ارز دیجیتال Husd چیست و چه ارتباطی با استیبل ‌کوین‌های دیگر دارد؟

زمان مطالعه: 7 دقیقه

مقدمه

شرکت هوبی (Huobi Global) ارز دیجیتال Husd را در سال 2019 عرضه کرده است. این ارز دیجیتال ظاهراً قرار است با پیچیدگی‌های چندین استیبل‌ کوین که در بازار جریان دارند مقابله کند و پلتفرم یکدست و راحتی برای کاربران ایجاد کند که در آن معامله کنند.

با معرفی تتر (USDT) که بازار را فرا گرفت و باعث افزایش قابل توجهی در قیمت بیت‌کوین و آلت ‌کوین‌ها شد، صدور استیبل‌ کوین‌های جایگزین هیچ وقت از حالا حیاتی‌تر نبوده است. این همچنین زمانی است که در آن تعدادی از استیبل ‌کوین‌های جدید به شکل افزاینده‌ای وارد بازار شده و به کاربران گزینه‌های بیشتری برای کاهش ریسک می‌دهند. این کوین‌ها برای کاربران جذاب هستند؛ چراکه با آنها می‌دانند که پول‌شان در صندوق‌ نگهداری می‌شود و به شکل مداوم زیر نظر بوده و دارای شفافیت کامل است.

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

استیبل‌ کوین چیست؟

استیبل ‌کوین نوعی از ارز دیجیتال است که ویژگی‌های ایستایی قیمت را ارائه می‌دهد و برای مقابله با نوسانات قیمت رمزارزها ساخته شده‌اند .

این مشخصه‌ها برای رمزارزها حیاتی هستند تا بتوانند به شکل هدفمندی مورد استفاده قرار بگیرند. در حال حاضر، ارزهای دیجیتال از جمله بیت‌کوین، اتریوم و … از نظر واحد حسابداری بودن یا ذخیره‌ای از ارزش بودن در بلندمدت ایدئال نیستند؛ این اغلب به خاطر نوسان عمیق قیمتی است که آنها تجربه می‌کنند. این موضوع منجر به مطابقت بیشتر ارزهای دیجیتال با استیبل ‌کوین‌ها می‌شود؛ چراکه سهام‌داران مانند کسب و کارها دوست ندارند هنگامی که از طریق ارزهای دیجیتال تراکنش انجام می‌دهند در معرض سطوح شدید ریسک قرار بگیرند.

در این بازار پر نوسان، استیبل‌ کوین‌ها به عنوان یک راه‌کار ثبات قیمت به نظر می‌رسند.

چه استیبل‌ کوین‌هایی توسط HUSD پشتیبانی می‌شوند؟

ارز دیجیتال Husd

ارز دیجیتال Husd امکان پشتیبانی از چهار استیبل‌ کوین موجود را فراهم کرده است: PAX، TUSD، GUSD و USDC که در ادامه بیشتر مورد بررسی قرار می‌گیرند.

استاندارد پکسوس (PAX)

استاندارد پکسوس که در سپتامبر امسال معرفی شد، یک استیبل‌ کوین است که توسط شرکت بلاکچین مستقر در نیویورک، یعنی شرکت پکسوس (Paxos)، معرفی شده است. این استیبل ‌کوین، یک استیبل ‌کوین با وثیقه تماماً دلار آمریکا است که کاملاً مورد قانون‌گذاری و تأیید توسط اداره خدمات مالی ایالت نیویورک قرار گرفته است. این ارز دیجیتال یک توکن ERC-20 است، و کاربران می‌توانند توکن‌های PAX را مستقیماً از وبسایت آنها با نرخ 1:1 در مقابل دلار امریکا خرید و فروش کنند. پکسوس بیشترین حجم از مطابقت یافتن را با استیبل‌ کوین‌های اخیر در سریع‌ترین زمان دارد. صرافی‌هایی مثل بایننس، اکی‌اکس، کوکوین، و گیت.آی‌او آن را فهرست کرده‌اند.

ترویو‌اس‌دی (TrueUSD)

تراست توکن (TrustToken)‌ یک پلتفرم جدید است که با هدف دسترس‌پذیر ساختن دارایی‌های توکن شده ساخته شده است. ترو‌یو‌اس‌دی (TUSD)، که با نرخ 1:1 در برابر دلار امریکا ثابت شده، اولین استیبل ‌کوین این پروژه و به نوعی پرچم این پلتفرم است. وبسایت آن ادعا می‌کند:

ترویو‌اس‌دی یک استیبل‌ کوین ERC-20 با پشتوانه دلار است که تماماً وثیقه‌گذاری شده، از نظر قانونی مورد حمایت است و به شکل شفافی مورد تأیید گواهی‌های مستقل است.

ترویواس‌دی از حساب‌های شخص ثالث برای امکان‌پذیر ساختن کارکرد دارایی‌های توکنیزه شده تراست‌ توکن استفاده می‌کند. همین که کاربران ملزومات احراز هویت (KYC) و قانون مقابله با پولشویی (AML) را کامل کنند، می‌توانند ترویو‌اس‌دی بخرند.

در ابتدا دلار وارد یک حساب پس‌انداز می‌شود و سپس به همان میزان ترویو‌اس‌دی ضرب می‌شود. هنگامی که توکن‌های دیگر در دسترس باشند، خریدار می‌تواند تصمیم بگیرد که کدام توکن را می‌خواهد خریداری کند. ارز دیجیتال Husd به خوبی از این استیبل ‌کوین پشتیبانی می‌کند.

دلار جمینی (GUSD)

ارز دیجیتال Husd

دلار جمینی (Gemini Dollar) یک استیبل‌ کوین است که توسط صرافی ارز دیجیتال جمینی ارائه شده است. GUSD یک توکن ERC-20 است که به کاربران اجازه می‌دهد از طریق شبکه اتریوم تراکنش داشته باشند. دلار جمینی را می‌توان با ارزهای دیجیتال دیگر در صرافی‌ها با جفت‌های معاملاتی متفاوت مبادله کرد.

دلار جمینی با نرخ 1:1 در مقابل دلار آمریکا تثبیت ارزش شده و می‌توان آن را به صرافی جمینی پس داد، اداره خدمات مالی نیویورک دلار جمینی را بررسی کرده و مورد تأیید قرار داده است.

جهت اطمینان از امنیت، جیمنی ذخایر دلار پشتوانه استیبل ‌کوین خود را در بانک استیت استریت نگهداری کرده و زیر نظارت شرکت بیمه پس‌انداز فدرال (FDIC) عمل می‌کند. شرکت حسابرسی مستقل بی‌پی‌ام (BPM) مسئول حسابرسی ماهانه منظم ذخایر این شرکت است.

یو‌اس‌دی کوین (USDC)

یو‌اس‌دی‌کوین (USD Coin) یک استیبل کوین با نرخ 1:1 در برابر دلار آمریکا است که در حال حاضر روی برخی از صرافی‌های ارز دیجیتال مثل پولونیکس، اکی‌اکس و صرافی‌های دیگر معامله می‌شود. این کوین به عنوان راهی برای توکنیزه ساختن دلار امریکا در جهت ایجاد امکان انتقال ارزش به بلاکچین‌ها کاربرد دارد.

ارز دیجیتال Husd چیست؟

برای ایجاد حداکثر راحتی برای کاربران، شرکت هوبی ارز دیجیتال Husd را افتتاح کرده که راه‌کار جامع آنها برای دسترسی به یک پلتفرم استیبل ‌کوین است.

این ارز دیجیتال به کاربران اجازه می‌دهد که از طریق هر یک از استیبل‌کوین‌هایی که در بالا معرفی شدند، پس‌انداز و برداشت داشته باشند.

لئون لی، بنیان‌گذار و مدیر اجرایی گروه هوبی می‌گوید:

این دیگر یک راز نیست که دغدغه‌های جامعه باعث ایجاد تقاضای قوی برای استیبل ‌کوین‌ها در فضای ارزهای دیجیتال شده است.

طبق ادعای وبسایت شرکت هوبی، ارز دیجیتال Husd یک راه‌کار یکپارچه است که از چندین استیبل ‌کوین استفاده می‌کند و کاربردهای زیر را دارد:

  • نیاز به انتخاب از بین استیبل ‌کوین‌های مختلف را از بین می‌برد.
  • هنگام تبدیل بین استیبل ‌کوین‌ها، هزینه را کاهش می‌دهد.

این سایت در توضیحات بیشتر، چند نکته را مطرح می‌کند:

هنگامی که روی هر یک از استیبل‌ کوین‌ها پس‌انداز کنید، آنها در حساب شما به شکل Husd نمایش داده می‌شوند. می‌توانید آنها را با هر نوع استیبل ‌کوینی که بخواهید برداشت کنید؛ هنگامی که مبلغ یک استیبل ‌کوین مشخص در ماندۀ حساب شما کافی نباشد، می‌توانید استیبل‌ کوین‌های دیگری را که در آنها مانده حساب اضافی دارید برداشت کنید.

برای مثال، وقتی شما 1 پکس پس‌انداز کنید، در حساب شما به شکل 1 Husd نمایش داده می‌شود و می‌توانید با آن یک ترویواس‌دی برداشت کنید. به این ترتیب حق‌الزحمه تبدیل ارزها در بلاکچین حذف می‌شود.

نگرانی‌ها درباره Husd

بهره‌مندی از ارز دیجیتال Husd یک حرکت سودبخش برای سرمایه‌گذاران محسوب می‌شود. همان‌طور که در مورد تتر دیده شد، استیبل‌ کوین‌ها به شکل فزاینده‌ای در جهان ارزهای دیجیتال موضوعیت پیدا می‌کنند. داشتن مجموعه‌ای از گزینه‌ها تحت پوشش یک پلتفرم، نکته‌ای یکسره مثبت است.

البته که دغدغه‌هایی وجود دارد. همان‌طور که توسط کارشناسان بیان می‌شود، معاملات آربیتراژ همچنان یک نگرانی خواهد بود. در دوره اوج فروش تتر، چهار استیبل ‌کوین مورد پشتیبانی توسط ارز دیجیتال Husd همگی در سطوح ذاتی خود معامله می‌شدند. اگر یک کاربر، این استیبل‌کوین‌ها را برای قیمتی بسیار کمتر از ارزش آنها در هنگام برداشت یک استیبل‌کوین دیگر Husd قیمت‌گذاری کند، آن وقت این کار ممکن است برای شرکت هوبی خیلی گران تمام شود.

یک دغدغه دیگر برای برخی از سرمایه‌گذاران، باور آنها به این نکته است که استیبل‌کوین‌ها یک نوع دیگر از بانک‌داری کالایی و جزء دیگری از یک سیستم بانکی متمرکز موجود هستند. با تثبیت ارزش در مقابل یک دارایی مالی دیگر (دلار امریکا)، این استیبل ‌کوین‌ها در نهایت تحت تأثیر دارایی مالی زیرین (دلار امریکا) قرار می‌گیرند. به این ترتیب در بهترین حالت، آنها یک لایه دوم را از طریق توکنیزه کردن به این دارایی مالی اضافه می‌کنند.

برای اطلاع از قیمت Husd به این صفحه بروید.

سخن پایانی

در مجموع، این شانس که نوسان دلار امریکا باعث یک به‌هم‌ریختگی در تثبیت ارزش استیبل ‌کوین‌ها شود، بسیار ضعیف است و برای اکثر سرمایه‌گذاران دغدغه‌ای جدی نیست. کاربردهای ارز دیجیتال Husd و حجم معاملاتی بسیار زیاد استیبل‌ کوین‌ها به شکلی است می‌تواند روی جامعه کاربران هوبی تأثیر بگذارد.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments