متن باز یا اپن سورس (Open Source) چیست؟ یک مزیت مهم برای ارز دیجیتال

زمان مطالعه: 8 دقیقه

مقدمه

واضح‌ترین مشخصه هر ارز دیجیتالی، ویژگی تمرکززدایی آن است که از طریق نرم افزارهای متن باز یا اوپن سورس (Open Source) تأمین می‌شود. غیر متمرکز بودن ارزهای دیجیتال یعنی در سیستم رمزارزها هیچ مرجع مرکزی کنترل‌کننده در شبکه وجود ندارد و همه کاربران با یکدیگر برابر هستند. بیت کوین، اولین رمزارز غیر متمرکزی است که به عنوان یک پیشرفت تکنولوژیکی و یک نوآوری در بازارهای مالی، تحولی را در صنعت برنامه‌نویسی و نظام بازارهای مالی ایجاد کرد و باعث ایجاد یک اکوسیستم مدرن و پویا شد.

دنیای ارزهای دیجیتال شامل هزاران کوین و توکن است و هرکدام از آنها کاربردهای متفاوتی دارند. اغلب این کوین‌ها و توکن‌ها در زیرساخت‌های ارزهای دیجیتالی و نرم افزارهای متن باز مورد استفاده قرار می‌گیرند. نرم افزارهای متن باز (Open Source) ویژگی غیر متمرکز بودن را ایجاد کرده و دارای شفافیت، امنیت و توسعه‌پذیری هستند.

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

متن باز یا اپن سورس (Open Source) چیست؟

متن باز (Open Source) به معنی هر چیزی است که در دسترس عموم قرار دارد، استفاده از آن آزاد است و معمولاً برای توسعه نرم افزارها مورد استفاده قرار می‌گیرد. به عبارت دیگر، همه در تجزیه و تحلیل، توزیع و اصلاح نرم افزار متن باز آزاد هستند. نرم افزار اوپن سورس اغلب برای یک محصول مشترک تولید شده و به صورت آزادانه به اشتراک گذاشته می‌شود تا اشخاص مختلفی از آن بهره‌مند شوند. هیچ نهاد مرکزی، شرکت یا شخص حقیقی، نرم افزار را کنترل نمی‌کند. ویژگی غیر متمرکز بودن که در ارزهای دیجیتال وجود دارد، مزایای زیادی دارد که افراد زیادی در حال توسعه و پیشرفت آن هستند.

فناوری متن باز یا اپن سورس چگونه عمل می‌کند؟

پروژه متن باز مختص به صنعت ارزهای دیجیتال نیست و در صنایع دیگر نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. بسیاری از فناوری‌ها با استفاده از نرم افزارهای متن باز یا اپن سورس کار می‌کنند که بخشی جدا نشدنی از زندگی ما را تشکیل می‌دهند. هر زمان که از سایت‌هایی مانند گوگل، فیسبوک یا ویکی پدیا بازدید می‌کنید، سرورهایی به کار می‌افتند که با استفاده از آنها شما می‌توانید داده‌های مورد نیاز خود را دریافت کنید. این سرورها از طریق رایانه‌هایی که روی آنها سیستم‌عامل لینوکس (Linux) نصب شده است، کار می‌کنند. حتی وقتی از تلفن‌های هوشمند با سیستم عامل اندروید (Android) یا لپ تاپ‌های ویندوز خود استفاده می‌کنید، باید بدانید که همه‌ آنها با سیستم‌عامل قدرتمند لینوکس ساخته شده‌اند.

لینوکس یکی از قدرتمندترین سیستم‌عامل‌ها در بین دیگر سیستم‌عامل‌ها است که با سرعت و عملکرد خوب خود شناخته می‌شود و بسیار سریع‌تر از هر سیستم رایانه‌ای در حال رشد است. با این حال، بهترین ویژگی لینوکس، متن باز بودن آن است. این سیستم عامل به دست یک شرکت یا شخص خاصی توسعه نیافته است، بلکه نتیجه کار هزاران متخصص است که با دانش و مهارت خود، این سیستم عامل قدرتمند را ساخته‌اند.

مزایای نرم افزارهای متن باز در ارز دیجیتال

بیایید نگاهی به مزایای تکنولوژی متن باز بیندازیم:

نوآوری در شیوه مشارکت عمومی

هر کسی از گوشه و کنار جهان می‌تواند در توسعه کد زیرساخت نرم افزارها و پرورش نوآوری‌ها سهیم باشد. به راحتی می‌توان فهمید که چگونه کاربران علاقه‌مند هستند و برای ارتقای ویژگی‌های متن باز و نرم افزارهای آن تلاش می‌کنند. علاوه بر این، توسعه دهندگان نرم افزار متن باز، کسانی هستند که در آخر از آنها استفاده می‌کنند و به اصطلاح «کاربران نهایی» نامیده می‌شوند. آنها برای درک کاربر و شناسایی عناصری که باید در داخل نرم افزار استفاده شود، باید خود را جای کاربر قرار دهند. به طور مثال کدهای هسته اصلی بیت کوین، با بیش از 15000 همکاری و 450 توسعه‌دهنده تشکیل شده است.

همچنین می‌توان گفت که ایجاد یک هارد فورک در یک ارز واحد مانند بیت کوین، نشان‌دهنده افزایش کاربران است. تاکنون، بیت کوین تقریباً 10000 بار فورک را ایجاد کرده است. هر شخصی می‌تواند نسخه متفاوتی از رمزارزها را ایجاد کند؛ زیرا کدهای نرم افزار متن باز هستند. به عنوان مثال، بیت کوین کش توسط بخش قابل توجهی از جامعه بیت کوین ایجاد شده است تا مقیاس ‌پذیری شبکه بیت کوین را افزایش دهد.

افزایش امنیت ارزهای دیجیتال

پراکندگی قدرت، امنیت نرم افزارهای متن باز را بسیار بالا می‌برد. همان‌طور که بنیانگذار لینوکس اظهار داشت:

با داشتن چشم‌های کافی، همه اشکالات (اشکالات نرم افزاری) واضح هستند.

از آنجا که نرم افزارهای اپن سورس به هر کسی اجازه می‌دهد که کدها را تحلیل و بررسی کند، احتمال وجود نقص بسیار کمتر می‌شود و اگر نقصی نیز وجود داشته باشد، سریعاً برطرف می‌گردد. در واقع، هزاران نفر می‌توانند به دنبال یک مشکل بروند و راه‌حل موجود برای حل آن مشکل را پیدا کنند؛ در صورتی که یک گروه کوچک باید زمان بیشتری را برای پیدا کردن راه‌حل صرف کند که باعث توسعه کمتر نرم افزار می‌شود.

باید بدانید که اگر مشکل نرم افزار برطرف شد، برای اطمینان از ایمن بودن نسخه جدید نرم افزار در برابر مشکل به وجود آمده، باید به‌روزرسانی انجام دهید. به طور مثال برای بیت کوین، نزدیک به 48 مورد به‌روزرسانی یا ویرایش کد ثبت شده است. برای رمزارز اتریوم که دومین ارز دیجیتال بازار است، تاکنون 61 مورد به‌روزرسانی ثبت شده است. هر به‌روزرسانی که در این شبکه‌ها انجام شده، به بهبود امنیت و قدرت شبکه کمک کرده و در برخی موارد سرعت شبکه را نیز افزایش داده است.

رایگان بودن برنامه های متن باز (Open Source)

بهترین ویژگی فناوری متن باز برای کاربران این است که آنها می‌توانند بدون هیچ هزینه‌ای در شبکه بیت کوین یا هر ارز دیجیتالی دیگری مشارکت کنند. تمام کاری که آنها باید انجام دهند این است که نرم افزار اپن سورس بیت کوین را دانلود کنند تا به یک نود کامل بیت کوین تبدیل شوند. در این حالت به شما این امکان داده می‌شود که تراکنش‌ها را تأیید کنید و در ادامه فعالیت رمزارز مشارکت داشته باشید.

اگر یک فول نود نیستید، باید به ارائه دهندگان خدمات (به عنوان مثال کیف پول ذخیره رمزارز یا صرافی‌ها) اعتماد کنید. یکی از مزایای فناوری بلاکچین این است که کل شبکه بر پایه ناشناس بودن ایجاد شده است. شما از حقوق کامل مالکیت ارزهای دیجیتال خود و نحوه مدیریت آنها بدون اعتماد به هیچ نهادی برخوردار هستید.

سبک جدید تعاملات در نرم افزارهای متن باز

سیستم متن باز، رشد تعاملات بین بسیاری از نرم افزارهای موجود در شبکه را کاهش می‌دهد که در یک سیستم متن بسته، غیرممکن خواهد بود و معمولاً تعاملات در شبکه‌های متن باز رو به افزایش است.

اتریوم یک پلتفرم پیشتاز است که قابلیت‌های فناوری بلاکچین را گسترش می‌دهد. با استفاده از یک زبان برنامه‌نویسی سفارشی و استانداردهای یکپارچه، هر کسی می‌تواند نرم افزار‌های غیر متمرکز (DApps) و قراردادهای هوشمند ایجاد کند که به طور کلی در شبکه با یکدیگر ادغام شوند. نرم افزارهای غیر متمرکز می‌توانند تعامل را در شبکه برقرار کنند و سود خوبی از کاربران بگیرند.

متن باز: یک مزیت مهم برای ارز دیجیتال

هدف نرم افزارهای متن باز، ایجاد و استفاده از راه‌حل‌هایی است که مشکلات فعلی را به صورت رایگان و خیلی راحت، برای اکثر افراد برطرف می‌کنند. پیگیری مداوم از طرف گروه بزرگی از افراد متخصص، ایجاد و توسعه یک کد بسیار امن و کاربردی را تضمین می‌کند. همین امر باعث به وجود آمدن ارزهای دیجیتال غیر متمرکز شده است که افراد بسیاری معتقدند در صورت نبود این ویژگی‌ها در ارزهای دیجیتالی، بازار کم‌طرفداری خواهند داشت.

بیت کوین به عنوان مظهر یک سیستم ایدئولوژیک، سیاسی، اقتصادی و انقلابی است که برای رفع نواقص سیستم مالی فعلی ایجاد شد.

بسیاری از اقتصاددانان کلاسیک با بیت کوین مشکل دارند و معتقدند که این رمزارز می‌تواند سیستم مالی کشور را دچار نقص کند. نظرية پولي كلاسيك‌ها بر پول طلا و نقره و اسكناس‌هاي بانكي متمركز است؛ و سپرده‌هاي بانكي، ابزارهاي افزايش سرعت گردش پول تلقي مي‌شوند.

ماهیت تکنولوژی متن باز بیت کوین و رمزارزهای دیگر به طور کلی، غیر متمرکز بودن را امکان‌پذیر کرده و امکان ایجاد یک سیستم انتقال دارایی منصفانه و واضح را فراهم می‌کند. این تکنولوژی قدرتمند با استفاده از هزاران نرم افزار کاربردی، در حال ایجاد انقلاب در دنیای ما است.

سخن پایانی

در پایان باید بگوییم که بازار ارزهای دیجیتالی، بازار پیچیده‌ای است و هر چقدر هم که درباره آن بدانید، باز هم فناوری‌ها و تکنولوژی‌هایی هستند که هنوز باید درباره آنها اطلاعات جدید کسب کنید. نرم افزارها و تکنولوژی‌های متن باز یا اپن سورس (Open Source) نیز یکی از این پیچیدگی‌های دنیای رمزارز هستند که در نقطه مهمی فعالیت می‌کنند. تعداد توسعه‌دهندگان پروژه‌های متن باز تقریباً در سطح قابل قبولی قرار دارد. بنابراین اگر حتی نیمی از آنها به ساخت نرم افزارهای غیر متمرکز یا توسعه کدهای زیرساخت رمزارزها بپردازند، پیشرفت قابل‌توجهی را در مدت‌زمان معلوم می‌توان دید.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments