معرفی بهترین کیف پول‌های ترون

زمان مطالعه: 14 دقیقه

مقدمه

اگر مدتی است که در زمینه ارزهای دیجیتال فعالیت دارید، احتمالاً باید نام ترون (Tron) را شنیده باشید. در این مقاله قصد داریم که بهترین کیف پول های ترون و نحوۀ استفاده از آنها را به شما آموزش دهیم.

ترون چیست؟

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

ترون یک پلتفرم غیرمتمرکز بر بستر بلاکچین است.

هدف پروژه ترون، ساختن یک سیستم سرگرمی محتوای دیجیتال با استفاده از فناوری ذخیره‌سازی توزیع‌شده است که اشتراک‌گذاری آسان و بدون هزینۀ محتوای دیجیتال را ممکن می‌سازد.

ارز اختصاصی این پروتکل، ترونیکس نام دارد که به اختصار TRX نوشته می­‌شود و در زمان نوشتن این مقاله با ارزش بازار 1.96 میلیارد دلار، در رتبۀ هفدهم ارزهای دیجیتال ایستاده است. بلاکچین ترون به دلیل قابلیت‌هایی که دارد، مورد اقبال کاربران و به ویژه توسعه‌دهندگان بلاکچین قرار گرفته است و توکن آن در حال حاضر در 162 صرافی ترید می‌شود.

برای اطلاع از قیمت ترون به این صفحه بروید.

کیف پول‌­های ترون

برای استفاده و نگهداری ترون، باید آن را روی یک کیف پول ذخیره کنید. کیف پول­‌های ترون را می‌­توان در 2 دسته کلی بررسی کرد:

در ادامه به بررسی انواع هر کدام و نحوه استفاده از آنها می‌پردازیم.

1. کیف پول‌­های سخت افزاری ترون

کیف پول سخت افزاری لجر نانو اس (Ledger Nano S)

کیف پول ترون

کیف پول سخت افزاری لجر نانو اس (Ledger Nano S) یکی از بهترین کیف پول‌های موجود برای نگهداری ترون است. این کیف پول که اخیراً پشتیبانی از TRX را آغاز کرده است، یک کیف پول کوچک است که به سادگی می‌توان آن را حمل نمود. قیمت لجر نانو اس در وبسایت رسمی لجر، 59 دلار است. این کیف پول دارای یک صفحۀ OLED است که به کمک آن می­توانید تراکنش‌ها و کلیدهای خصوصی خود را چک کنید.

این کیف پول ترون به دلیل آفلاین بودن، از بیشترین میزان امنیت برخوردار است و از حملات هکرها در امان است.

لجر نانو اس دارای یک رمز عبور است و در صورت گم شدن یا به سرقت رفتن، بدون داشتن رمز عبور قابل استفاده نیست. کاربری آن بسیار ساده است و شما می­توانید با استفاده از یک کابل USB آن را به لپ تاپ، کامپیوتر خانگی یا تلفن همراه خود متصل کنید و از توکن­‌های خود استفاده یا آنها را ارسال و دریافت نمایید.

برای جلوگیری از تراکنش‌های اتفاقی و ناخواسته، روی این کیف پول دو دکمۀ فیزیکی تعبیه شده است که برای تأیید نهایی تراکنش، باید از آنها استفاده کنید. یکی دیگر از ویژگی‌های مثبت این کیف پول ترون، پشتیبان‌گیری یا بکاپ خودکار از حساب شما است تا در صورت از دست رفتن حساب، بتوانید مجدداً آن را بازیابی کنید.

البته باید توجه داشت که این کیف پول معایبی هم دارد: از سیستم‌عامل IOS پشتیبانی نمی­کند و قابلیت اتصال بی‌سیم ندارد.

کیف پول سخت افزاری لجر نانو ایکس (Ledger Nano X)

کیف پول ترون

کیف پول سخت افزاری لجر نانو ایکس (Ledger Nano X)، نسخۀ پیشرفته‌‌تر لجر نانو اس است. هر دو علاوه بر ترون، از ارزهای دیگری هم به صورت یکسان پشتیبانی می‌کنند و در هر دو از تدابیر امنیتی یکسانی استفاده شده است. به همین دلیل از نظر ضریب امنیتی، تفاوتی ندارند.

قیمت این کیف پول ترون در وبسایت رسمی لجر، 119 دلار است؛ یعنی 60 دلار بیشتر از لجر نانو اس. برای استفاده از بکاپ در این کیف پول، شما باید 24 عبارتی را که این کیف پول تولید می‌کند، یادداشت کنید. برای این منظور، در داخل جعبۀ این کیف پول، 3 برگۀ یادداشت با 24 جای خالی تعبیه شده است.

این کیف پول ترون نسبت به لجر نانو اس تفاوت‌ها و در واقع پیشرفت‌هایی داشته است. لجر نانو ایکس علاوه بر قابلیت اتصال با کابل USB، قابلیت اتصال بی‌سیم از طریق بلوتوث را هم دارد و یک باتری قابل شارژ به آن اضافه شده است؛ در نتیجه می‌تواند بدون احتیاج به کابل، به دستگاه‌های مختلف متصل شود.

همچنین برخلاف لجر نانو اس، این کیف پول از سیستم‌عامل IOS پشتیبانی می‌­کند. طراحی صفحه نمایش و دکمه‌ها چشم‌نوازتر شده و اندازۀ صفحه نمایش و دکمه‌ها هم برای سهولت استفادۀ کاربران، افزایش یافته است. رابط کاربری آن بسیار ساده است و با استفاده از برنامۀ Tronscan، به سادگی می‌توان توکن‌های TRX را مدیریت کرد.

کیف پول سخت افزاری ترزور وان (Trezor One)

کیف پول ترون

ترزور (Trezor) یک کیف پول سخت افزاری بسیار کوچک است که توسط شرکت Satoshi Labs ساخته شده است. این کیف پول ترون که یک کیف پول HD است، بالاترین سطح امنیتی را در برابر تهدیدات فیزیکی و مجازی فراهم می‌­کند.

کلید خصوصی این کیف پول توسط شما کنترل می‌­شود و می‌­توانید در صورت از دست رفتن کیف پول، تمام آن را از طریق 24 کلمه‌­ای که در زمان راه‌اندازی آن به شما داده می­‌شود، بازیابی کنید (مشابه لجر نانو). این 24 کلمه که اصطلاحاً عبارت سید (Seed Phrase) نام دارد، در هنگام نصب این کیف پول فقط روی صفحه نمایش ترزور و به صورت آفلاین نشان داده می­‌شود و از حملات آنلاین هکرها در امان است.

موقع نصب و همچنین موقع هر بار خرج کردن از کیف پول، یک پین کد نیاز است که در صورت اشتباه وارد کردن آن، مدت انتظار بین تلاش­‌ها دو برابر می‌­شود؛ به گونه‌ای که اگر پین کد 30 بار اشتباه وارد شود، مدت انتظار به 17 سال می‌رسد.

علاوه بر عبارت 24 کلمه‌ای مذکور، شما می­توانید یک رمز عبور دلخواه هم برای بازیابی اضافه کنید ولی باید مراقب باشید که آن را فراموش نکنید؛ چون برای بازیابی کیف پول در صورت گم شدن یا صدمه دیدن، وارد کردن رمز عبور هم علاوه بر عبارت سید الزامی است.

ترزور وان هم به مانند کیف پول­‌های لجر دارای دکمۀ فیزیکی است تا در شرایطی که یک هکر به هر روشی به کیف پول ترون شما دسترسی پیدا کرد، نتواند با استفاده از کیف پول شما تراکنشی انجام دهد. همچنین فناوری امنیتی به کار رفته در این کیف پول به گونه‌­ای است که اگر آن را به دستگاه­ه‌ای آلوده به ویروس متصل کنید، باز هم خطری شما را تهدید نخواهد کرد.

رابط کاربری ترزور وان، هم برای کاربران حرفه­‌ای و هم برای افراد مبتدی، بسیار ساده است و مشکلی در استفاده از آن نخواهند داشت.

کیف پول سخت افزاری ترزور مدل تی (Trezor Model T)

درست مثل کیف پول­‌های لجر نانو ایکس و اس، ترزور مدل تی هم نسخۀ پیشرفته­‌تر ترزور وان است. قیمت آن در وبسایت رسمی ترزور، 170 دلار است. این کیف پول ترون تمام قابلیت­‌های ذکر شده برای ترزور وان را دارد ولی تفاوت­‌ها و پیشرفت­‌هایی هم در آن حاصل شده است.

این کیف پول در مقایسه با ترزور وان، از ارزهای بیشتری پشتیبانی می­‌کند. البته ترزور وان هم از تمام ارزهای دیجیتال مطرح پشتیبانی می­‌کند ولی مجموعۀ ارزهای پشتیبانی‌شده توسط مدل تی، به صورت مداوم به‌روز شده و همواره ارزهای جدیدتری به آن افزوده می‌­شود. مهم­ترین و محسوس‌­ترین تفاوت این دو مدل، اضافه شدن صفحه نمایش لمسی به مدل تی است.

این صفحه نمایش که از فناوری RGB برای رنگ‌پردازی استفاده می‌­کند، منجر به حذف دو دکمه­‌ای که در مدل قبلی وجود داشت، شده است. این امر یک مزیت محسوب می­‌شود؛ چون برای وارد کردن عبارت سید، در صورت از دست رفتن کیف پول، می­‌توان مستقیماً از صفحۀ کیف پول استفاده کرد و لازم نیست از یک دستگاه شخص ثالث مانند کامپیوتر برای وارد کردن عبارات استفاده کنید. بدین ترتیب، در صورت آلوده بودن دستگاه، دیگران به عبارات سید شما دسترسی پیدا نمی‌کنند. همچنین مدل تی دارای صفحه نمایش بزرگتر، درگاه USB-C و اسلات MicroSD می‌­باشد.

2. کیف پول‌های نرم افزاری و موبایلی ترون

کیف پول گواردا (Guarda Wallet)

گواردا (Guarda Wallet) یک کیف پول مولتی پلتفرم ارزهای دیجیتال است که به صورت تحت وب، نرم افزار دسکتاپ و موبایل، امکان استفاده از آن وجود دارد. این کیف پول ترون، هم کیف پول‌های آنلاین و هم کیف پول‌های نرم افزاری دارد.

گواردا می‌تواند برای افزایش امنیت، با کیف پول‌های سخت افزاری لجر که پیش‌تر در خصوص آن توضیح دادیم، سینک شود. از مزیت‌های این کیف پول ترون، قابلیت استفاده بسیار ساده از آن است. لازم به ذکر است که بر اساس نظرات کاربران، تیم پشتیبانی آن بسیار کارآمد است و به سرعت مشکلات کاربران را حل می‌کنند.

گواردا از اطلاعات شما بکاپ‌های رمزنگاری‌شده می‌گیرد و این امکان را می‌دهد که به جای استفاده از رمز عبور، از تشخیص چهره یا کارت شناسایی برای ورود استفاده کنید.

همچنین گواردا یک کیف پول غیرحضانتی است؛ یعنی شرکتی که در پس آن قرار دارد، کلیدهای خصوصی شما را ذخیره نمی‌کند.

تنها مشکل جدی که می‌توان برای این کیف پول برشمرد، این است که کارمزدهای نسبتاً بالایی برای انجام تراکنش‌ها دریافت می‌کند. همچنین باید توجه داشت که این شرکت در مقایسه با کیف پول‌های مطرح دیگر، بسیار جدیدتر است و هنوز مانند غول‌های این عرصه از جمله لجر، کوین بیس و … در طی زمان سنجیده نشده است.

کیف پول نرم افزاری اکسودوس (Exodus Wallet)

اکسودوس (Exodus Wallet) یک کیف پول چندارزی با یک رابط کاربری کاربرپسند است. علاوه بر ترون از تعداد قابل قبولی از ارزها پشتیبانی می‌کند. قابلیت جالب دیگری که این کیف پول ترون دارد، امکان ذخیرۀ توکن‌های پشتیبانی‌نشده و توکن‌های ERC-20 در آن است.

اکسودوس قابلیت سازگاری با کیف پول‌های سخت افزاری لجر و ترزور را نیز دارد. این کیف پول خدمات پشتیبانی بسیار خوبی ارائه می‌کند و کاربران آن از پاسخگویی مناسب تیم پشتیبان رضایت دارند.

اکسودوس یک قابلیت تریدینگ داخلی دارد که به کاربران اجازه می‌دهد ارزهای دیجیتال را خیلی سریع به یکدیگر تبدیل کنند.

در صورتی که حساب کاربری خود را از دست بدهید، اکسودوس دو راه را برای بازیابی آن در اختیار شما قرار می‌دهد. نخست، استفاده از عبارت بازیابی 12 کلمه‌ای است که در زمان ساخت حساب کاربری در اختیار شما قرار می‌گیرد و باید آن را در یک جای امن نگهداری کنید. راه دوم، استفاده از ایمیل برای بازیابی حساب کاربری است. هنگام ساخت حساب کاربری، یک ایمیل حاوی لینک بازیابی برای شما ارسال می‌شود که با استفاده از آن می‌توانید دوباره به حساب خود دسترسی پیدا کنید.

مهم‌ترین نکته برای استفاده از یک کیف پول، امنیت آن است. اکسودوس می‌توانست در این زمینه بهتر عمل کند. اکسودوس قابلیت احراز هویت دومرحله‌ای ندارد و تنها چیزی که از کیف پول در برابر هکرها محافظت می‌کند، یک پسورد است که احتمال شکستن آن با استفاده از یک کی لاگر (keylogger) بالا است و در صورت عبور از آن، هکر به تمام دارایی‌های دیجیتال موجود در کیف پول دسترسی پیدا می‌کند. همچنین این کیف پول، چندامضایی نیست و به همین دلیل هکرها در صورت هک دستگاهی که به حساب متصل است، به سادگی می‌توانند از ارزهای موجود در کیف پول استفاده کنند. به دلیل همین موارد است که خود اکسودوس به کاربران پیشنهاد می‌کند که از ذخیرۀ مقادیر بزرگ ارزهای دیجیتال در آن خودداری کنند و برای استفادۀ روزانه و ترید از آن استفاده نمایند.

کیف پول نرم افزاری اتمیک (Atomic Wallet)

کیف پول اتمیک (Atomic Wallet) یک کیف پول غیرحضانتی و غیرمتمرکز است؛ یعنی شما صاحب عبارت سید و کلیدهای خصوصی خود هستید و در نتیجه بر ارزهای خود کنترل کامل دارید. این کیف پول ترون در میان کاربران محبوب است و استفاده از آن حتی برای افراد مبتدی، دشوار نیست.

این کیف پول، نرم افزاری است؛ بدین معنا که شما باید نرم افزار آن را دانلود و نصب کنید و سپس به ایجاد کیف پول اختصاصی خود بپردازید. کیف پول‌های نرم افزاری از نظر امنیت، انتخاب بسیار مناسب‌تری در مقایسه با کیف پول‌های آنلاین هستند؛ هرچند که در مقایسه با کیف پول‌های سخت افزاری و کاغذی، آسیب پذیرترند.

اتمیک علاوه بر ترون، از بیش از 300 رمزارز و تمام توکن‌های ERC-20 پشتیبانی می‌کند.

کیف پول اتمیک، یک صرافی تعبیه‌شدۀ داخلی دارد که به کاربران اجازه می‌دهد به صورت آنی، ارزهای دیجیتال خود را ترید کنند.

البته این قابلیت که Atomic Swap نام دارد، از ارزهای بسیار کمی پشتیبانی می‌کند و هنوز جای پیشرفت زیادی دارد.

کیف پول موبایل تراست (Trust Wallet)

کیف پول تراست (Trust Wallet)، یکی از بهترین گزینه‌ها برای ذخیره‌ی توکن TRX است. این کیف پول ترون که فقط قابلیت نصب روی سیستم عامل اندروید و IOS را دارد، یک کیف پول موبایلی جامع است که علاوه بر ترون، تقریباً از تمامی ارزهای مطرح پشتیبانی می‌کند. رابط کاربری آن ساده است و استفاده از آن پیچیدگی خاصی ندارد.

تراست والت یک صرافی غیرمتمرکز دارد و از اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز هم پشتیبانی می‌کند. گفتنی است که تراست والت یک اپلیکیشن منبع‌باز است و کاربران توانایی بررسی کدهای آن را به منظور اطمینان پیدا کردن از امنیت ارزهایشان دارند.

این کیف پول ترون هم مانند سایر کیف پول‌های نرم افزاری دارای معایبی است. تراست والت از نظر امنیت در درجۀ پایین‌تری نسبت به کیف پول‌های سخت افزاری و کاغذی قرار داد و همچنین قابلیت احراز هویت دومرحله‌ای ندارد.

کیف پول ترون والت (Tron Wallet)

کیف پول ترون والت (Tron Wallet)، کیف پول انحصاری ترون است که توسط همین شرکت توسعه یافته است.

این کیف پول غیرمتمرکز، از سیستم‌عامل‌های اندروید و IOS پشتیبانی می‌کند. کیف پول ترون والت در ابتدا فقط قابلیت ذخیره‌سازی توکن TRX را داشت ولی با توجه به اقبال بیشتر کاربران به کیف پول‌های چندارزی، این کیف پول هم رفته رفته بر شمار ارزهای خود افزود و اکنون علاوه بر ترون و بیت کوین، از سایر توکن‌های مطرح هم پشتیبانی می‌کند. البته هنوز هم تعداد ارزهای پشتیبانی‌شدۀ آن در مقایسه با سایر کیف پول‌های مطرح، کمتر است.

اپلیکیشن ترون والت یک اپلیکیشن منبع‌باز است و قابلیت بررسی کدهای آن توسط کاربران وجود دارد. همچنین کیف پول ترون والت، یک صرافی هم در اختیار کاربران قرار می‌دهد تا بتوانند به ترید ارزهای پشتیبانی‌شده بپردازند. رابط کاربری آن ساده است و به دلیل ارتباط همتا به همتا (P2P)، از امنیت نسبتاً مناسبی برخوردار است.

در صورت گم شدن تلفن همراه یا عدم امکان دسترسی به آن، می‌توان برای بازیابی کیف پول از عبارت سید 24 کلمه‌ای که در هنگام نصب آن در اختیار شما قرار می‌گیرد، استفاده کرد.

کیف پول نرم افزاری ایدو (eidoo Wallet)

ایدو (eidoo Wallet) یک کیف پول لایت چندارزی است که هم روی دسکتاپ و هم روی سیستم‌عامل‌های اندروید و IOS قابلیت استفاده دارد. این کیف پول HD به جز پشتیبانی کامل از توکن‌های ERC-20 و ERC-223، از دامنۀ محدودی از رمزارزها پشتیبانی می‌کند که یکی از آن‌ها، ترون است.

این کیف پول ترون دارای یک صرافی هیبریدی است که به کاربران اجازه می‌دهد سریع و آسان، توکن‌های خود را تبدیل کنند. به گفتۀ تیم ایدو:

هدف این کیف پول، ایجاد یک ارتباط مؤثر میان انسان و بلاکچین است.

کلید‌های خصوصی این کیف پول، تنها در اختیار شما قرار دارد و روی هیچ سروری ذخیره نشده است. ایدو به شما اجازه می‌دهد که با استفاده از یک عبارت 12 کلمه‌ای، از تمام دارایی‌های دیجیتال خود بکاپ بگیرید و آنها را بازیابی کنید. همچنین برای ایدو یک ابزار ریکاوری تعبیه شده است تا در صورت گم شدن گوشی یا خرید تلفن جدید، بازیابی کیف پول شما، در حد امکان، ساده و سریع انجام شود.

ایدو نواقصی هم دارد که ممکن است برای عده‌ای از کاربران، ایرادات مهمی محسوب شود. همان‌طور که اشاره شد، ایدو از تعداد محدودی از ارزهای دیجیتال پشتیبانی می‌کند. نرم افزار آن متن‌باز نیست و در نتیجه کاربران اجازۀ بررسی آن را ندارند. همچنین چند‌امضایی نیست و از احراز هویت دو‌مرحله‌ای پشتیبانی نمی‌کند. رابط کاربری آن هم به دلیل قابلیت‌های زیادی که ارائه می‌دهد، ممکن است گاهی کاربران را دچار سردرگمی کند.

کیف پول موبایل کوبو (Cobo Wallet)

کوبو (Cobo Wallet) یک کیف پول HD و چند ارزی است که از بیش از 30 کوین و 500 توکن پشتیبانی می‌کند. این کیف پول ترون، هم برای اندروید و هم برای IOS در دسترس است.

این کیف پول ترون از نظر امنیتی تدابیر مناسبی را اتخاذ کرده است. از جملۀ آنها می‌توان به امکان احراز هویت دومرحله‌ای، قابلیت چندامضایی و همچنین درخواست ورود رمز عبور برای هر بار برداشت اشاره کرد.

برای شروع کار با کوبو، احتیاجی به ثبت‌نام نیست و این کیف پول سیاست شناخت مشتری ندارد؛ بنابراین افراد می‌توانند بدون فاش شدن هویت خود و به صورت ناشناس از آن استفاده کنند. نصب و راه‌اندازی این کیف پول ترون، بسیار بی‌دردسر و رابط کاربری آن ساده است.

سخن پایانی

مهم‌ترین نکته در انتخاب یک کیف پول رمزارز، امنیت آن است. مواردی مانند سهولت استفاده یا کارمزد ارزان، در اولویت‌های بعدی قرار دارند. کیف پول ترون هم از این قاعده مستثنی نیست و بهتر است توکن TRX در کیف پولی ذخیره شود که امنیت بالایی داشته باشد.

به همین جهت می‌توان گفت که به ترتیب، کیف پول‌های کاغذی، سپس کیف پول‌های سخت افزاری، کیف پول‌های نرم افزاری و در نهایت کیف پول‌های آنلاین برای ذخیرۀ ترون مناسب هستند. از طرفی استفاده از کیف پول‌های نرم افزاری یا کیف پول‌های آنلاین راحت‌تر از کیف پول‌های فیزیکی است و اگر حجم بسیار زیادی پول در آنها (به خصوص کیف پول‌های آنلاین) ذخیره نشده باشد، استفاده از آنها هیچ ضرری ندارد.

ما در این مقاله سعی کردیم شما را با بهترین کیف پول‌های ترون آشنا کنیم؛ ولی در نهایت، این شما هستید که باید پس از سنجش نیازهای خود و انتظاراتی که از یک کیف پول ترون دارید، اقدام به انتخاب کیف پول مورد نظرتان کنید.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments