تضمین ضمانت با بیت کوین کاستدی (Bitcoin Custody)

زمان مطالعه: 9 دقیقه

بیت کوین یک دارایی رمزنگاری شده می‌باشد و همان‌طور که می‌دانيد هیچ کنترل مشخصی روی بیت کوین وجود ندارد. بیت کوین کاستدی (bitcoin custody) در واقع یک مدل ضمانت‌نامه است. در ادامۀ مقاله به بررسی دقیق‌تر عملکرد بیت کوین کاستدی می‌پردازیم.

تعریف بیت کوین کاستدی

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

بیت کوین کاستدی (bitcoin custody) در قراردادها و تراکنش‌های خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد و بدین معناست که یک طرف معامله مقداری بیت کوین را به عنوان ضمانت قرارداد به طرف دیگر پرداخت می‌کند و در این بین، حفاظت از بیت کوین به عهدۀ یک کیف پول آفلاین خواهد بود.

در طول مدت قرارداد، طرف دیگر به بیت کوین دسترسی ندارد و نمی‌تواند با آن معامله تجاری انجام دهد و فقط به عنوان یک ضمانت‌نامه عمل می‌کند.

هنگام به پایان رسیدن قرارداد، بیت کوین به مالک قرارداد باز می‌گردد. البته باید در نظر داشته باشید هنگام بازگشت بیت کوین به مالک قرارداد، باید کارمزد آن نیز پرداخت شود که معمولاً بین 0.1 تا 0.4 درصد تغییر می‌کند.

چه ضمانتی وجود دارد که طرف دیگر پس از پایان قرارداد با بیت کوین‌ها فرار نکند؟

بیت کوین کاستدی (bitcoin custody) می‌کوشد تا از اتفاقاتی از این دست جلوگیری کند، اما همان‌طور که در هر توافق، اول ضمانت یک قرارداد به صورت کامل و دقیق تنظیم می‌گردد، در اینجا نیز بدین صورت عمل می‌شود. وقتی یک قرارداد تنظیم می‌شود و از سوی تمام طرفین امضا می‌گردد و همچنین گواهی رسمی آنها مورد تأیید قرار می‌گیرد، این حق انتخاب به شما داده می‌شود که آیا می‌خواهید این قرارداد در تراکنش‌های حفاظتی شما قرار بگیرد یا خیر.

باید به این نکته توجه داشته باشید که اگر شما انتقال بیت کوین را قبل از آنکه قرارداد امضا شود یا مورد تأیید و گواهی قرار گیرد انجام دهید، قرارداد تنظیم شدۀ شما نامعتبر شمرده می‌شود.

هنگامی که تمام مراحل بالا را سپری کردید، بیت کوین‌ها مانند دیگر دارایی‌ها محفوظ می‌ماند تا قراردادهای شما را ضمانت کند.

وقتی که پروسه به سرانجام رسید، شما به این تجارت وارد شده‌اید و بیت کوین همانند سایر دارایی‌ها محفوظ باقی می‌ماند تا هر گونه قراردادی را که شما خواهان آن هستید، تضمین‌ کند .بیت کوین کاستدی (bitcoin custody) یک ضمانت‌نامۀ مناسب برای انجام قراردادهای ایمن است.

سیستم‌های انبارش آفلاین

تعداد زیادی از پلتفرم‌های موجود حال حاضر از سیستم‌های انبارش آفلاین برای بهره‌بری از امنیت مطلوب، استفاده می‌کنند. این به معنای آن است که اطلاعات و داده‌های شما در مکانی امن دور از اینترنت ذخیره می‌شوند و همین عدم اتصال آنها به اینترنت می‌تواند کمک شایانی به امنیت داده‌های شما بکند. برای افزایش امنیت، تعداد زیادی از پلتفرم‌ها از اکانت ترکیبی استفاده می‌کنند که دارای یک پاک‌کنندۀ منحصر به فرد هستند و تمام اطلاعات مسیر بیت کوین ترید شده را پاک می‌کنند.

تفاوت میان بیت کوین کاستدی (Bitcoin Custody) با دیگر معاملات

یکی از جنبه‌های مهم سیستم بیت کوین مبادله است. مبادلۀ بیت کوین تقریباً مانند مبادلۀ سهام است. صرافی‌های بیت کوین تنها یک پلتفرم ترید برای خرید و فروش بیت کوین می‌باشند. در واقع شما حساب ترید خود را شارژ می‌کنید و وقتی که روند صعودی بود، اقدام به خرید می‌کنید.

صرافی انبارشی (Storage Exchange)

بیت کوین کاستدی

این پلتفرم از بلاک چین که یک سیستم غیرمتمرکز است استفاده می‌کند و موجب انجام‌پذیری تراکنش‌های مالی بدون نیاز به واسطه می‌شود. همچنین این امکان را برای شما فراهم می‌کند که بدون پرداخت هزینه‌ای، بیت کوین را ارسال و دریافت کنید.

صرافی خرید و فروش (Purchase and Sale Exchange)

از یک سیستم انبارش غیرمتمرکز مشابه استفاده می‌کند و شرایط را برای خرید و فروش ارزهای متمرکزی مانند دلار و یورو فراهم می‌آورد.

صرافی ترید (Trading Exchange)

بیت کوین کاستدی

این نوع پلتفرم روی ترید کردن ارزها تمرکز دارد و عملکرد آن مانند صرافی خرید و فروش است. همچنین کمیسیون کمی از پرداخت‌های خریداران و فروشندگان دریافت می‌کند.

صرافی وام (Lending Exchange)

بیت کوین کاستدی

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که ممکن است فردی پول قرض دهد و در عوض وامی به صورت بیت کوین دریافت کند؟ بله کاملاً درست است؛ این اتفاق امکان‌پذیر است. به این نوع تراکنش، وام «همتا به همتا» یا وام P2P گفته می‌شود. همان‌طور که می‌دانید بیت کوین نوعی اقتصاد موازی است، در نتیجه همیشه افراد خرج‌کننده و ذخیره‌کننده وجود دارند. شرکت‌های خاصی تصمیم گرفته‌اند این گونه وام‌ها را بدهند؛ در واقع آنها همان خالقان سیستم وام همتا به همتا هستند.

این شرکت‌ها برای ارائه این نوع وام‌ها مکانی امن را به وجود می‌آورند که در آنجا کاربران می‌توانند درخواست وام‌های بیت کوینی خود را ارسال کنند. برای گرفتن وام از این شرکت‌ها لازم است فقط ثبت نام کرده و آگهی خود را ایجاد نمایید. بعضاً بازار پلتفرم، سطوح سود را مشخص می‌کند. قراردادهایی که با امضای دیجیتالی انجام گرفته‌اند، تضمین می‌کند کسانی که وام می‌دهند از نظر قانونی حمایت شوند و همچنین به کاربران اجازه می‌دهد که از ذخیره بیت کوین خود درآمد داشته باشند.

صرافی حفاظتی (Custody Exchange)

بیت کوین کاستدی

این پلتفرم نیز از سیستم‌های بلاک چینی بهره می‌برد و باعث می‌شود تراکنش‌های مالی توسط یک میانجی ذخیره شود. برای دسترسی به سیستم P2P (وام همتا به همتا) قراردادهای حفاظتی‌ای را تنظیم کنید که با هر تراکنش به شما سود می‌دهد.

بسیاری از پلتفرم‌های موجود از سیستم‌های انبارش آفلاین بهره می‌برند که امنیت بالایی را برای کاربران و پورتفوهای آنها ایجاد می‌کند. این بدان معناست که داده‌های شما در مکانی ایمن ذخیره می‌شود که به اینترنت وصل نیست و همین دلیل باعث می‌شود که حفاظت بسیار زیادی از دارایی شما صورت بگیرد.

حادثه‌ سرریز ارزش

بیت کوین کاستدی

یکی از کاربران بیت کوین تاک با نام کاربری«jgarzik» در ۱۵ آگوست ۲۰۱۰ متوجه‌ مورد غیرمعمولی در شبکه‌ بیت کوین شد. در بلاک شماره ۷۴,۶۳۸ دو تراکنش ثبت شده و در هر کدام بیشتر از ۹۲ میلیارد بیت کوین خرید و فروش شده بود. کاربر «jgarzik» پس از فهمیدن این موضوع بلافاصله در انجمن Bitcointalk این موضوع را گزارش داد.

پس از بررسی‌های فراوان مشخص شد که یک هکر حرفه‌ای و ناشناس تقریباً توانسته بیت کوین را تا مرز نابودی پیش ببرد. هکر ناشناس توانسته بود ۱۸۴ میلیارد بیت کوین را از هیچ تولید کند. برای درک بهتر موضوع باید بدانید که در کد اصلی، تنظیم گردیده است که فقط ۲۱ میلیون بیت کوین بتواند استخراج شود و این یعنی هکر ماهر توانسته بود ۸,۷۸۴ برابرتمام بیت کوین‌ها، کوین تقلبی تولید و وارد چرخه بازار کند.

پس از این اتفاق بود که ساتوشی ناکاموتو، خالق بیت کوین، به سرعت واکنش نشان داد و سه ساعت پس از دریافت این گزارش با همکاری فردی به نام گوین آندرسن (Gavin Andresen) توانست باگ مورد نظر را برطرف کند. گوین آندرسن یکی از توسعه‌دهنگان بیت کوین است. ساتوشی و گوین با یک به‌روزرسانی گسترده (هارد فورک) توانستند زنجیره‌ای جدید ایجاد کنند و تمام کوین های ایجاد شده توسط هکر را از بین ببرند.

چند ساعت پس از این اتفاق، به دلیل به‌روزرسانی گسترده بیت کوین، دو شبکه بیت کوین در حال فعالیت بودند. در نتیجه این امر باعث می‌شد تعدادی از ماینرهای در حال استخراج از زنجیره معیوب هکر باشند. اما ساتوشی ناکاموتو ادعا می‌کند که تنها پس از ۱۹ ساعت تمامی ماینرها وارد زنجیرۀ اصلی و جدید شدند.

ناکاموتو باید خوشحال باشد که این حملۀ هکری در روزهای آغازین پیدایش بیت کوین صورت گرفت، زیرا اگر امروز این اتفاق می‌افتاد ممکن بود قیمت بیت کوین با سقوط چند هزاری در چند لحظه به نزدیک صفر برسد.

از لحاظ فنی نمی‌توان گفت این حملات هک محسوب شوند. البته هک کیف پول بیت کوین ارتباطی به هک بیت کوین ندارد. اما به هر حال این نوع حملات می‌تواند به شبکۀ رمزارز و همچنین به ارزش آن آسیب برساند. البته که راه‌ها و مسیرهای دیگری نیز برای آسیب رساندن به بیت کوین وجود دارد.

تضمین امنیت بیت کوین کاستدی

بیت کوین کاستدی

برای ضمانت این موضوع یک قرارداد کامل و عملی بین طرفین تنظیم می‌گردد که باید به امضای تمام طرفین قرارداد برسد و در نهایت جزئیات شخصی آنها توسط مستندسازی و گواهی محضری تأیید می‌شود. حال شما می‌توانید انتخاب کنید که این قرارداد در تراکنش حفاظتی شما باشد یا نه. البته به این موضوع توجه داشته باشید که شما باید انتقال بیت کوین را بعد از تأیید و گواهی محضری انتخاب کرده باشید؛ زیرا اگر قبل از آن انتخاب کرده باشید قرارداد معتبر نخواهد بود.

از حیث حفاظت سیستمی تعداد زیادی از پلتفرم‌ها وجود دارند که سیستم‌های انبارش آفلاین را مورد پوشش قرار می‌دهند. این کار موجب فراهم آمدن سطح امنیتی بالا برای کاربران و پرتفوهای آنها می‌گردد. یعنی اینکه داده‌های شما در جای امنی که به اینترنت وصل نیست ذخیره‌سازی می‌گردد و این می‌تواند یک محافظت خوب در مقابل هکرها به حساب آید. در برخی از موارد برای افزایش امنیت بیشتر از اکانت‌های مرکبی استفاده می‌کنند که دارای پاک‌کننده خاص مسیر بیت کوین است و همه اطلاعات مربوط به ترید بیت کوین را پاک می کند. این عملکرد با ذخیره دارایی‌های باقیماندۀ شما در یک کیف پول آفلاین، امنیت بیشتری را ضمانت می‌کند.

سخن پایانی

مبادله با بیت کوین کاستدی همانند مبادله سهام صورت می‌گیرد و مبادله ارز بومی با بیت کوین و برعکس را فراهم می‌کند. در واقع بیت کوین یک اقتصاد موازی است، بنابراین همیشه افراد خرج‌کننده و ذخیره‌کننده موجود هستند. در نهایت برای داشتن مبادله‌ای امن لازم است مانند هر توافق یا کسب‌وکار دیگری ابتدا قراردادی قانونی بین طرفین منعقد گردد.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments