آیا بیت کوین در ایران قانونی است؟

زمان مطالعه: 4 دقیقه

مقدمه

آیا می‌دانید در مورد بیت کوین قانونی وجود دارد که استفاده از بیت کوین را آزاد تلقی می‌کند؟ اما استخراج بیت کوین در سطح کوچک و خانگی عملی مجرمانه تلقی می‌شود؟

با گذشت بیش از 10 سال از انتشار خبر آغاز به کار بیت کوین، همچنان شاهد موضع‌گیری‌های مختلف در مورد آن در سراسر جهان هستیم. این موضوع در ایران نیز مورد مناقشه قرار گرفته است و هنوز بسیاری از افراد این پرسش را مطرح می‌کنند که آیا استخراج بیت کوین در ایران قانونی است یا غیر قانونی؟ در این مقاله سعی داریم تا پاسخ این سوال و برخی از سوالات دیگر را با هم مرور کنیم.

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

پرسش و پاسخ‌های رمزارزی

آیا استفاده از بیت کوین قانونی است؟

پاسخ اینست که بطور کلی نمی‌توان در این زمینه نظر قاطعی صادر کرد. چراکه هم قوانینی وجود دارد که استفاده از بیت کوین را قانونی می‌داند و هم قوانینی وجود دارد که برای استفاده از بیت کوین جرم‌انگاری انجام شده است. بنابراین می‌توان چنین نتیجه گرفت که استفاده از بیت کوین قانونی است مگر زمانی که برای دستگاه قضا محرز شود که دارنده بیت کوین از آن برای اعمال مجرمانه و غیر‌قانونی استفاده کرده است.

آیا ایران نیز ارز دیجیتال ملی دارد؟

هنوز از ارز دیجیتال ملی رونمایی نشده است. اما خبر‌هایی وجود دارد که بر اساس آن بانک مرکزی در تکاپوی راه‌اندازی ارز دیجیتال ملی است و مراحل مطالعاتی آن را نیز دنبال می‌کند. اما متاسفانه به دلیل عدم حمایت دولت و مجلس از این طرح، سرانجام آن مشخص نیست. هر چند ارز دیجیتال ملی هیچ کشوری توانایی رویارویی با بیت کوین و سایر آلت‌ کوین‌‌های محبوب را ندارد اما می‌تواند نقش بسیار موثری در دور زدن تحریم‌ها و همچنین ارتقای ارزش پولی کشور داشته باشد.

آیا واردات دستگاه‌های ماینر (ASIC) بصورت قانونی امکان‌پذیر است؟

 بله. زمانی که استخراج بیت کوین قانونی باشد، مسلما واردات دستگاه‌های ماینر نیز منع قانونی ندارند. این دستگاه‌ها در ردیف دستگاه‌های کارتخوان قرار گرفته‌اند و واردات آنها غیر قانونی محسوب نمی‌شود.

بیت کوین قانونی

استخراج بیت کوین قانونی است یا غیر قانونی؟

استخراج بیت کوین در ایران از اواخر آبان 98 قانونی شد و به چرخه اقتصادی کشور ورود پیدا کرد. البته به شرط اخذ مجوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت. این مجوز تنها به افرادی که قصد راه‌اندازی فارم بیت کوین دارند اعطا می‌‌شود. بر این اساس در صورتی که شما بخواهید از دستگاه انت ماینر اس17 برای فارم خود استفاده کنید می‌بایست حداقل 125 دستگاه از این ماینر را تهیه و اقدام به راه‌اندازی آن کنید. این مجوز‌ها برای مدت 6 ماه صادر می‌شوند و در صورت نیاز و احراز صلاحیت می‌تواند تا یکسال نیز تمدید شود.

آیا بانک‌های ایرانی مجاز به ورود به عرصه ارز دیجیتال هستند؟

در حال حاضر خیر. تا به این لحظه هیچ مجوزی برای ورود بانک‌ها، صرافی‌ها و موسسات مالی به این صحنه صادر نشده است. بر همین اساس هیچ بانکی اجازه خرید و فروش بیت کوین و سایر ارز‌های دیجیتالی را ندارد و صرافی‌های عادی نیز در صورت اقدام به این کار متخلف شناخته می‌شوند. بهترین شیوه خرید و فروش بیت کوین و سایر ارز‌های دیجیتالی صرفا از طریق صرافی‌های آنلاین است.

آیا خرید و فروش و نگهداری بیت کوین برای عامه مردم منع قانونی دارد؟

هنوز قانون مشخصی در این زمینه تدوین نشده است. اما به طور کلی از آنجا که برای این موضوع جرم‌انگاری نشده است، می‌توان گفت که هیچ یک از این موارد جرم تلقی نمی‌شوند. اما مانند سوال ابتدایی این بخش در صورتیکه برای دستگاه قضایی و نهاد‌های ذیربط محرز شود که دارنده بیت کوین بنا دارد تا از آن برای اعمال مجرمانه و غیر‌قانونی استفاده کند و یا استفاده کرده است، فرد مجرم شناخته می‌شود.

آیا بلاکچین قانونی است؟

با توجه به اینکه بلاکچین یک فناوری عمومی محسوب می‌شود، به هیچ عنوان نمی‌توان استفاده از آن را غیر قانونی تلقی کرد. مگر زمانی که صرفا برای اعمال غیر قانونی بکار گرفته شود.

آیا امکان پیگیری حقوقی شکایات این حوزه وجود دارد؟

پاسخ مثبت است. به طور مثال فردی بصورت غیر اصولی و از طریق بازار سیاه اقدام به خرید بیت کوین از فرد دیگری می‌کند. طرف مقابل یا از دادن کل بیت کوین توافق شده خودداری می‌کند و یا به بهانه تغییر قیمت همه بیت کوین مدنظر را تحویل نمی‌دهد. اینجاست که خریدار می‌تواند از طرف مقابل شکایت کند و نیروی انتظامی نیز مانند دیگر پرونده‌های قضایی با آن برخورد خواهد کرد.

نظر فقها و علما در مورد بیت کوین چیست؟

برای آگاهی از نظر مرجع مد‌نظر خود باید با دفتر مرجع خود تماس بگیرید.

سخن پایانی

از نظر قانون برای استفاده از بیت کوین منعی وجود نداشته و همگان می‌توانند از مزایای این ارز محبوب بهره‌مند شوند. از سوی دیگر استخراج بیت کوین قانونی نیست که بتوان آن را نادیده گرفت. به هر ترتیب با وجود کش و قوس‌هایی که بر سر قوانین استفاده از بیت کوین وجود دارد، همچنان می‌توان به آینده بیت کوین در ایران امیدوار بود.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments