنش ارز دیجیتال بیشتر باشد، ماینرها تمایل بیشتری جهت تأیید تراکنش شما دارند.

در نتیجه، برای پرداخت کارمزد کمتر در کیف پول ها، می‌توانید از گزینه کارمزد سفارشی یا حالت سفارش پیشرفته که معمولاً در اکثر کیف پول‌های معروف وجود دارد استفاده کنید تا مناسب‌ترین کارمزد را جهت انجام تراکنش ارز دیجیتال پرداخت کنید.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

1 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی ترین بیشترین رأی
Inline Feedbacks
View all comments

عالی ممنون