لیست سایت های کلاهبرداری (اسکم ارز دیجیتال)

زمان مطالعه: 25 دقیقه

رمزارز برای بسیاری از افراد هنوز مفهومی گیج‌کننده است. همین مسئله باعث می‌شود که بسیاری از کلاهبرداران بتوانند به این افراد به عنوان یک هدف ایده آل نگاه کنند. با این حال، رمزارز آن قدر هم مفهوم پیچیده‌ای نیست و با کمی دانش می‌توانید خود را در برابر کلاهبرداری‌های زیادی که در این زمینه وجود دارد، محافظت کنید. سایت های اسکم بیت کوین یکی از معروف‌ترین روش‌های کلاهبرداری در دنیای اینترنت از طریق رمزارزها هستند. روش‌های بسیار زیادی نیز برای کلاهبرداری در این زمینه وجود دارد. هر چند هنوز برخی معتقدند بیت کوین یک شرکت هرمی و کلاهبرداری مدرن است!! ولی در این مقاله به بررسی سایت‌های اسکم و کلاهبرداری می‌پردازیم که باعث بدنامی بیت کوین شده‌اند.

از آن جایی که امکان پیگیری قانونی علیه کلاهبرداری در زمینه رمزارزها به سادگی وجود ندارد، شناخت نسبت به اسکم بیت کوین بسیار مهم است. در این مطلب قصد داریم مروری بر سایت های اسکم بیت کوین داشته باشیم تا آن‌ها را به خوبی بشناسید. شما می‌توانید از این اطلاعات استفاده کنید تا هم با انواع کلاهبرداری آشنا شوید و هم در دام این کلاهبرداران نیفتید.

اسکم بیت کوین چیست؟

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

اسکم بیت کوین به کلاهبرداری از طریق گول زدن کاربران به روش‌های مختلف انجام می‌شود. برخی از کلاهبرداران اقدام به راه اندازی صرافی‌های قلابی می‌کنند و اطلاعات حیاتی برای دسترسی به کیف پول بیت کوین کاربران را از آن‌ها می‌خواهند و سپس آن را ذخیره می‌کنند تا از آن سواستفاده کنند. روش‌های بسیار زیادی در این زمینه وجود دارد که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

روش‌های مورد استفاده سایت های اسکم بیت کوین

فیشینگ

اولین روش کلاهبرداری موجود در لیست موردی است که شاید شما از قبل با آن آشنا باشید، زیرا از این طریق برای هدف قرار دادن مشتریان بانک‌های بزرگ نیز استفاده گسترده‌ای شده است.

این نوع کلاهبرداری که به عنوان “فیشینگ” شناخته می‌شود، هنگامی انجام می‌شود که نامه الکترونیکی دریافت می‌کنید که گویا از طرف بانک شماست (یا در مورد بیت کوین، از ارائه دهنده کیف پول بیت کوینی خود نامه‌ای الکترونیکی دریافت می‌کنید). این ایمیل حاوی لینکی است که شما را به سایتی می‌برد که تقریباً مورد اعتماد به نظر می‌رسد و قرار است با آن مبادله انجام بدهید اما در واقع یک سایت کلاهبرداری است.

هنگامی که جزئیات حساب خود را در این صفحه غیر رسمی وارد می‌کنید، کلاهبرداران همه چیزهایی را که برای ورود به حساب واقعی شما و سرقت وجوه شما لازم است در دست دارند و از آن سو استفاده می‌کنند.

نحوه جلوگیری از کلاهبرداری فیشینگ

  • برای اطمینان از معتبربودن این آدرس، URL مورد نظر را چندبار بررسی کنید.
  • بر روی پیوندهای مشکوکی که برای شما ایمیل شده‌اند، کلیک نکنید.
  • هرگز کلید خصوصی خود را فاش نکنید.

صرافی‌ها و کیف پول‌های قلابی

یکی از روش‌هایی که کلاهبرداران استفاده می‌کنند، راه اندازی سایت های اسکم بیت کوین است که به صورت غیرواقعی خدمات صرافی‌ها و کیف پول‌ها را ارائه می‌دهند. در مواجهه با این سایت‌ها همانند کلاهبرداری فیشینگ، مراقب مبادلات جعلی بیت کوین باشید. ممکن است آنها مانند یک صرافی معتبر به شما خدمت رسانی کنند، اما صرفاً به دنبال جلب نظر شما باشند تا بتوانند اطلاعات حیاتی شما را به دست آورند. برخی از کاربران با پیشنهادات تبلیغاتی که به نظر نمی‌رسد صحیح باشند، گول می‌خورند. برخی دیگر از این صرافی‌ها کاربران را برای ایجاد حساب کاربری و واریز وجه تحت فشار قرار می‌دهند و حتی ممکن است برای کسانی که مبالغ بیشتری را واریز کنند که به نوعی یک پاداش برای گول زدن شما باشد. اما پس از استفاده از کوین‌های شما به ناگهان خدمات خود را قطع کنند و آن وقت بفهمید که تمامی سرمایه شما از دست رفته است.

سایر کلاهبرداران توجه خود را روی ایجاد برنامه‌های کیف پول کاملاً پیچیده و جعلی متمرکز کرده‌اند که پس از بارگیری در تلفن هوشمند کاربر، می‌توانند برای سرقت جزئیات مهم حساب مورد استفاده قرار گیرند. این برنامه‌ها حتی در فروشگاه‌های رسمی و قانونی مانند Google Play در دسترس هستند، بنابراین قبل از دانلود آن‌ها توجه داشته باشید که معتبر باشند.

سایت های اسکم بیت کوین

نمونه‌هایی از صرافی‌ها و کیف پول‌های فیک

BitKRX

یکی از سایت های اسکم بیت کوین معروف BitKRX بود. در دسامبر سال 2017، جامعه بیت کوین و مقامات کره جنوبی کشف کردند که یک صرافی با نام BitKRX برای کلاهبرداری ساخته شده است. این صرافی با حضور در بورس و جا زدن خود به عنوان شعبه‌ای از KRX، که یک بستر تجاری بزرگ و معتبر است، توانست میلیون‌ها کاربر را به دام بیندازد.

نحوه جلوگیری از کلاهبرداری صرافی‌ها و سرویس دهندگان جعلی کیف پول

  • با صرافی شناخته شده و محبوب کار کنید.
  • قبل از ایجاد حساب کاربری در مورد هر صرافی یا سرویس ارائه دهنده کیف پول، تحقیق کنید تا بفهمید تیم پشت پرده آن کیست؟ شرکت در کجا ثبت شده است؟ آیا نقدهای موثقی از سایر کاربران در تأیید مشروعیت آن سایت وجود دارد؟
  • به خودتان اجازه ندهید که در واریز وجه یا ارائه اطلاعات شخصی تحت فشار قرار بگیرید.
  • برنامه‌ها و نرم افزارها را از ارائه دهندگان و صرافی‌ها و کیف پول‌های قانونی بارگیری کنید تا احتمال خطر کلاهبرداری کاهش پیدا کند.

برنامه‌های Poloniex جعلی

Poloniex یک صرافی رمزارز، برجسته و قانونی است. با این حال، در سال 2017 این صرافی هدف کلاهبرداری پیشرفته‌ای قرار گرفت که حداقل سه برنامه کلاهبرداری تجاری Poloniex را در لیست فروشگاه Google Play کم‌ اعتبار کرد.

دو مورد از برنامه‌ها، “Poloniex” و “Poloniex Exchange”، بیش از 5،500 بار قبل از خارج شدن از فروشگاه بارگیری شدند. این برنامه‌ها از کاربران Poloniex می‌خواستند اعتبارنامه حساب خود را وارد کنند، از این طریق کلاهبرداران راهی برای انجام معاملات به نمایندگی از کاربران و حتی قفل کردن حساب قربانیان از دست خودشان پیدا کردند.

ترفندهای سنتی

اگر چه رمزارز مفهومی جدید است، اما هنوز تعداد زیادی کلاهبردار با استفاده از ترفندهای قدیمی می‌توانند تعداد زیادی از کاربران را گول بزنند و سرمایه آن‌ها را به دست بیاورند. مثال کلاسیک این نوع کلاهبردای‌ها، یک تماس تلفنی یا ایمیل ناخواسته از طرف کسی است که ادعا می‌کند از طرف یک IRS تماس گرفته است. این شخص سعی خواهد کرد تا شما را متقاعد کند که بدهی‌هایی به IRS دارید و باید آن را پرداخت کنید و اگر مبلغ مشخصی از Bitcoin را در اسرع وقت به آنها انتقال ندهید، با اقدام قانونی مواجه خواهید شد.

کلاهبرداری به روشی موسوم به “شاهزاده نیجریه” یکی دیگر از این نوع کلاهبرداری‌های سایت های اسکم بیت کوین است و چندین بار در دنیای رمزارز مورد استفاده قرار گرفته است. بنابراین اگر تا به حال با کسی خارج از کشور صحبت کردید و به شما قول داد که مبلغ زیادی ارز دیجیتال را به شما پرداخت می‌کند و در ازای آن باید به آن‌ها کمک کنید وجوه خود را به خارج از کشور منتقل کنند، از عقل خود استفاده کنید و بدانید که قصد دارند از شما کلاهبرداری کنند. هیچکس چیزی را که میلیون‌ها دلار ارزش دارد به صورت رایگان به شما نمی‌پردازد.

نحوه جلوگیری از کلاهبرداری‌های قدیمی

  • پیش از انجام هر کاری به آن به خوبی فکر کنید و جوانب را بسنجید.
  • به ایمیل‌های مشکوک یا تماس‌های تلفنی غریبه‌ها اعتماد نکنید.

سایت های اسکم بیت کوین

روش شناسایی سایت های اسکم بیت کوین

مطمئن نیستید که یک وب سایت برای کلاهبرداری راه اندازی شده است یا خیر؟ در ادامه چک لیستی برای شناسایی سایت های اسکم بیت کوین در اختیار شما قرار داده شده است.

پروتکل https

اولین قدم برای شناسایی میزان امنیت سایت بیت کوین این است که ببینید آدرس آن با https (نه http) شده است یا خیر. اگر آدرس به جای “https” با “http” شروع شود، داده‌هایی که به وبسایت می‌فرستید ایمن نیست و احتمالا سایت موردنظر در حال کلاهبرداری است. یکی دیگر از راه‌های شناسایی پروتکل https این است که علامت قفل روی نوار آدرس مرورگر مشاهده کنید. این مسئله نشان می‌دهد که ارتباط ایمن است.

آدرس URL

 یکی دیگر از راه‌های شناسایی سایت های اسکم بیت کوین این است که ببینید آیا URL وب سایت دارای خطاهای املایی قابل توجه است؟ اگر چنین است، آن سایت می‌تواند جعلی باشد. اگر نوشته‌های سایت دارای گرامر بد، عبارات ناخوشایند یا اشتباهات املایی است امکان این که سایت اسکم باشد وجود دارد. این مسئله لزوماً کلاهبرداری را نشان نمی‌دهد، اما به این معنی است که باید با احتیاط عمل کنید.

ادعاهای غیرمنطقی

یکی دیگر از راه‌های شناسایی سایت های اسکم بیت کوین ادعاهای غیرمنطقی سایت است. آیا وب سایت قول بازگشت غیر طبیعی کوین را می‌دهد؟ (به عنوان مثال، آیا ادعا می‌کند که شما می‌توانید سرمایه خود را دو برابر کنید؟) این مسئله یک شاخص مشترک برای کلاهبرداری است چراکه بسیاری از مردم با این جملات گول می‌خورند.

بخش معرفی

 یکی دیگر از روش‌های شناخت سایت های اسکم بیت کوین نگاه به بخش معرفی سایت ها است. آیا صفحه “درباره ما” وجود دارد؟ آیا اطلاعات اعضای واقعی شرکت را می‌توان دید؟ آیا این صفحه جزئیاتی درباره مکان ثبت شرکت در اختیار شما قرار می‌دهد؟ اگر اطلاعات کمی در مورد خود شرکت و نحوه کار کردن آن در این صفحه وجود دارد، احتمال این که سایت اسکم باشد بسیار زیاد است.

پیوندها

شناخت لینک‌ها و پیوندها یکی دیگر از راه‌های شناخت سایت‌های معتبر هستند. ببینید آیا وب سایت‌های معتبر به این سایت پیوند دارند؟ اگر چنین باشد، این سایت می‌تواند قابل اعتماد محسوب شود و کلاهبرداری نخواهد کرد.

نظرات کاربران

یکی از مفیدترین راه‌های شناخت سایت های اسکم بیت کوین استفاده از نظرات کاربران فعال در حوزه بیت کوین است. ببینید سایر کاربران درباره وبسایت چه می‌گویند؟ آیا نقدهایی منفی وجود دارد؟ اگر چنین است، آنها چه می‌گویند؟ معمولاً جامعه رمزارز بسیار سریع کلاهبرداری‌ها را به گوش اعضا می‌رساند.

دامنه

یکی از از راه‌های تشخیص میزان اعتبار یک سایت، بررسی دامنه و مالک آن است. ببینید مالک ثبت نام دامنه یا وبسایت کیست؟ آیا مالک واقعا شخص معتبر است؟ زمان تاسیس وبسایت را نیز مورد بررسی قرار بدهید و ببینید که آیا دامنه کمتر از شش ماه است که ثبت شده است؟ (می‌توانید با جستجوی جزئیات ثبت آدرس URL پلتفرم در سایتی مانند who.is این اطلاعات را پیدا کنید). هرچه اطلاعات بیشتری در مورد افراد یا شرکت در پشت وبسایت پیدا کنید، کلاهبرداری را راحت‌تر خواهید فهمید.

تاییدیه‌های مشهور

یکی دیگر از راه‌های شناسایی سایت های اسکم بیت کوین این است که این سایت‌ها معمولا تاییدیه‌های مشهور را در سایت خود منتشر می‌کنند تا به اعتبار خود بیفزایند و مردم به واسطه این تاییدیه‌ها به آن‌ها اعتماد کنند. ببینید آیا وبسایت ادعای تاییدیه‌های مشهور دارد؟ آیا چیز دیگری در مورد وبسایت وجود دارد که بسیار عجیب به نظر برسد یا به نظر می‌رسد که خیلی صادق است؟

روش آشنایی

 آیا شما اول در مورد این وبسایت در رسانه‌های اجتماعی چیزی شنیده‌اید یا آیا آنها ابتدا به شما نزدیک شدند؟ پیام‌های ناخواسته روش‌های متداول برای کلاهبرداران برای رسیدن به قربانیان جدید هستند.

لطفاً توجه داشته باشید که این مسائل گفته شده فقط برخی از راه‌های شناسایی سایت های اسکم بیت کوین هستند. ممکن است یک وب سایت کاملا اطلاعات ذکر شده در بالا را داشته باشد ولی در عین حال همچنان یک کلاهبرداری باشد. نکته مهمی که باید به خاطر بسپارید این است که قبل از ارائه هرگونه اطلاعات شخصی یا مالی به هر وب سایت یا برنامه‌ای، دقت و احتیاط خود را انجام دهید. فقط از این طریق می‌توانید سایت های اسکم بیت کوین را به طور کامل شناسایی کنید.

سایت های اسکم بیت کوین

عرضه‌های اولیه قلابی

بسیاری از دارندگان بیت کوین با افزایش نجومی قیمت بیت کوین از زمان آغاز به کار آن مواجه شده‌اند. افرادی که قصد دارند وارد بازار رمزارزها شوند، دیگر توان خرید رمزارزهای گرانی مانند بیت کوین را ندارند. از آن جایی که بسیاری از رمزارزها امکان استخراج ندارند و یا استخراج از آن‌ها بسیار سخت است، ساده‌ترین گزینه برای یک فرد، خرید کوین‌ها است. با این حال روشی برای خرید کوین‌ها به شکل ارزان‌تر وجود دارد. این روش خرید کوین‌ها از طریق عرضه‌های اولیه است که باعث شده بسیاری از سایت های اسکم بیت کوین به دنبال سواستفاده از آن باشند.

معمولا بین مردم اشتیاق زیادی برای خرید ارزهای دیجیتالی جدید وجود دارد. در نیمه اول سال 2018، ICO ها بالغ بر 11.69 میلیارد دلار جمع آوری کردند و با توجه به اینکه بسیاری از خریداران جدید از نحوه کار صنعت رمزارز آگاهی محدود دارند، این مسئله زمینه‌ای مناسب برای سواستفاده کلاهبرداران است.

Pincoin و iFan

اعتقاد بر این است که در آوریل 2018، عرضه‌های اولیه Pincoin و iFan که توسط همان شرکت مستقر در ویتنام اداره می‌شدند، بیش از 30،000 سرمایه گذار را جذب کردند و 660 میلیون دلار کلاهبرداری کردند.

iFan قرار بود یک بستر رسانه‌های اجتماعی برای افراد مشهور باشد و Pincoin قول داد 40٪ بازده ماهانه به سرمایه گذاران را پرداخت کند. بعداً هر دو کلاهبرداری با عنوان نوعی کلاهبرداری در بازاریابی چند سطحی (MLM) خوانده شدند.

سایت های اسکم بیت کوین می‌توانند مردم را متقاعد کنند که یک رمزارز خریداری کنند که در واقع وجود ندارد. به عنوان مثال، یک گزارش نشان می‌دهد 78 درصد عرضه‌های اولیه در سال 2017 کلاهبرداری بوده‌اند، در حالی که یک گزارش جداگانه این رقم را بالای 80 درصد اعلام کرده است. سرانجام، اگر می‌خواهید از طریق خرید کوین در عرضه‌های اولیه ثروتمند شوید، آگاه باشید که شکست‌های بسیار زیادی نیز پشت این قضیه وجود دارد.

نحوه جلوگیری از گول خوردن از طریق عرضه‌های تقلبی

قبل از خرید، در مورد عرضه اولیه به طور کامل تحقیق کنید. به تیم پشت این پروژه، مقاله وایت پیپر آن، هدف از ارائه رمزارز، فناوری پشت آن و مشخصات فروش توجه کنید.

کلاهبرداری از طریق باج خواهی بیت کوین

جدای از این که کلاهبرداران گاهی به امید اجبار قربانیان به پرداخت وجه مالی، وانمود می‌کنند که از اداره مالیات ‌با آن‌ها تماس گرفته‌اند، آنها همچنین وانمود می‌کنند که هکرهایی با نوعی هویت جعلی هستند تا بتوانند از این طریق افراد ناآگاه با کارکرد سایت های اسکم بیت کوین را گول بزنند.

یکی از تغییرات رایج این کلاهبرداری که به صورت یک ایمیل غیرمجاز فرآیند آن آغاز می‌شود، در جایی که فرستنده ادعا می‌کند هکری است که به رایانه شما دسترسی داشته است. این هکرهای جعلی می‌گویند که به نوعی شواهد جعلی پیدا کرده‌اند، یا از وب‌کم شما استفاده کرده‌اند تا از شما فیلمبرداری کنند و در صورتی که به آن‌ها پولی پرداخت نکنید، این اطلاعات را در اختیار دیگران می‌گذارند. از آن جایی که بیت کوین نوعی پول است که در سیستمی ناشناس کار می‌کند و رهگیری تراکنش بیت کوین تاحدود زیادی غیرممکن است، هکرها معمولا تقاضا می‌کنند که پول اخاذی را از طریق بیت کوین به آن‌ها پرداخت کنید.

به طور طبیعی، حرف‌های آن‌ها دروغ است. باجگیران هیچ مدرکی ندارند و درصورتی که شما به آن‌‎ها کوین پرداخت نکنید نیز هیچ اتفاقی نخواهد افتاد. این کلاهبرداری صرفاً یک نوع بازی روانی است، که سعی می‌کند از طریق ترساندن افراد به اهداف خود برسد و البته در بسیاری از موارد موفق نیز خواهد بود.

نحوه جلوگیری از کلاهبرداری از طریق باج خواهی بیت کوین

  • پس از این که این ایمیل‌ها را دریافت کردید، جستجو کنید تا ببینید افراد دیگر می‌گویند همان ایمیل را دریافت کرده‌اند یا نه. در صورتی که چیزی دریافت کرده‌‎ باشند، حتما یک نفر در حال اخاذی از شما است.
  • حرف‌های کلاهبرداران را باور نکنید.
  • برای داشتن آرامش بیشتر در برابر این نوع کلاهبرداری، از مرورگرهای خصوصی استفاده کنید.

جعل هویت

 یکی از انواع کلاهبرداری‌های رایج در سایت های اسکم بیت کوین از طریق جعل هویت و جا زدن به جای دیگر افراد است. این روش در بسیاری از سایت‌های بزرگ و رسانه‌های اجتماعی رایج است، در این روش کلاهبرداران هویت یک شخص مشهور یا شخص مهم را جعل می‌کنند و اعلام می‌کنند که رمزارزهای زیادی را به صورت رایگان به شما هدیه می‌دهند، مادامی که ابتدا برای آن‌ها رمزارز بفرستید.

حتما خبر بزرگترین هک تاریخ توییتر را شنیده‌اید. به عنوان نمونه، در این هک تاریخی، هکر با استفاده از ترفندی، پول افراد را توسط آدرس بیت کوین خود دریافت کرد.

در این روش کلاهبرداران اغلب قول می‌دهند مبلغی را که برای آنها ارسال می‌کنید، دو برابر می‌کنند. اگرچه به خصوص در توییتر این روش کلاهبرداری فراوان است، اما در پلتفرم‌هایی مانند YouTube نیز به وفور دیده می‌شود. در این روش کلاهبرداران از یک شخص مشهور در یک ویدیو یا استریم ویدیویی همین روش را به کار می‌گیرند.

در این روش کلاهبرداری معمولا کسی که قرار است کلاهبرداری را انجام بدهد، از شما رقم دقیقی برای اهدا می‌خواهد (مثلا 100 اتریوم) و در ادامه، از اعداد و ارقام و حساب‌هایی جعلی استفاده می‌کند تا به شما بقبولاند که افراد زیادی در حال پرداخت چنین رمزارزهایی به او هستند. قربانیان بعد از دیدن این جریان جعلی که توسط ربات‌ها ایجاد شده است، قربانی می‌شوند و سریعا به این فکر می‌کنند که باید به این شخص معتبر اعتماد کرد.

در توییتر، ربات‌های جعلی غالباً دارای یک علامت چک “تأیید شده” آبی نیستند، اما نمی‌توان گفت که همه افرادی که دارای حساب‌های کاربری تیک خورده هستند، اقدام به کلاهبرداری نمی‌کنند. کلاهبرداران این کار را با گرفتن حساب‌های تأیید شده و تغییر نام‌ها انجام می‌دهند. به همین ترتیب، کلاهبرداری‌ها اغلب هزاران لایک، دیدگاه، بازتوییت یا انواع دیگری از اعتبار مجازی را دارا هستند.

چگونه از کلاهبرداری‌های جعل هویت جلوگیری کنیم

  • فرض را بر این بگیرید هر زمان که شخص مشهوری چنین محتوایی ارائه می‌دهد تا رمزارز مجانی را در رسانه‌های اجتماعی به شما بدهد، کلاهبرداری است.
  • نام کاربری حساب کلاهبرداری مظنون را حتما در شبکه‌های اجتماعی دیگر و گوگل جستجو کنید و اطلاعاتی از او به دست بیاورید تا در دام آن‌ها نیفتید. برخی از این افراد دارای سایت های اسکم بیت کوین نیز هستند و نباید گول آن‌ها را خورد.
  • آدرس رمزارز ارائه شده را با استفاده از اکسپلورر بلاکچین بررسی کنید. شما می‌توانید ببینید که کلاهبردار چقدر پول می‌گیرد و آیا واقعاً پولی را ارسال می‌کند یا نه

سایت های اسکم بیت کوین

طرح های پانزی یا هرمی

طرح پانزی یک کلاهبرداری ساده اما نگران کننده است که بسیاری از سایت های اسکم بیت کوین هر روز آن را انجام می‌دهند. در این روش افراد با وعده بازده غیرمعمول بالا، سرمایه گذاران جدید را فریب می‌دهند. روش کار این نوع کلاهبرداری به این صورت است که یک شخص مردم را متقاعد می‌کند تا در طرح خود سرمایه گذاری کنند. این سرمایه گذاران اولیه آنچه را که معتقدند بازده دارد دریافت می‌کنند، اما در واقع پرداختی از پولی است که توسط سرمایه گذاران جدید واریز شده است. از آن جایی که افرادی که قبلا وارد این سیستم جعلی شده‌اند، پولی به دست آورده‌اند راضی هستند و آن دسته از سرمایه گذاران که راضی هستند، بیشتر پول خود را در این طرح صرف کرده و دیگران را ترغیب به انجام همین کار می‌کنند.

دیر یا زود، این طرح افشا می‌‎شود و مروج این سیستم یا پولش تمام می‌شود و یا در ترغیب افراد جدید به ورود به این سیستم ناکام خواهد ماند. این نوع طرح‌های هرمی چیز جدیدی نیستند و به راحتی می‌توان آنها را کشف کرد، اما این امر باعث نشده است که برخی از خریداران رمزارز گول این روش کلاهبرداری را نخورند. یکی از کلاهبرداری‌های جدید و رایج در ایران در این حوزه، کلاهبرداری دابل وی است که می‌توانید با مطالعه مقاله مربوط به آن، با جزییات این طرح آشنا شوید.

Bitconnect

در ژانویه سال 2018، یکی از سایت های اسکم بیت کوین با نام Bitconnect کشف شد. بستر اعطای وام به سرمایه گذاران بیت کوین Bitconnect خدمات وام و مبادله خود را که طبق طرح پانزی بود تعطیل کرد چرا که همگی فهمیده بودند که این روش در حال گول زدن مردم است. این پلتفرم در اوایل سال 2017 با وعده‌های بازگشت حداکثر 40 درصد در ماه راه اندازی شد، این پلتفرم سریع انتقادات را برانگیخت و باعث شد که فعالیت کلاهبرداری آن افشا شود.

نحوه جلوگیری از گول خوردن با طرح‌های پانزی / هرمی

به دنبال پروژه‌های رمزارزی نباشید که شما را به دعوت از سرمایه گذاران جدید تشویق می‌کنند تا از سود بیشتری برخوردار شوید. این طرح‌ها همگی نوعی از طرح هرمی هستند.

بد افزار

بدافزار مدت‌هاست که مانند یک اسلحه قدرتمند در اختیار کلاهبرداران آنلاین است تا از طریق سایت های اسکم بیت کوین بتوانند شما را فریب بدهند. اما با توجه به ماهیت پیچیده و کاملاً فنی شبکه رمزارزها، که بخش اعظم آن به خوبی توسط اکثر مردم قابل درک نیستند، اکنون نرم افزارهای مخرب تهدیدی حتی بزرگتر را ایجاد کرده‌اند.

بدافزارهای دنیای رمزارز به جای سرقت اطلاعات کارت اعتباری و حساب بانکی، به منظور دستیابی به کیف پول وب شما و تخلیه حساب شما، نظارت بر کلیپ بورد ویندوز برای در اختیار گرفتن آدرس‌های رمزارز و جایگزین کردن آدرس قانونی با آدرس متعلق به کلاهبردار هستند که روشی بسیار فریب دهنده است.

نحوه جلوگیری از کلاهبرداری توسط بدافزارهای رمزارزی

  • برای محافظت از خود در برابر بدافزارها، مرتباً نرم افزار آنتی ویروس خود را به روز کنید.
  • هرگز برنامه‌های مشکوک را بارگیری و نصب نکنید، مگر اینکه 100٪ مطمئن باشید که آنها از یک ارائه دهنده معتبر و قانونی برخوردار هستند.
  • لینک‌های مشکوک را باز نکنید.

بزرگ‌ترین کلاهبرداری‌های مرتبط با ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۲

همان‌طور که می‌دانید، سال ۲۰۲۲ سال پر فراز و نشیبی برای صنعت ارزهای دیجیتال بود. در حالی که پذیرش این کلاس دارایی در بین کاربران رو به افزایش بود، سقوط و ورشکستگی برخی از پروژه‌های رمزارزی بزرگ، حمله روسیه به اوکراین و وضعیت اقتصاد کلان کشورها دست به دست هم دادند و باعث شدند که قیمت بسیاری از ارزهای دیجیتال افت قابل‌توجهی را تجربه کند. با این حال و حتی در بحبوحه یکی از بزرگ‌ترین سقوط‌های بازار رمزارز، کلاهبرداری‌ از کاربران این بخش همچنان رونق داشت.

در ادامه، برخی از بزرگ‌ترین کلاهبرداری‌های مرتبط با ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۲ را با یکدیگر مرور می‌کنیم.

پروژه رمزارزی سلسیوس (Celsius)، یک طرح پانزی؟!

هنگامی که اکوسیستم ترا (Terra) و دو ارز دیجیتال آن، یعنی رمزارز ترا و استیبل کوین ترا یواس‌دی (که در حال حاضر پسوند «کلاسیک» گرفته‌اند) در ماه می ۲۰۲۲ شکست خوردند، یک اثر دومینویی ایجاد شد که کل بازار ارزهای دیجیتال، از جمله شرکت‌های وام‌دهی رمزارزی را تحت تأثیر قرار داد. در این میان، سلسیوس که قبلاً یکی از بزرگ‌ترین وام‌دهندگان ارز دیجیتال بود، در نهایت اعلام ورشکستگی کرد.

وقتی در ماه ژوئن آن سال برخی از مشتریان سلسیوس گزارش دادند که نمی‌توانند وجوه خود را برداشت کنند، اوضاع بدتر از قبل شد. الکس ماشینسکی (Alex Mashinsky)، مدیرعامل سابق سلسیوس با گفتن اینکه این شرکت برداشت‌ها را متوقف نمی‌کند، سعی کرد به آرام کردن کاربران کمک کند. اما چند روز بعد، سلسیوس حساب‌های همه را مسدود کرد.

منتقدان می‌گویند که وعده پروژه سلسیوس مبنی بر بازدهی فوق‌العاده بالا باید از قبل به عنوان یک علامت هشدار در نظر گرفته می‌شد. به گفته آنها، شبکه سلسیوس بسیار شبیه به یک طرح پانزی عمل کرده و بازده سرمایه‌گذاران اولیه را با سرمایه‌های دریافتی از کاربران جدید پرداخت می‌کرد. در واقع، این اساساً همان چیزی است که تنظیم‌کننده‌های دپارتمان مقررات مالی ایالت ورمونت گفته‌اند.

در یکی از پرونده‌های این آژانس آمده است: «این نشان‌دهنده سطح بالایی از سوءمدیریت مالی است و همچنین نشان می‌دهد که حداقل در برخی از برهه‌های زمانی، سود سرمایه‌گذاران قبلی احتمالاً با دارایی‌های سرمایه‌گذاران جدید پرداخت می‌شد.» بنابراین، هنگامی که بازار ارزهای دیجیتال سقوط کرد، نقدینگی سلسیوس هم تمام شد.

بر اساس پرونده‌های مربوط به ورشکستگی سلسیوس، این وام‌دهنده رمزارزی حدود ۴٫۷ میلیارد دلار به سرمایه‌گذاران خود بدهکار است.

انجام کلاهبرداری راگ پول توسط اوکراین (البته به یک دلیل خوب!)

یکی دیگر از کلاهبرداری‌هایی که می‌توان در این لیست به آن اشاره کرد، انجام کلاهبرداری راگ پول (rug pull) توسط دولت اوکراین است. البته لازم به ذکر است که این کلاهبرداری مانند بقیه نیست و یک کلاهبرداری «خوب» نادر به شمار می‌رود!

اما ماجرا از چه قرار است؟ در فوریه ۲۰۲۲، اندکی پس از حمله روسیه به اوکراین، دولت اوکراین به سرعت تصمیم گرفت کمک‌های مالی را در قالب ارزهای دیجیتال بپذیرد و از سرمایه‌های هنگفت موجود در فضای رمزارزها به نفع خود استفاده کند.

در حالی که در ابتدا مقادیر قابل‌توجهی از کمک‌های مالی دریافت شد، پس از اعلام اوکراین مبنی بر برگزاری یک ایردراپ برای کسانی که از طریق شبکه اتریوم نسبت به اهدای رمزارز اقدام کرده‌اند، موج بزرگی از کمک‌های رمزارزی به سمت آدرس‌های تعیین‌شده سرازیر شد. طبق گزارش‌ها، در کمتر از ۲ روز حدود ۶۰ هزار تراکنش در بلاکچین اتریوم به سمت کیف پول‌های اوکراین ارسال شد. به گفته مقامات اوکراینی، بسیاری از افراد شروع به ارسال مبالغ ناچیزی کرده بودند تا بتوانند در این ایردراپ شرکت کنند و به دنبال سود بردن و کسب پاداش از یک کشور جنگ‌زده بودند.

به همین دلیل، تنها چند روز پس از اعلام ایردراپ، اوکراین تصمیم گرفت که آن را لغو کند. پس از آن، برخی از افراد که به دنبال کسب سود از آن ایردراپ بودند، این اقدام را یک کلاهبرداری خواندند. و اگر بخواهیم از نظر فنی نگاه کنیم، این کار دولت اوکراین همان چیزی است که تحت عنوان کلاهبرداری راگ پول شناخته می‌شود. این کلاهبرداری زمانی اتفاق می‌افتد که یک توسعه‌دهنده رمزارزی اقدام به جمع‌آوری سرمایه می‌کند، ولی پس از آن و با رها کردن پروژه، با تمام نقدینگی جمع‌آوری‌شده کنار می‌رود.

اما، این یک موقعیت واقعاً منحصربه‌فرد بود. دولت اوکراین در حال تلاش برای جمع‌آوری کمک مالی بود و در نظر داشت با یک ایردراپ از کسانی که به این کشور کمک کرده‌اند، تشکر کند. ولی وقتی که متوجه شد برخی از افراد سعی در سوءاستفاده از این موقعیت دارند، آن را لغو کرد. لازم به ذکر است که کمک‌های جمع‌آوری‌شده برای اهداف خیریه اختصاص یافت.

غارت سرمایه کاربران پل نومد (Nomad)

هک پل‌های رمزارزی موضوع جدیدی نیست. به گزارش شرکت تجزیه و تحلیل بلاکچین Chainalysis، هکرها تنها در سال ۲۰۲۲ با بهره‌برداری از باگ‌های موجود در این پل‌ها، توانستند حدود ۲ میلیارد دلار به سرقت ببرند.

همان‌طور که می‌دانید، پل‌های رمزارزی به کاربران شبکه‌های مختلف اجازه می‌دهند تا توکن مورد نظر خود را با توکن دیگری در یک بلاکچین دیگر مبادله کنند. اگرچه این پل‌ها با هدف تسهیل مبادله توکن‌ها در شبکه‌های مختلف طراحی شده‌اند، اما به دلیل وجود آسیب‌پذیری‌های گوناگون، اکنون یکی از اهداف جذاب برای هکرها و مهاجمان به شمار می‌روند.

در ماه آگوست ۲۰۲۲، هکرها یکی از این آسیب‌پذیری‌ها را در پل رمزارزی نومد کشف کردند و توانستند نزدیک به ۱۰۰ میلیون دلار از وجوه آن را به سرقت ببرند. با این حال، ماجرا به همین‌جا ختم نشد. هک پل نومد در نوع خود منحصربه‌فرد بود؛ زیرا این اکسپلویت قبل از اینکه وصله شود، به صورت عمومی منتشر شد. این موضوع باعث شد که چندین نفر دیگر هم تصمیم بگیرند که در غارت این پل شرکت کنند. در نتیجه، در مجموع ۱۸۶ میلیون دلار از پل نومد به سرقت رفت.

محققان کوین بیس بعداً دریافتند که حدود ۹۰ درصد از آدرس‌هایی که در هک پل نومد شرکت داشتند، کپی‌کت‌ها (copycats- افراد تقلیدکار) بودند که پس از انتشار عمومی، اکسپلویت اصلی هکرها را تکرار می‌کردند.

بخشی از میلیون‌ها دلار ارز دیجیتال به سرقت رفته از این پل در نهایت توسط هکرهای کلاه سفید بازگردانده شد. اما رمزارزهای بازیابی‌شده تنها کمتر از ۵ درصد از کل وجوه سرقتی را تشکیل می‌داد.

هک ۳۲۵ میلیون دلاری پل ورم‌هول (Wormhole)

در حالی که هک پل نومد در نوع خود منحصربه‌فرد بود، ۱۸۶ میلیون دلار سرقت‌شده از این پل در مقایسه با ۳۲۵ میلیون دلاری که در ماه فوریه از پل رمزارزی ورم‌هول به سرقت رفت، ناچیز به نظر می‌رسد.

در هک پل ورم‌هول، مهاجم توانست با بهره‌برداری از آسیب‌پذیری موجود، ۱۲۰ هزار رپد اتریوم را بدون واریز مبلغ معادل آن، در شبکه بلاکچین سولانا ضرب کند. توسعه‌دهندگان ورم‌هول مجبور شدند به طور موقت این پل رمزارزی را ببندند تا جلوی این اکسپلویت را بگیرند. البته تا آن زمان دیگر خیلی دیر شده بود. پس از آن، ۱۰ میلیون دلار به عنوان جایزه به هکر پیشنهاد و از او خواسته شد تا بقیه وجوه را برگرداند. اما از آنجایی که ۳۲۵ میلیون دلار بسیار بیشتر از ۱۰ میلیون دلار است، این پیشنهاد پذیرفته نشد.

اکسی اینفیننیتی (Axie Infinity) هک شد، ۶۱۵ میلیون دلار به سرقت رفت!

در مارس ۲۰۲۲، هکرها یک آسیب‌پذیری دیگر را در بلاکچین رونین (Ronin) کشف کردند؛ یک زنجیره جانبی (سایدچِین) مبتنی بر اتریوم که بازی رمزارزی محبوب اکسی اینفینیتی روی آن اجرا می‌شود. بدتر از همه، این اکسپلویت نتیجه چیزی بود که قرار بود یک تغییر موقتی باشد که توسط اسکای ماویز (Sky Mavis)، شرکت سازنده اکسی اینفینیتی، در ماه دسامبر آغاز شد و اقدامات امنیتی را کاهش داد. با این حال، پس از آن همه چیز دوباره به سر جای خود برگردانده نشد و تنها چند ماه بعد، هکرها توانستند از این موقعیت استفاده کنند.

اما اسکای ماویز چگونه متوجه شد که صدها میلیون دلار گم شده است؟ یک کاربر سعی کرد وجوه و درآمد خود از بازی را برداشت کند و به دلیل عدم نقدینگی نتوانست. اگرچه پس از آن، تیم اکسی اینفینیتی توانست ۱۲۵ میلیون دلار برای بازپرداخت وجوه دزدیده‌شده به کاربران خود جمع‌آوری کند، اما این رقم با ۶۱۵ میلیون دلار سرقتی از پل رونین آن فاصله زیادی دارد. دولت ایالات متحده معتقد است که این هک توسط گروه هکری مستقر در کره شمالی انجام شده است.

تبلیغ یک کلاهبرداری رمزارزی توسط بی‌بی‌سی!

همه افراد عاشق داستان‌های جنجالی هستند، اما ظاهراً بی‌بی‌سی آن‌قدر شیفته داستان یک فرد شده بود که نتوانست کلاهبرداری او را تشخیص دهد.

در ماه فوریه، بی‌بی‌سی مقاله‌ای را درباره یک سرمایه‌گذار رمزارزی ساکن بیرمنگام به نام هناد حسن (Hanad Hassan) منتشر کرد. در این مقاله ادعا شده بود که حسن سال گذشته ۵۰ پوند در ارز دیجیتال سرمایه‌گذاری کرده و توانسته آن را به میلیون‌ها دلار تبدیل کند! این مقاله همچنین به چگونگی استفاده حسن از ثروت جدید خود برای کمک به افراد جامعه پرداخته بود. در این میان اما، یک مشکل اساسی وجود داشت: اینترنت پر از افرادی بود که مدعی بودند حسن از آنها کلاهبرداری کرده است!

در آوریل ۲۰۲۱، حسن یک توکن خیریه به نام Orfano را راه‌اندازی کرد. در این طرح، او علاوه بر اینکه یک سرمایه‌گذاری در حوزه کریپتو را تسهیل می‌کرد، ۳ درصد از بودجه را نیز برای حمایت از پروژه‌های خیریه کنار می‌گذاشت. این یک تاکتیک متداول در کلاهبرداری‌های راگ پول است تا سرمایه‌گذاران احساس کنند که با پول خود کاری قانونی و خوب انجام می‌دهند. چند ماه بعد، پروژه Orfano ناگهان تعطیل شد و همه سرمایه‌‌ها را با خود برد. هیچ راهی هم برای کاربران وجود نداشت که بتوانند پول خود را برداشت کنند.

یک ماه بعد، حسن Orfano را با عنوان جدید OrfanoX دوباره راه‌اندازی کرد و یک بار دیگر همان کار را برای این توکن جدید انجام داد. و حالا بی‌بی‌سی قصد داشت مستند «خوشبختی» او را پخش کند. طبق گزارش‌ها، بی‌بی‌سی نه تنها یک مقاله اغراق‌آمیز درباره حسن منتشر کرد، بلکه یک مستند ۳۰ دقیقه‌ای هم در مورد این میلیونر خودساخته بیرمنگام (!) تهیه کرده بود. با این حال، با مطرح شدن تردیدها و نگرانی‌ها در مورد نحوه کسب این بازدهی بالا توسط حسن و تعطیلی ناگهانی پروژه رمزارزی او، پخش این مستند فقط چند ساعت قبل از زمان برنامه‌ریزی‌شده متوقف شد.

سخن پایانی

در این مطلب نگاهی به سایت های اسکم بیت کوین انداختیم و دیدیم که چه روش‌هایی برای کلاهبرداری از طریق بیت کوین وجود دارد. همچنین دیدیم که چه راه‌هایی برای شناسایی این سایت‌های اسکم وجود دارد. امکان کلاهبرداری در دنیای بیت کوین همیشه وجود دارد و نمی‌توان آن را به صفر رساند. با این حال، می‌توان با دقت و هوشیاری امکان آن را بسیار کم کرد.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

846 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی ترین بیشترین رأی
Inline Feedbacks
View all comments

کسی از cinexmarket میدونن

آیا سایت cinex market واقعی هست

سلام
اگه کسی تو سایت usdt sop.co m وارد شده و vip داره به ایمل من پیام بده تا در اکانت او پول واریز کنم چون کیف پولی در این سایت به من معرفی شده که پول زیادی داخلش هست اما قابل برداشت نیس .

سلام. این سایت یه پروژه اسکم و کلاهبرداری است، مراقب باشید.

سلام
دوستان لطف کنید سایت های usdt تقلبی اگه میشناسید اطلاع دهید

آقا یه شماره از اسراییل واسم یه موجودی با سه میلیون دلار همراه با رمز فرستاده؛
اسمش btc iuy. com
مراقب باشید گول نخورید. مطمئن باشین هیچکس الکی حتی هزار تومن بهتون نمیده…

دقیقا همین برای منم تو واتساپ با شماره اندونزی یوزر داد

رفتم دیدم خداتومن تتر توشه…ولی نمیشد انتقال داد رمز رو تایید نکرد

البته از اولشم مشخص بود کلاهبرداریه…

هر جایی که غلو توش بود کلاهبرداریه

سلام
برای من هم یه پیام روی واتس آپ اومده بود به همراه یک یوزر و پسوورد در سایت btci uy. com با موجودی سونیم ملیون دلار،حتما کلاه برداریه

سلام دوستان ایا این سایت هم کلاهبرداری هست؟
eth specify. com

سلام
جندین سایت من میشناسم که با eth شروع میشه پسوندهای متفاوتی دارن که همه کلاهبردارن

اما eth با ب پسوند specify را نمیدونم

لطفاً پیام های من را تایید کنید.

با عرض سلام، یه صرافی ارز دیجیتال معتبر خارجی که به ایرانی‌ها هم اجازه‌ی عضویت و ایجاد اکانت و والت بده معرفی میکنین؟.. ممنون

ethg mn.com
eth dhc.com
ethw wc.com
ethk op.com
این چهار سایت و پلتفرم کلاهبرداری هستند من ۴۰۲۰ دلار سرمایه و پس انداز بیست ساله ام را به باد دادم، بیچاره شدم

ای وااااای دقیقا از من هم همین مبلغ رو کلاهبرداری کردند,ولی من به این سادگی بخیالشون نمیشم بلایی سرشون میارم

سلام سایت btcisn معتبره ؟

اتفاقا منم توش حساب دارم کلاهبرداری بود؟

سایت btc asn. com یک سایت شبیه سایت شماست که کلاهبرداره

سایت btc-tx کلاهبرداری هست لطفا اطلاع رسانی شود

سلام،وقت بخیر آیا سایت سوپرهولد ،اسکم هست یا خیر ؟

اگر پلنهای سرمایه گذاری ارائه میده اصولا اسکم هست.

سلام ، سایت btctzc معتبر هست؟ من تا سطح ۳ پیش رفتم الان میگه چون حسابت زیر ۳۰ هست که باز شده باید ۱۰درصد حسابت رو دوباره شارژ کنی تا بتونی برداشت زد ، قبلاً هم مجبور شدم ۱۰% موجودی ام را شارژ کنم تا بشود برداشت زد ولی الان میگه پشتیبانی باید ۱۰% موجودی باز شارژ کنید!
چکار کنم کسی اطلاعی داره؟

سلام. این سایت به نظر می رسید کلاهبرداری و اسکم باشد، مراقب سرمایه خود باشید.

داداش کلاهبرداریه منم این کارو کردم ولی اصلا نمیشه برداشت کرد

منم ۴۰۲۰ دلارم رفت بیچاره شدم

دیگه یک ریال نریزی که از جیبت رفته همین بلا سر منم اومده، ذره ذره میگیرن خیلی حرفه آیی پیش میرن مراقب باش

سلام دوستان کسی در مورد این اپلیکیشن میدونه WDC Quantifyپول میزارین بعد تریدها پول شما میگیرین سود بهتون میده ایا کلاهبرداری ممنون میشم زودتر بگین برنامه اش هم تو گوگل پلی هست

سلام،کسی در مورد سایت suprehold اطلاعاتی داره که اسکم هست یا خیر‌؟

btctzc . com لطفا در مورد این سایت اطلاعاتی بهم بدید ممنون از شما

این سایت اسکم هست. بخش های مختلفش کاملا منطبق با روشهای رایج کلاهبرداری است.

چرا چندین پیام در مورد این سایت کلاهبرداری دادم هیچ کدام را منتشر نکردید؟

سعی ما این هست که تمامی پروژه ها رو بررسی کنیم. اگر موردی بوده لطفا مجددا بفرمایید.

همه سایت ها رو گفتین ولی کسی در مورد کیف پول SafePal نگفت
من هم از طریق لینک dapp پولم رو سرمایه گذاری کردم و روزی ۵ درصد سود میداد
تا یک ماه دائما سود میداد
تا اینکه بعد از واریز مقدار زیادی پول حسابم رو مسدود کردن به بهونه پولشویی و گفتن برای آزاد شدن پولت و به قول خودشون انرژی مجدد باید نصف پول رو واریز کنم
منم واریز کردم
حسابم آزاد نشد
و اینبار گفتن باید اندازه کل پولی که داشتی باید دوباره واریز کنی تا انرژی کانل رو بگیری
اونموقع بود که فهمیدم چه کلاه گشادی سرم رفته.
مراقب باشید دوستان
هیچ سایت معتبر و قانونی وجود نداره که روزانه‌ بهتون سود ثابت بده.

درود
کسی میتونه کمک کنه
تو سایت btcuio تا vip 4 رفتم
ولی برداشت میزنم تراکنش در حال پردازش می مونه
تمام زندگی را فروختم
الان موندم چیکار کنم
لطفا کمک کنید

برادر کلاهبرداریه

کلاهبرداریه برادر، منم ماشینم و طلاهای زنم رو فروختم ۶۵۰۰ دلار ازم بالا کشیدن دقیقا برداشت زدم در حال پردازش زده، دیگه باز نمیکنه میگه باید ۵۰۰۰دلار دیگه باید واریز کنی

سلام از شما خواست که مالیات پرداخت کنید؟و شما اون مبلغ پرداخت کردین؟

سلام …راجع به سایت bits-capital کسی اطلاعاتی داره؟.. توی دو تا از سایت هایی که که سایت های اسکم را تشخیص میدن دامنه سایتو سرچ کردم زده بود ایمنه!!!!!

آقا کسی از سایتcikao اطلاعات داره،ما یه ماه پیش یه پولی گذاشتیم وچند روز پیش به یه مشکلی خوردو الان سایت بسته شده و ۴۰۰میلیون رو هواست.کسی از cikao اطلاعات داره؟

من ۸۰۰ دلار واریز کردم. کلا سایت بسته شد بدبخت شدیم

داداش پول همکارهای من تو همین باخت دادمم الان داخل سایت نمیره به پلیس فتا بگو

کلاهبرداری و کلی شکایت بی فایده و بی نتیجه ثبت شده

سلام از این سایت اطلاعاتی دارین؟
Ehtwwc

آره اسکمه. پول نذار توش

درود جناب مهرداد، واقعا” مطمئنید که سایت ehtwwc کلاهبرداریه؟ یعنی دلیل واقعی در این مورد وجود داره؟

سلام سایتoceanis -capital. com کلاهبرداری است لطفا اطلاع دهید

سایت Havland Holding sas. com کلاهبرداری هست به هیچ عنوان مبلغی درابن سایت پرداخت نکنبد

شرکت سیکائو کلاهبرداری است پول من را خوردن تو را خدا تحقیق بیشتری انجام بدهید .

یه سایت معتبر معرفی میکنین لطفا

سلام دوستان آیا سایت Samfxmarket و explortred کلاهبرداریه کسی می‌دونه

Key میخواد.چی هست؟

سلام سایت btc isn.com کسی هست براش پیام اومده باشه میرم توش تو ولتم تقریبا۹۹ هزار دلار پوله چجوریه کلاهبرداریش؟کلاهبرداری که هست.عاشق چشای خوشگلم که نیستش

داداش کلاهبرداری از اب در اومد؟

آقا ممنون از راهنمایی تون درباره سایت سیکائو یه سوال دیگه داشتم چه سایت پول بزاریم یعنی سرمایه گذاری کنم

سایت btc-tx. آیا اسکم هست؟ لطفا جواب بدین. دیروز تو تلگرام هم رمز هم پسورد گذاشتن برام منم رفتم دیدم ۴۴ هزار دلار توش هست. واقعیه؟

سلام. اسکم و کلاهبرداری است.

منم همینطوری شد رفتم تو سایت دیدم ۴۴هزار دلار توشه. الان من هک شدم یا نه؟ باید چیکار کنم؟

این سایت کلاهبرداری هست ، برا منم و چن نفر دوستان از تلگرام ی آیدی با اسم خانم فرستاد گفت مال شوهر سابقمه و الان ترکیه هست گف میخوام کسی برام برداشت کنه و سهمی برداره بعد ادرس و پسورد ینا فرستاد رفتم توش دیدم ۴۴هزارتا دلار هست و این از خدا بی خبر ها همینو میخوام که این مبلغ بالا رو ببینی و از خود بیخود شوی و رفتم برداشت کنم دیدم کارمزد میخواد اونم اتریوم ، منم واریز کردم ولی اونجا پولم بلاک شد و منم موندم هوا …
خلاصه حواستمون باشه ب هیچ وجه وارد این سایتا نوشید هر ناشناسی بهتون پیام داد بلافاصله بلاک کنید .

دستت درد نکنه اون نامردا کارشون اینه منم تازه برام اومده ولی میگه کارمزد میخواد ولی من میدونستم کلاهبرداری هس واریز نکردم براش دستت درد نکنه اطلاع رسانی کردین

سلام وقت بخیر
کسی این سایت رو میشناسه
ایا اسکمه
Btc qel. com

ب منم پیام دادن سطح وی ای پی ۱-۲-۳ اینا گیر اوردی بگو بزنم براش امتحان کنیمش

سلام
کسی با paicoo آشنایی داره ؟
بدجوری داره تبلیغ می شه
لطفا اگه کسی آشنایی داره بگه

اسکم هست طرفش نرید سرچ کنید اسمش رو چند سایت ایرانی هم بهش پرداختن

۱۰۰% کلاهبرداری هست

۱۰۰٪ کلاهبرداری هست ، اطلاع رسانی کنید

بنظرتون سایت btc-tx اسکم هست؟

داداش واسه منم btc-tx رفتم توش ۴۴ هزار دلار توش هست به نظرتون کلاهبرداری هست؟

سلام از واتساپ برای من میان اومده یک حساب کاربری داده با یه رمز نوشته به لطفا به دیگران نگویید رفتم تو سایت
نوشته دارایی شما ۳میلیون خورده ای دلار نوشته برای ورود به حساب انتقال باید vlp1 داشته باشید ولی من از vip یک بالاترهست vip5 دارم نمیدونم چجوری انتقال بدم

سلام اگرvip حساب خودت ۵هست به من پیام بده

سلام،، اگر شما از سایت btcuio استفاده میکنی برام پیام بذارید، من هم این مشکل رو دارن

سلام من هم تو این سایت هستم بهم ایمیل بده

هستم ایدیتو بده برات انتقال بدم

چطوری ؟!مگه میشه؟

سلام
لطفاً بهم پیام بدهید راهنمایی کنم

اگه راهی بلدی لطفاً بکنم یا بگو

من بلدم بهم پیام بده

اقا چه کار باید بکنیم
من تقریبا ۵۰۰۰دلار دادم نابودم ؟!!!

سلام من موقع برداشت میگه مالیات پرداخت کن ایا صحت دارد ؟

چطوری بهت پیام بدم؟

شرکت سیکائو چطور من ۶ تومان پول گذاشتم ایا کلا برداری

به نظر من سیکائو یک سایت پانزی است و احتمالا مثل آمازون سل بعد از مدتی که اعضا زیاد شدند پول همه رو بالا بکشه. اگه انگلیسی بلدید تو یوتیوب بگردید:
Why Cikao App May be a Scam. Cikao App Review. Is Cikao Legit? Online Money making
و ببینید چرا این سایت احتمالا پانزیه. تعریف پانزی هم اینه:
“اساسا، در یک الگوی کلاهبرداری پانزی سود سرمایه‌گذاران قبلی با پول به دست آمده از سرمایه‌گذاران تازه وارد پرداخت می‌شود. به عبارتی هیچ کار مفیدی با استفاده از پول به دست آمده انجام نمی‌شود و وعده‌هایی که برگزارکننده درباره پروژه خود و روش‌های کار با سرمایه مردم می‌دهد، تماما دروغ هستند. اگرچه سرمایه‌گذاران اولیه بخش یا حتی کل پولشان را همراه سود دریافت می‌کنند، اما آخرین واردشوندگان به پروژه، تمام پولشان را از دست داده و هیچ چیزی دریافت نخواهند کرد. از این نظر، طرح پانزی و هرمی مشابه یکدیگر هستند. وقتی جریان ورود کاربران جدید قطع شد، به خاطر عدم توانایی برای پرداخت پول به سرمایه‌گذاران قبلی، سیستم متوقف خواهد شد.

خوب طرف میاد به اصل پولش میرسه تو چند روز دیگه بعدش بالا کشیدن هم کشیدن دیگه

سلام آیا piکلاه برداریه

سلام / آیا شرکت suma capital group و شرکت blumwa ytech .org اسکم هستند ؟
من در هردوی این شرکتها پول گذاشتم

سلام خوبین برای من یوزر و پسورد اومده رفتم داخلش ۳ میلیون دلار داره سایت btcuio
کسی vip1 داره انتقال بدیم ببینم میشه یا نه؟

سلام. پروژه اسکم و کلاهبرداری است.

سلام من دارم

با سلام سایت btcuio کلاهبرداری است و از واتساپ پیام میدن که سه میلیون دلار داخلش هست ولی رمز تراکنش نمیدن به آدم و باید انتقال داخلی بزنی برای این کار هم باید vip3 بشید و برای این کار ۵۰۰۰ تتر لازم هست و ما بدبختانه بدون فکر و تحقیق رفتیم دنبالش و این مبلغ رو ریختیم و تمام پول رفت ترو قرآن ما سوختیم شما ها با فکر برین جلو

خدایا منم ماشینم و طلاهای زنم رو فروختم،بزار بقیشو من بگم، بعدش گفتم چرا نمیتونم برداشت کنم گفتن باید مالیات بدی پول مالیات هم از من گرفتن کلا با vip 3 کل پولی دادم شد ۱۰۵۰۰دلار حدود ۶۷۰میلیون پولم رفت،
توروخدا شما نکنید اینکارو

سلام کسی سایت usdtsav
عضو و یا اطلاعاتی داره
ممنون میشم بهم خبر بده

سایت Pm crw .com و Ls pice .com و سایت ceshym و کل سایت‌های مشابه اینها همگی اسکم و پروژه کلاهبرداری هستن. تحت هیچ شرایطی به دام این سایت‌ها نیفتید. تحت هیچ شرایطی برای گرفتن پاداش و رفرال این سایتها رو به کسی معرفی نکنید مردم رو بیچاره میکنید برای خودتون هم مشکل ایجاد میشه. فعالیت در این سایتها غیر قانونی هست. افرادی که این سایتها رو به شما معرفی میکنن یا ناآگاه هستن و یا شیاد و همدست سایتهای کلاهبردار و بعد غیبشون میزنه (برخی از این شیادان حتی تو سایتی مثل دیوار بعنوان مشاوره داوطلبانه و خیرخواهانه این سایت رو به شما معرفی میکنن). به اثبات برداشت‌هایی که به شما نشون میدن اعتماد نکنید چون این اثبات برداشتها برای مبالغ پایین هست و یا فتو شاپ هست. این سایتها در ابتدا و مبالغ کم به شما سود میدن، وقتی اعتماد شما جلب شد و مبالغتون بالا رفت، سایت اجازه برداشت به شما نمیده و بهانه های مختلف میاره. مثلاً به شما میگن که شما مقررات سایت رو نقض کردید و یا باید مالیات برداشت از حساب بدید و دوباره از شما مبالغی رو اخاذی میکنن ولی هیچ وقت اجازه برداشت وجه بهتون نمیدن. به سایت‌های خارجی مثل اسکم ادوایز و … هم اعتماد نکنید که این سایتها رو معتبر یا قابل اعتماد نشون میدن. کار با این سایتها نه قانونی است، نه عقلانی است نه شرعی است. سودهای ادعایی این سایتها اصلاً ممکن و شدنی نیست و صرفاً جهت ایجاد طمع و کلاهبرداری این سودها رو مطرح میکنن. قطعاً سرمایه تون به فنا میره و دستتون به هیچ جا بند نیست. طمع مساوی است با باخت سرمایه. از این سایتها فرار کنید.

سلام
کسی از این سایت primecoingain اطلاعی داره؟

آخرین ویرایش 4 ماه پیش توسط حسین

برای منم داخل واتساپ پیام اومد از جمهوری دموکراتیک کنگو یوزر و پسورد گذاشته بود از سایت usdtkza وارد حسابش شدم ۱۳۰۲۵۵۵.۵۹ تتر داره و سطح Vip5 هم هست و برای انتقال به کد سفارشی اگر اشتباه نکنم نیاز داره
اگر کسی VIP1 داره خبر بده یه امتحانی میکنیم، سنگ مفت گنجشک هم مفت.

سلام. این سایت یک پروژه اسکم و کلاهبرداری است، مراقب باشید.

نکن این کارو برا منم پیامک امد من اشتباه کردم وی ای پی یک گرفتم از وی ای پی یک طمع گرفتم ۳ رو گرفتم الان میگه باید هزار دلار دیگه واریز کنی تا پولت ازاد بشه برا منم همین کد همبنجوری امد نکن برا بقبه هم بگو نکنن

سلام

ایدیت و بده من امتحانی ۱۰۰۰ تا بزنم

سلام خوبی برای منم اومد ی شرکت هست پولت و برمی گردونه

منم دارم داداش جریان چیه

سلام.بنده خدایی یوزر و پسورد اکانتی رو به من دادن تو سایت usdthre که ۳ میلیون دلار توش و vip5 هستش.نمیتونم برداشت بزنم چونکه transaction password میخواد.چکار کنم؟

سلام. سایتی که به آن اشاره کردین یک پروژه کلاهبرداری است.

سلام این شرکت cikao هم کلاهبرداریه؟ یکی از همکارام یک ماهی هست که داره روزی ۳ دلار میگیره. لطفا اگر کسی اطلاعاتی داره بگه. ممنونم

سلام منم داخلش دارم کار می‌کنم

منم توسیکائوهستم

تا حالا برداشت داشتی؟

کلاهبرداری است فقط تو خدا نابود میشین

با سلام آخر کلاهبرداری است فقط بیشتر تحقیق کنید فقط بالاتر نرید آنقدر درخواست اضافه می خواهند که شگرد شان است

سلام سایت elusdt کسی میدونه که کلاهبرداریه یا نه یه راهنمایی کنین؟

این سایت هم کلاه برداریه ؟
usd tkza.com

سلام سایت cikao هم کلاهبرداریه؟ اولش چند دلار میده بعدش میگه باید قراردادببندی با بازگشت اصل پول بعد از ۴۵ روز وسودهای نجومی.

سلام. تمام سایت‌هایی که ادعای پرداخت سودهای بالایی را دارند مشکوک به کلاهبرداری هستند.

من یک ماهه سیکائو هستم و کلاهبرداری انجام نشده پشتیبانی عالی هم دارن

سلام این سایت چطور طی۴۵روز ۱۲۵درصد سود میده میشه بفرمایید با این پول چکار می‌کنه که این مقدار سود را توی این بازه زمانی میده

سلام.مطمئنی؟ ایا قرارداد بستی و نتونستی برداشت کنید؟

سلام من هم تو سیکائو هستم ی بارم برداشت داشتم

آخر کلاهبرداری است پول خیلی را خوردند

سلام میتونم راهنمیایتون کنم

سلام ودرود دوستان من نزدیک ۴۰روزه در سیکایو هستم آیا این سایت هم ممکنه پول مارو بالا بکشه صرافی تبدیل رمز ارز تتر ما نوبیتکس هستش

آخرین ویرایش 3 ماه پیش توسط جاسم

نه من خودم یک ساله دارم کار میکنم

سلام. میشه بیشتر توضیح بدین چطور ممکنه شما یکسال در حال کسب درآمد از سیکائو باشین درصورتی که ۵ ماه قبل مجوز گرفتن و مردم شروع به کسب درآمد کردن؟

آخر کلاهبرداری است پول خیلی ها را خوردن به خدا نابود میشین

دوستان سایت verastark کلاهبرداری هست وقتی سرمایه گذاری می کنید بعد از ۸ روز یه سود نجومی براتون میذاره بعد میگه ۱۰ درصد اینو بده تا برات واریز کنم به کیف پولت
یکی هست توي اينستاگرام و تويیتر پيج داره به بهانه هاي مختلف پيام ميده كه تو اين سايت سرمايه گذاري كنيد
گفتم اطلاع رسانی کنم در جریان باشید.

پیج بیت بت و خودش و مجموعش معتبر نیستند خودم تو پیج اسنیستاگرامش با تیک آبی و یک میلیون فالوور دیدم لایو گذاشت و ووجک رو تبلیغ کرد و پول خیلی هارو بالا کشید بعدش که گندش دراومد پول ناچیزی از اونهایی که دزدیده بود رو خرج رسانه ها کرده که بگه من نبودم و کلاهبردارها ویدیو های تقلبی و پیج های تقلبی از من درست کردند و این کار رو انجام دادن