زمان مطالعه: 6 دقیقه

کیف پول های چند امضایی ارز دیجیتال

زمان مطالعه: 6 دقیقه

مقدمه

معاملات استاندارد در شبکه بیت کوین را می‌توان معاملات تک‌امضا نامید؛ زیرا انتقال بیت کوین فقط به یک تأیید از طرف صاحب کلید خصوصی مرتبط با آدرس بیت کوین احتیاج دارد. با این حال، شبکه بیت کوین از معاملات بسیار پیچیده‌تری پشتیبانی می‌کند که قبل از انتقال وجوه به امضای چند نفر نیاز دارد. در کیف پول‌های چند امضایی (Multi Signature Wallet) برای انجام هر کاری به تأیید سایر اعضا نیاز است. البته یک فرد می‌تواند از کیف پول چند امضایی روی چند دستگاه مختلف استفاده کند. تا زمانی که همه دستگاه‌های تعریف‌شده، مبادله را تأیید نکنند، هیچ تراکنشی انجام نمی‌شود.

کیف پول چند امضایی چیست؟

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

تکنولوژی Multisig در دنیای دیجیتال حتی قبل از بیت کوین نیز وجود داشت. در حوزه رمزارزها، تکنولوژی چند امضایی برای اولین بار در سال ۲۰۱۲ روی آدرس‌های بیت کوین پیاده‌سازی و در نهایت، یک سال بعد، به ساخت کیف پول‌های چند امضایی منجر شد.

در کیف پول‌های تک‌امضایی، تنها یک کلید برای امضای تراکنش‌ها نیاز است و هر کسی که آن را در دست داشته باشد، قادر است کوین‌ها را به هر جایی که خواست انتقال دهد؛ بدون اینکه از کسی اجازه‌ای بگیرد! آدرس‌های تک‌امضایی نسبت به آدرس‌های چندامضایی سریع‌تر و راحت‌تر مدیریت می‌شوند؛ اما در زمینه امنیت ضعیف‌تر عمل می‌کنند.

بیت کوین یک امکان چندامضایی دارد که در آن، تراکنش‌ها برای اینکه انجام شوند باید چندین تأییدیۀ مستقل داشته باشند. این امکانات بیشتر برای سازمان‌هایی کاربرد دارد که اجازه دسترسی به خزانه را به اعضا می‌دهند ولی برای برداشت باید 3 تا 5 نفر از اعضا (این نسبت در اکثر کیف پول های چند امضایی قابل تعیین است) تراکنش را امضا کرده باشند. بعضی از کیف پول‌های گرم، قابلیت کیف پول‌ چند امضایی را هم فراهم کرده‌اند که به کاربر اجازه می‌دهد بر دارایی خود کنترل بیشتری داشته باشد و در عین حال از اینکه هکرها به یک دستگاه یا سرور منفرد حمله کرده و رمزارزها را بدزدند، جلوگیری می‌کند.

کاربران رمزارزها می‌توانند هنگام ایجاد و ساخت کیف پول های چند امضایی، تعیین کنند که چه تعداد امضا باید در کل وجود داشته باشد و حداقل چه تعداد از آنها، هنگام تأیید معاملۀ مورد نظر به کار خواهند رفت.

آدرس‌ها در کیف پول چند امضایی

پروسۀ چندامضایی در بیت کوین ویژگی‌های امنیتی خیلی جذابی دارد و علتش هم استفاده از کلیدهایی است که به طور کاملاً مجزا و مستقل تولید شده‌اند. در حقیقت کنترل تفکیک‌شده در کد بیت کوین قرار گرفته است. در بیت کوین زمانی که یک اسکریپت چندامضایی ۲ از ۲ نوشته می‌شود تا به عنوان کلید عمومی برای تأیید یک تراکنش مورد استفاده قرار بگیرند، سیستم بیت کوین حتماً به آن دو امضای مرتبط با دو کلید عمومی نیاز دارد. در حقیقت سیستم نمی‌داند که شما کلیدهای عمومی را چطور تولید کرده‌اید یا آنها را کجا نگهداری می‌کنید؛ این مسائل برای سیستم اهمیتی ندارد. آنچه مهم است، ارتباط کلیدهای خصوصی با کلید عمومی است.

ساخت یک کیف پول چند امضایی بیت کوین

تعدادی از کیف پول‌های رایج، قابلیت ایجاد کیف پول چند امضایی را دارند. در این قسمت لیستی از کیف پول‌هایی که این خدمت را ارائه می‌دهند مشاهده می‌کنید:

  • Armory
  • CarbonWallet
  • Copay
  • Bitgo
  • Blocktrail
  • GreenAddress
  • Casa, Electrum
  • Xapo
  • Coinkite

کیف پول الکتروم یک پروژه متن باز یا Open Source است که تحت لیسانس مؤسسه تکنولوژی دانشگاه ماساچوست (MIT) توسعه یافته است؛ به همین دلیل است که هر کسی می‌تواند با الکتروم یک نود بیت کوین راه‌اندازی کند. درحال حاضر کیف پول الکتروم پرکاربردترین و محبوب‌ترین کیف پول چند امضایی رایج است. شما به راحتی می‌توانید با استفاده از کیف پول الکتروم، یک کیف پول چند امضایی ایجاد کنید.

برای این کار کافی است که در ابتدای مراحل نصب این کیف پول، از گزینه Multi-signature wallet استفاده کنید.

کیف پول چند امضایی

در مرحله بعد شما می‌توانید تعداد کاربران مورد نظر خود را انتخاب کنید. در قسمت پایین این مرحله می‌توانید تعداد حداقل کاربران مورد نیاز جهت تأیید یک تراکنش را انتخاب کنید. این موارد اغلب تحت عنوان معاملات M-of-N شناخته می‌شوند. به طور مثال در اینجا ما 3 کاربر را تعریف کردیم و تعداد کاربران مورد نیاز جهت تأیید یک تراکنش را 2 کاربر انتخاب کردیم. یعنی این کیف پول را می‌توانیم همزمان روی 3 دستگاه مختلف داشته باشیم و جهت انجام هر تراکنش می‌بایست تراکنش را حداقل از طریق 2 دستگاه تأیید کنیم. به این حالت 2 از 3 می‌گویند.

کیف پول چند امضایی

مراحل بعدی نصب کیف پول چند امضایی مشابه نصب کیف پول‌های عادی است. شما باید عبارات بازیابی را دریافت و ذخیره کنید و در مراحل بعدی نصب، مجدداً عبارات بازیابی را وارد کنید.

کیف پول چند امضایی

پس از انجام این مراحل، کلید عمومی به شما نمایش داده می‌شود.

دقت داشته باشید که باید کلمات Seed یا عبارت بازیابی خود را با دقت و بدون اشتباه روی یک تکه کاغذ بنویسید و آن را در جای امنی قرار دهید.

در این مرحله، نصب اولیه کیف پول به اتمام می‌رسد. پس از آن باید دو کیف پول دیگر در دستگاه‌های جداگانه نصب کنید و همین مراحل را طی کنید و گزینه Enter cosigner key را انتخاب نمایید.

پس از انتخاب گزینه Enter cosigner key کلید عمومی را که در کیف پول اول دریافت کرده‌اید، در کیف پول‌های بعدی وارد نمایید.

پس از طی این مراحل، نصب کیف پول چند امضایی به پایان می‌رسد.

دقت داشته باشید که در طی نصب کیف پول، هیچ‌گاه از گزینه‌های 2 از 2 یا 3 از 3 و مشابه آن استفاده نکنید. در صورت استفاده از این حالت‌ها، زمانی که یکی از دستگاه‌ها از دسترس شما خارج شود، کیف پول شما غیرقابل ‌استفاده می‌شود.

سخن پایانی

در کیف پول های چند امضایی (Multi signature wallet) در زمان پرداخت از یک دستگاه، یک نوتیفیکیشن برای دستگاه دیگر ارسال می‌شود تا صاحب دستگاه دیگر نیز از پرداخت مطلع گردد. در این کیف پول‌ها بدون تأیید کاربرانِ تعریف‌شده، تراکنشی انجام نمی‌شود. امنیت این نوع کیف پول‌ها نیز در همین است.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments