ارز دیجیتال ویوز (Waves) چیست؟

زمان مطالعه: 8 دقیقه

مقدمه

ویوز (Waves) یک پلتفرم غیرمتمرکز است که بر بستر بلاکچین کار می‌کند. ویوز قابلیت‌های زیادی برای ایجاد توکن‌های سفارشی و قراردادهای هوشمند دارد. در این مقاله، ارز دیجیتال ویوز (Waves) را به شما همراهان رمزارز نیوز معرفی می‌کنیم و درباره کیف پول‌های Waves و چگونگی کارکرد آن صحبت خواهیم کرد.

ارز دیجیتال ویوز

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

ارز دیجیتال ویوز (Waves) یک پلتفرم متن باز مبتنی بر شبکه بلاکچین است. از رمزارز ویوز برای ایجاد توکن‌های سفارشی استفاده می‌شود. پلتفرم ویوز یک صرافی غیرمتمرکز (DEX) دارد که از طریق آن می‌توان یک کوین جدید را با توکن‌های دیگر پلتفرم ویوز مبادله کرد. ایده اصلی پلتفرم Waves از بلاکچین NXT و کوین‌های کالرد (Colored Coins) گرفته شده است. بلاکچین ویوز، امکان توکنیزه کردن و مبادله هر نوع دارایی را در قالب توکن‌های دیجیتالی فراهم می‌آورد.

برنامه‌های غیرمتمرکز نوشته‌شده بر بستر اتریوم فقط با نصب پلاگین‌هایی در شبکه ویوز قابل اجرا خواهند بود. از طرف دیگر، ویوز می‌خواهد فرآیند انتقال ارز‌های فیات و تأمین مالی جمعی روی بلاکچین را آسان‌تر کند. وب‌سایت رسمی ویوز، پیاده‌سازی این پلتفرم را برای سه گروه توسعه‌دهندگان، تریدرها و سازمان‌ها مناسب می‌داند:

توسعه‌دهندگان: چون ظرفیت پذیرش شبکه ویوز بسیار بالا است و همچنین تأخیر زمانی کم و کارمزد‌های تراکنش پایینی دارد، شبکه ویوز برای توسعه دهندگان بسیار کاربردی است.

تریدرها: در پلتفرم ویوز، تریدرها می‌توانند دارایی‌های خود را به صورت امن ذخیره و نگهداری کنند و آنها را در صرافی‌های غیرمتمرکز با سرعت زیادی مبادله نمایند‌.

سازمان‌ها: سازمان‌های مختلف با استفاده از پلتفرم ویوز می‌توانند توکن‌های دیجیتالی و مبتنی بر بلاک چین مخصوص خود را برای آغاز یک کسب‌وکار جدید ایجاد نمایند و از آنها در تأمین مالی جمعی و حتی رأی‌گیری و برنامه‌های وفاداری مشتریان، استفاده کنند.

تاریخچه شکل‌گیری ویوز

یک فیزیکدان روسی به نام ساشا ایوانف (Sasha Ivanov)، در سال ۲۰۱۶ ایده ساخت و پیاده‌سازی Waves را مطرح کرد. در ماه آوریل همان سال عرضه اولیه کوین‌های پروژه Waves با جذب سرمایه ۱۶ میلیون دلار انجام شد. در کارنامه ساشا ایوانوف، تأسیس صرافی ارز دیجیتال و همکاری با پلتفرم Nxt به چشم می‌خورد. او و همکارانش برای رفع مشکلاتی از جمله سرعت، مقیاس‌پذیری و تجربه کاربری، از Nxt به سمت ایجاد ارز دیجیتال ویوز کشیده شدند.

ارز دیجیتال waves

پلتفرم Waves در اکتبر سال ۲۰۱۸ موفق شد 6.1 میلیون تراکنش را به ثبت برساند که بالاترین میزان تراکنش‌های انجام شده در میان پروژه‌های بلاکچینی تا آن زمان بود.

بدین شکل، ویوز به عنوان دومین پروژه بزرگ بلاک چین با جذب سرمایه‌ای معادل ۳۰,۰۰۰ بیت کوین معرفی شد.

ویژگی‌های ویوز

کوین‌های جدیدی که در بستر شبکه ویوز ایجاد می‌شوند، فقط در تراکنش‌های شبکه بلاک چین خلاصه می‌گردند؛ این در حالی است که اگر از یک پروتکل معمولی بلاک چین مانند بیت کوین استفاده کنیم، اعضای شبکه باید با هر نوع تراکنش جدیدی که به شبکه اضافه می‌شود، کلاینت خود را به‌روزرسانی کنند. این به روز‌رسانی یا هاردفورک زمینه‌ساز بروز اختلاف نظر و مشکلات متعدد می‌شود. برای اینکه این گونه مشکلات پیش نیاید، نوع خاصی از تراکنش‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند که با نام پلاگین‌ها (plug-ins) شناخته می‌شوند. پلاگین‌ها روی هسته نرم‌افزار ساخته شده‌اند؛ یعنی اگر کاربران بخواهند از تراکنش‌ خاصی استفاده کنند، فقط باید پلاگین آن را نصب کنند.

ارز دیجیتال waves

توکن‌های کاربردی سفارشی (CAT)

پلتفرم ویوز روی ایجاد و انتقال توکن‌های سفارشی (Custom Application Token) از طریق کلاینت نسخه وب، اندروید و آی‌اواس (IOS)، متمرکز شده است. از این طریق، ویوز امکان پیاده‌سازی توکن‌ها را بدون دخالت هر گونه واسطه‌ برای خرید و فروش، مبادله و انتقال فراهم می‌سازد.

گرچه ممکن است در پلتفرم Waves به اندازه پلتفرم‌های دیگر مانند اتریوم، ویژگی سفارشی‌سازی کوین‌ها کارایی زیادی نداشته باشد، اما ساده‌ بودن و عدم نیاز آن به داشتن هر گونه دانش برنامه‌نویسی، ویوز را به یک پلتفرم منحصربه‌فرد تبدیل کرده است. این سادگی خارق‌العاده، نشان می‌دهد که Waves گزینه مناسبی برای تأمین مالی جمعی، ICO های ساده و برنامه‌های مشتری‌محور است. از سوی دیگر برای پیاده‌سازی هر توکن سفارشی، تنها به ۱ واحد ارز دیجیتال ویوز (Waves) نیاز دارید.

صرافی غیرمتمرکز (DEX) چیست؟

غیرمتمرکز بودن یعنی صرافی نمی‌تواند دارایی‌های شما را مسدود یا محدود کند. از آنجایی که صرافی‌های غیرمتمرکز، بسیاری از مخاطرات صرافی‌های متمرکز را ندارند، بنابراین می توان گفت که دارایی‌های موجود در آنها به طور مستقیم در داخل کیف پول نگهداری می‌شوند. از این رو هک شدن صرافی‌های غیرمتمرکز عملاً غیرممکن است.

صرافی غیرمتمرکز ویوز، از سیستم تطبیق‌دهنده خودکار برای انجام سفارشات خرید و فروش و مبادله توکن‌ها استفاده می‌کند. از این رو، کاربران می‌توانند به صورت همتا به همتا (p2p) ترید کنند و برای هر سفارش خرید و فروش نیز مبلغ کمی (کمتر از 0.01 دلار) به عنوان کارمزد بپردازند. نمونه‌ای از ویژگی‌های صرافی ‌‌غیرمتمرکز ویوز، پشتیبانی از چندین درگاه مختلف ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین، اتریوم، زی‌ کش، مونرو و … است.

علاوه بر این، درگاه‌های ارز فیات مانند دلار آمریکا (USD) و یورو (EUR) نیز در صرافی غیرمتمرکز ویوز وجود دارد. شما برای برداشت و واریز مبلغ از این طریق، به انجام فرآیند ضدپول‌شویی (AML) و شناسایی مشتری یا احراز هویت (KYC) نیاز دارید.

قراردادهای هوشمند

در سپتامبر ۲۰۱۸، توسعه‌دهندگان ارز دیجیتالWaves ، برخی از قابلیت‌های قراردادهای هوشمند را به ویوز اضافه کردند؛ قابلیت‌هایی نظیر آدرس‌های چندامضایی، مبادلات اتمی، مسدودسازی توکن‌ها و اوراکل. در پلتفرم ویوز، قراردادهای هوشمند از طریق یک زبان برنامه‌نویسی جدید به نام راید (RIDE) پیاده‌سازی می‌شوند. برخلاف قراردادهای هوشمند شبکه اتریوم، در پلتفرم ویوز، برای اجرای قرارداد نیازی به پرداخت gas نیست. به جای آن، شبکه از کاربران، کارمزد کمینه و ثابت می‌گیرد.

نحوه کار ویوز

بلاکچین ویوز با اکوسیستم بلاکچین‌های سنتی تفاوت دارد. بلاک چین Waves برای جلوگیری از مشکلاتی مثل مقیاس‌پذیری، از یک ساختار معماری دوگانه استفاده می‌کند که در آن فول نودها و لایت نودها باعث حفظ و بقای شبکه می‌شوند.

لایت نود‌های ویوز، برای تأیید تراکنش‌ها و ارتباط با شبکه، به فول‌ نود‌ها نیاز دارند و کل بلاک چین شبکه را دانلود نمی‌کنند. برای اعتماد آسان فول نودها به لایت نودها، ارز دیجیتال Waves از پلتفرم اسکورکس (Scorex) استفاده می‌کند. در اکسورس، لایت نود‌ها به جای دانلود کل تاریخچه تراکنش‌ها، از وضعیت فعلی شبکه برای برقراری عملیات ساده‌شدۀ تأیید تراکنش‌ها استفاده می‌کنند.

سیستم قرض‌دهی یا اثبات سهام استیجاری (LPoS)

از دیگر ویژگی‌های ارز دیجیتال Waves ، داشتن سیستم قرض‌دهی (lending) است. ویوز برای حفظ یکپارچگی شبکه خود، یک سیستم اثبات سهام استیجاری (LPoS) دارد.

میزان کوین‌های در گردش ارز دیجیتال ویوز، 100,000,000 واحد است.

کاربران می‌توانند با قرض دادن کوین‌های خود به فول نودها، آنها را استیک کنند و بلاک‌های جدیدی در شبکه ایجاد نمایند. هزینه قرض دادن در شبکه، برابر با ۰.۰۰۲ ویوز است.

در شبکه ویوز برای اینکه بتوانید به یک فول نود تبدیل شوید، باید حداقل ۱۰۰۰ کوین ویوز داشته باشید تا بتوانید بلوک‌های جدید تراکنش‌ها را تأیید و اضافه کنید. در صورت نداشتن کوین لازم، می‌توانید از استخر استخراج استفاده کنید.

توکن پاداش ماینر‌ها (Miners Reward Token)

ماینرها در شبکه ویوز، به غیر از دریافت پاداش استخراج که به صورت ارز دیجیتال ویوز به آنها داده می‌شود، پاداش دیگری هم تحت عنوان توکن‌های پاداش ماینر (MRT) می‌گیرند. هر ماینر در قبال ۷۰ بلاک اولی که ایجاد می‌کند، ۶۰ توکن MRT و پس از آن به ازای هر بلاک، ۳۰ توکن می‌گیرد.

توکن MRT بر بستر شبکه ویوز ایجاد شده است. در صرافی غیرمتمرکز ویوز می‌توانید آنها را معامله کنید.

قیمت ارز دیجیتال ویوز

در اواسط سال ۲۰۱۶ ارز دیجیتال ویوز (Waves) با قیمتی در حدود ۱ دلار وارد بازار ارزهای دیجیتال شد. پس از گذشت چند هفته، ویوز یک سقوط قیمتی بزرگ را تجربه کرد و به محدوده ۰.۲۵ دلار رسید. روند نزولی ویوز تقریباً یک سال ادامه داشت تا اینکه در ماه جولای سال ۲۰۱۷، با یک جهش بزرگ، به محدوده قیمت ۶.۵ دلار رسید. بالاترین قیمت ویوز در ژانویه ۲۰۱۸ ثبت شد که تا محدوده ۱۸ دلار رشد کرد.

برای اطلاع لحظه‌ای از قیمت ویوز به این صفحه بروید.

کیف پول‌های ویوز (Waves)

کیف پول تحت وب

کیف پول تحت وب ویوز امکانات زیادی را برای دارندگان این ارز دیجیتال فراهم کرده است. از آن جمله می‌توان به ذخیره دارایی‌های دیجیتالی مانند اتریوم و بیت کوین و همچنین قابلیت استخراج از طریق قرض‌دادن کوین‌های ویوز به یک استخر استخراج اشاره کرد.

کیف پول دسکتاپ

وب سایت رسمی Waves، برای پلتفرم‌های ویندوز، لینوکس و مک کیف پول دسکتاپ را ارائه کرده است.

کیف پول موبایل

کیف پول رسمی ویوز برای سیستم‌عامل‌های اندروید و آی‌اواس (IOS) موجود است.

چگونه ویوز بخریم؟

در حال حاضر اکثر سایت‌های ایرانی بیت کوین یا اتریوم می‌فروشند و امکان خرید مستقیم ویوز (Waves) با ریال در صرافی‌های معدودی وجود دارد.

در صورت موجود بودن ویوز در سایت صرافی‌های ایرانی، حتماً از معتبر بودن آن صرافی و سایت داخلی اطمینان حاصل کنید.

متداول‌ترین روش خرید ویوز برای ایرانی‌ها، خرید بیت کوین یا اتریوم از صرافی‌های ایرانی و سپس تبدیل بیت کوین یا اتریوم خریداری‌شده در صرافی‌های معتبر خارجی به ویوز است.

صرافی غیرمتمرکز ویوز، یک گزینه جذاب برای تبدیل بیت کوین و اتریوم به ارز دیجیتال ویوز است.

سخن پایانی

ویوز (Waves) یک پلتفرم غیرمتمرکز است که بر بستر بلاکچین کار می‌کند. ارز دیجیتال ویوز قابلیت‌های زیادی برای ایجاد توکن‌های سفارشی و قراردادهای هوشمند دارد. ویژگی‌های منحصربه‌فرد ویوز باعث روی آوردن کاربران زیادی به این رمزارز شده است. رشد قیمت ویوز، نشان از داشتن آینده‌ای روشن برای این ارز دیجیتال دارد.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments