بهترین کیف پول های ارز دیجیتال کازماس (Cosmos)

زمان مطالعه: 12 دقیقه

مقدمه

در این مقاله، به بررسی بهترین کیف پولهای کازماس (Cosmos) می‌پردازیم. پروژه کازماس با هدف حل دو مشکل مهم بلاکچین یعنی مقیاس‌ پذیری و ارتباط بین بلاکچین‌ها به وجود آمده است. در حقیقت می‌خواهد چیزی شبیه اینترنت را در دنیای بلاکچین‌ها بسازد.

از اولین پروژه‌هایی که در این راستا شکل گرفت، شبکه بلاکچین کازماس هاب (Cosmos Hub) با توکن بومی به نام ATOM است. این توکن با هدف استیکینگ (تأمین اعتبار برای شبکه) مورد استفاده قرار می‌گیرد و از آن برای سرمایه‌گذاری یا تبادل در معاملات استفاده نمی‌شود.

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

حالا که متوجه شدیم بیشترین کاربرد ATOM برای استیک کردن است، پس آشنایی با بهترین و ایمن‌ترین کیف پول‌ها برای نگهداری از آن بسیار مهم است.

در این مقاله، 7 مورد از بهترین کیف پولهای کازماس (Cosmos Wallets) و توکن ATOM را معرفی کنیم و نکات مهمی را در زمینه ذخیره‌سازی مطمئن این توکن متذکر می‌شویم. پس تا پایان مطلب با ما همراه باشید.

بهترین کیف پولهای کازماس

پروژه کازماس روی شبکه Tendermint (یک پلتفرم بلاکچین کاملاً مستقل که خدمات مختلفی را به اپلیکیشن‌های غیر متمرکز (DApp) ارائه می‌دهد.) ساخته شده است و از لحاظ طراحی، بلاکچینی کاملاً بومی و منحصربه‌فرد است. پس توکن ATOM مشابه بیشتر پروژه‌ها نیست که روی اتریوم نوشته شده‌اند و همچنین ارائه اولیه آن از طریق ICO نبوده است؛ به همین خاطر کیف پولهای پشتیبانی‌کننده این توکن کمتر از کیف پول‌های توکن‌های ERC-20 است.

در حال حاضر کاربران برای نگهداری از توکن اتم، گزینه‌های زیادی ندارند. ما می‌خواهیم با در نظر گرفتن فاکتورهایی مثل امنیت و پشتیبانی توسط توسعه‌دهنده و رابط کاربری، بهترین کیف پولهای کازماس (Cosmos) موجود را بررسی کنیم.

مواردی که در اینجا معرفی می‌شوند، الزاماً تمام گزینه‌های موجود نیستند و ممکن است شما کیف پول دیگری را بیابید که از توکن اتم پشتیبانی کند. پس اگر تصمیم به استفاده از این کیف پول‌ها دارید، توصیه می‌شود به تیم پشتیبانی‌کننده آن دقت کنید.

کیف پول سخت افزاری لجر نانو اس

از جمله بهترین کیف پولهای کازماس، کیف پول لجر نانو اس است. می‌دانیم که بیشترین درجه امنیت، در کیف پول های سخت افزاری وجود دارد. تقریباً می‌توان گفت که لجر نانو معروف‌ترین کیف پول سخت افزاری موجود در بازار است. این کیف پول بیش از 1000 کوین و توکن مختلف را پشتیبانی می‌کند و همچنان در حال توسعه است.

مزیت اصلی یک کیف پول سخت ‌افزاری این است که کلیدهای خصوصی (Private keys) شما را در محیطی کاملاً آفلاین نگهداری می‌کند. هر زمان هم که بخواهید تراکنشی را انجام دهید، این کار را از طریق سخت‌افزار انجام می‌دهید و کلیدهای خصوصی‌تان هیچ وقت در بستر اینترنت به خطر نمی‌افتند.

کیف پول لجر از طریق یک کابل USB به کامپیوتر شما متصل می‌شود. همچنین باید نرم‌افزار Ledger Live را روی سیستم عامل خود نصب کنید تا بتوانید کوین‌های خود را مدیریت کنید. البته برای مدیریت توکن ATOM نمی‌توانید از لجر لایو استفاده کنید و برای این کار باید نرم‌افزار دیگری به نام Lunie Wallet را نصب کنید که در ادامه آن را توضیح می‌دهیم.

کیف پولهای کازماس

اگر زمانی دستگاه لجر خود را از دست بدهید، (خراب شود، گم شود یا به سرقت برود) به راحتی می‌توانید با عبارات بازیابی یا همان Seed phrase که در زمان راه‌اندازی اولیه مشخص کرده‌اید، کیف پولتان را بازگردانید. پس نگهداری کلمات Seed (عبارات بازیابی) در یک جای مطمئن بسیار مهم است.

نکته بسیار مهم: ممکن است کیف پول سخت‌افزاری خریداری‌شده، از قبل دستکاری شده باشد؛ پس دقت کنید که از فروشگاه رسمی و مطمئن خرید کنید.

در حال حاضر دو نوع کیف پول لجر در بازار وجود دارد. مدل ارزان‌تر، Ledger Nano S نام دارد که یک انتخاب مقرون به صرفه برای نگهداری توکن ATOM به حساب می‌آید. قیمت این مدل، در حال حاضر حدود 41 دلار است و برای بسیاری از کاربران قیمت مناسبی به شمار می‌رود.

اما مدل گران‌تر، Ledger Nano X نام دارد و از برنامه‌های بیشتری پشتیبانی می‌کند؛ به این معنی که دیگر مجبور نیستید به خاطر حافظه محدود، اپلیکیشن‌های مختلف را مدام نصب و پاک کنید. لجر نانو ایکس کوین‌های بیشتری را ساپورت می‌کند و از فناوری بلوتوث هم برخوردار است. قیمت آن هم حدودا 119 دلار است. (یعنی تقریباً 3 برابر گران‌تر از مدل نانو اس)

همان‌طور که قبلاً هم اشاره شد، برای مدیریت توکن اتم نیاز داریم که نرم افزار Lunie wallet یا Cosmostation را روی PC خود نصب کنیم.

کیف پول نرم‌افزاری Lunie

والت دیگری که در لیست بهترین کیف پولهای کازماس (Cosmos) قرار دارد، کیف پول Luine (لونیه) است. Luine ابتدا توسط تیم توسعه کازماس به طور رسمی و به عنوان یک کیف پول متن باز ارائه شد. بعد از مدتی تیم لونیه از کازماس جدا شد و اکنون به صورت یک شرکت مستقل روی توسعه کیف پول خود فعالیت می‌کند.

با توجه به اینکه کیف پول Lunie ابتدا توسط تیم اصلی کازماس طراحی شده، شاید بهترین عملکرد و سازگاری را در تعامل با این شبکه داشته باشد.

از کیف پول Lunie می‌توان برای نگهداری و استیک کردن توکن ATOM استفاده کرد. طراحی رابط کاربری این کیف پول بسیار ساده و زیبا است و حتی کاربران تازه وارد به دنیای کریپتو هم به آسانی می‌توانند توکن اتم خود را در این کیف پول مدیریت کنند. کاربران همچنین می‌توانند از طریق Lunie در مدیریت شبکه کازماس مشارکت کنند.

کیف پولهای کازماس

این کیف پول به صورت غیر متصدی (non-custodial) کلیدهای خصوصی و عبارات seed را به طور امن نگهداری می‌کند. کیف پول Lunie در نسخه‌های تحت وب و افزونه مرورگر و اخیراً هم به صورت اپلیکیشن برای اندروید و iOS در دسترس است.

نکته بسیار مهم: هنگام استفاده از نسخه تحت وب کیف پول Lunie همیشه به آدرس URL دقت کنید (app.lunie.io) تا از خطر فیشینگ و سرقت اطلاعات جلوگیری کنید.

یکی از بهترین کاربردهای کیف پول Lunie این است که به کمک آن می‌توانید توکن ATOM را استیک کنید. از آنجا که بلاکچین کازماس هاب از الگوریتم POS (گواه اثبات سهام) استفاده می‌کند، شما می‌توانید با استیک کردن، هم به امنیت شبکه کمک کنید و در عین حال سود هم دریافت کنید.

در انتها اینکه تیم Lunie تصمیم دارد در آینده امکان استیک کردن تمام کوین‌ها را به کیف پولش اضافه کند. این باعث می‌شود آینده بسیار جذابی در انتظار این پروژه باشد.

کیف پول نرم‌افزاری Trust Wallet

تراست والت (Trust Wallet) از کیف پولهای موبایلی معروف است و نسخه اندروید و iOS آن وجود دارد. این کیف پول علاوه بر اینکه از توکن ATOM پشتیبانی می‌کند، به عنوان والت رسمی شبکه بایننس شناخته می‌شود. با استفاده از این والت، کلیدهای خصوصی و عبارات seed در امنیت کامل نگهداری می‌شوند و هیچ وقت از موبایل شما خارج نمی‌گردند.

شما علاوه بر اینکه می‌توانید در تراست والت، توکن ATOM را استیک کنید، این امکان هم برای شما مهیا است که به طور مستقیم این توکن را خریداری کنید. همچنین به خاطر سازگار بودن این کیف پول با Binance DEX (همان صرافی غیرمتمرکز بایننس)، کاربران به راحتی می‌توانند با این صرافی در تعامل باشند. علاوه بر همه این امکانات، تراست والت یک مرورگر web3 داخلی هم دارد که از طریق آن می‌توان با برنامه‌های غیر متمرکز (DApp ها) ارتباط برقرار کرد.

نکته مثبت دیگری که در مورد تراست والت می‌توان گفت این است که مثل Lunie کاملاً متن باز است؛ یعنی کدهای این برنامه در دسترس همه قرار دارد و می‌توانند آن را بررسی کنند که در نهایت باعث بالا رفتن امنیت می‌شود. سورس کد کیف پول تراست والت در گیت هاب قابل مشاهده است.

کیف پول Guarda

گواردا (Guarda) یک کیف پول واسط است که از چندین رمزارز پشتیبانی می‌کند. با استفاده از Guarda می‌توانید علاوه بر ATOM، بیش از ده هزار کوین و توکن دیگر را هم نگهداری کنید. برای همین آن را در لیست بهترین کیف پولهای کازماس آورده‌ایم.

کیف پول گواردا در نسخه‌های دسکتاپ و موبایل وجود دارد و در بیشتر سیستم عامل‌ها پشتیبانی می‌شود. این کیف پول امکان مدیریت کلیدهای خصوصی را در اختیار خودتان قرار می‌دهد و کاربرانی که امنیت بالاتری را می‌خواهند، می‌توانند از این نرم‌افزار برای مدیریت سخت‌افزار لجر نانو هم استفاده کنند.

قابلیت مهم دیگری که کیف پول گواردا دارد و در کمتر کیف پولی مشاهده می‌شود، امکان مبادله توکن اتم است. در داخل برنامه می‌توانید به طور مستقیم دو رمزارز را به هم تبدیل کنید (قابلیت Swap).

کیف پولهای کازماس

کاربرانی که تصمیم به استیک کردن توکن اتم دارند، می‌توانند این کار را در کیف پول گواردا انجام دهند. انجام این کار در این کیف پول تقریباً ساده است. جالب است بدانید که استیکینگ در بستر رمزارزهای دیگری مثل Tezos و NEO و Komodo هم پشتیبانی می‌شود.

از دیگر ویژگی‌های جذاب این کیف پول، داشتن سیستم پشتیبانی کاربران است که در صورت داشتن هر سؤال یا مشکلی می‌توانید با آنها ارتباط برقرار کنید. گواردا همچنین کانال تلگرام نسبتاً بزرگی دارد و تعامل خوبی با کاربرانش برقرار کرده است.

در راستای ارتباط تیم گواردا با کاربران می‌توان به بازخوردهای مثبت کاربران در پلی استور گوگل اشاره کرد. همچنین می‌بینیم که آنها به سؤالات و مشکلات کاربران به سرعت پاسخ می‌دهند.

نکته آخر در مورد کیف پول گواردا، متن باز بودنش است. کدهای این برنامه در گیت هاب برای همه در دسترس است. به این معنی که جامعه توسعه‌دهندگان بیشتری می‌توانند روی آن کار کنند و این به امنیت و قدرتمندتر شدن گواردا کمک زیادی می‌کند.

کیف پول Cosmostation

کیف پول Cosmostation که در سیستم عامل‌های اندروید و iOS پشتیبانی می‌شود، از جمله کیف پولهای غیرمتمرکز تحت وب نیز به شمار می‌رود و می‌تواند برای مدیریت لجر نانو اس هم استفاده شود. Cosmostation متن باز است و همه می‌توانند کد اصلی آن را مشاهده کنند.

این کیف پول هم می‌تواند یک ولیدیتور (Validator) یا تأییدکننده معتبر در شبکه کازماس هاب باشد و هم می‌تواند بستری برای استیک‌کردن چند کوین و توکن باشد. در حال حاضر فقط ATOM، IRISnet، Terra و بلاکچین‌های مبتنی بر Tendermint را پشتیبانی می‌کند.

شما با استفاده از کیف پول Cosmostation می‌توانید چندین توکن از جمله ATOM را استیک کنید و سود دریافت نمایید. فرآیند استیکینگ از طریق واگذاری به Cosmostation انجام می‌شود و درجه امنیت بسیار بالایی دارد.

فرآیند استیکینگ در کیف پول Cosmostation، از طریق یک ساختار نفوذناپذیر انجام می‌شود که به صورت 24 ساعته نودهای ولیدیتور (تأییدکننده) را رصد می‌کند و هر گونه ترافیک ورودی یا خروجی مشکوک به حمله به شبکه Cosmostation را زیر نظر می‌گیرد.

در بالا اشاره شد که این کیف پول توانایی اتصال به سخت‌افزارهای لجر نانو را هم دارد؛ یعنی می‌توانید در حالی که کلیدهای خصوصیتان را در لجر نگهداری می‌کنید، از طریق Cosmostation به استیک کردن هم بپردازید و سود دریافت کنید. در آخر اینکه تیم Cosmostation تصمیم دارد در آینده یک ماژول سخت‌افزاری را برای بالا بردن امنیت کلیدهای دیجیتال بسازد.

کیف پول موبایلی Wetez

والت Wetez در ابتدا برای استیک کردن تزوس (رمزارز XTZ) ساخته شد و در ادامه با پیشرفت خود توانست از توکن‌های بیشتری پشتیبانی کند که ATOM هم یکی از آنها است. در حال حاضر این کیف پول از 14 توکن پشتیبانی می‌کند و 6 توکن دیگر هم در آینده به آن اضافه خواهد شد.

بر خلاف بسیاری از کیف پولهای استیکینگ جهانی، والت Wetez به ولیدیتورهای معتبر اجازه لیست شدن در لیست نمایندگان را می‌دهد. همچنین می‌توان از طریق این کیف پول در مدیریت شبکه کازماس هم مشارکت کرد.

والت Wetez دارای نسخه اندروید و iOS است و با استفاده از سیستم مدیریت کلید خود، سطح امنیت بالاتری را فراهم کرده است. تیم Wetez متعهد شده است که نودهای استیکینگ خود را 24 ساعته و با کمترین تأخیر به صورت فعال نگه دارد.

متأسفانه به نظر می‌رسد که کیف پول Wetez متن باز نیست. یعنی اینکه نمی‌توان سورس کد و سطح امنیت برنامه را به طور کامل مورد بررسی قرار داد. این مسأله به خصوص زمانی اهمیت پیدا می‌کند که شما توکن ATOM خود را برای پروسه رأی‌دهی به نودها، در اختیار این برنامه قرار می‌دهید.

کیف پول imToken

و اما آخرین مورد در لیست بهترین کیف پولهای کازماس، کیف پول imToken (ایم توکن) است که قابلیت‌های مفیدی را به کاربران ارائه می‌کند. این کیف پول علاوه بر توکن ATOM، از بیت کوین و اتریوم و چندین رمزارز دیگر پشتیبانی می‌کند.

کیف پول imToken فعلاً فقط برای iOS‌ و اندروید در دسترس است و کاربران در مجموع، نظر مساعدی در مورد آن دارند؛ البته بازخورد مثبت کاربران اپل در مورد عملکرد این برنامه نسبت به اندروید بیشتر است.

کیف پول imToken به صورت درون‌برنامه‌ای از صرافی غیر متمرکز (DEX) پشتیبانی می‌کند و در نتیجه می‌توان بدون خارج شدن از این برنامه، توکن‌ها را مبادله کرد. این ویژگی در کمتر کیف پولی دیده می‌شود. شما می‌توانید تبدیل توکن‌ها را از طریق قرارداد هوشمند انجام دهید.

این یک صرافی غیر متمرکز به نام Tokenlon است که روی پروتکل 0x‌ ساخته شده است. طبق داده‌های موجود در وبسایت این پروژه، حجم مبالغ جابه‌جا شده در ماه گذشته، ۱۶ میلیون دلار در قالب ۹ هزار تراکنش بوده است.

والت imToken علاوه بر ویژگی صرافی غیر متمرکز، یک مرورگر ویژه برنامه‌های غیر متمرکز نیز دارد که برای ارتباط گرفتن با این برنامه‌ها طراحی شده است. به طور مثال می‌توان برای انجام عملیات احراز هویت، از سیستم هویت دیجیتالی استفاده کرد که بدون شک وقت خیلی کمتری می‌گیرد.

این کیف پول برای امنیت بیشتر، از کیف پول‌های سرد نیز پشتیبانی می‌کند و حتی پیشنهاد می‌دهد که از دستگاه سخت‌افزاری imKey استفاده شود. با استفاده از والت imToken به راحتی می‌توان توکن‌ها را مبادله یا استیک کرد و تا ۲۰ درصد سود سالیانه هم به دست آورد.

سخن پایانی

در این مقاله با بهترین کیف پولهای کازماس (Cosmos Wallets) و توکن ATOM آشنا شدیم. با افزایش پذیرش شبکه کازماس، میزان تقاضا برای کیف پول ATOM هم زیاد می‌شود و طبیعتاً تعداد موارد معرفی‌شده در این مقاله نیز در ماه‌های آینده بیشتر خواهد شد.

اگر بالاترین سطح امنیت برای شما خیلی مهم باشد، بدون شک هیچ کیف پولی به اندازه یک والت سخت‌افزاری مثل لجر نانو نمی‌تواند این تضمین را به شما بدهد. در صورت استفاده از آن شما می‌توانید با کمک والت Lunie یا والت Cosmostation، هم توکن اتم را استیک کنید و هم در مدیریت شبکه Cosmos نقش داشته باشید.

برای شروع فعالیت در این زمینه می‌توانید از این کیف پول‌ها استفاده کنید. استفاده از نسخه موبایل آنها به شما اجازه می‌دهد که وضعیت استیک و سود خود را در هر لحظه مانیتور کنید. همچنین اگر به دنبال کیف پولی باشید که بیشترین کوین را ساپورت کند، تراست والت بهترین انتخاب است؛ هرچه باشد بایننس بی‌‌دلیل آن را نخریده است.

فارغ از اینکه بالاخره کدام کیف پول را انتخاب می‌کنید، همیشه یادتان باشد که نکات امنیتی را به طور دقیق انجام دهید. همیشه عبارات seed را در جایی امن نگهداری کنید و چند نسخه از آنها داشته باشید. همیشه در زمان کار با مرورگر، به آدرس‌ها توجه کنید و موارد مشکوک را دانلود نکنید.

و در نهایت اینکه، به هیچ کس نگویید که رمزارز هودل کرده‌اید! وقتی حتی یک نفر هم بداند که شما دارایی دیجیتال دارید، شما به یک هدف تبدیل می‌شوید.

منبع

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

2 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی ترین بیشترین رأی
Inline Feedbacks
View all comments

اتمیک که هک شد دیگه به هیچ کدوم اعتمادی نیست

فقط و فقط تراست ولت البته در حال حاضر