کیف پول سرد و گرم در ارزهای دیجیتال

زمان مطالعه: 9 دقیقه

مقدمه

قبل از خرید هر ارز دیجیتال جایی برای نگهداری آن نیاز دارید، این مکان کیف پول نام دارد. کیف پول‌‌ ها به دو دسته‌ی سرد و گرم تقسیم می‌شوند. گفتمان­‌های زیادی درمورد کیف پول ‌­های سرد و گرم وجود دارد. تاکنون مشخص شده است که کیف پول‌­های سرد مورد اطمینان‌تر از کیف پول‌­های گرم هستند. بر همین اساس در این مقاله به بررسی کیف پول‌‌­های گرم و سرد پرداخته می‌شود.

کیف پول‌­های گرم از محبوبیت بیشتری برخوردار هستند. کیف پول‌­های سرد دارای یک دستگاه فیزیکی می‌باشند.

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

کیف پول گرم

کیف پول گرم

کیف پول‌­های گرم که به کیف پول‌­های دیجیتالی مشهوراند. تقریبا از زمان حضور بیت کوین در بازار ارز‌­های دیجیتال وجود داشته‌اند. کیف پول‌‌‌­های گرم به دو صورت آنلاین و دسکتاپی خدمات خود را به کاربران ارائه می‌دهند. کیف پول‌‌‌­های تلفن همراه نیز به عنوان کیف پول‌­های دیجیتالی در نظر گرفته می‌شوند و کیف پول‌­های گرم به دلیل راحت حمل کردنشان به کیف پول‌‌­های هیبریدی نیز مشهور‌اند.

مهمترین ویژگی کیف پول‌‌­های گرم رایگان بودن آن است و همچنین قابلیت پشتیبانی از اکثر رمزارز‌ها را نیز دارند.

وقتی یک ارز رمزنگاری ایجاد و ICO آن اجرا می‌شود، تا زمانی که مکانی برای ذخیره آن وجود نداشته باشد عملا هیچ استفاده‌ای ندارند. بنیان‌گذاران رمزارز‌ها معمولا کیف پول ارز خود را نیز ایجاد می‌کنند.

بیت کوین، اتریوم، ریپل و سایر ارز‌­های شناخته شده‌ی بازار ارز دیجیتال دارای کیف پول‌­ های مختلفی هستند که هر کدام از آن‌ها یک سری ویژگی‌­های خاص را دارا می‌باشد اما ارز‌­های کمتر شناخته شده‌ی بازار ارزدیجیتال معمولا دارای یک کیف پول برای خرید، فروش و تبادل هستند. اکثر افراد تمایل دارند که غیر از بیت کوین ارز‌­های کمتر شناخته شده‌ی دیگری را نیز برای خود خریداری و ذخیره کنند که کیف پول‌­های گرم این امکان را فراهم می‌سازند. هزینه نگهداری کیف پول‌‌­های سرد باعث شده تا اکثر کاربران به کیف پول‌‌­های گرم روی بیاورند زیرا همانطور که گفته شد کیف پول‌‌­های گرم رایگان هستند و با یک جست‌و‌جوی ساده می‌توان به کیف پول گرم مورد نظر دست پیدا کنید.

انواع کیف پول‌­های گرم

  • کیف پول آنلاین(تحت وب)
  • کیف پول نرم افزاری
  • کیف پول موبایلی

کیف پول آنلاین (تحت وب)

برای استفاده از این کیف پول نیاز به نصب نرم افزار مشخصی وجود ندارد و با یک ثبت نام در وب سایت ساخت کیف پول، می‌توانید رمزارز‌­های خود را در آن ذخیره کنید. به دلیل ارائه خدمات این کیف پول‌ها به صورت آنلاین، از امنیت خیلی خوبی برخوردار نیستند. یکی از مزایای این نوع کیف پول‌‌ها دسترسی آسان از هر مکان با موبایل یا لپ تاب شخصی است. در نظر داشته باشید که هیچ نظارت یا طرح حمایتی دولتی از این کیف پول‌ها وجود ندارد و در صورت هک شدن کیف پول شما یا سرقت دارایی شما توسط خود سایت، هیچ پشتوانه‌ای برای شما وجود نخواهد داشت.

Blockchain.Info و Btc.Com، نمونه‌ای از کیف پول‌­های تحت وب برای نگهداری بیت کوین می‌باشد.

کیف پول نرم افزاری

کیف پول‌‌­های نرم افزاری از دسته‌ی کیف پول‌­های گرم می‌باشند. به همین منظور استفاده از آن‌ها رایگان است. تنظیم کردن این کیف پول ‌ها کار آسانی می‌باشد. این کیف پول‌ها ویژگی بکاپ گیری ندارند و اگر کامپیوتر شما سرقت شود و کلید‌­های خصوصی شما در آن ذخیره شده باشد، در واقع شما دارایی خود را از دست داده‌اید.

اگر از کیف پول‌­­های نرم افزاری استفاده می‌کنید باید امنیت آن را به خوبی تامین کنید زیرا اگر هکرها به کلید‌­­های خصوصی کیف پول‌تان دسترسی پیدا کنند می‌توانند دارایی شما را سرقت کنند.

اولین کیف پول نرم افزاری بیت‌کوین کور (Bitcoin Core) است که برنامه‌ای است که سیستم بیت کوین را اجرا می‌کند. برای استفاده از بیت‌کوین کور (Bitcoin Core) باید تمام لجر آن را از سال 2009 دانلود کنید که حجم آن چیزی حدود 145 گیگابایت می‌شود.

کیف پول‌­­های لایت یا کیف پول‌­­های SPV یا (Simplified Payment Verification) بدلیل دانلود نکردن لجر‌ها از محبوبیت بیشتری برخوردار هستند. اتریوم نیز یک کیف پول بیت کوینی از نوع SPV است.

کیف پول جاکس نیز می‌تواند تعداد زیادی از انواع ارز دیجیتال را ذخیره کند.

کیف پول موبایلی

کیف پول‌­­های موبایل به صورت یک اپلیکیشن در دستگاه تلفن همراه شما نصب می‌شوند و در زمان خرید با بیت کوین می‌تواند کار را برای شما بسیار ساده کنند. تمامی کیف پول ‌­­های آنلاین و دسکتاپی دارای اپلیکیشن موبایل نیز هستند. کیف پول­ هایی مانند ابرا (Abra)، ایربیتز (Airbitz) و برد (Bread)با همان مفهوم موبایل ساخته شده‌اند.

بهترین کیف پول‌­های گرم

  • گرین آدرس (GreenAddress)
  • سامورایی والت (samourai Wallet)
  • میسلیوم (Mycelium)
  • اج(Edge)

کیف پول سرد

همانطور که گفته شد کیف پول‌­های سرد دارای یک وسیله‌ی فیزیکی برای ذخیره ارز‌­های دیجیتال هستند. کیف پول‌­های سرد دارای ویژگی‌­های منفی و مثبت زیادی هستند که در ادامه به بررسی برخی از ویژگی‌­های مثبت و منفی این نوع کیف پول‌ها می‌پردازیم.

شاید یکی از بهترین فواید کیف پول‌­های سرد این باشد که همیشه همراه شماست و به هر جا سفر کنید می‌توانید آن را با خود حمل کنید زیرا این کیف پو‌ل‌ها دارای ابعاد کوچکی هستند که به راحتی در جیب شما جا می‌شوند.

این نوع کیف پول‌ها بر خلاف کیف پول‌­های گرم، گران هستند و برای داشتن آن‌ها باید هزینه‌ای پرداخت شود. کیف پول‌­های سرد هزینه‌­های متفاوتی دارند و هر چقدر یک کیف پول سرد، ارز‌­های دیجیتال مختلفی را پشتیبانی کند، دارای قیمت بیشتری نیز می‌باشد. معمولا قیمت این کیف پول‌ها به طور میانگین 100 دلار است.

یکی دیگر از مشکلات کیف پول ‌­های سرد، پشتیبانی کردن آن‌ها از چند ارز دیجیتال مشهور و خاص هست و به طور کلی می‌توان گفت این کیف پول‌ها از بیت کوین، اتریوم، دش و غیره پشتیبانی می‌کنند.

کیف پول‌­های کاغذی

ساده ترین نوع کیف پول، کیف پول کاغذی است که برگه ­هایی هستند که بر روی آن‌ها کلید‌­های خصوصی یک بیت کوین نوشته شده است. این کیف پول می‌تواند روش خوبی برای هدیه دادن بیت کوین به دیگران باشد اما باید توجه کنید که این برگه‌ها باید از آب و آتش دور باشند تا به آن‌ها آسیبی نرسد. این کیف پول امن‌ترین کیف پول مسحوب می‌شود اما ممکن است خیلی زود این برگه‌ها گم شوند. سایت والت جنریتور (WalletGenerator) به راحتی خدمات کیف پول کاغذی را به شما ارائه می‌دهد.

کیف پول‌­های سخت افزاری

کیف پول‌­های سخت افزاری دستگاه‌­های بسیار کوچکی هستند که برای انجام معاملات بیت کوینی به اینترنت متصل می‌شوند. این کیف پول‌ها به دلیل آفلاین بودن‌شان امکان هک شدن‌شان وجود ندارند در نتیجه از امنیت خوبی برخوردار هستند. با این حال امکان سرقت و خطای انساسی و گم شدن آن وجود دارد. برخی این کیف پول ها را در مکان‌­های امن مانند صندوق امانات بانک‌ها قرار می‌دهند تا خطر خطای انسانی و سرقت آن را تا حد قابل توجهی کم کنند.

اما سوال اصلی اینجاست: چرا کیف پول‌­های سرد برتری دارند؟

شاید تا اینجا با خود بگوید کیف پول ‌­های گرم از کیف پول‌­های سرد بهتر هستند اما این دو نوع کیف پول یک تفاوت بسیار مهم دارند آن هم امنیت است. کیف پول‌­های سرد از امنیت بیشتری برخوردار هستند.

کیف پول‌­های گرم کد‌­های امنیتی و کلید‌­های مخفی کیف پول‌ها را بر روی سرور‌­های خود ذخیره می‌کنند به همین جهت این سرور‌ها می‌تواند تارگت(هدف) خوبی برای هکر‌ها باشند. اگر چه بسیاری از میزبانان تحت وب کیف پول‌­های گرم لایه‌­های امنیتی خود را برای حفاظت از دارایی شما انجام می‌دهند اما این را باید بدانید که این کار تنها راه حل کوچکی برای حفظ دارایی شما در برابر هکر هاست.

زمانی که می‌خواهید دارایی دیجیتالی خود را بر روی کیف پول‌­های گرم ذخیره کنید، باید به این نکته توجه داشته باشید که آیا دارایی شما بیمه هم می‌شود؟

سایت کوین بیس از سایت‌­های نادری است که دارایی شما را به صورت 100 درصدی بیمه می‌کند.

کیف پول‌­های سرد به دلیل اینکه رمز و کدی را در هیچ جا ذخیره نمی‌کنند از امنیت مطلوبی برخوردار هستند. دستگاه‌­های کیف پول‌­های سرد بدلیل اهمیت دادن به امنیت، حتی اگر در یک مکان ویروسی(اتصال به یک رایانه ویروسی) قرار بگیرند همچنان امنیت خود را حفظ می‌کنند.

در زمان انتخاب یک کیف پول باید به امنیت آن بسیار دقت کنید. چه بسا کیف پول‌­های گرم رایگان به سرعت دارایی‌­های شما را سرقت کنند. اگر دارایی شما در کیف پول‌­های گرم به سرقت برود هیچ کس ضامن و پشتیبان شما نخواهد بود.

بهترین کیف پول‌­های سرد

  • ترزور
  • Ledger Nano S
  • KeepKey
  • CoolWallet S

ترزور

کیف پول سرد

ترزور اولین کیف پول سرد رمزنگاری شده است. این کیف پول برای نخستین بار در سال 2013 منتشر شد و بسیار محبوب است و از دید بسیاری امن‌ترین روش برای ذخیره سازی ارز دیجیتال است.

Ledger Nano S

کیف پول سرد

 Ledger Nano S یک رقیب سر سخت برای ترزور می‌باشد. این کیف پول بسیار شبیه ترزور است و قیمت آن در محدوده‌ی60 دلار می‌باشد و یک انتخاب صحیح برای ذخیره رمزارزهاست.

KeepKey

کیف پول سرد

این کیف پول بر خلاف دو کیف پول قبلی دارای ظاهری زیباست اما از لحاظ امنیت نسبت به دو کیف پول قبلی ضعیف تر عمل می‌کند. این کیف پول دومین کیف پول جوان است و دارای تجربه بسیار زیادی می‌باشد. قیمت این کیف پول بین 120 الی 130 دلار می‌باشد. این کیف پول گرانترین کیف پول بین کیف پول‌­هایی است که تا کنون در این مقاله با آن‌ها آشنا شدیم، اما ویژگی جدید و خاصی نسبت به دو کیف پول قبلی ندارد.

CoolWallet S

کیف پول سرد

این کیف پول نیز یکی از محبوب‌ترین کیف پول‌­های سرد است. CoolWallet S اولین کیف پول موبایلی در جهان است. این بدین معناست اگر رمزارز خود را به صورت آفلاین ذخیره کنید، دارایی شما در تلفن همراه شما ذخیره می‌شود. قیمت این کیف پول چیزی حدود 80 دلار است که قیمت مناسبی می‌باشد.

 تفاوت کیف پول سرد و گرم

  • کیف پول‌­های گرم دارای محبوبیت بیشتری می‌باشند.
  • کیف پول‌­های گرم اکثر ارز‌­های دیجیتال را پشتیبانی می‌کنند.
  • کیف پول‌­های سرد از امنیت بیشتری برخوردار هستند.
  • هزینه کیف پول‌­های گرم رایگان است.
  • کیف پول‌­های سرد برای پرداخت خرد مناسب نیستند.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم که تفاوت‌­های کیف پول سرد و گرم را به شما نشان دهیم، نقاط مثبت و منفی کیف پول‌ها را نیز برای شما شرح دادیم. همانطور که در اول مقاله گفته شد کیف پول‌­های سرد از نظر امنیت بسیار بهتر از کیف پول‌­های گرم عمل می‌کنند. اگر قصد خرید کیف پول‌­های سرد را دارید لطفا مطالعات خود را کامل‌تر کنید. قطعا کیف پول‌­های سرد زیادی وجود دارند که می‌توانند به شما در نگهداری ارز‌­های دیجیتال‌تان کمک کنند.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments