آیا اتریوم در ایران قانونی است؟

زمان مطالعه: 4 دقیقه

مقدمه

با افزایش سطح آگاهی مردم نسبت به مزایا و ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد رمزارز‌ها و آینده روشن این ارز‌های دیجیتالی، هر روز شاهد افزایش تقاضا برای خرید بیت کوین، اتریوم و دیگر ارز‌های دیجیتالی هستیم. اما از آنجا که هر کشوری در قبال بیت کوین و اتریوم قانونی را تصویب می‌کند و مورد اجرا قرار می‌دهد، بهتر است قوانین اتریوم در ایران را بیشتر مورد بررسی قرار دهیم.

آیا صرافی‌ها و نهاد‌های مالی امکان استخراج اتریوم را دارند؟

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

بر اساس قوانین مصوب در حوزه رمزارز‌ها، استخراج رمزارز‌ها از جمله اتریوم قانونی تلقی می‌شود. البته این قانون شامل افرادی می‌شود که اقدام به اخذ مجوز استخراج از وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌کنند. این افراد در صورت دارا بودن شرایط اخذ مجوز استخراج بیت کوین می‌توانند برای استخراج اتریوم نیز اقدام کنند. به عنوان مثال درصورتی که شما بتوانید در یک شهرک صنعتی، زمینی را اجاره یا تملک کنید، می‌توانید قسمتی از آن را برای استخراج اتریوم مورد بهره‌ برداری قرار دهید.

حال سؤالی که پیش می‌آید این است که با توجه به قانونی بودن پروسه استخراج در ایران، آیا ورود صرافی‌ها و بانک‌هایی که زیر نظر بانک مرکزی در حال فعالیت هستند به حوزه استخراج و خرید و فروش رمزارز‌ها، قانونی است؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت که بر اساس آنچه تا به امروز از زبان مسئولین بانک مرکزی نقل شده است، هنوز مجوزی برای فعالیت بانک‌ها و صرافی‌ها برای ورود به این عرصه صادر نشده است و فعالیت آنها به هر طریقی غیرقانونی است. البته رئیس اداره بازرگانی داخلی وزارت صمت خراسان رضوی معتقد است که این قانون باید برای صرافی‌ها تغییر و مجوز استخراج رمزارز‌ها به آنها اعطا شود.

آیا خرید و فروش و نگهداری ارزهای دیجیتال برای عموم مردم آزاد است؟

یکی از تردید‌هایی که تقریباً گریبان‌گیر تمام کاربران تازه‌کار یا کاربران در شرف ورود به این حوزه می‌شود، این است که آیا خرید یا فروش اتریوم قانونی است؟

پیش از پاسخ به این سؤالات باید دید که اصلاً چرا چنین سؤالی در ذهن مخاطبین به وجود می‌آید؟

پاسخ این است که در باور اکثر افراد تازه‌کار، بهترین و سریع‌ترین شیوۀ کسب درآمد از اتریوم، فعالیت‌‌هایی مانند زیرمجموعه‌گیری و در اصطلاح فعالیت هرمی است و به دلیل غیرقانونی بودن این نوع فعالیت‌ها در کشور، نگاه مثبتی به استخراج، خرید اتریوم و دیگر رمزارز‌ها در کشور وجود ندارد. به علاوه، این نوع فعالیت‌ها هیچ سودی برای افراد مجموعه به جز سرشبکه‌های اصلی ندارد و همین امر، دلیلی برای غیرموجه جلوه دادن اتریوم در میان عامه مردم شده است.

هر چند همانطور که گفته شد، بیت کوین در ایران قانونی است، اما با توجه به اینکه در قوانین کشور هنوز قانون خاصی در این زمینه به تصویب مجلس شورای اسلامی نرسیده است، می‌توان چنین برداشت کرد که خرید و فروش اتریوم برای عموم قانونی است؛ مگر زمانی که برای مراجع قضایی محرز شود که کاربر صرفاً برای اعمال غیرقانونی از جمله پولشویی اقدام به خرید و فروش اتریوم کرده است که در این صورت فرد، مورد پیگیرد قانونی قرار خواهد گرفت.

یکی از این به اصطلاح قرارداد‌های هوشمند که به تازگی طرفداران زیادی نیز پیدا کرده است، پروژه دابل وی (Double Way) است که با سواستفاده از نام اتریوم و قرارداد هوشمند طراحی شده است.

بطور کلی خرید و فروش ارزهای دیجیتال از جمله اتریوم و بیت کوین هیچ منع قانونی ندارد.

اتریوم قانونی

برخی سؤالات پیرامون اتریوم و قوانین آن در ایران

1.آیا واردات ماینر‌های اتریوم قانونی است؟

 بله. دستگاه‌های استخراج رمزراز‌ها که به ماینر معروف هستند، در رده دستگاه‌های کارت‌خوان قرار گرفته و واردات آنها قانونی تلقی می‌شود. البته واردات این دستگاه‌ها علاوه بر مجوز رسمی از وزارت صمت، مجوز‌های دیگری نیز می‌طلبد.

2.آیا برای احقاق حقوق مال‌باختگان در خرید و فروش اتریوم قانونی وجود دارد؟

بله. برای کلیه افرادی که به هر طریقی در جریان خرید یا فروش اتریوم دچار زیان مالی می‌شوند، امکان ثبت شکایت و پیگیری از طریق مراجع قانونی وجود دارد.

3.از نظر فقها استخراج و استفاده از اتریوم چه حکمی دارد؟

هنوز مراجع تقلید در این مورد به اجماع نرسیده‌اند، بنابراین هر فرد می‌بایست پاسخ این سؤال را از مرجع خود بخواهد.

سخن پایانی

با توجه به اینکه برخی از افراد کلاهبردار در پوشش‌های مختلف مانند کاریابی و با تکیه بر فضای مجازی مانند تلگرام، اقدام به فعالیت‌های تبهکارانه خود می‌کنند، رعایت اصول امنیتی در این زمینه بسیار حائز اهمیت است. اکثر این افراد که در خارج از مرز‌های ایران زندگی می‌کنند، با اغفال شما می‌توانند سرمایه شما را در عرض چند ثانیه سرقت کنند و اثری از خود باقی نگذارند. هرچند در این مواقع شکایت از سارق یا سارقین اتریوم قانونی است اما تقریباً دسترسی شما به آنها غیرممکن خواهد بود.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments