مشاهده مانده بیت کوین و موجودی گرفتن از حساب

زمان مطالعه: 9 دقیقه

در استفاده از سرویس‌های بانکی به مراتب برای شما پیش آمده که نیاز باشد تا موجودی حساب خود را مشاهده کنید. روش‌های مختلفی برای این کار وجود دارد که با آن‌ها آشنا هستید. اما اینک این سوال مطرح می‌شود که چگونه موجودی بیت کوین و سایر رمزارزهای خود را مشاهده کنیم. در اینجا سعی داریم تا چند اکسپلورر بلاکچین یا مرورگر بلاکچین به شما معرفی کنیم و نحوه استفاده از این اکسپلورر‌ها را آموزش دهیم تا با استفاده از آن‌ها بتوانید به آسانی موجودی بیت کوین و سایر رمزارزها را در کیف پول ارز دیجیتال خود دیده و همچنین تراکنش‌های انجام شده خود بر بستر بلاکچین را مشاهده کنید. در مقاله پیگیری تراکنش بیت کوین توضیحات دقیقی در مورد ردیابی تراکنش‌های شبکه بیت کوین داده شده است.

اکسپلورر بلاکچین چیست؟

قبلا با اکسپلورر بلاکچین کوین مارکت کپ و همچنین بلاکچیر آشنا شدید. برای ادامه مطلب لازم است با برخی مفاهیم همچون بلاکچین، کارمزد شبکه و کانفرم بیشتر آشنا شوید.

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

بلاکچین

دنیایی را تصور کنید که در آن می‌توانید همه تراکنش‌های انجام شده را در هر ساعت از شبانه‌روز مشاهده کنید و از اطلاعات جزئی مثل تاریخ و ساعت آن نیز با خبر شوید. بلاکچین یک دفتر کل است که تمام این تراکنش‌های رمزارزی را در خود ذخیره می‌کند. هر یک از بلوک‌های موجود در بلاکچین از قسمت‌های دیجیتالی اطلاعات که شامل سه بخش است تشکیل شده‌اند:

  1. اطلاعات مربوط به تراکنش‌ها: به عنوان مثال تاریخ، زمان و مقدار بیت کوین.
  2. اطلاعات شرکت کنندگان در معاملات: استفاده از امضای دیجیتال به جای نام واقعی، تراکنش‌های بلاکچین بدون هیچ گونه اطلاعات شناسایی با استفاده از یک امضای دیجیتال منحصر به فرد ثبت می‌شود.
  3. هر بلوک اطلاعات متمایزی با دیگر بلوک‌ها دارد: همانطور که هر یک از ما اثر انگشت متفاوتی داریم تا بتوانیم از یکدیگر متمایز شویم، هر بلوک کد منحصر به فردی به نام (hash) را ذخیره می‌کند که به ما امکان می‌دهد آن را از هر بلوک دیگر تشخیص دهیم. به این ترتیب بلوک‌های مربوط به دو معامله با جزئیات یکسان، به دلیل کدهای منحصر به فرد، از هم قابل تفکیک هستند.

تاییدهای بلاک (Confirmation)

تعداد بلاک‌هایی هستند که بعد از این بلاک ایجاد شده‌اند و نشانه‌ای از میزان امنیت معامله در زمان مشاهده آن می‌باشد. یک کانفرم بدین معناست که معامله با موفقیت تایید شده و به زنجیره بلاک‌ها افزوده شده است. دو تایید یا کانفرم بدین معناست که یک بلاک جدید ایجاد شده است و با تراکنش درون آن به بلاک قبلی زنجیر شده است. هر چه آن تراکنش، تاییدهای بیشتری داشته باشد، امنیت بالاتری دارد. مکانیسم تایید اعتبار در زنجیره بلاکچین به گونه‌ای است که هر بلاک جدید که ایجاد می‌شود بلاک‌های قبل را تایید می‌کند.

به طور خلاصه، اکسپلورر بلاکچین یک ابزار آنلاین برای مشاهده همه تراکنش‌های انجام شده روی بلاکچین مانند، موجودی بیت کوین، نرخ هش شبکه فعلی، رشد تراکنش‌ها و فعالیت روی آدرس بلاکچین به علاوه اطلاعات سودمند دیگر است. لازم به ذکر است که نمی‌توانید از یک مرورگر بلاکچین برای بلاکچینی استفاده کنید که با آن مطابقت ندارد. به‌عنوان مثال، شما نمی‌توانید تراکنش‌های لایت‌کوین را با یک مرورگر بلاکچین بیت‌کوین پیگیری و ردیابی کنید. اما برخی جستجوگرهای بلاک چین قابلیت پشتیبانی از چندین رمزارز مختلف را دارند.

کارمزد شبکه

در بستر بلاکچین تراکنش‌ها اولویت بندی می‌شوند. معیار این کار کارمزدی است که برای تراکنش‌ها تعیین شده است. هرقدر مقدار کارمزد بیشتر باشد، اولویت بالاتری به آن تعلق می‌گیرد. بدین ترتیب کارمزد شبکه بیت کوین روی سرعت انجام تراکنش‌ها تاثیر می‌گذارد. شاید به نظر برسد در نهایت همه‌ی تراکنش‌ها انجام می‌شوند ولی اگر کارمزد بسیار پایین باشد، ممکن است هیچ گاه اولویتی برای تایید پیدا نکند.

معرفی چند جستجوگر بلاکچین کاربردی

در حال حاضر، چندین مرورگر بلاکچین موجود هستند که از طریق آن‌ها می‌توانید به راحتی موجودی بیت کوین خود را مشاهده کنید. در این مقاله برخی از معتبرین ترین جستجوگرهای بلاک را به شما معرفی خواهیم کرد و نحوه استفاده از آن‌ها را با استفاده از تصاویر آموزش خواهیم داد.

اکسپلورر بلاکچین blockchain.com

شرکت بلاکچین که نام آن برگرفته از بستر بلاکچین می‌باشد، یکی از معتبرترین و سریعترین شرکت‌های در حال رشد رمزارزها است و به میلیون‌ها نفر در سراسر جهان کمک می‌کند تا راهی آسان و ایمن برای دسترسی به دنیای رمزارزها داشته باشند. برای دسترسی به سامانه جستجوگر بلاکِ بلاکچین باید وارد آدرس blockchain.com شوید.

سپس در نوار جستجو آدرس تراکنش یا آدرس کیف پول مورد نظر خود را تایپ کنید.

به طور مثال این بلاک را در سرویس بلاکچین جست‌وجو می‌کنیم:

a9c871c13ee668030188d9ec5d24fa1eaa37dec3aa5536cd06422683c9fe1128
برای هر تراکنش اطلاعات در دو بخش نشان داده می‌شوند. بخش اول شامل خلاصه کلیات هر تراکنش است. که آدرس فرستنده، دریافت کننده، میزان بیت کوین و کارمزد تراکنش را به صورت اجمالی نشان می‌دهد.

در بخش دوم اطلاعات کامل تراکنش نمایش داده می‌شود. این بخش شامل وضعیت تراکنش، زمان تراکنش، اندازه هش تراکنش، شماره بلاکی که تراکنش در آن انجام شده، مقدار کل منتقل شده، کارمزد تراکنش، کارمزد به ازای یک بیت کوین و در نهایت ارزش دلاری بیت کوین انتقال داده شده در زمان انجام تراکنش می‌باشد.

اگر آدرس کیف پول را در نوار جستجو وارد کنید در نتیجه اطلاعات زیر را نمایش خواهد داد. این آدرس گیرنده تراکنش است که با کلیک روی آن به صفحه اطلاعات مربوط به این آدرس کیف پول هدایت می‌شوید.

1GQ7DHBu8ETVBhFnBijZsUctbuXkcb9RdL

آدرس کیف پول به صورت کد QR، تعداد تراکنش‌های صورت گرفته با این آدرس، مجموع دریافتی‌ها، مجموع ارسال‌های این کیف پول و موجودی بیت کوین این کیف پول. در بخش پایینی نیز می‌توانید کل تراکنش‌های این کیف پول و جزئیات آن را مشاهده کنید.

اکسپلورر بلاکچین بلاک سایفر (BlockCypher)

بلاک سایفر یکی دیگر از جستوجوگر‌های متن باز بلاکچینِ بیت کوین است که به شما امکان می‌دهد موجودی بیت کوین، تراکنش‌ها، بلوک‌ها و آدرس‌ها را بررسی کنید.

دارای رابط کاربری بسیار آسانی است که فیدهای تراکنشی و همچنین بلوک‌ها را در لحظه نمایش می‌دهد.

این مرورگر به غیر از ویژگی‌های معمول، برخی ویژگی‌های خاص دارد که در قالب اکسپلورر بلاکچین‌های دیگر یافت نمی‌شود. مانند پیش بینی تایید، پیشنهادات هزینه و نوتیفیکیشن آدرس عمومی بیت کوین برای آدرس‌های کیف پول شما، از جمله آن ویژگی‌های خاص هستند. این برنامه از بیت کوین کش پشتیبانی نمی‌کند، اما از لایت کوین و دوج کوین پشتیبانی می‌کند. همچنین BlockCypher.com در توییتر و فیس بوک در دسترس است.

اکسپلورر بلاکچین بی تی سی دات کام (BTC.com)

مرورگر Btc.com یک بلاک چین اکسپلورر رایگان دیگر برای بیت کوین است. این جستجوگر بلاک با UI ساده آن به شما امکان این را می‌دهد که بلوک‌ها را بر اساس یک تقویم داخلی جستجو کنید. وقتی به صفحه اصلی می‌روید، فید بلوک به صورت لحظه‌ای نمایش داده می‌شود. جدا از نشان دادن آمارهای عمومی مانند جزئیات تراکنش‌ها، آدرس‌های عمومی و تاییدها، همچنین معاملات تایید نشده، بهترین هزینه‌های معاملاتی فعلی و بسیاری موارد دیگر را نشان می‌دهد.

در صفحه نخست BTC.com می‌توانید به راحتی وضعیت لیست استخرهای استخراج و شبکه بلاکچین بیت کوین را مشاهده کنید. به طور مثال مواردی همچون هش ریت و سختی شبکه را به صورت لحظه‌ای مشاهده می‌کنید و علاوه بر این قادر خواهید بود زمان تقریبی هاوینگ بعدی بیت کوین را که در سال 2024 روی می‌دهد، مشاهده کنید و با وارد کردن آدرس کیف پول در بخش جستجو به راحتی می‌توانید موجودی بیت کوین و سابقه تراکنش‌های خود را مشاهده کنید.موجودی بیت کوین

در این جستجوگر بلاک می‌توانید بلاک چین بیت کوین را در بیش از 25 زبان بررسی کنید. همچنین اخیرا بر بستر این اکسپلورر امکانات مشابه آنچه برای شبکه بیت کوین وجود داشت برای شبکه اتریوم نیز ایجاد شده است و می‌توانید اطلاعات لازم را در شبکه بلاکچین اتریوم نیز مشاهده کنید.موجودی بیت کوین

اکسپلورر بلاکچین اتراسکن Etherscan

اتراسکن (Etherscan) در حال حاضر محبوب‌ترین جستجوگر بلاک شبکه‌ی اتریوم است و در میان اکسپلوررهای شبکه اتریوم بیشترین کاربر را دارد. با توجه به قیمت اتریوم این رمزارز محبوب و همچنین این که روی بلاکچین اتریوم، توکن‌های فراوانی در حال فعالیت هستند، مرورگرهای فراوانی به عنوان اکسپلورر بلاکچین اتریوم فعال هستند. در این میان، اتراسکن که بصورت تخصصی روی شبکه اتریوم فعالیت می‌کند، کاربران بسیاری را به خود جلب کرده است. در صفحه اول اتر اسکن می‌توانید در قسمت بالای آن، ارزش لحظه‌ای اتریوم، تعداد تراکنش‌های انجام شده بر بستر اتریوم، سختی شبکه اتریوم، ارزش کل بازار اتریوم و نمودار تعداد تراکنش‌ها طی هفت روز گذشته را مشاهده کنید و قسمت پایین صفحه اول شامل اطلاعاتی در خصوص آخرین بلاک‌های ایجاد شده و آخرین تراکنش‌های انجام شده بر بستر اتریوم می‌باشد.موجودی بیت کوین

در صورتی که قصد پیگیری یک تراکنش اتریوم را دارید، کافی است آدرس تراکنش را در نوار جستجو وارد نمایید و این اطلاعات برای شما نشان داده خواهد شد.موجودی بیت کوین

مهمترین اطلاعاتی که جهت پیگیری انجام یک تراکنش باید چک کنید، وضعیت تراکنش (Status) و تعداد کانفرم‌ها (Block Confirmations) می‌باشد.

سخن پایانی

اکسپلوررهای بلاکچین متن باز مانند این‌ها باعث ایجاد شفافیت و تغییرناپذیری رمزارزها می‌شوند. دسترسی عمومی به دفتر کل بلاکچین به ایجاد سیستمی غیرمتمرکز کمک می‌کند. کاربران رمزارزها در هر مکان و ساعت از شبانه‌روز به صورت رایگان امکان دسترسی به اطلاعات یک تراکنش را دارند. اطلاعاتی که به جز نام طرفین تراکنش تقریبا همه اطلاعات دیگر آن قابل پیگیری و ردیابی است. این یعنی شما می‌توانید هر زمان موجودی بیت کوین خود را چک کنید یا تراکنش‌های قبلی خود را مشاهده کنید و این کار را می‌توانید با در اختیار داشتن آدرس هر کیف پول و یا نشانی هر تراکنش به راحتی از طریق اکسپلوررهای بلاکچین انجام دهید و این زیبایی فناوری بلاکچین است.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

3 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی ترین بیشترین رأی
Inline Feedbacks
View all comments

تشکر از سایت خوبتون

سلام من ارز luna فرستادم تراست والت ولی اونجا نشون نمی ده از کجا بدونم ارز من کجا رفته

سلام.شما میتونید موجودی کیف پول خود را با توجه به عبارت بازیابی ، در کیف پول دیگری بازیابی کنید.