دابل وی (double way) چیست؟ کلاهبرداری مدرن با استفاده از نام اتریوم

زمان مطالعه: 10 دقیقه

مقدمه

همانطور که احتمالا به گوشتان خورده است، این روزها ایرانیان زیادی در پروژه دابل وی و امثال آن سرمایه‌گذاری می‌کنند. این افراد معتقدند که در بستر ارزهای دیجیتال فعالیت دارند و از قراردادهای هوشمند اتریوم برای کسب درآمد استفاده می‌کنند! البته اگر اطلاعات کافی در زمینه ارزهای دیجیتال و قراردادهای هوشمند داشته باشید، بوضوح متوجه خواهید شد که چنین چیزی نادرست است؛ اما برای افراد مبتدی که به‌تازگی با این مفاهیم آشنا شده‌اند، شاید تشخیص چنین کلاهبرداری‌هایی دشوار به‌نظر برسد. در این مقاله توضیح خواهیم داد که چنین پروژه‌هایی چطور کار می‌کنند و چرا آن را یک کلاهبرداری عظیم و پرزرق‌ و برق پانزی با استفاده از نام اتریوم می‌نامیم!

این روزها، بلاکچین و رمزارزها نوعی تکنولوژی نوظهور در ایران محسوب می‌شوند و شاید بتوان گفت که اکثر افراد اطلاعات کاملی درمورد نحوه کار آن‌ها ندارند. به‌همین دلیل عده‌ای از افراد سودجو، به سادگی با استفاده از این کلمات، با ایجاد یک تله ذهنی، برای خود مقبولیت ایجاد می‌کنند!

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

پروژه دابل وی (Double Way) چه ادعایی دارد؟

در این پروژه شما هنگام ورود، 0.08 اتر به سیستم وارد می‌کنید. حال باید دو زیرمجموعه وارد کنید تا 0.16 اتر داشته باشید. اینجاست که شما فکر می‌کنید 0.08 اتر خودتان را دارید و 0.08 سود کرده‌اید، اما هرگز اینطور نیست! شما 0.08 دو زیرمجموعه خود را گرفته‌اید و 0.8 خودتان را به بالا دستی خود تقدیم کرده‌اید!

در مرحله بعد شما باید 0.16 اتر وارد کنید تا به دو نفر بالا سری خودتان برسد و زیرمجموعه‌های بیشتری بگیرید تا این بار هم با پول زیرمجموعه‌های جدیدتان 0.32 اتر کسب کنید! شما تصور می‌کنید که پولتان را افزایش داده‌اید و پول بالاسری‌های شما هم با سرعت بیشتری درحال افزایش است. شما مدام لول آپ می‌کنید (از سطح یک شروع می‌کنید تا درنهایت به سطح 8 برسید)، به مرحله بالاتری می‌روید و افراد جدید بیشتری را وارد می‌کنید.

اما سوالی که باید از خودتان بپرسید این است که این پول از کجا آمد؟ آیا امکان دارد که پول از هیچ کجا ناگهان ظاهر شده باشد؟ تبلیغ‌کنندگان این پروژه با توضیحات دیگری مثل اینکه این پول از کارمزدها حاصل می‌شود یا کار قرارداد هوشمند است، سعی دارند که شما را قانع کنند! کاربران زیادی نیز این ادعا را باور می‌کنند چراکه نمی‌دانند قرارداد هوشمند چه مفهومی دارد. در ادامه توضیح می‌دهیم که چرا این پروژه یک کلاهبرداری بزرگ با نام اتریوم است.

چرا دابل وی (Double Way) یک کلاهبرداری با نام اتریوم است؟

وقتی افراد مبتدی نام قراردادهای هوشمند، بلاکچین، اتریوم و غیره را می‌شنوند، از آن‌جایی که این مفاهیم به‌خودی‌خود کاملا صحیح و علمی هستند، اکثرا تصور می‌کنند که این پروژه بسیار خلاقانه و نوآورانه است و حتما درست کار می‌کند، حتی اگر ما آن را متوجه نشویم! افراد کلاهبردار نیز که جامعه هدف خود را به خوبی می‌شناسند، از این عدم آگاهی سوءاستفاده کرده و مبالغ کلانی را به جیب می‌زنند.

حتما نام پروژه‌های هرمی یا پانزی را شنیده‌اید. این پروژه‌ها در طی سال‌های اخیر موجب کلاهبرداری‌های زیادی شده‌اند و بسیاری از افراد، دارایی خود را در همین پروژه‌ها از دست داده‌اند. پروژه‌هایی که به شما قول سریع و بی‌دردسر پولدار شدن را می‌دهند و ادعا می‌کنند که شما با سرمایه‌ای ناچیز و بدون هیچ ریسکی، سودهای آنچنانی دریافت خواهید کرد.

در این پروژه‌های پانزی که از یک قالب یکسان پیروی می‌کنند، فرد طراح که در سر هرم قرار دارد، تا زمانی که افراد جدید وارد سیستم می‌شوند، با بخشی از پولی که تازه وارد سیستم شده، به افراد قبلی سود می‌دهد و در نهایت نیز ناگهان پروژه از کار می‌افتد و طراح با مبلغ کلانی پول ناپدید می‌شود!

در حقیقت در این پروژه‌ها افراد وارد شده یک بازی دو سر باخت را پشت سر می‌گذارند! چراکه پول خودشان توسط افراد بالایی دزدیده می‌شود و حتی اگر بعد از گرفتن مقداری سود، از پروژه خارج شوند، پولی که به‌دست آورده‌اند مانند دزدیدن سرمایه طبقات پایین‌تر هرم است، چراکه در نهایت پایین‌ترین طبقات که هنوز زیرمجموعه‌ای را وارد نکرده‌اند، ضرر خواهند کرد و سرمایه خود را از دست می‌دهند.

چرا دابل وی (Double Way) را یک طرح کلاهبرداری پانزی با سوءاستفاده از نام اتریوم می‌دانیم؟

دابل وی نیز یکی دیگر از همین پروژه‌های پانزی است، اما با ظاهری امروزی‌تر و فریب‌دهنده‌تر چراکه در کلاهبرداری خود از نام اتریوم استفاده کرده! این پروژه یک ماتریس 8 سطحی برای هرم خود در نظر گرفته و ادعا می‌کند که کاربران آن هر دو ماه 3500 اتر دریافت خواهند کرد! مبلغ پاداش کاربران در هر سطح افزایش پیدا می‌کند و زیرمجموعه‌های آن‌ها هر بار باید زیرمجموعه‌های بیشتری را اضافه کنند، تا کاربر به سطح بالایی برود و یا به ‌اصطلاح لول آپ کند.

کلاهبرداری اتریوم

طراحان و تبلیغ‌کنندگان این طرح برای اثبات نحوه کار این پروژه، ادعا می‌کنند که این پروژه با قراردادهای هوشمند اتریوم کار می‌کند! آن‌ها یک کد را به کاربران نمایش می‌دهند و می‌گویند که از این طریق سرمایه هر کاربر در والت خودش باقی مانده و به حساب طراح واریز نخواهد شد!

اما نکته قابل توجه اینجاست که تمامی کاربران، زیرمجموعه یک راس هرم هستند و همانطور که خودشان با جذب کردن زیرمجموعه‌های جدید، بخشی از سرمایه آن‌ها را به عنوان سود دریافت می‌کنند، راس هرم نیز درحال کسب مبلغ بسیار عظیمی است، تا زمانی که پروژه کلاهبرداری را به اتمام برساند و با تمام مبالغ اتریوم بدست آمده، ناپدید شود! هرچقدر این مدت زمان طولانی‌تر شود و افراد بیشتری به کف این هرم اضافه شوند، درنهایت افراد بیشتری سرمایه خود را از دست خواهند داد.

می‌توان نتیجه گرفت، از آن‌جایی که این روند تنها با ورود سرمایه جدید و زیرمجموعه‌های بیشتر ادامه پیدا می‌کند، پس تنها یک طرح پانزی است که از محبوبیت بلاکچین و قراردادهای هوشمند برای تبلیغات و فریب دادن افراد استفاده می‌کند. این افراد در همه محیط‌ها حتی محیط‌های استخدامی، اقدام به تبلیغ این پروژه می‌کنند تا جیب خود را پرپول‌تر کنند و به این بهانه که این کار سرمایه اولیه کمی نیاز دارد و جای نگرانی وجود ندارد، آن را ایده‌آل جلوه می‌دهند.

کلاهبرداری اتریوم

مالباختگان این طرح پانزی چه کسانی هستند؟

مانند تمام طرح‌های پانزی دیگر، آخرین برگ‌های اضافه شده به این درخت، بازنده نهایی این بازی هستند. این بازندگان یا افرادی هستند که تازه به سیستم پیوسته‌اند و هنوز زیرمجموعه ندارند، یا افرادی هستند که از قبل وارد شده‌اند اما از آن‌جایی که هر 64 روز سیستم صفر می‌شود و باید دوباره افراد جدیدی وارد کنند، هنوز زیرمجموعه‌های جدید را وارد نکرده‌اند و خودشان به برگ‌های نهایی تبدیل شده‌اند.

چرا ادعای طرح کلاهبرداری دابل وی درمورد قراردادهای هوشمند اتریوم صحت ندارد؟

قبل از هرچیز، به‌خاطر داشته باشید که تمامی کلاهبرداری‌هایی که می‌خواهند از نام ارزهای دیجیتال استفاده کنند از یک داستان یکسان استفاده می‌کنند! آن‌ها می‌گویند که اگر ده سال پیش به اندازه یک دلار بیت کوین می‌خریدید حالا صدها میلیون پول داشتید و این پروژه‌های جدید را، تکراری از موفقیت بیت کوین می‌خوانند! اما واضح است که کار کردن یک پروژه، در بستر بلاکچین یا حتی قراردادهای هوشمند، به هیچ عنوان نشان‌دهنده کلاهبرداری نبودن آن نیست!

این بسترها برای استفاده‌های بسیار خوب و کاربردی به‌کار رفته‌اند؛ کدهایی که در بستر قراردادهای هوشمند اتریوم نوشته شده‌اند، برنامه‌های کاربردی فراوانی را از قبیل صرافی IDEX، بازی کریپتوکیتیز، ارز دیجیتال BAT، پلتفرم وام دهی Compound و غیره ایجاد کرده‌اند. اما این بدین معنا نیست که هر کجا نام قراردادهای هوشمند را شنیدیم به آن اعتماد کنیم!

از کجا متوجه شویم که پول جدیدی ایجاد نمی‌شود؟

قرارداد هوشمند امکان اجرای بسیاری از کدهای برنامه‌نویسی را ممکن کرده، اما مطمئن باشید که امکان اجرای جادو را ندارد! ایجاد و تولید پول جدید بدون اینکه پول افراد پایین‌تر خورده شود، تنها با جادو امکان‌پذیر خواهد بود! متاسفانه یک جادوی غیرممکن، چیزی است که این طرح کلاهبرداری ادعای انجام آن با قراردادهای هوشمند اتریوم را دارد!

برای امتحان این موضوع تنها کافیست با چنین برنامه‌ای در یک قرارداد هوشمند، خودتان در راس قرار بگیرید و با یک والت دیگر خودتان را زیرمجموعه خودتان کنید. آیا حالا سود کردید؟! به نظر شما صرفا با اضافه شدن زیرمجموعه جدید، ارزش جدیدی ایجاد خواهد شد؟ خیر تنها پول شما از یک والت‌تان به والت دیگری انتقال خواهد یافت و درنهایت هیچ سودی حاصل نخواهد شد. به بیان دیگر پروژه‌های پانزی هیچ ارزش اضافه‌ای ایجاد نمی‌کنند و صرفا با گرفتن پول ورود افراد جدید، به بالا دستی‌ها سود می‌دهند.

کلاهبرداری اتریوم

حال اگر به پروژه اصلی رجوع کنیم متوجه می‌شویم که این بار والت دوم زیرمجموعه‌ها هستند که پولشان را به سادگی به والت‌های بالایی اهدا کرده‌اند و قرارداد هوشمند هرگز کار خارق‌العاده‌ای که طراحان این پروژه ادعا می‌کنند را انجام نخواهد داد.

مسلما اگر چنین کاری ممکن بود یک فرد به سادگی با قرارداد هوشمند می‌توانست مدام والت‌های جدیدی ایجاد کند و زیرمجموعه خودش شود تا در مدت کوتاهی به ثروتی بسیار عظیم و نامحدود دست پیدا کند. اما بنظر شما آیا چنین چیزی منطقی است؟ خیر، منطقی نیست.

آیا این یعنی که من پول خودم را از دست می‌دهم؟

همانطور که گفتیم این پروژه یک کلاهبرداری تمام عیار است، اما بسیاری از آن سود خواهند برد! فریب یک کلاهبرداری را خوردن، لزوما به معنای از دست دادن سرمایه نیست. البته در انتها افراد زیادی دارایی خود را از دست می‌دهند، اما ممکن است شما جزء این افراد نباشید و زودتر از آن خارج شده باشید. اما به یاد داشته باشید که شما در نهایت، در از دست دادن پول افرادی و دزدیدن پول آن‌ها سهیم خواهید بود!

خیلی از افراد معتقدند که مشکلی ندارد اگر پول ما به رده‌های بالاتر برسد، چراکه ما سود خودمان را می‌گیریم و پولمان را چند برابر می‌کنیم. اینجاست که یک سوال مهم مطرح می‌شود. شما به چه قیمتی حاضر به کسب درآمد هستید؟ که البته پاسخ این سوال کاملا به تفکر خودتان برمی‌گردد!

در نهایت باید بدانید که آخرین افرادی که به این سیستم وارد شده‌اند (یا همانطور که توضیح دادیم زیرمجموعه ندارند) مالباخته هستند و تمامی کسانی که با تبلیغ و وارد کردن افراد جدید، این سیستم را گسترش داده‌اند، پول افراد پایینی را خورده‌اند و به این کلاهبرداری شاخه و برگ داده‌اند! طراح یا طراحان اصلی این پروژه هم کلاهبرداران و برندگان میلیاردی این بازی هستند، که با سرمایه‌ای کلان، به تمام کسانی که فریب دادند خواهند خندید!

سخن پایانی

پیشنهاد ما این است که رویای یک شبه پولدار شدن را از سر خود بیرون کنید! هیچ راهی وجود ندارد که بتواند همه را بدون هیچ ریسک و خطری ناگهان پولدار کند؛ پس بهتر است که اگر علاقمند به فعالیت در زمینه بلاکچین و ارزهای دیجیتال هستید، اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهید و از صدها راه اصولی و درست برای کسب درآمد با استفاده از این تکنولوژی‌های جدید، استفاده کنید.

فناور بلاکچین و ارزهای دیجیتال، بستری مناسب برای ایجاد یک محیط مالی امن و شفاف، محیطی برای معاملات و ترید اصولی، کاهش هزینه‌ تراکنش‌ها، ایجاد برنامه‌های کاربردی و غیره ایجاد نموده است، که افراد علاقمند به سادگی با مطالعه و کشف حوزه مورد علاقه خود، می‌توانند در آن زمینه اقدام به فعالیت و یا کسب درآمد کنند.

کلاهبرداری Doubleway با نام اتریوم و دیگر پروژه‌هایی که مدام شما را به افزودن زیرمجموعه دعوت می‌کنند و به شما قول مبالغ بسیار بالا را می‌دهند، هرگز اصولی و اخلاقی نخواهند بود و بهتر است بجای صرف وقت در چنین محیط‌هایی، به کسب دانش اصولی و فعالیت حرفه‌ای در این زمینه بپردازید.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments