استخراج مونرو، شرایط استخراج این ارز محرمانه

زمان مطالعه: 13 دقیقه

مقدمه

در بازار رقابتی ارزهای دیجیتال، مونرو (Monero) برای خودش جایگاهی دست و پا کرده است. این ارز دیجیتال که در سال 2014 ایجاد شده، امروز در جایگاه 10 جدول بزرگ‌ترین ارزهای دیجیتال از لحاظ سرمایه بازار، با سرمایه 5/1 میلیارد دلار، قرار دارد. مونرو به خاطر عملکرد قدرتمندش در سال‌های گذشته، بین سرمایه‌گذاران و ماینرها تبدیل به یک گزینه محبوب شده است. پس اگر به دنبال اطلاعاتی در مورد استخراج مونرو می‌گردید، به احتمال زیاد تنها نیستید.

سیر رشد مونرو

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

مونرو (Monero) از قیمت 10 دلار در ماه ژانویه 2017 تا قیمت 494 دلار در ژانویه 2018 رشد کرد و نرخ بازگشت سودی در حدود 4800% به سرمایه‌گذاران ارائه داد.

رشد مونرو در سال‌های اخیر توجه زیادی را به استخراج این ارز دیجیتال جلب کرده است. استخراج مونرو ممکن است گیج‌کننده به نظر برسد و سؤالات زیادی مانند این موارد را برای شما ایجاد کند:

  • استخراج مونرو چطور انجام می‌شود؟
  • چه نوع نرم‌افزار و سخت‌افزاری برای استخراج مونرو لازم است؟
  • چطور می‌توان شروع به کار کرد؟
  • چقدر طول می‌کشد تا یک توکن مونرو (XMR) استخراج شود؟

خبر خوب اینکه در این مطلب به تمام این سؤالات در مورد استخراج این ارز دیجیتال پاسخ می‌دهیم. اما پیش از رسیدن به بحث استخراج، لازم است بدانید که مونرو چیست و چه چیزی باعث می‌شود که این‌قدر خاص باشد.

مونرو (XMR) چیست؟

مونرو، مانند بیت‌ کوین، یک ارز دیجیتال است که می‌تواند برای ارسال و دریافت پول مورد استفاده قرار بگیرد. فرض کنید علی می‌خواهد 100 دلار به رضا بپردازد و آنها توافق می‌کنند که تراکنش از طریق ارز دیجیتال انجام شود. علی می‌تواند پرداخت را از طریق بیت ‌کوین، لایت‌ کوین، مونرو یا هر ارز دیجیتال مشابه دیگری انجام دهد. با این حساب، چرا علی باید از مونرو استفاده کند؟

استخراج مونرو

تفاوت مونرو و بیت‌ کوین

اگر علی و رضا بخواهند تراکنش خود را غیرقابل پیگیری و محرمانه نگه دارند، آن وقت مونرو می‌تواند بهترین گزینه آنها باشد. اجازه بدهید موضوع را بیشتر بشکافیم:

اگر علی با استفاده از بیت ‌کوین برای رضا پول ارسال کند، تراکنش برای تمام افرادی که در شبکه هستند، قابل دیدن است. هر کسی می‌تواند ببیند فرستنده و گیرنده کیست. این یعنی تراکنش‌هایی که با استفاده از بیت‌ کوین انجام می‌شوند، عمومی هستند و همه می‌توانند آنها را ببینند.

با اینکه بیت‌ کوین غیرمتمرکز است، اما محرمانه نیست. مونرو، در مقابل، هم غیرمتمرکز و هم محرمانه است.

تکنولوژی مونرو (Monero) اجازه می‌دهد که تراکنش‌ها علاوه بر غیرمتمرکز بودن، 100% محرمانه و غیرقابل پیگیری باشند.

اگر تراکنش با استفاده از مونرو انجام شود، آن وقت علی و رضا تنها افرادی هستند که از این تراکنش خبر خواهند داشت. هیچ فرد دیگری در شبکه مونرو نمی‌تواند متوجه شود چنین تراکنشی اصلاً اتفاق افتاده است.

محرمانه بودنی که با Monero ارائه می‌شود، همان چیزی است که آن را در این حد محبوب می‌کند. افراد زیادی از اینکه اجازه بدهند دیگران بدانند در چه راهی پول خود را هزینه می‌کنند، احساس خوبی ندارند.

گذشته از محرمانه بودن کامل، مونرو چند ویژگی دیگر نیز دارد:

مونرو قابل‌ تبدیل است

موضوع پیچیده‌ای به نظر می‌رسد؟ در حقیقت این‌طور نیست و این یک مفهوم خیلی ساده است.

قابل‌ تبدیل بودن (Fungibility) یعنی واحدهای یک ارز دیجیتال قابل تعویض هستند. به همین راحتی!

برای مثال، یک صورت‌حساب 100 دلاری با یک صورت‌حساب 100 دلاری دیگر قابل تعویض است؛ یا دو صورت‌حساب 50 دلاری با هم قابل تعویض هستند. این همان چیزی است که باعث می‌شود پول‌های رسمی (مثل دلار، یورو، ین ژاپن و امثال اینها) قابل ‌تبدیل باشند.

بیت‌ کوین قابل‌ تبدیل نیست. افراد می‌توانند از پذیرفتن بیت ‌کوینی که قبلاً در تراکنش‌های غیرقانونی مورد استفاده قرار گرفته، اجتناب کنند. این کار به این دلیل ممکن است که افراد می‌توانند تراکنش‌هایی را که در شبکه بیت ‌کوین انجام می‌شود ببینند. برای همین یک واحد بیت ‌کوین قابل ‌تعویض با یک بیت ‌کوین دیگر نیست؛ اما مونرو این گونه نیست. از آنجا که هیچ کس، هیچ چیزی در مورد تراکنش‌های قبلی کوین مونرو نمی‌داند، تمام آنها با هم برابر فرض می‌شوند و با یکدیگر قابل ‌تعویض هستند.

استخراج مونرو

آیا استخراج مونرو به سخت‌افزار ایسیک نیاز دارد؟

سخت‌افزارهای ایسیک یا اسیک (ASIC) نوع خاص از سخت‌افزار هستند که برای استخراج بیت‌ کوین مورد استفاده قرار می‌گیرند. این سخت‌افزارها، قیمتی در حدود 600 تا 1000 دلار دارند و باعث می‌شوند استخراج بیت‌ کوین برای همه افراد، به جز متخصصان این کار، از جذابیت دربیاید.

خوشبختانه برای استخراج مونرو نیازی به خرید سخت‌افزار ایسیک وجود ندارد.

به جای آن، استخراج مونرو با کمک توان محاسباتی پردازنده (CPU) و پردازنده گرافیکی (GPU) کامپیوتر شخصی امکان‌پذیر است. این باعث می‌شود مونرو گزینه خوبی برای تازه‌کارها و افراد دیگری باشد که نمی‌خواهند پول زیادی برای شروع استخراج سرمایه‌گذاری کنند.

حالا که چیزهای بیشتری در مورد مونرو و تفاوت آن با بیت ‌کوین می‌دانید، می‌توانیم به پرسش بعدی پاسخ بدهیم.

استخراج مونرو چیست؟

در زمان نگارش این مقاله، در مجموع بیش از 15 میلیون واحد مونرو در گردش وجود دارد. این تعداد تا زمانی که کوین‌های مونرو در گردش به رقم 4/18 میلیون مونرو برسد افزایش خواهد یافت. با این حساب، کوین‌های جدید مونرو چگونه ساخته می‌شوند؟

جواب بسیار ساده است: از طریق استخراج مونرو!

ماینرهای مونرو دو وظیفه مهم را انجام می‌دهند:

  • در مثال قبلی، فرض کنیم که علی 100 دلار برای رضا از طریق انتقال بانکی ارسال می‌کند. در این سناریو، وظیفه بانک است که مطمئن شود علی به اندازه کافی مانده حساب دارد تا 100 دلار برای رضا بفرستد. بعد از اینکه بانک تراکنش را تأیید کرد، یک ردیف (یا شماره پیگیری) از آن ایجاد می‌کند تا در آینده مورد ارجاع قرار بگیرد.

حالا، اگر علی می‌خواست 100 دلاری رضا را از طریق مونرو بدهد، چه کسی این تراکنش‌ را معتبر و برای آن ردیف ایجاد می‌کرد؟ پاسخ به این سؤال ساده است: ماینرها یا استخراج‌گران مونرو! این باعث می‌شود نیازی به بانک برای تأیید تراکنش‌ها نباشد.

استخراج مونرو

  • پرسشی که اغلب مطرح می‌شود این است: این کار چه نفعی برای ماینرها دارد؟ خب، هر وقت که آنها یک تراکنش را روی شبکه مونرو معتبر سازند، با ارز دیجیتال مونرو پاداش می‌گیرند. هر وقت از منابع خود برای معتبر کردن یک گروه از تراکنش‌ها (که به آن بلاک می‌گویند) استفاده کنند، به آنها با مونروهای جدید پاداش داده می‌شود.

پاداش‌های استخراج مونرو

پاداش فعلی برای معتبرسازی (استخراج) یک بلاک تراکنش چیزی در حدود 99/4 مونرو، به علاوه حق‌الزحمه تراکنش است که چیزی حدود 06573/0 مونرو است.

با این حساب، پس از اینکه تمام 4/18 میلیون کوین مونرو استخراج شوند، چه اتفاقی برای پاداش استخراج می‌افتد؟

خبر خوب اینکه استخراج به پایان نمی‌رسد. بعد از رسیدن به 4/18 میلیون کوین، کوین‌های جدید با نرخ ثابت 3/0 مونرو در دقیقه به سیستم اضافه می‌شود.

این کوین‌های جدید برای پاداش دادن به ماینرها و تشویق آنها در ادامه استخراج مونرو مورد استفاده قرار می‌گیرند.

چقدر زمان می‌برد تا یک کوین جدید مونرو استخراج شود؟

هر دو دقیقه یک بلاک جدید مونرو استخراج می‌شود. در حال حاضر می‌دانیم که پاداش فعلی برای استخراج یک بلاک تراکنش معادل 99/4 مونرو است. به این ترتیب با انجام یک عمل ریاضیاتی ساده، می‌فهمیم که در هر 24 ثانیه یک مونرو استخراج می‌شود. حالا که می‌دانید استخراج مونرو چیست و چرا به آن نیاز است، آسان‌تر می‌فهمید که چطور می‌توان به استخراج این ارز دیجیتال پرداخت.

مونرو چطور استخراج می‌شود؟

همان‌طور که پیشتر اشاره شد، نیازی به خریدن سخت‌افزارهای خاص برای استخراج مونرو وجود ندارد. هر کسی با یک کامپیوتر شخصی می‌تواند مونرو استخراج کند. با این وجود، هر چه قدرت سخت‌افزار بیشتر باشد، نتیجه استخراج هم بهتر خواهد بود.

چندین راه برای استخراج این ارز دیجیتال وجود دارد، اما پیش از ورود به آنها، بهتر است بدانید که استخر استخراج مونرو چیست.

استخراج مونرو

استخر استخراج مونرو

پیش از شروع استخراج مونرو، لازم است ابتدا تصمیم بگیرید که قصد دارید خودتان مونرو را استخراج کنید یا می‌خواهید به یک استخر استخراج بپیوندید.

در استخر استخراج، گروهی از ماینرهای مونرو در کنار هم جمع می‌شوند تا قدرت محاسباتی سخت‌افزارهای خود را ترکیب کنند. این به آنها شانس بهتری برای معتبرسازی تراکنش‌ها می‌دهد.

و بله، رقابت بر سر این کار، حسابی داغ است! پاداشی که آنها از استخراج به دست می‌آورند، بین اعضا تقسیم می‌شود.

بیشتر استخرهای استخراج یک حق‌الزحمه از اعضا دریافت می‌کنند که عموماً چیزی بین 0 تا 2% است. تصور کنید که شما 5% از تمام قدرت سخت‌افزاری استخر استخراجی را که در آن هستید تأمین می‌کنید. این یعنی همچنین 5% از تمام پاداش‌هایی را که توسط این استخر استخراج مونرو به دست می‌آید، دریافت می‌کنید.

استخراج تکی (یا بدون استخر) به تازه‌کارها توصیه نمی‌شود.

استخراج تکی باعث نمی‌شود هیچ پاداشی به دست بیاورید مگر اینکه کلی پول برای سخت‌افزارهای استخراج آماده کرده باشید. می‌توانید از بین بسیاری از استخرهای استخراج مونرو که در بازار هستند، گزینه مناسب را انتخاب کنید. فهرستی از بهترین استخرهای استخراج این ارز دیجیتال را در ادامه مشاهده می‌کنید:

MineXMR.com

حق‌الزحمه: 1%

تعداد ماینرها تا الآن: 32157

 

SupportXMR.com

حق‌الزحمه: 6/0%

تعداد ماینرها تا الآن: 10339

 

xmr.nanopool.org

حق‌الزحمه: 1%

تعداد ماینرها تا الآن: 30132

 

monero.crypto-pool.fr

حق‌الزحمه: 2%

تعداد ماینرها تا الآن: 2191

روش‌های استخراج مونرو

مهم‌ترین بخش استخراج، داشتن سخت‌افزار مناسب استخراج مونرو است.

در کنار سخت‌افزار، همچنین به نرم‌افزار استخراجی نیاز دارید که به شما در متصل شدن به یک استخر استخراج مونرو کمک کند.

همان‌طور که پیشتر اشاره شد، نیازی به سخت‌افزارهای تخصصی اسیک برای استخراج این ارز دیجیتال ندارید. با کمک یک پردازنده سی‌پی‌یو یا جی‌پی‌یو می‌توانید این کار را انجام دهید. اما پیش از ادامه، بهتر است اطلاعاتی راجع به مهم‌ترین عوامل انتخاب سخت‌افزار داشته باشید.

برای همین، بهتر است دنبال دو عامل زیر بگردید:

  • هش‌ریت یا نرخ هش بالا: می‌توانید به این ویژگی‌ به چشم قدرت پردازش سخت‌افزار نگاه کنید.
  • مصرف الکریسیته پایین: برق، بزرگ‌ترین هزینه را برای استخراج ارزهای دیجیتال ایجاد می‌کند.

در ادامه سه گزینه‌ محبوب سخت‌افزاری و نرم‌افزاری برای استخراج مونرو معرفی می‌شود.

استخراج مونرو با استفاده از واحد پردازنده مرکزی (CPU)

می‌توانید پردازنده فعلی کامپیوتر خود را انتخاب کنید یا یک پردازنده جدید خریداری کنید. اگر می‌خواهید یک پردازنده جدید خریداری کنید، دو مدلی که به شما پیشنهاد می‌شود، AMD Opteron و Intel Xeon هستند.

با داشتن پردازنده مورد علاقه خود، دیگر می‌توانید نرم‌افزار استخراج مونرو را دانلود کنید. می‌توانید از نرم‌افزار XMR-STAK-CPU استفاده کنید که یکی از محبوب‌ترین نرم‌افزارهای استخراج این ارز دیجیتال محسوب می‌شود.

اگر از ویندوز استفاده می‌کنید، لازم است که پوشه مرتبط را از این آدرس نصب کنید. مونرو-استک یک حق‌الزحمه 2% از کاربران دریافت می‌کند، مگر اینکه بتوانید خودتان کد منبع را اجرایی کنید.

اگر از قبل یک پردازنده مناسب داشته باشید، آن وقت فقط چند دقیقه طول می‌کشد تا استخراج شما شروع شود. کافی است فقط نرم‌افزار را نصب کنید، وارد یک استخر استخراج شوید و دیگر آماده خواهید بود.

استخراج مونرو با واحد پردازنده گرافیکی (GPU)

اگر در مورد استخراج مونرو جدی هستید، آن وقت استفاده از یک واحد پردازنده گرافیکی گزینه بهتری خواهد بود. اگرچه برای این کار نیاز به سرمایه‌گذاری بیشتری هست، اما بازدهی آن به شکل قابل‌توجهی بهتر خواهد بود.

کارت‌های گرافیکی AMD گزینه‌هایی عالی برای استخراج مونرو هستند.

برای همین بهتر است به خرید یک کارت گرافیک AMD R9 280x یا مدل جدید‌تر AMD Radeon Rx 580 فکر کنید.

همین که کارت گرافیک مورد نظر خود را در کامپیوتر یا لپتاپ خود نصب کردید، همان قدم‌هایی را که برای استخراج از طریق پردازنده انجام می‌دادید، دنبال کنید. بهترین نرم‌افزار برای این گونه استخراج نیز همان نرم‌افزار مونرو-استک است که در بخش قبل معرفی شد. بعد از نصب نرم‌افزار روی کامپیوتر، لازم است که تنظیمات استخر را به نوعی تغییر دهید که بتوانید وارد استخر مورد نظر خود شوید.

استخراج با واحد پردازنده گرافیکی انویدیا (Nvidia)

یکی دیگر از راه‌های محبوب استخراج مونرو، استفاده از واحد پردازنده گرافیکی انویدیا است. چندین مدل وجود دارد که می‌توانید از میان آنها انتخاب کنید. این موضوع به بودجه شما بستگی دارد. توصیه می‌شود یکی از گزینه‌های زیر را انتخاب کنید:

  • Nvidia GTX 1070
  • Nvidia GTX 1080

تا جایی که به نرم‌افزار مربوط می‌شود، باز هم می‌توان از نرم‌افزار مونرو-استک استفاده کرد، اما سی‌سی‌ماینر (CCMiner) گزینه بهتری است. چندین راه برای استخراج مونرو با استفاده از ترکیبی از سخت‌افزار استخراج و نرم‌افزار استخراج وجود دارد. اما پیش از شروع استخراج، بهتر است به آخرین موضوع در این زمینه بپردازیم: تنظیم کیف پول مونرو.

کیف پول مونرو

وقتی بحث از کیف پول مونرو می‌شود، گزینه‌های زیادی در دسترس نیست. کیف پول‌های سخت افزاری (که امن‌تر فرض می‌شوند) حالا برای کوین‌های مونرو نیز در دسترس هستند: کیف پول‌های سخت‌افزاری ترزور و لجر از آن پشتیبانی می‌کنند. دو نمونه از کیف پول‌های نرم‌افزاری که در وبسایت رسمی مونرو هم فهرست شده‌اند، شامل موارد زیر می‌شوند:

  • مای‌مونرو (MyMonero): یک کیف پول وب است که با رفتن به وبسایت آنها می‌توانید آن را بسازید و از آن استفاده کنید.
  • مونروجو (Monerujo): یک کیف پول موبایل است که فقط بر روی دستگاه‌های اندروید قابل دسترسی است.

در وبسایت رسمی مونرو اعلام شده است که جامعه مونرو یک کیف پول سخت‌افزاری اختصاصی برای این ارز دیجیتال ایجاد کرده که در حال توسعه است. همچنین کیف پول سخت افزاری لجر نانو اس نیز مشغول کار روی یکپارچه ساختن مونرو در کیف پول‌های خود است.

حالا دیگر باید درک خوبی از تمام جنبه‌های استخراج مونرو داشته باشید. با این حال، ممکن است همچنان به این نتیجه نرسیده باشید که باید استخراج این ارز دیجیتال را شروع کنید یا نه.

آیا لازم است مونرو استخراج کنید؟

آیا قصد شما از استخراج مونرو سودآوری است؟ خیلی خوب؛ اگرچه استخراج مونرو می‌تواند سودآور باشد، اما بستگی به عوامل زیادی دارد که مهم‌ترین آنها موارد زیر هستند:

  • نرخ هش (Hash Rate): سخت‌افزار چقدر شما قدرتمند است؟
  • مصرف انرژی: سخت‌افزار شما چقدر برق مصرف می‌کند؟
  • هزینه بر کیلووات‌ساعت: برق شما به ازای هر واحد چقدر هزینه دارد؟
  • حق‌الزحمه استخر: حق‌الزحمه‌ای که بابت استخر استخراجی که در آن عضو هستید می‌پردازید
  • هزینه اولیه تنظیم سخت‌افزار مناسب

می‌توانید از ماشین‌حساب‌های مخصوص محاسبه سودآوری استخراج مونرو به صورت آنلاین نیز استفاده کنید! پیشنهاد ما استفاده از ماشین حساب CryptoCompare است. سودآوری استخراج همچنین به قیمت مونرو نیز بستگی دارد. قیمت ارزهای دیجیتال می‌تواند به سرعت افزایش و کاهش داشته باشد. این تغییرات قیمت می‌تواند روی سودآوری استخراج شما تأثیر بگذارد.

به هر ترتیب اگر قصد شروع استخراج دارید، همه چیز بر عهده خود شما است. عواملی که در بالا مطرح شد را در نظر داشته باشید، سپس تصمیم خود را بگیرید. همواره به خاطر داشته باشید که هر چه بیشتر سرمایه‌گذاری کنید، احتمال بیشتری برای پاداش بردن خواهید داشت.

برای اطلاع از قیمت مونرو به این صفحه مراجعه کنید.

سخن پایانی

حالا درک خوبی از اینکه مونرو چیست و چه تفاوتی با بیت‌ کوین دارد به دست آورده‌اید. همچنین می‌دانید استخراج مونرو چگونه انجام می‌شود و راهکارهای آن چیست. استخراج این مونرو می‌تواند سودآور باشد یا نباشد. این یکسره به عوامل مختلفی مانند نرخ هش، هزینه برق، هزینه سخت‌افزار و امثال این بستگی دارد. اگر حس می‌کنید برای استخراج این ارز دیجیتال ساخته شده‌اید، آن وقت می‌توانید از اطلاعات این راهنما برای شروع استخراج استفاده کنید.

اما اگر به این نتیجه رسیدید که می‌خواهید راه متفاوتی را در سرمایه‌گذاری روی ارزهای دیجیتال پی بگیرید، می‌توانید هر میزان مونرو که می‌خواهید از صرافی‌های آنلاین خریداری کنید.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments