ارز دیجیتال زی کش یا زدکش (Zcash) چیست؟ معرفی توکن ZEC

زدکش یک بلاکچین و رمزارز با محوریت حفظ بیشتر حریم خصوصی است

زمان مطالعه: 8 دقیقه

مقدمه

اکثر مکالمات درباره رمزارزها به طور کلی با بیت کوین شروع می‌شود و به پایان می‌رسد. اما این روزها، این رمزارز مهم دچار اشکالات جدی است. علاوه بر هزینه بالای تراکنش، بیت کوین دارای نقص اساسی در حفظ حریم خصوصی افراد نیز هست. ایده وجود یک شبکه بلاکچین عمومی و شفاف جذاب است، اما تعریف مدرن از حریم خصوصی را به چالش می‌کشد. اگر چه این ویژگی می‌تواند فعالیت‌های مجرمانه را محدود کند، اما انتشار اطلاعات تراکنش‌های مالی به صورت عمومی، می‌تواند مشکلاتی را برای کاربران ایجاد کند. به عنوان مثال، وجود یک تراکنش مربوط به مالیات در یک بلاکچین عمومی می‌تواند اطلاعات شخصی یک کاربر را فاش کند. به همین ترتیب، تراکنش‌های مربوط به مشاغل خصوصی موجود در بلاکچین‌های عمومی نیز می‌تواند مشکل‌ساز باشد. این مسئله کلید ساخت کوین جدیدی با نام زدکش یا زی‌ کش شد.

زدکش

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

زدکش چیست؟

زدکش یا زی کش (Zcash) یک بلاکچین و رمزارز با محوریت حفظ بیشتر حریم خصوصی است که در پاسخ به نقایص بیت کوین در این زمینه ایجاد شده است. این کوین، از همان الگوریتم بلاکچین بیت کوین استفاده می‌کند اما با فعال کردن پردازش نیمه‌شفاف بر روی آن، عملکرد این بلاکچین را بهتر کرده است. به عبارت ساده، بلاکچین این کوین جدید از شفافیت افراطی بلاکچین بیت کوین برای اجرای بهتر جلوگیری می‌کند. در پیاده سازی این بلاکچین، داده‌های معاملات کاربر بصورت انتخابی آشکار می‌شود.

زوکو ویلکاکس، بنیانگذار و مدیر عامل شرکت زدکش، به سایت اینوستوپدیا گفت:

زدکش یک بلاکچین جدید و رمزارز است که اجازه می‌دهد تراکنش خصوصی (و به طور کلی داده‌های خصوصی) در یک بلاکچین عمومی انجام شود. این امر به مشاغل، مصرف‌کنندگان و برنامه‌های جدید این امکان را می‌دهد تا کنترل کنند که چه کسی می‌تواند جزئیات تراکنش را ببیند، حتی در حالی که از یک بلاکچین بدون مجوز جهانی استفاده می‌کند.

تاریخچه زی کش

ریشه‌های زی کش در زیروکوین است که در دهه 1980 توسعه یافته است. این کوین توسط متیو گرین، استاد دانشگاه جان هاپکینز ساخته شده است. در آن زمان، او یک جوان فارغ التحصیل این دانشگاه بود. زیروکوین به منظور انجام تراکنش‌ها از یک روش ریاضی پیشرفته و جدید به نام اثبات دانش صفر استفاده کرد. این اثبات‌ها تضمین می‌کنند که محتویات معامله ناشناس باقی بماند، حتی اگر معامله در یک لجر غیرمتمرکز به صورت عمومی قابل مشاهده باشد.

اما این تکرار تجربه زیروکوین، اشکالات زیادی داشت. این اشکالات در مقاله وایت‌پیپر زیروکوین ذکر شده‌اند. مورد اول ماهیت محاسبات CPU بود. اندازه متوسط ​​تراکنش با استفاده از زیروکوین بیشتر از K45 بود و برای تأیید به 45 میلی ثانیه نیاز داشت. نویسندگان مقاله می‌نویسند:

هزینه‌های ناشی از سفارشات، بیشتر از هزینه‌های بیت کوین هستند و می‌توانند به طور جدی به شبکه بیت کوین که در مقیاس عادی کار می‌کند، مالیات دهند.

 مشکل دوم، این بود که اجرای زیروکوین عملکرد محدودی را ارائه می‌داد. کاربران محدود به انتقال مقادیر ثابت تعریف شده در سیستم بودند. علاوه بر این، این سیستم دارای یک رمزنگاری بومی نبوده و متادیتاها (مانند مقدار معامله و تاریخ) را از لجرهای عمومی پنهان نمی‌کند.

تاریخچه زدکش

ویژگی‌های زدکش

این رمزارز ادعا می‌کند که با استفاده از zk-SNARK نواقص زیروکوین را نیز برطرف می‌کند. zk-SNARK نوعی الگوریتم اثبات دانش صفر است که “موجز” یا کوتاه و آسان برای تأیید است. این اثبات این امکان را می‌دهد که معامله بدون تقسیم محتوای آن انجام شود. در اصل، این بلاکچین بدون نیاز به قربانی کردن ناشناس بودن در حین عملکرد، الزامات بیت کوین را برآورده می‌کند. سه الزام برای بیت کوین به شرح زیر است: دوبار خرج کردن اتفاق نیافتد، مجوز برای ارسال‌کنندگان و ورودی برابر با خروجی.

یکی دیگر از ویژگی‌های مهم زی کش (ZEC)، قابلیت تبادل توکن‌های آن است. این بدان معنا است که همه طرفین یک سیستم در حال تعامل، بدون در نظر گرفتن تاریخ تراکنش، توکن‌های زدکش را مساوی می‌دانند. در بلاکچین‌های عمومی، این ویژگی غیرممکن است زیرا ممکن است لیست‌های سیاه توسط طرف خاصی از معامله بر اساس تاریخچه تراکنش ایجاد شود. از این نظر، این کوین به پول نقد امروزی شباهت دارد. تفاوت قائل شدن بین دلارهای کاغذی و دیگر ارزها سخت است زیرا تشخیص تاریخ معامله آن‌ها دشوار است.

ویژگی‌های زدکش

کاربردهای زی کش

در حالی که ماهیت شفاف و غیر متمرکز رمزارزها دارای کاربردهای مختلفی برای مصرف‌کنندگان است، استفاده از آن‌ها در اکوسیستم مالی مشکلاتی ایجاد می‌کند. این امر در درجه اول به این دلیل است که سیستم دارای شفافیت افراطی، یک سیستم اقتصادی نهی شده است. اداره یک بازار کاملاً شفاف غیرممکن است. اگر تراکنش‌های مربوط به موقعیت و توازن بازار انجام شود، عملکرد سیستم بین رقبا کاملاً آسان خواهد بود. نتیجه دیگر افزایش لگاریتمی در نرخ آنها و در نتیجه مقاومت در برابر تغییرات در بازار است. چنین پیشرفت‌هایی می‌تواند برای سلامت کلی بازارها مضر باشد.

زی کش (ZEC) برای این منظور، ادعا می‌کند نوع جدیدی از لجر توزیع شده به نام “لایه امنیتی دانش صفر” یا ZSL را اختراع کرده است. ZSL را می‌توان روی بلاکچین موجود برای عملکرد پیشرفته پیاده‌سازی کرد. این تراکنش‌ها از حالت نیمه شفاف پشتیبانی می‌کنند، که می‌تواند در بازارهای مالی مورد استفاده قرار گیرند. چنین تراکنش‌هایی امکان آشکار کردن داده‌ها به صورت انتخابی را ممکن می‌سازد. به عنوان مثال، آن‌ها می‌توانند داده‌های لازم مانند تاریخ و زمان انجام تراکنش‌ را برای بلاکچین‌های عمومی فراهم کنند، اما جزئیات حساس مانند هویت طرفین معامله و مبالغ درج شده را فاش نمی‌کنند. مجتمع مالی JPMorgan قبلاً با زدکش مشاركت كرده است تا از این فناوری برای Quorum، دفتر توزیع شده برای شركت‌ها و بستر قرارداد هوشمند استفاده كند.

یکی دیگر از کاربردهای مهم این کوین، محافظت از داده‌های مصرف کننده است. تراکنش مالی روی یک بلاکچین بین‌المللی شفاف است و بنابراین کمتر در معرض دستکاری توسط واسطه‌ها قرار می‌گیرد. اما چنین شفافیتی مجموعه مشکلات خاص خود را به همراه دارد. به عنوان مثال، تمام اطلاعات مالی مربوط به کلیه تراکنش‌ها را کاملاً به شکل شفاف ارائه می‌کند.

زدکش در بازارهای رمزارز

بلاک جنسیس یا بلاک صفر زی کش برای اولین بار در تاریخ 28 اکتبر 2016 استخراج شد و از آن زمان تاکنون در دسترس همگان و دنیای تجارت است. در حال حاضر برای تجارت در صرافی‌های محبوب رمزارز مانندHuobi ، Binance و Gemini در دسترس است. قیمت زدکش در زمان راه‌اندازی، حدود 4300 دلار قیمت گذاری شد. اما قیمت آن طی دو ماه بعد به 49 دلار رسید. افزایش قیمت رمزارزها برای زدکش خوب بوده است. در سال گذشته، قیمت آن هزار و صد درصد افزایش یافته است. امسال، در هفته اول ژانویه قیمت آن به 876 دلار رسید و در حالی از 14 ماه مه 2018 تا زمان نگارش مقاله 48 درصد کاهش یافته است که سقوط عمومی بازار را نشان می‌دهد.

زدکش در بازارهای رمزارز

آینده زدکش

زدکش (ZEC) ممکن است آینده روشنی در پیش رو داشته باشد. این کوین علاوه بر مشارکت در صنعت، اعتماد سرمایه‌گذاران را نیز جلب کرده است. شرکت Grayscale در یادداشتی در اوایل سال جاری، حجم سرمایه آن را در سال 2025 مبلغ 60،000 دلار پیش بینی کرد. نویسنده این یادداشت، متیو بک، دو دلیل اصلی برای این حرف خود مشخص کرد. مورد اول شباهت زی‌ کش به بیت کوین است. به گفته بک، شباهت در مدل‌های اقتصادی بین زدکش و بیت کوین به این معنی است که ممکن است در آینده تبدیل به کوینی با ارزش مانند بیت کوین شود. دلیل دوم رشد آینده این رمزارز، تأکید آن بر حفظ حریم خصوصی است. بک اظهار داشت که این امر باعث می‌شود زد کش تبدیل به یک دارایی برای تبادل مالی در سراسر جهان شود و مردم بتوانند به راحتی آن را برای هر کالایی تبادل کنند.

آینده زدکش

او می‌نویسد:

ما فکر می‌کنیم ZEC به عنوان اولین فرصت سرمایه گذاری” فرادریایی” در سطح جهان یا نوعی حساب بانکی سوئیس در جیب شما باشد.

سومین دلیل بک برای اثبات حرف خود، قابلیت تعامل متقابل زدکش است. بک اظهار داشت:

از آنجا که فقدان دانش در مورد منبع یا استفاده قبلی از ZEC به عنوان ویژگی شبکه زدکش پذیرفته می‌شود، هزینه‌های پذیرش ZEC برای همه یکسان هستند. در واقع قرار است که این کوین نوعی وجه نقد در دنیای رمزارزها باشد.

سخن پایانی

زدکش یا زی کش (Zcash) یک بلاکچین و رمزارز است که برای غلبه بر نقص‌های حریم خصوصی بیت کوین ایجاد شده است. از آنجا که این کوین (ZEC) از اثبات دانش صفر برای تأیید و اعتبارسنجی تراکنش‌ها استفاده می‌کند، بلاکچین دارای ابزارهای عملی برای مشاغل و سازمان‌های بزرگی است که به سیستم‌هایی علاقه‌مند هستند که مزایای فن‌آوری بلاکچین را با حریم خصوصی ترکیب می‌کنند.

سرمایه‌گذاری روی رمزارزها و سایر عرضه اولیه‌های کوین‌ها (ICO) بسیار پرریسک و سوداگرانه است و این مقاله توصیه‌ای از طرف سایت ما یا نویسنده برای سرمایه‌گذاری روی این کوین یا سایر ICO‌ها نیست. پس حتما قبل از تصمیم گیری‌های مالی همیشه باید از یک متخصص واجد شرایط در این زمینه پرس‌و‌جو کرد.

این مقاله صرفاً جنبه آموزشی دارد و به هیچ عنوان به معنی توصیه به سرمایه گذاری یا خرید و فروش این ارز دیجیتال نیست.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments