فول نود بیت کوین (Full Node) چیست؟ + آموزش نصب و اجرا (قسمت اول)

زمان مطالعه: 19 دقیقه

مقدمه

اگر شما هم دوست دارید که یکی از حامیان و گسترش‌دهدگان بیت کوین باشید و به‌عنوان یک داوطلب، به شبکه بیت کوین کمک کنید، می‌توانید به یک فول نود بیت کوین تبدیل شوید. در این مقاله به آموزش مفهوم فول نود بیت کوین و نحوه انجام تنظیمات لازم جهت تبدیل شدن به فول نود بیت کوین، می‌پردازیم.

فول نود بیت کوین چیست؟

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

به کامپیوترهایی که به شبکه اصلی بلاکچین بیت کوین متصل می‌شوند، نود گفته می‌شود و فول نودها، نودهایی هستند که با پذیرش کامل مقررات شبکه، به عملکرد شبکه از جهات مختلفی کمک می‌کنند. فول نودها برای اتصال به شبکه اصلی، از نرم افزار Bitcoin Core استفاده می‌کنند، که یک نرم افزار متن باز است و کد منبع آن در سایت Github قابل مشاهده است.

نودها چه تفاوتی با کاربران عادی دارند؟

کاربران بیت کوین برای انجام تراکنش، نیاز به فول نود بیت کوین شدن ندارند و از کیف پول های نرم افزاری استفاده می‌کنند که معمولا کلاینت‌های سبک نامیده می‌شوند. این کلاینت‌های سبک برای اتصال به شبکه همتا به همتای اصلی و انجام تراکنش‌ بیت کوین به وسیله آن، به کمک فول نودها نیازمندند؛ چراکه اگر فول نودهای کافی این مشارکت را انجام ندهند، آن‌ها مجبور به استفاده از سرویس‌های متمرکز خواهند بود. فول نودها به آن‌ها کمک می‌کنند که تراکنش‌های خود را در شبکه ثبت کنند و پس از انجام تراکنش آن‌ها را مطلع می‌سازند.

درنتیجه شبکه برای رشد و توسعه بیشتر، به فول نودهای بیشتری نیازمند است و افراد علاقمندی که پهنای باند و منابع پردازشی را به‌صورت اضافی در اختیار دارند، می‌توانند به عنوان یک فول نود بیت کوین داوطلب، به این شبکه کمک کنند. البته این کار ملزومات زیادی را می‌طلبد که در ادامه آن‌ها را شرح خواهیم داد.

چه چیز‌هایی یک فول نود بیت کوین را می‌سازد؟

ایجاد یک فول نود بیت کوین نیازمند یک دستگاه کامپیوتر با منابع پردازشی کافی (درمورد میزان دقیق این منابع در ادامه توضیح خواهیم داد) برای اجرای نرم افزار Bitcoin Core و دسترسی نامحدود به اینترنت است. لذا هزینه‌هایی را برای افراد به همراه دارد، اما بسیاری از افرادی که حامی حفظ حریم خصوصی با استفاده از بلاکچین هستند، مثل افراد، استخراج‌کنندگان و یا شرکت‌ها، با منابع اضافی خود اقدام به مشارکت با شبکه، به‌عنوان یک فول نود بیت کوین می‌کنند.

چرا باید از کیف پول فول نود بیت کوین استفاده کنیم؟

کاربران بعد از تبدیل شدن به یک نود کامل، علاوه بر اجرای نرم افزار و مشارکت در شبکه، می‌توانند از فول نود بیت کوین خود به عنوان کیف پول نیز استفاده کنند. این کیف پول کاملا امن و اختصاصی خواهد بود، اما به‌خاطر داشته باشید که در هنگام استفاده از کیف پول فول نود بیت کوین نیز، اقدامات امنیتی لازم را (که هنگام استفاده از کیف پول های مجازی رعایت می‌کنید) در هرصورت اجرا کنید.

حداقل سیستم مورد نیاز برای تبدیل شدن به فول نود بیت کوین

تبدیل شدن به فول نود بیت کوین ملزوماتی دارد که در ادامه آن‌ها را نام می‌بریم. هرچقدر منابع شما ازنظر پردازش و پهنای باند اینترنت ضعیف‌تر و محدودتر باشند، شما باید زمان بیشتری برای فعالیت به‌عنوان فول نود بیت کوین صرف کنید. حداقل منابع مورد نیاز:

  • یک عدد کامپیوتر (لپ تاپ یا کامپیوتر خانگی) که قابلیت اجرای آخرین نسخه سیستم عامل خود را داشته باشد. این سیستم عامل می‌تواند ویندوز، لینوکس و یا مک او اس اکس باشد.
  • دو گیگابایت فضای رم (RAM)
  • 200 گیگابایت حافظه (ترجیحا SSD) که سرعت آن حداقل 100 تا 200 مگابایت بر ثانیه باشد.
  • دسترسی به اینترنت با سرعت آپلود حداقل 50 کیلوبایت بر ثانیه و حجم نامحدود (Unmetered). دقت داشته باشید که یک فول نود بیت کوین در طول ماه حدود 200 گیگابایت آپلود و 20 گیگابایت دانلود خواهد کرد؛ ضمن اینکه برای اجرای اولیه، 195 گیگابایت دانلود نیاز است. لذا محدودیت آپلود باید بالا باشد و بررسی کنید که میزان آپلود، از میزان محدود در اختیار شما، بیشتر نشود.
  • در بهترین حالت، شما می‌توانید سیستم فول نود خود را به‌صورت دائم، فعال نگه دارید؛ اما درمجموع، حداقل 6 ساعت در روز باید این کار را انجام دهید. حین اجرای فول نود بیت کوین شما می‌توانید همچنان از کامپیوتر خود استفاده کنید.

نکات مهم در اجرای فول نود بیت کوین

نظارت بر سیستم

شما باید درهنگام اجرای فول نود بیت کوین، بر سیستم نظارت داشته باشید. ازنظر پهنای باند، اگر پهنای باند شما کافی نباشد و میزان مصرف، از محدودیت شما بالا برود، بعضا متحمل هزینه‌های اضافی خواهید شد و یا اتصال شما قطع می‌شود، لذا قبل از رد کردن محدودیت، اجرا را متوقف کنید.

تغییرات لازم در سیستم

توجه کنید که کامپیوتر شما روی حالت sleep و یا suspend نرود (این حالت‌ها را از تنظیمات، غیرفعال کنید)، زیرا در سیستم‌های امروزی که از سیستم عامل ویندوز و یا مک استفاده می‌کنند، هنگام اجرای screen saver ترافیک داده بسیار کند می‌شود و سیستم شما دسترسی کافی برای اجرای قدرتمند Bitcoin Core را نخواهد داشت.

همچنین درصورت اجرای آنتی ویروس‌ها (معمولا در سیستم‌های ویندوزی)، ممکن است با مشکلاتی وبرو شوید. زیرا برخی افراد ویروس‌هایی را در بلاکچین بیت کوین قرار می‌دهند که کامپیوتر شما را آلوده نخواهند کرد، اما هنگام دریافت آن‌ها، آنتی ویروس داده‌ها را قرنطینه کرده و در روند انجام کار اختلال ایجاد خواهد شد.

خطرات احتمالی

فول نود بیت کوین شدن از نظر قانونی مشکلی ندارد و تنها در برخی از کشورها استفاده از بیت کوین ممنوع اعلام شده. اما در نظر داشته باشید که عده‌ای برای ایجاد اختلال در شبکه همتا به همتای بیت کوین، به کاربران Bitcoin Core حمله می‌کنند و در عملکرد کامپیوتر یا محدودیت پهنای باند آن‌ها، اختلالاتی ایجاد می‌کنند.

اقدامات اولیه برای تبدیل شدن به فول نود بیت کوین

انتخاب نسخه بیت کوین کور

قبل از اینکه با مراحل عملی نصب بیت کوین کور (Bitcoin Core) در سیستم عامل‌های مختلف آشنا شویم، باید بدانید که این نرم‌افزار دو نوع گرافیکی (Bitcoin Core GUI) و حرفه‌ای (Bitcoin Core Daemon) دارد که نوع اول برای کاربران معمولی و تازه واردها پیشنهاد می‌شود. نسخه حرفه‌ای برای افراد متخصص و برنامه‌نویسان مناسب‌تر است. البته ما در آموزش مراحل نصب و اجرا، هر دوی این نسخه‌ها را آموزش خواهیم داد.

Initial Block Download) IBD) یا دانلود بلاک اولیه

برای اجرای بیت کوین کور و فعالیت به‌عنوان فول نود بیت کوین، پس از نصب نرم‌ افزار (که مراحل آن را در ادامه توضیح خواهیم داد) باید مرحله IBD را پشت سر بگذارید؛ بدین معنا که کامپیوتر شما باید نسخه‌ای از بلاکچین را دانلود کرده و تمامی بلاک‌ها را تایید کند. این بلاکچین درحال حاضر حدود 195 گیگابایت حجم دارد که باید دانلود شود (نیاز به فضای حافظه بیشتری دارید) و تایید بلاک‌ها، فشار زیادی را به پردازنده و اینترنت شما وارد خواهد کرد.

فول نود بیت کوین

روند پیشرفت IBD، در نسخه گرافیکی بیت کوین کور (Bitcoin Core GUI) در قسمت پایین سمت چپ صفحه قابل مشاهده است. دقت کنید که در طی این روند، سیستم شروع به دانلود بلاک‌ها به ترتیب زمان (از قدیمی‌ترین بلاک) می‌کند و به مرور پیش می‌رود. این کار زمان زیادی را می‌طلبد و همچنین شما تراکنش‌های خود را، تا زمانی که دانلود به بلاک آن‌ها نرسیده باشد، مشاهده نخواهید کرد.

آموزش فول نود شدن در ویندوز 10

برای دریافت فایل نرم افزار بیت کوین کور (نسخه Bitcoin Core 0.14.2 به بالا)، از سایت رسمی بیت کوین به صفحه دانلود بیت کوین کور بروید. پس از تایید امن بودن اتصال، گزینه آبی دانلود را انتخاب کنید.

به قسمتی که فایل در آن ذخیره شده بروید (ممکن است دانلود شما روی دسکتاپ و یا فایل اصلی دانلودها ذخیره شده باشد). آیکون برنامه را انتخاب کرده و آن را اجرا کنید. مانند سایر نرم افزارها، گزینه yes را انتخاب کنید تا نصب آغاز شود و مراحل را رد کنید تا به انتخاب محل نصب برسید.

فول نود بیت کوین

پس از انتخاب آدرس نصب، برای استفاده از نسخه گرافیکی، Bitcoin Core GUI را انتخاب کرده و برای استفاده از نسخه حرفه‌ای Bitcoin Core daemon را انتخاب کنید. البته امکان اجرای هردوی این نسخه‌ها وجود دارد، اما نمی‌توان هردوی آن را در یک پیکربندی دایرکتوری قرار داد.

نسخه گرافیکی بیت کوین کور

از قسمت استارت، با سرچ کلمه Bitcoin، آیکون برنامه را پیدا کرده و اجرا کنید.

در صفحه باز شده، دایرکتوری را برای ذخیره بلاکچین و کیف پول خود انتخاب کنید. البته درصورتی که از پارتیشن‌های متفاوت استفاده نمی‌کنید می‌توانید آدرس پیش‌فرض را انتخاب کنید و فقط روی OK کلیک کنید.

از آن‌جایی که احتمال قطع اتصالات خروجی از برنامه، توسط فایروال وجود دارد، در صفحه بعدی هر دو گزینه Private Networks و Public Networks را انتخاب کرده و اجازه دسترسی را صادر کنید.

فول نود بیت کوین

بعد از انجام تنظیمات شبکه، مرحله IBD که به آن اشاره کردیم آغاز خواهد شد که ممکن است چند روز طول بکشد. شما با بستن برنامه می‌توانید دانلود بلاکچین را متوقف کنید و سپس هر زمان دیگری با باز کردن دوباره‌ی برنامه، دانلود از همان نقطه ادامه پیدا خواهد کرد. دقت کنید که بدون بستن برنامه، سیستم را خاموش (Shut Down) نکنید، زیرا ممکن است در داده‌ها نقصی ایجاد شود. پس از اتمام دانلود، بیت کوین کور می‌تواند هم به‌عنوان کیف پول و هم برای اجرای وظایف فول نود بیت کوین روی شبکه، استفاده شود.

نسخه حرفه‌ای بیت کوین کور

از قسمت استارت، cmd را سرچ کرده و باز کنید.

اگر بیت کوین کور را روی مسیر پیش‌فرض یعنی

C:\Users\<YOUR USER NAME>\Downloads

نصب کرده باشید، باید دستور زیر را در cmd وارد کنید.

C:\Program Files\Bitcoin\daemon\bitcoind

با اجرای این دستور، برنامه اجرا شده و برای کار با آن باید از دستور bitcoin-cli کمک بگیرید. با اجرای دستور زیر مطمئن شوید که برنامه درحال انجام عملکرد صحیح است: (دقت کنید این دستورات در حالتی است که فایل را در آدرس ذکر شده ذخیره کرده باشید.)

C:\Program Files\Bitcoin\daemon\bitcoin-cli getblockchaininfo

ممکن است برای چند دقیقه، در هنگام اجرای دستور خطای error: {“code”:-28,”message”:”Verifying blocks…”} را ببینید. این خطا مربوط به زمان آغاز به کار برنامه است و سپس رفع خواهد شد.

فهرست تمامی دستورات مورد استفاده برای کنترل برنامه، در قسمت توسعه‌دهندگان سایت رسمی بیت کوین، قابل ماهده است؛ به‌عنوان مثال بعد از اجرای فول نود بیت کوین، می‌توانید از دستورات Getblockchaininfo ،getnetworkinfo ،getnettotals ،getwalletinfo ،stop و help استفاده کنید. مثلا دستور stop برای متوقف کردن امن نود، به شکل زیر استفاده می‌شود:

C:\Program Files\Bitcoin\daemon\bitcoin-cli stop

همانطور که قبلا ذکر کردیم، دانلود بلاک اولیه زمان زیادی را می‌طلبد و شما نباید برای توقف در روند دانلود، کامپیوتر را shut down کنید، بلکه باید ابتدا برنامه را ببندید. برای این کار، با استفاده از دستور stop می‌توانید روند دانلود را متوقف کرده و بار دیگر با اجرای برنامه، آن را ادامه دهید.

آموزش فول نود بیت کوین شدن در سیستم عامل لینوکس

تنظیمات مربوط به اوبونتو 16.04 (Ubuntu) برای نسخه‌ Bitcoin Core 0.14.2 و بالاتر

ابتدا روی swirl کلیک کرده و Dash را اجرا کنید. با تایپ term یکی از ترمینال‌ها را باز کنید.

البته با روش‌هایی مثل SSH روی ابونتو سرور یا لانچر ترمینال و همچنین روش‌های دیگر نیز می‌توانید از شبیه‌ساز یا کنسول ترمینال استفاده کنید.

ابتدا برای افزودن PPA) Bitcoin Personal Package Archive) به سیستم، کد زیر را تایپ کنید:

sudo apt-add-repository ppa:bitcoin/bitcoin

با وارد کردن رمزعبور مرحله را پشت سر گذاشته و با این پیغام روبرو خواهید شد:

Stable Channel of bitcoin-qt and bitcoind for Ubuntu, and their
dependenciesNote that you should prefer to use the official binaries, where possible, to
.limit trust in Launchpad/the PPA owner.No longer supports precise, due to its ancient gcc and Boost versions
More info: https://launchpad.net/~bitcoin/ +archive/ubuntu/bitcoin
Press [ENTER] to continue or ctrl-c to cancel adding it

اینتر را فشار داده و به مرحله بعد بروید. متنی که به شما نمایش داده خواهد شد و شما را به commnd line برمی‌گرداند، (احتمالا با جزئیات متقاوت) به شکل زیر است:

gpg: keyring `/tmp/tmpixuqu73x/secring.gpg’ created

gpg: keyring `/tmp/tmpixuqu73x/pubring.gpg’ created

gpg: requesting key 8842CE5E from hkp server keyserver.ubuntu.com

gpg: /tmp/tmpixuqu73x/trustdb.gpg: trustdb created

gpg: key 8842CE5E: public key “Launchpad PPA for Bitcoin” imported

gpg: no ultimately trusted keys found

gpg: Total number processed: 1

(gpg:               imported: 1  (RSA: 1

OK

با تایپ کد زیر آخرین پکیج‌ها برای شما به‌روزرسانی می‌شود.

sudo apt-get update

در این مرحله، که ممکن است کمی طول بکشد، خطوط زیادی را که مربوط به فایل‌های به‌روزرسانی دانلود شده‌ هستند، مشاهده می‌کنید.

حالا برای نصب نسخه گرافیکی بیت کوین کور (GUI)، خط زیر را تایپ کنید:

sudo apt-get install bitcoin-qt

و یا برای نصب نسخه حرفه‌ای (daemon یا Bitcoined) که مخصوص کاربران حرفه‌ای و برنامه‌نویسان است، از کد زیر استفاده کنید:

sudo apt-get install bitcoind

شما می‌توانید هر دوی این نسخه‌ها را نصب کنید، اما باید از پیکربندی‌های متفاوت دایرکتوری استفاده کنید. برای این‌کار خط زیر را تایپ نمایید:

sudo apt-get install bitcoin-qt bitcoind

بعد از اینکه پکیج مورد نظر خود را انتخاب کردید، اینتر را بزنید تا روند برای شما ادامه پیدا کند.

نسخه گرافیکی بیت کوین کور

روی swirl کلیک کرده و Dash را انتخاب کنید. با تایپ bitcoin، آیکون برنامه را پیدا کرده و آن را انتخاب نمایید.

فول نود بیت کوین

اگر از پارتیشن‌های مختلفی استفاده نمی‌کنید، با کلیک برروی OK فایل‌ها در آدرس پیش‌فرض ذخیره می‌شوند، اما در غیر این‌صورت می‌توانید دایرکتوری مورد نظر خود را برای ذخیره‌سازی داده‌هایی مثل بلاکچین شبکه و کیف‌پولتان، انتخاب کنید.

مرحله IBD که به آن اشاره کردیم آغاز خواهد شد، که ممکن است چند روز طول بکشد. شما با بستن برنامه می‌توانید دانلود بلاکچین را متوقف کنید و سپس هر زمان دیگری با باز کردن دوباره‌ی برنامه، دانلود از همان نقطه ادامه پیدا خواهد کرد. دقت کنید که بدون بستن برنامه، سیستم را خاموش (Shut Down) نکنید، زیرا ممکن است در داده‌ها نقصی ایجاد شود. پس از اتمام دانلود، بیت کوین کور می‌تواند هم به‌عنوان کیف پول و هم برای اجرای وظایف فول نود بیت کوین روی شبکه، استفاده شود.

نسخه حرفه‌ای بیت‌کوین‌کور

دقت کنید که این مراحل باید بر روی حساب کاربری که می‌خواهید بیت کوین کور را روی آن انجام دهید اجرا شود و اگر با کاربر ادمین وارد شده‌اید (به sudo دسترسی دارید)، باید از آن خارج شوید. اگر بخواهید از حساب ادمین استفاده کنید، باید آن را تنها به استفاده بیت کوین کور محدود کنید. سپس در ترمینال، دستور زیر را وارد کنید:

bitcoind -daemon

با اجرای این دستور، برنامه اجرا شده و برای کار با آن باید از دستور bitcoin-cli کمک بگیرید. ممکن است برای چند دقیقه، در هنگام اجرای دستور، خطای error: {“code”:-28,”message”:”Verifying blocks…”} را ببینید. این خطا مربوط به زمان آغاز به کار برنامه است که ممکن است چند دقیقه طول بکشد و سپس رفع خواهد شد.

فهرست تمامی دستورات مورد استفاده برای کنترل برنامه، در قسمت توسعه‌دهندگان سایت رسمی بیت کوین، قابل ماهده است؛ به‌عنوان مثال بعد از اجرای فول نود بیت کوین، می‌توانید از دستورات Getblockchaininfo ،getnetworkinfo ،getnettotals ،getwalletinfo ،stop و help استفاده کنید. مثلا دستور stop برای متوقف کردن امن نود، به شکل زیر استفاده می‌شود:

bitcoin-cli stop

همانطور که قبلا ذکر کردیم، دانلود بلاک اولیه زمان زیادی را می‌طلبد و شما نباید برای توقف در روند دانلود، کامپیوتر را shut down کنید، بلکه باید ابتدا برنامه را ببندید. برای این کار، با استفاده از دستور stop می‌توانید روند دانلود را متوقف کرده و بار دیگر با اجرای برنامه، آن را ادامه دهید.

تنظیمات مربوط به اجرای فول نود بیت کوین در توزیع‌های دیگر لینوکس (برای نسخه‌ Bitcoin Core 0.14.2 و بالاتر)

در ادامه، نحوه اجرای بیت کوین نود بر روی توزیع اصلی لینوکس را آموزش خواهیم داد. برای استفاده از این آموزش، شما باید از Bourne Shellهایی مثل  bashاستفاده کنید.

به صفحه دانلود بیت کوین کور رفته و ایمن بودن اتصال را بررسی کنید.

بخش لینوکس را در صفحه دانلود انتخاب کنید و فایل مناسب سیستم خود (32 یا 64 بیتی) را دانلود کنید. می‌تواند این فایل را به کامپیوتر دیگری که قصد اجرای برنامه روی آن را دارید، منتقل کنید.

مطمئن شوید که حساب مورد استفاده شما قابلیت استفاده از دستورات su و sudo را دارد، تا بتوان نرم‌افزر را در دایرکتوری مورد نظر نصب کرد. اگر قصد ورود به‌صورت غیرگرافیکی را دارید، وارد shell شوید و اگر گرافیکی وارد می‌شوید، ترمینال اجرا کنید.

ابتدا از دستور tar و سپس xzf و نام فایل (به این معنا که فایل زیپ با پسوند tar، استخراج شود) استفاده کنید تا فایل اجرا شود. مثلا برای یک فایل tar 64 بیتی باید از چنین دستوری استفاده کنید:

tar xzf bitcoin-0.14.2-x86_64-linux-gnu.tar.gz

با این کار، در دایرکتوری که در حال کار روی آن هستید، دایرکتوری bitcoin-0.14.2 ایجاد می‌شود. با دستور install، فایل آدرس /usr/local/bin (ساب دایرکتوری bin) را نصب کنید. نصب معمولا با GNU coreutils انجام می‌شود و مسیر پیش‌فرض برای فایل‌های اجرایی، /usr/local/bin است.

اگر قصد دارید این آدرس را عوض کنید، با استفاده از sudo با دستور

sudo install -m 0755 -o root -g root -t /usr/local/bin bitcoin-0.14.2/bin/*

و با استفاده از su با دستور

su -c ‘install -m 0755 -o root -g root -t /usr/local/bin bitcoin-0.14.2/bin/*’

این کار را انجام دهید.

حالا برای اجرای نسخه گرافیکی بیت کوین کور (GUI)، از بخش پایین گزینه Bitcoin Core GUI و یا برای اجرای نسخه حرفه‌ای که مخصوص کاربران حرفه‌ای و برنامه‌نویسان است، Bitcoin Core daemon را انتخاب کنید.

شما می‌توانید هر دوی این نسخه‌ها را اجرا کنید، اما باید از پیکربندی‌های متفاوت دایرکتوری استفاده کنید.

نسخه گرافیکی بیت‌کوین‌کور

برای استفاده از نسخه گرافیکی، به کتابخانه‌های (لایبری‌های) مختلفی نیاز دارید. برای اطمینان حاصل کردن از این موضوع که تمامی این لایبری‌ها روی سیستم شما نصب هستند، در یک ترمینال /usr/local/bin/bitcoin-qt را تایپ کرده و بیت کوین کور را اجرا کنید. اگر خطای زیر نمایش داده شد، برخی از این لایبری‌ها نصب نشده‌اند، اما در غیر این‌صورت تمام لایبری‌ها موجودند.

/usr/local/bin/bitcoin-qt: error while loading shared libraries: libQtGui.so.4: cannot open shared object file: No such file or directory

اگر این خطا را مشاهده کردید، در دیتابیس توزیع خود پکیج‌هایی که نصب نشده‌اند را جستجو کنید. برای اطمینان از نقص نداشتن سایر فایل‌ها، همان کار را تکرار کنید تا زمانی که بیت کوین کور به درستی اجرا شود.

بعد از اجرا، شما باید آدرس ذخیره‌سازی اطلاعاتی مثل بلاکچین شبکه و کیف‌پولتان را انتخاب کرده و یا اگر از یک پارتیشن استفاده می‌کنید با کلیک بر روی OK تنظیمات پیش‌فرض را بپذیرید.

فول نود بیت کوین

مرحله IBD که به آن اشاره کردیم آغاز خواهد شد که ممکن است چند روز طول بکشد. شما با بستن برنامه می‌توانید دانلود بلاکچین را متوقف کنید و سپس هر زمان دیگری با باز کردن دوباره‌ی برنامه، دانلود از همان نقطه ادامه پیدا خواهد کرد. دقت کنید که بدون بستن برنامه، سیستم را خاموش (Shut Down) نکنید، زیرا ممکن است در داده‌ها نقصی ایجاد شود. پس از اتمام دانلود، بیت کوین کور می‌تواند هم به‌عنوان کیف پول و هم برای اجرای وظایف فول نود بیت کوین روی شبکه، استفاده شود.

نسخه حرفه‌ای بیت‌ کوین‌ کور

دقت کنید که این مراحل باید بر روی حساب کاربری که می‌خواهید بیت کوین کور را روی آن انجام دهید اجرا شود و اگر با کاربر ادمین وارد شده‌اید (به sudo دسترسی دارید)، باید از آن خارج شوید. اگر بخواهید از حساب ادمین استفاده کنید، باید آن را تنها به استفاده بیت کوین کور محدود کنید. سپس در ترمینال، دستور زیر را وارد کنید:

bitcoind -daemon

با اجرای این دستور، برنامه اجرا شده و برای کار با آن باید از دستور bitcoin-cli (خط دستور رابط بیت کوین) کمک بگیرید. ممکن است برای چند دقیقه، در هنگام اجرای دستور، خطای error: {“code”:-28,”message”:”Verifying blocks…”} را ببینید. این خطا مربوط به زمان آغاز به کار برنامه است که ممکن است چند دقیقه طول بکشد و سپس رفع خواهد شد.

فهرست تمامی دستورات مورد استفاده برای کنترل برنامه، در قسمت توسعه‌دهندگان سایت رسمی بیت کوین، قابل ماهده است؛ به‌عنوان مثال بعد از اجرای فول نود بیت کوین، می‌توانید از دستورات Getblockchaininfo ،getnetworkinfo ،getnettotals ،getwalletinfo ،stop و help استفاده کنید. مثلا دستور stop برای متوقف کردن امن نود، به شکل زیر استفاده می‌شود:

bitcoin-cli stop

همانطور که قبلا ذکر کردیم، دانلود بلاک اولیه زمان و پهنا باند زیادی را می‌طلبد و شما نباید برای توقف در روند دانلود، کامپیوتر را shut down کنید، بلکه باید ابتدا برنامه را ببندید. برای این کار، با استفاده از دستور stop می‌توانید روند دانلود را متوقف کرده و بار دیگر با اجرای برنامه، آن را ادامه دهید.

آموزش فول نود بیت کوین ‌شدن در سیستم عامل مک (Mac OS X)

برای فول نود بیت کوین شدن در سیستم عامل مک با نسخه Bitcoin Core 0.14.2 و بالاتر، به صفحه دانلود Bitcoin Core مراجعه کرده و از امن بودن اتصال اطمینان حاصل کنید.

با کلیک بر روی گزینه دانلود آبی‌رنگ، دانلود آغاز می‌شود و سپس شما می‌توانید به نصب برنامه بپردازید.

فول نود بیت کوین

حالا به آدرس زیر که محل ذخیره شدن فایل است بروید و برنامه را اجرا کنید. با باز شدن پنجره Finder، می‌توانید Bitcoin Core را به پوشه برنامه‌ها ببرید.

/Users/<YOUR USER NAME>/Downloads

نسخه گرافیکی بیت کوین کور

Bitcoin Core GUI را انتخاب کرده و با کلیک بر روی OK، اجازه دهید که برنامه اجرا شود.

فول نود بیت کوین

اگر از پارتیشن‌های مختلفی استفاده نمی‌کنید، با کلیک برروی OK فایل‌ها در آدرس پیش‌فرض ذخیره می‌شوند، اما در غیراین‌صورت می‌توانید دایرکتوری مورد نظر خود را برای ذخیره‌سازی داده‌هایی مثل بلاکچین شبکه و کیف‌پولتان، انتخاب کنید.

مرحله IBD که به آن اشاره کردیم آغاز خواهد شد که ممکن است چند روز طول بکشد. شما با بستن برنامه می‌توانید دانلود بلاکچین را متوقف کنید و سپس هر زمان دیگری با باز کردن دوباره‌ی برنامه، دانلود از همان نقطه ادامه پیدا خواهد کرد. دقت کنید که بدون بستن برنامه، سیستم را خاموش (Shut Down) نکنید، زیرا ممکن است در داده‌ها نقصی ایجاد شود. پس از اتمام دانلود، بیت کوین کور می‌تواند هم به‌عنوان کیف پول و هم برای اجرای وظایف فول نود بیت کوین روی شبکه، استفاده شود.

نسخه حرفه‌ای بیت کوین کور

اگر فایلی که شما دانلود کردید پسوند dmg. دارد و نسخه Bitcoind (Bitcoin Core Daemon) در آن موجود نیست، به سایت رسمی بیت کوین برگردید و Bitcoin-QT را دریافت کنید. در فایل .tar.gz مک، می‌توانید Bitcoind و پشتیبانی از باینری‌ها را پیدا کنید. یک ترمینال باز کنید و کد زیر را تایپ نمایید:

curl -O https://bitcoin.org/bin/bitcoin-core-0.17.1/bitcoin-0.17.1-osx64.tar.gz

سپس دستور زیر را تایپ کنید تا Bitcoind و باینری‌های موجود در مسیری که ذکر شد، اکسترکت شوند:

tar -zxf bitcoin-0.17.1-osx64.tar.gz

با استفاده از دسترسی sudo، می‌توانید با دستور زیر فایل‌ها را به محل پیشفرض ببرید و راحت‌تر از آن‌ها استفاده کنید:

sudo mkdir -p /usr/local/bin

sudo cp bitcoin-0.17.1/bin/bitcoin* /usr/local/bin/.

با تایپ دستور زیر، می‌توانید دایرکتوری مورد استفاده را خالی کنید:

rm -rf bitcoin-0.17.1*

بعد از اجرای آن در هر ترمینالی می‌توانید از bitcoind -daemon استفاده کنید. دقت کنید که درصورت نیاز به توقف اجرای فول نود بیت کوین، باید دستور bitcoin-cli stop را تایپ کنید.

سخن پایانی

در این مقاله، مفهوم فول نود بیت کوین و مراحل اجرای فول نود در سیستم عامل‌های مختلف را شرح دادیم. در قسمت دوم آموزش اجرای فول نود، تنظیمات مربوط به پیکربندی شبکه، تنظیمات اختیاری و اقدامات لازم جهت بهینه‌سازی عملکرد فول نود را شرح خواهیم داد، که پیشنهاد می‌شود برای عملکرد بهینه به‌عنوان فول نود بیت کوین، این قسمت را نیز مطالعه نمایید.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

5 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی ترین بیشترین رأی
Inline Feedbacks
View all comments

سلام، روزتون بخیر
عیدتون مبارک
برای اینکه لیست تمام تراکنش های یکسال اخیر شبکه بیت کوین را با جزئیاتی مثل مبدا، مقصد، آدرس بلوک، مقدار تراکنش، زمان تراکنش و … بدست بیارم باید چیکار کنم؟
سایتی هست که بشه تراکنش های مربوط به بازه زمانی خاصی رو دانلود کرد؟ یا تنها راهش اسکرپ کردنه؟
ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

سلام
وب سرویس هایی هم هستن که میشه ازشون با بازه زمانی اطلاعات رو گرفت
هدف از این کار رو اگه بگید شاید بیشتر بتونم کمک کنم

برای کار تحقیقاتی پایان نامه میخوام. موضوع درباره Anomaly Detection در شبکه رمزارزه و نیاز به لیستی از تراکنش ها با جزئیات در یک بازه زمانی جدید دارم، حالا نه لزوما یکسال.
لطف می‌کنید اگه دقیق تر پاسخ بدین.

هزینه وب سزویس های اکسپلورر بیت کوین حدودا یک هزارم دلار به ازای هر تراکنش هست. روزی هم حدودا ۳۰۰ هزار تراکنش انجام میشه
باتوجه به اینکه بودجه ای برای اینکار ندارید، ایجاد فول نود و همینطور خرید وب سرویس براتون به صرفه نیست. بهترین گزینه همون کرال اکسپلوررهای موجود هست

تشکر از وقتی که گذاشتین و راهنماییتون.
خیلی لطف کردین.