آموزش سویینگ تریدینگ و در آمد از نوسان گیری ارزهای دیجیتال

زمان مطالعه: 9 دقیقه

آشنایی با سوئینگ تریدینگ (Swing Trading)

در بازارهای مالی و به خصوص بازار رمزارزها، افراد استراتژی‌های سرمایه‌گذاری متفاوتی با توجه به بازه‌های زمانی مختلف انتخاب می‌کنند. برخی سهام‌داران در دوره‌های کوتاه‌مدت به وسیله نوسان‌گیری یا سویینگ تریدینگ (Swing Trading) فعالیت می‌کنند و برخی دیگر افق زمانی طولانی‌‌تری را برای کسب بازدهی مدنظر دارند و اقدام به سرمایه‌گذاری بلندمدت می‌کنند. با توجه به این تفاوت دیدگاه، این دو گروه‌ استراتژی متفاوتی نسبت به خرید و فروش‌های خود اتخاذ می‌کنند. در این مقاله قصد داریم تا استراتژی‌هایی که موجب کسب درآمد از طریق نوسان گیری ارز دیجیتال یا سوینگ ارز دیجیتال می‌شود را بررسی کنیم. در بازار رمزارزها، تریدرها براساس هدف‌گذاری زمانی به چند دسته تقسیم می‌شوند، برخی تریدر‌ها سرمایه گذاری بلند‌مدت را انتخاب می‌کنند و حتی تا چندین سال برای بهره‌مندی از مزایای سرمایه‌گذاری خود منتظر می‌مانند و در مقابل برخی تریدر‌ها معاملات خود را در عرض چند دقیقه انجام می‌دهند و از آن منتفع می‌شوند. البته حالت میانه نیز وجود دارد که در آن هدف تریدر بهره‌مندی از مزایای معامله خود در میان مدت است.

تریدرهایی که در بازه‌های زمانی کوتاه‌مدت‌ خرید و فروش می‌کنند، نوسانات بازار برای آن‌ها اهمیت بیشتری دارد. هدف این تریدرها شناسایی نقاط خرید و فروش است تا از طریق آن از نوسان‌ قیمت‌ها نهایت استفاده را ببرند.
Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

استراتژی های سویینگ تریدینگ

معامله‌گری نوسانی یا سویینگ تریدینگ یکی از شیوه‌های معامله‌گری است که با تشخیص کف‌ها و سقف‌های نسبی، خرید و فروش خود را انجام می‌دهند. در این روش، تریدرها با مبنا قراردادن تحلیل تکنیکال و گاهی اوقات هم تحلیل فاندامنتال، ارز دیجیتال مورد نظر خود را از نظر نوسانات احتمالی در آینده نزدیک بررسی می‌کنند. در نوسان گیری ارز دیجیتال حتی احتمال این که در یک روز سرمایه شما چند برابر شود، وجود دارد، البته عکس این قصیه نیز برقرار است و در صورت عدم رعایت نکات اساسی در نوسان گیری، احتمال از دست دادن میزان زیادی از سرمایه نیز وجود دارد.

چگونه کف‌ها و سقف‌ها را تشخیص دهیم؟

از میانگین متحرک کمک بگیرید

یکی از ساده‌ترین و در عین حال پرکاربردی‌ترین شاخص‌هایی که در بازارهای رونددار به کمک معامله‌گران می‌آید، شاخص میانگین متحرک یا Moving average است. میانگین متحرک از قیمت‌ها به عنوان داده‌ها استفاده می‌کند و بر اساس دوره زمانی تعریف شده میانگینی از قیمت‌های گذشته محاسبه می‌کند و آن را در قالب خطی بر روی نمودار قیمت نمایش می‌دهد؛ بر این اساس اندیکاتور میانگین متحرک یک اندیکاتور دنباله‌روی روند است که تا حدودی روند نمودار قیمت را نمایش ‌می‌دهد.

کاربرد اصلی این شاخص ایفای نقش حمایت و مقاومت متحرک است که در روندهای صعودی جلوی ریزش را بگیرد و در روندهای نزولی در برابر رشد قیمت ایستادگی کند. به این معناست، زمانی که قیمت به نزدیکی خطوط میانگین متحرک می‌رسد و درصدد برخاستن از آن برمی‌آید، باید خرید کرد. نقطه فروش نیز هنگامی است که خط میانگین متحرک در جهت رو به پایین می‌شکند.

نوسان گیری ارز دیجیتال

در این نمودار قیمت بیت کوین در دوره زمانی پنج روزه را مشاهده می‌کنید که نمودار قیمت چگونه به میانگین متحرک واکنش نشان داده است.

خط سیاه رنگ میانگین متحرک 50 روزه است که نمودار آبی قیمت، بارها به آن واکنش نشان داده است. معامله‌گران جهت نوسان گیری ارز دیجیتال با استفاده از شاخص میانگین متحرک (MA) می‌توانند دوره‌های زمانی را برحسب دقیقه، ساعت و روز، بر روی 5، 10، 20، 50، 100 و 200 و یا اعداد سری فیبوناچی 5، 8، 13، 21، 55 تنظیم کنند تا خطی که قیمت به آن واکنش نشان داده را شناسایی کنند. البته میانگین متحرک چندین حالت محاسبه دارد که در اینجا میانگین متحرک ساده مطرح شد که ساده‌ترین حالت محاسبه میانگین می‌باشد.

استفاده از ابزارهای تحلیل تکنیکال و اندیکاتورها

ابزارهای تحلیل تکنیکال، مبتنی بر ریاضیات هستند که تریدرها برای تحلیل گذشته، الگو و روند آینده قیمت‌ها از آن‌ها استفاده می‌کنند. برخی از اندیکاتورها مانند بولینگر باند (Bollinger Band) محدوده‌ متحرکی را برای نوسان قیمت مشخص می‌کنند. این شاخص یک سطح حمایتی و یک سطح مقاومتی برای تریدرها با استفاده از فرمول میانگین متحرک ترسیم می‌کند.

ساده‌ترین استفاده‌ای که از این شاخص می‌توان داشت، خریدن هنگام رسیدن قیمت به کف محدوده و فروختن هنگام رسیدن به سقف آن است. زمانی که قیمت بیش از اندازه افزایش یابد و قیمت به باندهای بیرونی برسد، می‌تواند سیگنال برگشتی را صادر کند. البته در مواردی که روند مشخص است، نباید برخلاف روند از موقعیت‌های شناسایی شده توسط این اندیکاتور استفاده کرد، چرا که درصد خطای بالایی دارد.

برای تعیین مناسب‌ترین کاربرد یک اندیکاتور و یا ترکیب چند اندیکاتور، باید مطالعات لازم با توجه به سبک و تحمل زیان معامله‌گر انجام گیرد.

توجه داشته باشید که استفاده از یک اندیکاتور به تنهایی، خطای زیادی دارد و این ابزار را باید در کنار سایر روش‌های تحلیل تکنیکال به کار گرفت. اندیکاتورها می‌توانند سیگنال تاییدکننده برای خرید یا فروش باشند.

نقش تحلیل بنیادی و اخبار در نوسان گیری ارز دیجیتال

تحلیل فاندامنتال و همچنین اخبار و رویدادهای مربوط به ارزهای دیجیتال در قیمت آن‌ها بسیار تاثیرگذار می‌باشد. برای نمونه خبر هارد فورک که در آینده نزدیک انجام خواهد پذیرفت و یا نصف شدن پاداش استخراج (هاوینگ) می‌تواند بر روی قیمت به میزان زیادی تاثیرگذار باشد.

نوسان گیری ارز دیجیتال

مزایای سوئینگ تریدینگ (Swing Trading)

1-زمان کمتری نسبت به استراتژی های مرسوم ترید نیاز دارد.

2-نیازی به تحلیل فاندامنتال ندارد و معامله گران می توانند فقط با استفاده از تحلیل تکنیکال از آن استفاده کنند.

نقاط ضعف سویینگ تریندینگ

1-نوسان های کوتاه مدت تحت تاثیر وقایعی مثل گپ های قیمتی قرار دارند.

2-همانطور که در زمان کوتاهی می توانید به سود زیادی برسید، برعکس آن نیز ممکن است!

3-تریدرها معمولا به خاطر تمرکز روی بازه های زمانی کوتاه، از روند کلی بازار روزانه غافل می شوند.

چند توصیه مهم جهت نوسان گیری ارز دیجیتال

نوسانات بالای ارزهای دیجیتال و واکنش‌های احساسی معامله‌گران، معمولا بیشتر اوقات باعث ایجاد ضررهای زیادی در نوسان گیری ارز دیجیتال می‌شود. حتی در بیشتر موارد در زمان نوسان گیری ارزهای دیجیتال، بهترین کار این است که هیچ کاری نکنید و برای تصمیم گیری عجله نکنید.

در معاملات خود حتما از استاپ‌لاس یا حدضرر استفاده کنید زیرا هر تریدری، احتمال دارد تحلیلش اشتباه از آب درآید و یا شرایط بنیادین بازار تغییر کند، برای همین همیشه باید آماده سناریویی باشید که از اتفاق افتادنش خوشحال نمی‌شوید. در این مواقع ابزار حدضرر این اطمینان را به شما می‌دهد که معامله‌هایتان از کنترل شما خارج نمی‌شوند و دچار خسارت‌های سنگین نمی‌شوید.

شاید به این نتیجه رسیده باشید که استفاده از ابزار حدضرر برای تریدرهای حرفه‌ای در هنگام نوسان گیری ارزهای دیجیتال، یک ابزار محدود کننده است که احتمال اینکه در برخی موارد تریدر سود را از دست دهد نیز وجود دارد، اما به خاطر داشته باشید که اکثر تریدرهای حرفه‌ای از این ابزار استفاده می‌کنند تا ریسک نوسان گیری ارزهای دیجیتال کاهش یابد.

یک مورد مهم در نوسان گیری ارزهای دیجیتال، توجه به قیمت بیت کوین است. زیرا بیت کوین به عنوان ارز دیجیتال شماره یک بازار که سهم زیادی از آن را در اختیار دارد، همواره بر روی قیمت سایر ارزهای دیجیتال تاثیرگذار بوده است. حتی اگر در تریدهایتان از بیت کوین استفاده نکنید، اما همبستگی میان قیمت بیت کوین و سایر رمزارزها به شکلی است که تریدرها را وادار به دنبال کردن روند قیمت بیت کوین در زمان‌هایی که اقدام به معامله‌ سایر رمزارزها می‌کنند، کرده است. این ارتباط گاهی اوقات به این صورت است که با افزایش قیمت بیت کوین، قیمت سایر ارزهای دیجیتال هم افزایش می‌یابد، در برخی مواقع نیز رابطه معکوس بین قیمت بیت کوین و قیمت سایر ارزهای دیجیتال وجود دارد. پس از تحلیل تکنیکال بیت کوین غافل نشوید.

بهترین ارز دیجیتال برای نوسان گیری

نوسان گیری از بایننس کوین (BNB)

بایننس کوین (Binance Coin)، ارز دیجیتال صرافی رمزارزی محبوب بایننس (Binance) است که در ابتدا مبتنی بر اتریوم ساخته شده بود، اما اخیراً صرافی بایننس، Binance Coin را روی زنجیرة اصلی خود منتشر کرده است. کاربران از توکن BNB برای پرداخت هزینه‌های مربوط به خدمات این صرافی استفاده می‌کنند. این هزینه‌ها به طور کلی شامل کارمزد تراکنش‌های مختلف و هزینه‌های مربوط به لیست شدن دارایی‌‌های جدید است. توکن BNB به دلیل افزایش تقاضا و محبوبیت آن، توسط بیشتر معامله‌گران روزانه انتخاب و استفاده می‌شود. ارز دیجیتال بایننس کوین (BNB) در فهرست تمامی صرافی‌های رمزارزی محبوب و ارائه‌دهندگان خدمات کیف پول نیز موجود است.

نوسان گیری از اتریوم (ETH)

اتریوم (Ethereum) با نوسانات قیمتی نسبتاً بالا، دومین ارز دیجیتال برتر در جهان است. به لطف قراردادهای هوشمند و غیرمتمرکز بودن آن، موارد استفاده از اتریوم (ETH) به طور چشمگیری در حال رشد است. برای معامله‌گران روزانه نیز نوسانات قیمتی اتریوم امکان کسب سود در یک بازة زمانی کوتاه را فراهم می‌کند. علاوه بر این، رمزارز اتریوم تقریباً در همة صرافی‌ها در دسترس است.

نوسان گیری از ایاس (EOS)

ارز دیجیتال ایاس (EOS) اخیراً از لحاظ ارزش جاری بازار و قیمت، رشد چشمگیری داشته است. یک معامله‌گر روزانه، می‌تواند نوسانات قیمتی ایاس (EOS) را به فرصت تبدیل کند و سود بالایی به دست آورد. رمزارز ایاس (EOS) به لطف تیم پشتیبان فعال خود، یکی از برترین ارزهای دیجیتال در همة زمان‌ها بوده و در بیشتر صرافی‌های سراسر جهان نیز در دسترس است. از این رو، ایاس را می‌توان یکی از بهترین ارزهای دیجیتال برای انجام معاملات روزانه دانست.

نوسان گیری از ترون (TRX)

ارز دیجیتال ترون (TRON)، جامعة بسیار فعالی دارد. حتی جاستین سان (Justin Sun)، هم‌بنیانگذار ترون نیز در رسانه‌های اجتماعی و صفحات مرتبط با ارزهای دیجیتال، بسیار فعال است. بیشتر اخبار منتشرشده توسط ترون (TRX)، در مورد توسعه و تحولات مثبت آن است. همة این عوامل، به علاوة نوسانات بالا و پشتیبانی توسط صرافی‌های رمزارزی محبوب، ترون (TRX) را به یکی از ارزهای دیجیتال مناسب برای یک معامله‌گر روزمره تبدیل کرده است.

سخن پایانی

بیشتر سرمایه‌گذاران موفق جهانی، مانند وارن بافت، ولید بن طلال و راکش جونجونوال معامله‌گر نوسان‌گیر نیستند، بلکه سرمایه‌گذارانی بلندمدت هستند.‌ به دلیل ریسک بالای نوسان‌گیری در بازار پرنوسانی مانند بازار ارزهای دیجیتال، معامله‌گر با استفاده از حدضرر می‌تواند در صورتی که قیمت بر خلاف روند مورد انتظارش پیش رفت، خود را در برابر ریزش‌های احتمالی محافظت کند.

نوسان گیری ارز دیجیتال، با توجه به ایجاد سود در مدت‌زمان کم، جذابیت بسیار زیادی دارد. در نقطه مقابل، حساسیت‌های معاملاتی پیچیده‌تر داشته و ریسک و اضطراب بیشتری به تریدر تحمیل می‌کند. در نهایت توصیه می‌شود، اگر مهارت و تجربه کافی در این زمینه ندارید، ریسک نوسان گیری ارز دیجیتال را متحمل نشوید.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

2 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی ترین بیشترین رأی
Inline Feedbacks
View all comments

ممنون! کانال سیگنال هم دارید؟

خوب بود