بلاکچیر (BlockChair) دشمن دزدان حریم خصوصی!

زمان مطالعه: 3 دقیقه

مقدمه

همان‌طور که قبلاً در مقاله پیگیری تراکنش بیت کوین مشاهده نمودید، تراکنش‌های بیت کوین آنقدرها هم غیرقابل ردیابی نیست. بلاکچیر (Blockchair) یک ابزار سنجش حریم خصوصی را در مرورگر بلاکچین و API خود منتشر کرده، تا بتواند سطح حفظ حریم خصوصی تراکنش‌های بیت کوین را اندازه‌گیری کند. این قابلیت رایگان، از 50 فرایند کاوشی استفاده کرده و به بازدیدکنندگان اجازه می‌دهد که متوجه شوند چه‌ مقدار اطلاعات در مورد هویت آنها، آشکار شده است. در مرحله بعدی، والت‌ها و صرافی‌ها قادر خواهند بود که از این قابلیت برای اطلاع‌رسانی به کاربران در مورد اینکه چه مقدار از اطلاعات آنها فاش خواهد شد، قبل از انجام تراکنش‌ها، استفاده کنند.

بلاکچیر
یک تراکنش با امتیاز حریم خصوصی پایین
Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

حریم خصوصی کاربران در تراکنش‌های بیت کوین، در خطر است؟

در حالی‌ که بیت کوین، معمولاً یک سیستم بر مبنای حفظ حریم خصوصی دانسته می‌شود، بلاکچین آن باز است و می‌تواند توسط هر کسی تحلیل شود و ابزارهای مختلفی مثل Chainalysis، Elliptic، CipherTrace و Crystal، جهت پیگیری تراکنش‌های آن وجود دارند. اینها ابزارهای غیررایگانی هستند که معمولاً در اختیار افراد و شرکت‌های معدودی قرار دارند. با این وجود، کاربران بیت کوین معمولاً این شانس را ندارند که متوجه شوند این انتشار اطلاعات چقدر عمیق است و حریم خصوصی آنها به چه میزان در خطر است.

بلاکچیر یک ابزار امتیازدهی تراکنش را منتشر کرده و آن را در ماه‌های آینده توسعه خواهد داد. این ابزار در حال حاضر، از اندیکاتورهایی استفاده می‌کند که اطلاعات زیر را در مورد کاربر فاش می‌کنند:

  • آیا یک آدرس برای بار دوم در حال استفاده است؟
  • آیا یکی از خروجی‌ها و در نتیجه دریافتی گیرنده، یک عدد گرد است؟
  • چند آدرس ورودی استفاده شده‌اند؟

و همچنین فرآیندهای تخصصی‌تری مثل:

  • برای ثبت یک تراکنش از چه اسکریپت (کد) یا کیف پول چند امضایی استفاده شده؟
  • کدهای خروجی چطور با کدهای ورودی مقایسه می‌شوند؟
  • ورودی‌ها و خروجی‌ها چطور مرتب شده‌اند؟

همان‌طور که توسط بلاکچیر ذکر شده است، پیگیری تراکنش تقریباً ساده است؛ اما بیشتر کاربران به اندازه کافی در مورد حریم خصوصی خود نگران نیستند و اشتباهاتی مانند ارسال مقادیر گرد بیت کوین را انجام می‌دهند. ارائه‌دهندگان والت‌ها نیز معمولاً اهمیت زیادی به حریم خصوصی کاربر نمی‌دهند. مثلاً در مورد مثال اشتباهی که ذکر کردیم، هیچ هشداری وجود ندارد که اگر یک کاربر بخواهد مقدار گرد را ارسال کند، به وی نمایش داده شود.

بلاکچیر
یک تراکنش با امتیاز حریم خصوصی بالا

چه نیازی به بلاکچیر وجود دارد؟

برخلاف پروتکل‌هایی مثل زد کش، مونرو و دش، در شبکه بیت کوین هیچ اقدامی برای مبهم‌سازی تراکنش‌ وجود ندارد و با توجه به کمبود مقیاس‌پذیری، استفاده از ابزارهایی که اصطلاحاً به آنها “میکسر” می‌گویند، بسیار پرهزینه و دشوار است.

بلاکچیر ابزار سنجش حریم خصوصی را به‌ صورت رایگان ارائه می‌کند و امیدوار است که کاربران بیت کوین بتوانند مقداری از حریم خصوصی خود را پس بگیرند و حفظ کنند.

سخن پایانی

بلاکچیر یک مرورگر بلاکچین و مجموعه گسترده‌ای از ابزارهای حرفه‌ای را برای محققان و توسعه‌دهندگان والت‌های چندارزی و صرافی‌ها، برای 15 بلاکچین مختلف ارائه می‌دهد. این پلتفرم، API ها، نمایشگر آزاد برای دنبال کردن هاردفورک‌ها و به‌روزرسانی‌های کاربر که به زودی اتفاق خواهند افتاد، رونوشت داده‌ها، یک تحلیل‌کننده پورتفولیو ناشناس و نمودارهایی با داده‌های بلاکچینی و مالی را شامل می‌شود. این وبسایت در 7 زبان ارائه شده و در آن هیچ اطلاعاتی از کاربر جمع‌آوری نشده یا با شرکت‌های ثالث به اشتراک گذاشته نخواهد شد.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

2 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی ترین بیشترین رأی
Inline Feedbacks
View all comments

سلام ممنون از اطلاعات مفیدتون
یسوال داشتم
من در صرافی نوبیتکس هرماه مقداری بیت کوین میخریدم که بنابر توصیه یکی از دوستان این مقدارو واریز کردم تو بلاکچیر
الان میخوام برش گردونم آیا این امکان وجود داره؟ کار با بلاکچیرو بلد نیستم براهمین میخوام پولمو برگردونم ممنون میشم راهنمایی کنین

سلام. بلاکچیر، کیف پول نیست که بتونید بهش واریز کنید. احتمالا به یک کیف پول (والت) واریز کردید و اطلاعاتش رو دارید تو سایت بلاکچیر میبینید. اون والتی که بهش واریز کردید رو پیدا کنید.