سرعت تراکنش ارز دیجیتال چیست؟ جدالی نفس‌گیر بین رمزارزها

زمان مطالعه: 5 دقیقه

مقدمه

حتماً تا به حال بار‌ها و بارها شنیده‌اید که این روزها، میان شبکه‌های مختلف بلاکچین بر سر فراهم نمودن بیشترین سرعت تراکنش (Transaction Speed) در بازار ارزهای دیجیتال رقابت سنگینی صورت گرفته است. اما نکته‌ای که وجود دارد این است که چرا سرعت تراکنش ها اهمیت دارد و علت تفاوت در سرعت تراکنش ها میان کوین‌های برتر بازار رمزارزها چیست؟ در ادامه به مفهوم سرعت تراکنش و دلیل اهمیت آن برای آینده رمزارزها خواهیم پرداخت.

سرعت تراکنش (Transaction Speed) چیست؟

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

قبل از اینکه به چرایی و چگونگی تفاوت سرعت در بلاکچین‌های مختلف در دنیای امروز بپردازیم، به توضیح مفهوم سرعت تراکنش و نقش آن در بهبود تراکنش‌ها خواهیم پرداخت. با بررسی مدت‌زمان انتقال رمزارزها از کیف پول مبدأ به کیف پول مقصد (مدت زمان تأیید تراکنش) و بررسی تعداد تراکنش‌ها به ازای هر ثانیه، می‌توان سرعت تراکنش‌ها را در یک رمزارز تشخیص داد.

تعداد تراکنش‌ها در هر ثانیه یک عامل کلیدی برای تعیین مقیاس‌پذیری یک ارز دیجیتال است.
سرعت تراکنش

علاوه بر این، توجه به این نکته الزامی است که سرعت تراکنش‌ها با توجه به شلوغی شبکه و کارمزد تعیین‌شده برای آن تراکنش، در بلاکچین‌های مختلف متفاوت است. اطلاعات بسیار متناقضی در مورد سرعت دقیق معاملات در برخی شبکه‌ها وجود دارد. بسیاری از آنها وعده دستیابی به سرعت‌های بسیار بالا در تراکنش‌ها را می‌دهند اما درستی آنها تأیید نشده است.

دقت داشته‌ باشید که تمامی اخبار مرتبط با به‌روزرسانی‌های جدید در مورد سرعت تراکنش‌ها دارای اغراق هستند.

همچنین مدت‌زمان ثبت‌شده در مورد زمان تأیید تراکنش‌ها به صورت تقریبی است؛ از این رو ممکن است در مواردی ببینید که برای یک رمزارز زمان تأیید تراکنش معادل 30 دقیقه ثبت شده است، اما تراکنش مربوط به آن ارز در مدت زمان 10 دقیقه یا حتی 1 ساعت صورت گرفته است. بنابر این در کنار موارد تأثیرگذار دیگر، توجه به واریانس زمان تأیید تراکنش هر کوین‌ نیز در برآورد سرعت تراکنش‌ها مؤثر است.

سرعت تراکنش‌ها را می‌توان با بررسی سرعت رسیدن آن از یک کیف پول به کیف پول دیگر یا بررسی توان شبکه با توجه به تعداد تراکنش‌ها در هر ثانیه به دست آورد. این زمان در شبکه‌های مختلف، متغیر است.

چه عواملی بر سرعت تراکنش‌ها تأثیرگذارند؟

عوامل مختلفی وجود دارند که تعیین‌کننده سرعت تراکنش‌ها در یک شبکه هستند. اما با توجه به مواردی مانند داده‌های صرافی‌ها و واریانس زمان تأیید تراکنش هر کوین‌، می‌توان سرعت تراکنش‌ها را تخمین زد. همچنین سرعت تراکنش‌ها به زمان تراکنش نیز بستگی دارد. از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار در سرعت تراکنش ها در بسیاری از ارزهای دیجیتال، محدودیت تعداد تراکنش‌ها است. ارزهایی مانند بیت کوین، لایت کوین (و تعداد دیگری از ارزهای برتر) دارای محدودیت در تعداد تراکنش‌ها در ثانیه هستند. در حال حاضر این موضوع در میان توسعه‌دهندگان و کاربران دنیای رمز‌ارزها بسیار داغ و بحث‌برانگیز است.

در صورت وجود حمایت و اجماع بین کل جامعه یک رمزارز، توسعه‌دهندگان می‌توانند یک فورک جدید ایجاد کنند و به رفع این مشکلات بپردازند. اما با در نظر گرفتن تمامی جوانب، این امر به ندرت اتفاق می‌افتد. به عنوان مثال بیت کوین کش در پی رفع مشکل محدودیت سایز بلاک، به صورت فورکی از بیت کوین ایجاد شد.

افزایش سایز بلاک به معنی افزایش حداکثر سرعت تراکنش است و به مقیاس پذیری بیشتر شبکه می‌انجامد. توجه داشته باشید که هر فورک یا اصلاح جدید در یک شبکه که به منظور افزایش سرعت تراکنش‌ها یا حل مشکل محدودیت سرعت اتفاق می‌افتد، علاوه بر مزیت‌های بسیار، می‌تواند معایبی هم داشته باشد. بنابراین زمانی که فردی به شما می‌گوید که همه فورک‌ها خوب هستند، به آنها یادآور شوید که این تغییرات ممکن است معایبی همچون زمان تراکنش‌ها، مشکل مقیاس پذیری، کارمزد و موارد مربوط به غیرمتمرکزسازی را به دنبال داشته باشد.

سرعت تراکنش

سرعت تراکنش‌ها با توجه به شبکه‌های مختلف متفاوت است. اما اغلب شبکه‌ها سقف مشخصی برای تعداد تراکنش‌ها در هر ثانیه دارند که به محدودیت در مقیاس پذیری می‌انجامد. از این رو توسعه‌دهندگان به فورک‌هایی روی می‌آورند که محدودیت در تعداد تراکنش را ندارد یا تعداد تراکنش در هر ثانیه را بهبود بخشیده است.

سرعت تراکنش‌های فعلی رمزارزها:

در این بخش به بررسی جایگاه رمزارزهای برتر با توجه به سرعت تراکنش‌ها خواهیم پرداخت. توجه داشته باشید که ارزیابی سرعت تراکنش‌ها بسته به عوامل مختلف، متغیر است. سایت Medium بر اساس منابع آنلاین مختلف، میانگین سرعت تراکنش های شبکه را بر اساس تعداد تراکنش‌ها در ثانیه، به شکل زیر رتبه‌بندی کرده است:

نام ارز دیجیتال تعداد تراکنش در ثانیه
بیت کوین (BTC) 7
بیت کوین کش (BCH) 61
اتریوم (ETH) 15
ریپل (XRP) 1500
ای او اس (EOS) 3000
آیوتا (MIOTA) 1500
استلار (XLM) 3000
کاردانو (ADA) 257

توجه داشته باشید که هر کدام از این مقادیر ممکن است با اغراق همراه باشد و تعداد تراکنش‌ها در هر ثانیه به عوامل متعددی بستگی دارد.

برای اطلاع از جایگاه و قیمت ارزهای دیجیتال به این صفحه بروید.

سخن پایانی

با مطالعه این مقاله به اهمیت سرعت تراکنش ‌ها در مقیاس‌پذیری ارزهای دیجیتال پی خواهید برد. در حال حاضر تمامی شبکه‌های بلاکچین به دنبال دستیابی به حداکثر تعداد تراکنش در ثانیه هستند و برای غلبه بر سایر رقبای خود تلاش می‌کنند، اما برخی شبکه‌های بلاکچین به مواردی که در راه رسیدن به این هدف از دست می‌دهند توجه چندانی ندارند.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments