ارز دیجیتال ماینریوم (Minereum) چیست؟

زمان مطالعه: 8 دقیقه

مقدمه

ارز دیجیتال Minereum  قراردادهای هوشمند را جهت استخراج رمزارزها به کار گرفته است و استخراج هوشمند را عرضه کرد. با توجه به نوع فعالیت این ارز دیجیتال، قدم بعدی برای آن و بعد از رواج یافتن استخراج یا ماینینگ هوشمند، ارائۀ سرویسی برای ایجاد توکن‌های ERC-20 بود.

ماینینگ (استخراج) یکی از روش‌های اصلی در بسیاری از رمزارزهای بزرگ است. امروزه  با روی کار آمدن ارزهای دیجیتال جدید با قابلیت استخراج خودکار، تفکرات افراد در مورد عملیات استخراج و کریپتوکارنسی‌ها تغییر کرده است.

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

ارز دیجیتال Minereum، به عنوان اولین قرارداد هوشمند برای استخراج خودکار ایجاد شد و چنین ادعا کرد که نوآوری و ابتکار جدیدی در حوزۀ استخراج و کریپتوکارنسی به وجود خواهد آورد.

در ادامه با بررسی وجوه مختلفی از ماهیت و چگونگی کارکرد ارز دیجیتال Minereum، اعتبار این پروژه را بررسی می‌کنیم و در نهایت نتیجه می‌گیریم که آیا این پروژه یک پروژۀ کلاهبرداری است یا خیر؟

در نظر داشته باشید که ادعاهای مطرح شده توسط پروژه ارز دیجیتال ماینریوم با عملکرد مشاهده شده آن تفاوت بسیار زیادی دارد و صرفا اهداف این پروژه در حد تئوری مطرح شده‌اند. از طرفی پلن‌های درآمدزایی این پروژه شباهت زیادی با پروژه‌های کلاهبرداری و اسکم دارد. همچنین کوین ماینریوم (MNE) تقریبا در جایگاه 1000 رمزارزها قرار دارد و در حال حاضر فقط در صرافی یونی سواپ معامله می‌شود که نشان دهنده اعتبار بسیار ضعیف این پروژه است. پس برای سرمایه‌گذاری صدها ارز دیجیتال معتبرتر از ماینریوم در بازار رمزارزها موجود است.

ارز دیجیتال Minereum، اولین قرارداد هوشمند استخراج خودکار

در تاریخ 14 و 15 آوریل سال 2017، تیم توسعه‌دهندۀ ارز دیجیتال ماینریوم، به جمع‌آوری آدرس‌های اولیه یا جنسیس (Genesis) پرداختند. در این روش در جامعه‌های ارز دیجیتال و به صورت آنلاین، آدرس‌های کیف پول دارندگان اتریوم، ثبت و جمع‌آوری شد. در نهایت 4268 آدرس به ثبت رسید و به عنوان آدرس‌ جنسیس در نظر گرفته شد.

بعد از پایان فاز اولیه، به هر آدرس 32000 کوین ماینریوم (MNE) تعلق گرفت. با توجه به اینکه 4268 آدرس ثبت شده بود، تعداد کل ارزهای دیجیتال ماینریومی که به افراد تعلق گرفت 136.576.000 بود.

توجه داشته باشید که این تعداد رمزارز ماینریوم، برای همیشه ثابت می‌ماند و به غیر از آنها رمزارز ماینریوم دیگری ایجاد نخواهد شد. با توجه به اینکه هر آدرس جنسیس مجوز استخراج 0.00032 رمزارز ماینریوم (MNE) را در هر بلاک اتریوم دارد، استخراج کل رمزارزهای Minereum، در 47 سال صورت می‌گیرد.

تفاوت ارز دیجیتال Minereum با دیگر ارزهای دیجیتال

ارز دیجیتال ماینریوم با دیگر ارزهای دیجیتال قابل‌استخراج متفاوت است و بر خلاف رمزارزهای دیگر، نیازی به زیرساخت کامپیوتری، برق و هزینه‌های جانبی دیگر برای استخراج ندارد. روشی که این ارز دیجیتال استفاده کرده است، استخراج خودکار نام دارد. در این روش، ایجاد کوین‌های جدید از طریق قراردادهای هوشمندی که بر بستر بلاکچین اتریوم قرار دارند صورت می‌گیرد.

یکی از نمایندگان ماینریوم این گونه توضیح می‌دهد:

ارز دیجیتال Minereum یک قرارداد هوشمند برای استخراج خودکار است. عملیات استخراجی که این رمزارز از آن استفاده می‌کند، تا کنون وجود نداشته است. به جای استفاده از راهکارهای سنتی برای استخراج، مقدار کوین قابل‌استخراج برای هر آدرس جنسیس بر اساس فرمول‌های خاصی محاسبه می‌شود.

همچنین در مورد روش جلوگیری از ایجاد تورم یا مازاد عرضه در این ارز دیجیتال، این گونه توضیح داد:

در مقایسه با شبکۀ اتریوم که در هر بلاک 5 اتریوم ایجاد می‌شود، تعداد کل رمزارزهای ماینریومی که استخراج می‌شوند، 1.36576 توکن MNE در هر بلاک است (0.00032 MNE*4268). بنابراین نرخ تورم در ارز دیجیتال Minereum حدود 72 درصد کمتر از این نرخ در اتریوم است.

در حال حاضر امکان معاملۀ این ارز دیجیتال در Livecoin.net و با نماد MNE وجود دارد.

سرویس ایجاد توکن‌ بر پایۀ اتریوم

تیم ارز دیجیتال ماینریوم قصد دارد که مجموعه‌ای از خدمات را به صورت اختصاصی برای تیم خود راه‌اندازی کند. تمرکز اصلی این تیم بر این است که سرویسی ایجاد کنند که کاربران بتوانند با استفاده از آن به طور خودکار توکن‌های بر پایۀ اتریوم ایجاد نمایند. در این روش، افراد می‌توانند تنها با تراکنش‌های ماینریوم به ایجاد توکن بپردازند.

نمایندۀ ارز دیجیتال ماینریوم در مورد این سرویس چنین توصیح می‌دهد:

تمامی توکن‌های MNE دریافت‌شده از طریق تراکنش‌ها به طور خودکار از بین می‌روند و از چرخه خارج می‌شوند. بعد از اینکه این سرویس راه‌اندازی شود، تمرکز خود را بر ایجاد سرویس دیگری قرار خواهیم داد.

این پروژه هنوز به صورت عمومی اعلام نشده است و بعد از اینکه از طریق فضاهای مجازی این تیم اطلاع‌رسانی عمومی اتفاق بیفتد، جزئیات بیشتری در اختیار خواهیم داشت.

چگونگی استخراج توکن MNE

استخراج توکن‌ MNE تنها از طریق آدرس‌های جنسیس صورت می‌گیرد. در حالت پیش‌فرض، تمامی آدرس‌ها در سطح یک هستند و در این سطح امکان استخراج وجود ندارد. بعد از ارتقای آدرس‌ها به سطح دو و سه، می‌توان در عملیات استخراج شرکت کرد. بعد از ارتقا به سطح دو و سه، هر آدرس می‌تواند 0.00032 توکن MNE در ازای تولید هر بلاک در شبکۀ اتریوم استخراج کند. این پروسه چیزی حدود 50 سال طول خواهد کشید.

مشخصه‌های آدرس جنسیس سطح 2

  • فراهم شدن امکان استخراج توکن MNE
  • امکان فروش آدرس جنسیس سطح 1
توجه داشته باشید که قیمت آدرس جنسیس با قیمت توکن MNE متفاوت است. با فروش آدرس جنسیس، آدرسی را می‌فروشید که با استفاده از آن می‌توانید توکن MNE استخراج نمایید. قیمت این آدرس‌ها براساس اتریوم تعیین می‌شود.

مشخصه‌های آدرس جنسیس سطح 3

  • فراهم شدن امکان استخراج توکن MNE
  • فراهم بودن امکان فروش آدرس سطح 1
  • فراهم شدن امکان انتقال توکن‌های MNE استخراج‌شده
هزینۀ کارمزد ارتقای آدرس جنسیس به سطح 2، مقدار 0.15 اتریوم و هزینۀ کارمزد ارتقای آدرس جنسیس به سطح 3، مقدار 0.45 اتریوم است.

اشکالات و نکات مبهم موجود در پروژه ارز دیجیتال Minereum

اولین ایرادی که به این شبکه وارد است، در مورد ارتقای آدرس جنسیس به سطوح دو و سه است. ارتقا به هر کدام از این سطوح مستلزم پرداخت کارمزد است. فرض کنید با پرداخت کارمزد 0.15 اتریوم، به سطح دو ارتقا یافتید. علاوه‌ بر این، مقدار 10 درصد سود نیز به صرافی ماینریوم پرداخت خواهید کرد. در این حالت می‌توانید روزانه 1.84 توکن MNE استخراج کنید، اما همچنان امکان فروش توکن‌های استخراج‌شده برای شما وجود ندارد.

سپس برای اینکه بتوانید توکن‌های خود را به فروش برسانید، باید وارد سطح بعدی شوید. لازمۀ این کار، پرداخت 0.45 اتریوم و 10 درصد کارمزد به صرافی ماینریوم است.

کل این فرآیند چیزی حدود 0.5 اتریوم برای شما هزینه خواهد داشت. باید دید که آیا این هزینه در قبال چیزی که به دست می‌آورید ارزشمند است یا خیر.

با توجه به قیمت فعلی اتریوم، قیمت ارز دیجیتال ماینریوم (توکن MNE) و میزان استخراج روزانه در این شبکه، بعد از رسیدن به سطح 3، زمانی که جهت بازگشت سرمایه نیاز است، اصلاً منطقی نیست.

ایراد دیگری که در این شبکه وجود دارد، مربوط به فروش آدرس جنسیس است. اگر فردی آدرس خود را به فرد دیگری بفروشد، در این حالت هر دو نفر کلید خصوصی آن آدرس را خواهند داشت. ممکن است منظور از فروش آدرس، فروش 32000 توکن MNE به صورت یکجا باشد. تنها در صورتی که آدرس جنسیس خود را به سطح دو ارتقا داده باشید، می‌توانید تعیین‌کنندۀ قیمت آن باشید. در غیر این صورت، پلتفرم به صورت خودکار و با استفاده از فرمول زیر قیمت فروش آن را مشخص می‌کند:

قیمت  آدرس جنسیس= دو برابر کارمزد ارتقا به سطح ۲ + کارمزد ارتقا به سطح ۳ + ۱۰ درصد کارمزد صرافی ماینریوم

که از این مقدار، تنها کارمزد انتقال به سطح دو به فرد فروشنده پرداخت می‌شود و مقدار باقی‌مانده میان هولدرهای شبکه تقسیم خواهد شد. آخرین مستندات مربوط به فروش آدرس جنسیس مربوط به چیزی حدود 8 ماه قبل است و از آن زمان به بعد دیگر هیچ خریداری برای این آدرس‌ها وجود نداشته است.

نکتۀ بعدی مربوط به وایت پیپر ارز دیجیتال Minereum است. در وایت پیپر این شبکه هیچ ایدۀ خاص یا نقشۀ راه مشخصی وجود ندارد.

ارز دیجیتال Minereum

در توییتر ارز دیجیتال Minereum نیز خبری از همکاری با شرکت‌ها و پروژه‌های دیگر وجود ندارد و تنها افراد را به فعالیت، استخراج و استیکینگ توکن MNE تشویق کرده است.

علاوه‌‌ بر این، در وبسایت این شبکه، سود استیکینگ تا 1000 درصد اعلام شده است که این خود تاحدودی غیرمنطقی است. در حال حاضر سود استیکینگ ارز دیجیتال ماینریوم 208 درصد است و برای دریافت این سود شما باید 365 روز توکن‌های خود را در این شبکه استیک کنید. با توجه به اینکه محل تأمین این سودها را مبادلات صرافی غیر متمرکز (DEX) ماینریوم معرفی کرده‌اند و با توجه به تعداد معاملات اندک این شبکه، تأمین چنین سودهایی کاملاً غیرقابل انجام است.

سخن پایانی

با توجه به تمامی موارد گفته‌شده در بالا، درمی‌یابیم که تنها راه درآمد این شبکه، از طریق کارمزدی است که به ازای ارتقای آدرس‌های جنسیس دریافت می‌کند. درآمد این کار به هولدرهای این شبکه تعلق می‌گیرد.

همچنین سرویس دیگری که برای ارائۀ توکن بر بستر اتریوم معرفی کرده بود نیز متوقف شده است. میزان عرضه در این شبکه نیز به شدت بالا رفته است و تقریباً خریداری برای آنها وجود ندارد.

با وجود تمامی موارد گفته‌شده در این مقاله، نمی‌توان با قطعیت این پروژه را یک پروژۀ کلاهبرداری دانست، اما با بررسی تمامی اشکالات و نکات موجود، فعالیت، استخراج یا حتی استیکینگ در این شبکه، سودآور و منطقی به نظر نمی‌رسد. پس بنابر این حتی اگر این پروژه کلاهبردای و اسکم هم نباشد به نظر نمیرسد ارزش زیادی برای سرمایه‌گذاری داشته باشد. اما در نهایت این شما هستید که تصمیم می‌گیرید.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

21 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی ترین بیشترین رأی
Inline Feedbacks
View all comments

سلام من حدودا ۱۵۰/۰۰۰ واحد minerum bcs بر شبکه bep20 در تراست والت دارم
چجوری به اسمارت چاین سواپ کنم؟

سلام من نمی تونم ماینریوم و انتقال بدم به هات بیت لطفا راهنماییم کنید، بی ام بی هم دارم موقع ترانسفرش خطا میده!سپاس

سلام شبکه انتقال را درست انتخاب کردین ؟

شبکه انتقالش برروی اسمارت چین گذاشتم درسته؟

Ecir20

ببخشید بستر Bep20 اما اجازه بازم نمیده میگه سطح دو -سه میشه! هیچ راهی نداره برای انتقال یا صرافی دیگه ای نیست؟

متن خطایی که بهتون میده رو بفرستین

میشه جزیی تر در مورد فروش ماینریوم توی صرافی هات بیت توضیح بدین

سلام من ۳۲۰۰ ارز از mne دارم میخواستم بدونم چطوری در هات بیت انتقال بدم آیا میتوانم به سرعت بفروشمش؟

الان توکن های mne رو در کجا نگهداری کردین؟
در حال حاضر امکان معامله این توکن با جفت ارز اتریوم در هات بیت وجود داره

سلام منم دارم ازین ارزها داخل کیف ولی هستند چطور میشه انتقال داد به صرافی یا کدوم صرافیها این آرزو دارن میشه تبدیل کرد به ریال

سلام چجوری میشه این توکن رو مجانی تو تراس فعال کرد

سلام من نمیتونم ارز رو حتی صرافی هات بیت انتقال بدم میگه ممکنه توکن مشکل داشته باشه و داخل پنکک سواپ میگه باید به لول ۳ برسید ممنون میشم یکی جواب یده

سلام خطایی که پنکیک سواپ میده دقیقا چی هست؟

سلام میشه راهنمایی کنید من چجوری این ارز بفروشم

سلام خدمت شما این ارز در صرافی هات بیت موجود هست می تونید در اونجا بفروشید

با سلام بنده ۱۵۰۰۰۰ارز مایرنیوم را دارم حال میخوام اونو بصورت دلار برداشت کنم چه طور میتونم اونو برداشت کنم

سلام خدمت شما
صرافی hotbit این رمزارز رو داره. می تونید در اونجا بفروشید

سلام دوست عزیز،منم این مقدار توی کیف پولم دارم.تونستین بفروشین توی هات بیت؟؟

سلام وقت بخیرمیخواستم بپرسم مینریوم mntهنوزقیمت گزاری نشده

ببخشید من الان این۳۲۰۰۰تا ماینریوم رو دارم و میخواستم ب اتریوم تبدیلش کنم ولی از من به انوان کارمزد اتریوم میخواد زمانی ک اتریوم رو وارد میکنم سریع از حسابم کم میکنه دلیلش هم نمیدونم شما میتونید راهی برای اینکار وجود داره ک انجام بدم