بازیابی بیت کوین های گم‌شده چگونه است؟

زمان مطالعه: 8 دقیقه

مقدمه

یکی از نگرانی‌‌هایی که کاربران تازه‌کار در عرصه رمزارز‌‌ها خصوصاً بیت کوین دارند، از دست دادن دارایی‌‌های رمزارزی است. این از دست رفتن دارایی می‌‌تواند به دلیل سهل‌‌انگاری خود فرد اتفاق بیفتد یا کیف‌ پول آنها مورد هجوم هکر‌‌ها قرار گیرد. اما مهم‌تر از دلیل از دست رفتن بیت کوین، شیوه‌‌های بازیابی بیت کوین های مفقودشده است که در این مطلب آنها را مرور می‌کنیم.

بیت کوین‌ها چگونه از دست می‌روند؟

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

عوامل زیادی می‌‌‌‌توانند در از دست رفتن بیت کوین‌‌های شما دخیل باشند. شناخت این عوامل می‌‌تواند کمک شایانی به پیدا کردن راه‌‌های بازیابی بیت کوین های گم‌شده کند. با هم به بررسی برخی از این عوامل می‌‌پردازیم.

مفقود شدن کیف‌ پول

اگر در کیف‌ پول خود، مقداری پول نقد داشته باشید و آن را گم کنید، چه اتفاقی برای پول‌‌های شما می‌افتد؟ به احتمال زیاد هرگز رنگ پول‌‌های خود را نخواهید دید. این تقریباً همان اتفاقی است که می‌‌تواند برای بیت کوین‌‌های ذخیره‌شده در والت شما بیفتد. اکثر کاربران با نصب کیف‌ پول‌‌های کریپتویی، در رایانه یا تلفن همراه خود، دارایی رمزارزی خود را مدیریت می‌‌کنند. حال اگر لپ تاپ یا تلفن همراه چنین فردی دزدیده یا خراب شود، ممکن است دیگر قادر به بازیابی بیت کوین‌‌های خود نباشد.

اجازه دهید به دلیل حساسیت این موضوع، کمی بیشتر در این زمینه صحبت کنیم.

در ابتدای این بخش از مقاله گفتیم که اگر فردی کیف‌ پول خود را گم کند، امکان از دست رفتن سرمایه وی زیاد است. حال فرض می‌‌کنیم تمام سرمایۀ این فرد در یک کارت بانکی است و این کارت مفقود شده است. در این صورت، فرد با مراجعه به بانک مربوطه و درخواست کارت جدید، می‌‌تواند سرمایه خود را باز گرداند؛ چراکه بانک کلیه اطلاعات مالی فرد را در دیتابیس خود ذخیره و در هنگام نیاز آن را فراخوانی می‌‌کند.

در دنیای بیت کوین، بلاکچین حکم بانکی را دارد که همۀ تراکنش‌ها در آن ثبت می‌شوند. بر همین اساس، کیف‌ پول را می‌‌توان به یک کارت بانکی تشبیه کرد که استفاده از آن فقط با داشتن رمز اختصاصی ممکن است. برای بازیابی بیت کوین نیز می‌توان از سید (Seed) استفاده کرد.

بنابراین اگر تلفن همراه یا دیوایسی را که والت خود را روی آن نصب کرده‌‌‌‌اید، گم کنید، در صورت داشتن کلمه بازیابی (Seed) 12 یا 24 کلمه‌‌‌‌ای، به راحتی می‌‌‌‌توانید به بیت کوین‌‌‌‌های مفقود‌شدۀ خود دسترسی داشته باشید.

عبارت بازیابی شامل کلماتی است که در هنگام راه‌‌‌‌اندازی والت برای شما نمایش داده می‌شوند.

در زمان نمایش عبارت بازیابی، حتماً آن را روی کاغذ مکتوب کنید تا در زمان نیاز بتوانید از آن استفاده نمایید. شما برای بازیابی بیت کوین یا دسترسی به دارایی خود در کیف‌ پول‌‌‌‌های دیگر، به این عبارت نیاز دارید.

دقت داشته باشید که ذخیره عبارت بازیابی در همان گوشی‌ای که والت خود را روی آن نصب کرده‌اید، راه حل مناسبی نیست. زیرا با گم شدن یا آسیب دیدن گوشی، عبارت بازیابی نیز از دسترس شما خارج خواهد شد.

بازیابی بیت کوین

توقف سرویس‌‌دهی کیف‌ پول

گاهی ممکن است بنا به دلایلی کیف‌ پول شما دیگر قادر به ارائه سرویس نباشد. به عنوان مثال شاید روزی از خواب بیدار شوید و متوجه شوید که کیف‌ پولی که از آن استفاده می‌‌کرده‌‌اید، باگ امنیتی داشته است. در چنین شرایطی، تیم پشتیبانی والت برای رفع اشکالات پیش‌آمده فعالیت کیف‌ پول‌‌های مجموعۀ خود را متوقف می‌‌کند. در این صورت چه می‌‌کنید؟ پاسخ واضح است. با داشتن عبارت بازیابی و نصب یک کیف‌ پول دیگر، به راحتی می‌‌توانید برای بازیابی بیت کوین خود اقدام کنید.

هک شدن کیف‌ پول

هک شدن بیت کوین غیرممکن است. اما هک شدن کیف‌ پول بیت کوین ممکن است. در صورتی که فردی در زمینۀ امنیت کیف‌ پول خود اهمال‌‌کاری کند، هدف مناسبی برای هکر‌‌ها خواهد بود. البته اگر شما جزو آن دسته از افرادی هستید که موارد امنیتی را رعایت می‌‌کنید، باید بدانید که دارایی شما هم در معرض خطر است. هرچند در ایران در صورت هک شدن می‌‌توانید به مراجع قضایی شکایت کنید، اما چندان دلبستۀ این شکایت نباشید. حتی با پیگیری تراکنش بیت کوین هم احتمالاً به موفقیت خاصی نمی‌رسید و باید با بیت کوین‌‌های خود خداحافظی کنید.

البته در صورت استفاده از کیف‌ پول‌‌های کاغذی یا کیف‌ پول‌‌های سخت‌‌افزاری می‌‌توانید تا حد زیادی دارایی خود را از دست هکر‌‌‌‌ها حفظ کنید.

ارسال به آدرس اشتباه

همۀ ما بار‌‌‌ها در زندگی روزمرۀ خود قصد واریز پول به حساب دیگران را داشته‌‌ایم. در زمان واریز پول به حساب دیگران و در آخرین مرحله، نام صاحب حساب برای شما به نمایش در‌‌می‌‌آید. اگر مشخصات صاحب حساب اشتباه باشد، به راحتی می‌‌توانید از ادامه عملیات جلوگیری کنید. در اکثر اوقات، حتی با بروز خطا در هنگام تراکنش، می‌‌توانید مشخصات صاحب حساب را بیابید. اما هر گونه اشتباه در زمان وارد کردن آدرس والت، می‌‌تواند به قیمت از دست رفتن بیت کوین‌‌های شما تمام شود. به یاد داشته باشید که آدرس تراکنش‌های برخی ارزها مانند بیت کوین کش شبیه آدرس بیت کوین است.  اگر دچار چنین اشتباه مهلکی شدید، امیدی به بازیابی بیت کوین خود نداشته باشید.

فراموش کردن عبارت بازیابی

حتماً تا به اینجای مطلب اهمیت عبارت بازیابی را درک کرده‌‌اید. عبارت بازیابی نقشی اساسی در بازیابی بیت کوین های مفقود شده یا از دسترس خارج شده شما دارد. حال اگر فردی این عبارت بازیابی کیف پول بیت کوین را گم کند یا آن را به یاد نیاورد، چه بلایی بر سر بیت کوین‌‌های وی خواهد آمد؟ پاسخ این سؤال وابستگی زیادی به رعایت اصول امنیتی توسط خود فرد دارد.

اگر کاربری عبارت بازیابی خود را فراموش کند، با استفاده از کلید خصوصی می‌‌تواند به دارایی‌‌های خود، دسترسی پیدا کند.

در صورتی که کلید خصوصی خود را در جایی ثبت کرده باشید، می‌‌توانید به بازیابی بیت کوین خود بپردازید.

البته مسائل دیگری نیز ممکن است باعث از دست رفتن بیت کوین شما شود که به دلیل اهمیت کمتر، از بیان آنها صرف نظر کردیم.

چگونه مانع گم شدن بیت کوین خود شویم؟

همیشه گفته‌‌اند پیشگیری بهتر از درمان است؛ چون هم آسان‌‌تر است و هم کم‌هزینه‌‌تر. بنابراین با رعایت چند ترفند ساده، احتمالاً نیازی به بازیابی بیت کوین پیدا نمی‌کنید. با هم برخی از این موارد را مرور می‌‌کنیم.

بازیابی بیت کوین

استفاده از کیف پول کاغذی

کیف پول‌‌‌های کاغذی به دلیل عدم نیاز به اینترنت، یکی از امن‌‌ترین شیوه‌‌های نگهداری بیت کوین به شمار می‌‌روند. شما با پرینت گرفتن کلید اختصاصی خود روی تکه‌‌ای کاغذ و نگهداری آن در یک مکان امن، دیگر نیازی به گذراندن مراحل بازیابی بیت کوین ندارید.

استفاده از والت سخت‌افزاری

والت‌‌‌های سخت‌افزاری نیز وضعیتی مشابه والت‌‌های کاغذی دارند. مشهورترین والت سخت‌‌افزاری لجر نانو اس (Ledger Nano S) است. این والت‌‌ها از سیستم ذخیره‌‌سازی سرد استفاده می‌‌کنند. امنیت در والت‌‌های سخت‌افزاری بسیار بالاست. بنابراین در صورت رعایت نکات امنیتی در نگهداری آن، همیشه به بیت کوین و سایر رمزارز‌‌های ذخیره‌شده در آن والت دسترسی خواهید داشت.

عدم اعتماد به صرافی‌‌های خارجی

بلافاصله پس از خرید بیت کوین از صرافی‌‌های آنلاین خارجی، بیت کوین خود را به والت شخصی خود منتقل کنید. گاهی اوقات کاربران، بیت کوین خریداری شده را در پنل صرافی نگهداری می‌‌کنند و آن را به والت خود منتقل نمی‌‌کنند. لطفاً شما این کار را انجام ندهید. به دو دلیل می‌‌بایست در اسرع وقت بیت کوین، اتریوم یا دیگر ارز‌‌های خریداری شده را به والت خود منتقل کنید.

اول به دلیل حملات مکرر هکر‌‌ها به صرافی‌‌های خارجی که ممکن است حساب شما را هم به خطر بیندازند.

دوم، اعمال برخی محدودیت‌‌‌‌ها از سوی صرافی‌‌ها برای کاربران ایرانی که ممکن است حساب شما را مسدود کنند.

رمزگذاری روی کیف‌ پول

در ارتباط با اهمیت عبارت بازیابی و نگهداری آن در جایی امن و مطمئن، فراوان سخن گفتیم. اما آیا در مورد رمز‌‌گذاری روی والت هم چیزی شنیده‌‌اید؟ اختصاص یک رمز عبور امن برای والت، ساده‌‌ترین شیوه‌‌ برای بی‌‌نیاز کردن شما به بازیابی بیت کوین است.

تأیید هویت دومرحله‌‌ای (2FA)

برای بیشتر کاربران تأیید هویت دومرحله‌ای یا دوعاملی با اپ «Google Authenticator» گره خورده است. بنابراین با نصب این اپلیکیشن در گوشی خود می‌‌توانید امنیت والت خود را افزایش دهید. البته باید مانند عبارت بازیابی و کلید خصوصی، حتماً کد امنیتی این اپ را نیز در جایی یادداشت کنید.

بازیابی بیت کوین‌ های گم‌شده تا چه حد ممکن است؟

مشخصاً به این سؤال پاسخ دقیقی نمی‌‌توان داد. با این وجود، انجام پروسه‌‌های تأمین امنیت والت تا حد زیادی به روند بازیابی بیت کوین کمک خواهد کرد. یادداشت کردن عبارت بازیابی و کلید خصوصی نیز، احتمال بازیابی بیت کوین شما را افزایش می‌‌دهد.

استفاده از ابزاری به نام FinderOuter نیز امید‌‌ها برای بازگردانی بیت کوین‌‌های مفقودشده را افزایش داده است.

سخن پایانی

بازیابی بیت کوین‌‌هایی که مفقود شده یا موقتاً از دسترس خارج شده‌‌اند، کار غیرممکنی نیست. اما همان‌گونه که گفتیم رعایت نکات امنیتی و از دست ندادن بیت کوین، کاری بسیار ساده‌‌تر از بازیابی آن است.

اگر می‌توانید، از والت‌های کاغذی یا سخت افزاری استفاده کنید. اگر این دو گزینه برای شما مناسب نیست، برای انتخاب والت مناسب، حتما نکات امنیتی والت را بررسی و والت مناسب خود را انتخاب نمایید. پس از نصب نرم افزار والت روی گوشی یا ویندوز، حتما عبارت بازیابی خود را پرینت و در جایی امن نگهداری کنید. همچنین برای اطمینان بیشتر کلید خصوصی والت خود را نیز ذخیره نمایید. استفاده از والت داخلی صرافی‌های آنلاین خارجی و همچنین والت‌های آنلاین نیز برای طولانی مدت توصیه نمی‌گردد.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

3 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی ترین بیشترین رأی
Inline Feedbacks
View all comments

ممنون مقاله مفیدی بود

بیت کوین گم شده

بیت کوین رمز فراموش شده