وایت پیپر (White Paper) چیست؟

زمان مطالعه: 5 دقیقه

مقدمه

هر یک از عرضه‌های اولیه کوین (ICO) در بازار برای کسب موفقیت در کمپین به وایت پیپر (white paper) احتیاج دارد.

وایت پیپر، سندی است شامل طرح مسئله‌ای که پروژه در پی حل آن است، راه حل آن مشکل و یک توضیح مفصل از محصول، معماری و نحوه تعامل با کاربران.
Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

محتوای هر وایت پیپر باید شامل نکات ذیل باشد ولی لازم نیست صرفاً محدود به این موارد باشد.

  • مقدمه
  • بیانیه رفع مسئولیت
  • فهرست مطالب
  • توضیح بازار و مسئله
  • توضیح محصول و نحوه حل مسئله
  • توکن‌ها: سؤالاتی راجع به تعداد، چرایی، چگونگی، زمان‌بندی و سؤالاتی از این دست
  • نحوه استفاده سرمایه‌های جمع شده
  • تیم
  • نقشه راه

در این مقاله شما را با نحوه تهیه وایت پیپر (White Paper) بیشتر آشنا می‌کنیم.

شروع به کار کنید

ابتدای وایت پیپر (White Paper) بخش خوبی برای قرار دادن یک هشدار قانونی یا بیانیه سلب مسئولیت (Disclaimer) است که باید حاوی هر گونه محدودیت و اطلاعیه‌های مهم باشد. این مطالب درباره استثنا کردن شهروندان چند کشور خاص از خرید توکن‌های پروژه به خاطر قوانین محلی است یا آگاه کردن سرمایه‌گذاران آینده نسبت به این موضوع که صِرف سرمایه‌گذاری، تضمینی برای سودآوری نیست.

شاید یکی از مهم‌ترین مراحل در نوشتن تقریباً هر سندی، نگارش یک مقدمه جذاب است. یک مقدمه خوب می‌تواند وایت پیپر شما را به نامه‌ای از سوی مدیرعامل به دارندگان آتی توکن تبدیل کند.

در این بخش باید به طرح مسئله‌ای بپردازید که پروژۀ شما درصدد حل آن است و برای تبیین اهمیت مسئله و حتی اشاره به عواقب حل نکردن مسئله، توضیحی ارائه کنید.

در این بخش باید توجه خواننده را به خود جلب کنید و مزایای مطالعۀ سند را توضیح دهید و مروری از آنچه انتظار دارند ارائه کنید. از هر ابزاری مثل جدول، تصویر و غیره برای این منظور استفاده کنید.

وایت پیپر، بیشتر یک سند فنی است و به طور میانگین دربردارندۀ 25 صفحه است. بنابراین، به شدت اهمیت دارد که جست‌وجو در وایت پیپر، آسان و راحت باشد. داشتن یک فهرست مطالب کاربردی و ساختارمند، بسیار مفید خواهد بود.

اگر وایت پیپر (White Paper) حاوی هر واژه‌ای باشد که باید تعریف شود، می‌توانید در همین بخش یک واژه‌نامه ایجاد کنید.

مطالبی درباره پروژه بازگو کنید

تا جایی که امکان دارد، درباره پروژه خود صحبت کنید و به سرمایه‌گذاران احتمالی خود توضیح دهید که پروژه شما کجای بازار فعلی قرار می‌گیرد. از همه مهم‌تر، درباره چیستی پروژه و اجزای تشکیل‌دهندۀ آن توضیح دهید.

هیچ کسی واقعاً به اعداد و ارقامی که می‌خواهید در وایت پیپر بگنجانید نیازی ندارد، مگر اینکه به تحقیق، حقیقت علمی یا تحلیل ارجاع داده شود.

مواردی را که می‌بایست در وایت پیپر خود بگنجانید، اینها هستند:

شرایط پروژه

این بخش باید شامل توضیح مفصل از شرایط کنونی پروژه مثل داده‌های نمونه اولیه، نخستین کاربران در صورت وجود، استراتژی توسعه و اهداف کلی باشد.

بیشتر سرمایه‌گذاران واقعی تنها از پروژه‌هایی حمایت می‌کنند که چیزی برای ارائه داشته باشند. وجود یک اکوسیستم و پایگاه کاربر، شانس ادامه کار توکن پروژه در بازار را افزایش می‌دهد. اگر پروژه شما دارای چنین عناصری است، حتماً اطلاعات آن را در اختیار خوانندگان خود قرار دهید.

اعتبارات

حتماً بخش زیادی از وایت پیپر (White Paper) را به اعتبارات مالی پروژه اختصاص دهید. باید بتوانید توضیح روشنی دربارۀ چرایی نیاز پروژه به توکن اختصاصی خود و چگونگی و زمان‌بندی دقیق آن ارائه بدهید. علاوه بر آن باید بتوانید به یک سری سؤالات پاسخ بدهید. سؤالاتی از این قبیل که آیا صدور توکن برای ICO محدود است؟ چه زمانی فروش آغاز خواهد شد؟ و پرسش‌هایی از این دست.

برنامه استفاده از سرمایه‌ها

سرمایه‌گذاران باید بدانند سرمایۀ آنها دقیقاً کجا می‌رود و پروژه چقدر هزینه لازم دارد تا چند تَسک مهم انجام دهد.

از همه مهم‌تر، وایت پیپر نباید به موارد مصرف همچون رویداد شبکه، توسعه صنعت متفرقه و غیره اشاره کند.

وایت پیپر باید مشخصاً بیان کند که همه سرمایه‌های جمع‌شده، در توسعه و نه چیز دیگر، هزینه خواهد شد.

نقشه راه

در آخر، وایت پیپر نه تنها باید شامل توضیح فنی مفصل پروژه باشد، بلکه نقشه راه توسعه را نیز ترسیم کند. باید برنامه کاری دقیق برای 12 یا 24 ماه آینده عرضه شود و حداقل دربرگیرندۀ راه‌اندازی آزمایشی باشد.

اگر چند کار مطرح‌شده در نقشه راه، انجام شده است، حتماً به وضوح در وایت پیپر به آن اشاره کنید؛ زیرا این موضوع یک مزیت عالی برای سرمایه‌گذاران محسوب می‌شود.

مطالبی از تیم خود بگویید

وجود یک تیم، بخش ضروری و جدایی‌ناپذیر پروژه است و به همین صورت نیز باید معرفی شوند. به جز در موارد نادر، یک ICO با توسعه‌دهندگان ناشناس با توفیق همراه نمی‌شود.

هرچند بقیه وایت پیپر باید به توضیحات فنی اختصاص یابد ولی این بخش جایی است که معرفی افراد در آن ضروری است. عکس و زندگی‌نامه مختصر از تیم توسعه‌دهنده مزیت بزرگی در نظر سرمایه‌گذاران است.

نه تنها به معرفی توسعه‌دهندگان پروژه بپردازید، بلکه این را توضیح دهید که آنها برای این پروژه چقدر مهم هستند.

مشخص کنید که به چه صورت تجارب پیشین این افراد برای این پروژه کارایی دارد. اگر هر یک از اعضاء در زمینۀ بلاکچین یا پروژه‌های مرتبط با رمزارز تجربه‌ای داشته‌اند، بیان کنید.

همچنین چند جمله‌ای هم درباره مشاورین پروژه بنویسید. اما مراقب تظاهر کردن‌های بی‌جا باشید، چراکه مشاورین باید کمابیش در راستای اهداف پروژه متخصص باشند.

سخن پایانی

هر رمزارزی در ابتدای راه، به یک وایت پیپر نیاز دارد. در واقع موفقیت و رشد یک کوین بستگی به وایت پیپر آن دارد. رمزارزهای بزرگی همچون بیت کوین و اتریوم با وایت پیپرهای خود به جهان معرفی شدند.

وایت پیپر سندی است که در آن دربارۀ مسئله‌ای که پروژه در پی حل آن است و همچنین راه حل آن مسئله بحث شده است. همچنین یک توضیح مفصل از محصول، معماری و نحوه تعامل با کاربران ارائه می‌دهد.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments