آینده لایت کوین (Litecoin) + پیش بینی قیمت

زمان مطالعه: 11 دقیقه

مقدمه

بعضی از سرمایه‌گذاران به لایت کوین (Litecoin) امیدوار و بعضی دیگر از این ارز دیجیتال ناامید هستند. سال 2018 بزرگ‌ترین شکست برای لایت کوین (LTC) بود. این روزها لایت کوین وضع بهتری از یکی دو سال قبل دارد، اما بیشتر افراد دیگر به آن اعتماد چندانی ندارند. برای همین است که طبق تحلیل سایت کوین‌ مارکت ‌کپ (CoinMarketCap) لایت کوین جایگاه قبلی خود را از دست داده است. در این مطلب تحلیل‌های مختلف از آینده لایت کوین را بررسی می‌کنیم و برای این کار، به جنبه‌های خاص و ویژگی‌های مختلف آن هم می‌پردازیم.

به هر حال باید توجه داشت که لایت کوین همچنان می‌تواند پتانسیل مناسبی برای سرمایه‌گذاری داشته باشد. تحلیل‌ها می‌گویند که از نقطه نگاه بلندمدت، لایت کوین می‌تواند رشد کرده و جایگاه قبلی خود را به دست بیاورد. اگر به دنبال بازگشت سود مناسب در مدت 5 سال یا بیشتر هستید، بهتر است به این ارز دیجیتال توجه داشته باشید. پیش از آنکه به تحلیل قیمت و پیش‌بینی آینده لایت کوین بپردازیم، بهتر است یک بازبینی سریع از تاریخچه، ویژگی‌های اصلی و اهداف آینده آن داشته باشیم.

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

لایت کوین (Litecoin) چیست؟

برای بیشتر کاربران، لایت کوین (LTC) یکی از شناخته‌‌شده‌ترین ارزهای دیجیتال در تمام بازار است. این ارز دیجیتال تحت عنوان «ارز دیجیتال نقره‌ای» نیز شناخته می‌شود؛ در حالی که بیت ‌کوین ارز دیجیتال طلایی در نظر گرفته می‌شود. تازه واردان بازار ارز دیجیتال احتمالاً نمی‌دانند که لایت کوین یک فورک‌ (انشعاب‌) از بیت کوین است. لایت کوین یکی از قدیمی‌ترین ارزهای دیجیتال است.

حتی برای چندین سال لایت کوین یکی از رقبای اصلی بیت کوین محسوب می‌شد.
آینده لایت کوین

در جدول زیر می‌توانید خلاصه اطلاعات بازار مربوط به رمزارز لایت کوین را مشاهده کنید:

نام پروژه لایت کوین
بنیانگذار چارلی لی (Charlie Lee) در سال 2011
ظرفیت کلی 84 میلیون کوین
تغییر سختی هر 5/3 روز
پروتکل گواه کار (PoW)
زمان ایجاد بلاک 2 دقیقه و 26 ثانیه
الگوریتم Scrypt
وبسایت رسمی litecoin.org

این ویژگی‌ها آینده لایت کوین را تا حد زیادی تعیین می‌کنند.

نام‌گذاری لایت کوین با این عنوان، برای اشاره به این موضوع بود که این ارز دیجیتال در اصل به عنوان نسخه‌ سبک و ساده‌ای از بیت کوین است.

در حقیقت از نظر فنی لایت کوین بهتر است، چون:

  • زمان ایجاد بلاک جدید در بلاکچین را 4 برابر کاهش داده. برای همین تراکنش‌ها سریع‌تر پردازش می‌شوند.
  • از الگوریتم اسکریپت ماینینگ (scrypt mining) استفاده می‌کند، که انرژی کمتری برای ایجاد بلاک‌ها نیاز دارد.

لایت کوین پایگاه کاربران بزرگی داشته و تقاضای زیادی برای خرید آن در صرافی‌های ارز دیجیتال وجود دارد. علاوه بر این، لایت کوین یکی از محبوب‌ترین ارزهای دیجیتال در دارک‌نت (Darknet) است. تبلیغات لایت کوین توسط یک سازمان غیرانتفاعی به نام بنیاد لایت کوین انجام می‌شود. امروزه فقط دو توسعه‌دهنده تمام‌وقت در این بنیاد مشغول کار هستند. حامیان دیگر شامل مشاوران، سرمایه‌گذاران و سفیران تبلیغاتی این رمزارز هستند.

آینده لایت کوین

تحلیل قیمت لایت کوین (LTC)

آینده قیمت لایت کوین (LTC) به عوامل بسیاری، از تحلیل فاندامنتال گرفته تا تحلیل تکنیکال، بستگی دارد. در مجموع، درست مثل رابطه نقره با طلا، لایت کوین هم از بیت کوین ارزان‌تر است. ضریب قیمت آنها 1:155 است که بسیار بیشتر از ضریب قیمت نقره به طلا (1:50) است. به نظر شما چرا؟

لایت کوین به تعداد بیشتر در دسترس کاربران وجود دارد و ظرفیت کلی بازار آن 4 برابر بیشتر از بیت کوین است. یکی دیگر از دلایل ناهماهنگی قیمت آنها این است که بیت کوین، مثل طلا، در سراسر جهان بهتر شناخته می‌شود. هر روز افراد بیشتری بیت کوین را به عنوان جایگزینی برای پول رسمی ترجیح می‌دهند. علاوه بر این، بیت کوین به عنوان یک عامل حفظ ارزش عالی شناخته می‌شود، در حالی که لایت کوین را بیشتر به خاطر قابلیت خریدهای سریع می‌شناسند.

آینده لایت کوین
نمودار قیمت لایت کوین از ابتدا تا اکنون

مزایای لایت‌ کوین (LTC)

لایت کوین در سال 2011 ابداع شد. برای همین امروزه تاریخچه آن نسبت به ارزهای دیجیتال دیگر بسیار بلند بالا و پر از رویداد است. در سه سال اول، لایت کوین به دلایل زیر محبوبیت زیادی داشت:

  • امکان ماینینگ با استفاده از پردازنده‌های کم‌مصرف
  • نرخ پایین صرافی به مشتریان امکان می‌داد در زمان پیش‌بینی افزایش قیمت در آینده، به تعداد کافی کوین خریداری کنند.
  • الگوریتم اسکریپت، فرآیند ماینینگ را آسان کرد و قابلیت اطمینان این ارز دیجیتال را افزایش داد.
  • سرعت تراکنش بالاتر
  • تعداد بیشتر کوین‌ها
  • سختی ماینینگ در آن بیشتر بررسی می‌شود.
  • افزایش اندازه بلاک‌ها احتمال فریز شدن تراکنش‌ها را کاهش داد.

این مزایا توجه جامعه کاربران ارزهای دیجیتال را به خود جلب کرد. بیشتر آنها اولویت خود را از بیت کوین به لایت کوین تغییر دادند و شروع به خریدن آن کردند. برای همین قیمت لایت کوین هر ماه رشد می‌کرد. از زمان افتتاح آن در سال 2011 تا انتهای نوامبر 2013 شاخص قیمت لایت کوین از 2 دلار به 52 دلار رسید. آینده لایت کوین در این زمان بسیار مثبت تلقی می‌شد.

تاریخچه قیمت لایت کوین (Litecoin)

بعد از این بود که اصلاح قیمت اتفاق افتاد و قیمت آن از 50 دلار تا 24 دلار کاهش یافت. با این وجود، جامعه ارز دیجیتال شروع به بررسی این ارز دیجیتال برای سرمایه‌گذاری جدی‌تر کرده بود. دلایل چنین تغییرات شدیدی همچنان مبهم است. تفسیر عوامل واقعی در رشد یا افت یک کوین به هیچ وجه ساده نیست. این امر ممکن است با غیرمتمرکز بودن آن مرتبط باشد یا حتی به شایعات مختلف در مورد آن برگردد.

نمودار قیمت لایت کوین در سه سال ابتدایی

از همان ابتدای سال 2014 موقعیت به سرعت تغییر کرد. در ماه ژانویه، نرخ لایت کوین بالای 20 دلار بود، اما بعد از فوریه روند نزولی دیگری آشکار شده بود. تا تابستان، قیمت لایت کوین به محدوده 10 دلار رسید، در تاریخ 15 ژوئن 2014 سد روانی 10 دلاری نیز شکسته شد و تا پایان سال دوباره به 2 دلار سقوط کرد.

به این ترتیب نمودار قیمت آینده لایت کوین از ماه ژون 2014 تا پایان سال 2017 به صورت نزولی و پایدار بود. چندین «پرش» کم‌اهمیت قیمت به بالای 6 دلار اتفاق افتاد، اما هیچ رشد سطح بالایی صورت نگرفت.

در تابستان 2015 بسیاری از اعضای جامعه ارزهای دیجیتال راجع به احتمال افزایش قیمت لایت کوین به واسطه نصف کردن پاداش بلاک بحث کردند.

قرار بود این اتفاق در ماه اوت بیفتد. مطابق این پیش‌زمینه و اجرای این تغییرات در ماه ژولای 2015، نرخ لایت کوین تا 8 دلار نیز افزایش یافت، اما به سرعت مجدداً به کمتر از 3 دلار، و سپس 2 دلار سقوط کرد.

قیمت لایت کوین در سال 2017

در سه ماه اول سال 2017 مظنه‌های قیمت همچنان ایستا بودند. لایت کوین با نرخ 3 الی 4 دلار معامله می‌شد و هیچ امیدی به سرمایه‌گذاران نمی‌داد. اما بهار سال 2017 موقعیت را تغییر داد. نمودار لایت کوین برای اولین بار در 6 آپریل از مرز 10 دلار گذشت. در انتهای ماه آپریل قیمت معامله آن 15 دلار بود و آینده لایت کوین رو به رشد در نظر گرفته می‌شد.

این افزایش، سه دلیل عمده داشت:

  • نسخه جدید هسته لایت کوین
  • به‌کارگیری کد سگویت (SegWit) در نسخه جدید
  • راه‌اندازی کاوشگر بلاکچین منبع‌باز litecore.io، که می‌تواند برای توسعه رپوزیتوری‌ها و اپلیکیشن‌های دیگر مورد استفاده قرار بگیرد.

تا آخر پاییز 2017 قیمت لایت کوین به رشد ادامه داد. این رشد چندان سریع نبود، اما پیوسته بود؛ به طوری که نرخ لایت کوین طی مدت 11 ماه از 3/4 دلار به 83 دلار رسید. این روند رشد تأثیر قابل توجهی در محبوبیت این ارز دیجیتال و جلب توجه دوباره سرمایه‌گذاران به سمت آن داشت.

روزهای رونق ارزهای دیجیتال و اتفاقات بعدی

هیچ یک از اعضای بازار ارز دیجیتال پایان سال 2017 و آغاز سال 2018 را فراموش نمی‌کند. در این زمان تمام پروژه‌ها چندین برابر رشد کردند. بعضی از آنها تا 1500% افزایش داشتند. لایت کوین نیز بهترین دوران خود را در این زمان داشت. در 2 دسامبر نمودار قیمت لایت کوین برای اولین بار از زمان ایجاد آن، به آستانه 100 دلار وارد شد و در 12 دسامبر این قیمت از 200 دلار نیز بالاتر رفت. قیمت به رشد سریع ادامه داد و در عصر روز 12 دسامبر، 320 دلار را هم رد کرد.

بالاترین قیمت لایت کوین در 19 دسامبر با نرخ 372 دلار ایجاد شد. سرمایه کلی آن در آن زمان بالای 20 میلیارد دلار بود. دلیل این افزایش، روند یکسره مثبت تمام بازار ارزهای دیجیتال بود. در همان زمان بود که چارلز لی اعلام کرد که می‌خواهد تمام لایت کوین‌های خود را بفروشد تا شفافیت سیستم افزایش یابد. بسیاری از اعضا نگران بودند که این امر باعث افت قیمت شود، اما هیچ اصلاحی اتفاق نیفتاد. اما به هر حال، آینده لایت کوین دستخوش تغییراتی بود.

از آن زمان به بعد «دوران تاریک» عاشقان ارزهای دیجیتال شروع شد. افراد بسیاری شروع به گمانه‌پردازی روی قیمت‌ها کردند؛ برای همین بازار بی‌ثبات شد. تمام کوین‌ها جایگاه خود را از دست دادند. قیمت لایت کوین ابتدا به زیر 200 دلار رسید و سپس تا 120 دلار سقوط کرد. تابستان 2019 دوره خوبی برای این ارز دیجیتال بود؛ چراکه قیمت آن تا 135 دلار رشد مجدد داشت.

تحلیل قیمت 2018 لایت کوین

بعد از شکوفایی ارزهای دیجیتال در پایان سال 2017، جامعه ارزهای دیجیتال فکر می‌کرد که لایت کوین رشد کرده و به 3 ارز دیجیتال برتر در جدول یعنی بیت کوین، اتریوم و ریپل نزدیک‌تر می‌شود.

هیچ تحلیلگری نمی‌تواند با دقت شرایط را در بازار ارز دیجیتال پیش‌بینی کند؛ چراکه همه چیز در این بازار، همزمان اتفاق می‌افتد.

تحلیلگران به اطلاعات نمودارها اتکا کردند، برای همین نتیجه گرفتند که یک افزایش تدریجی در قیمت لایت کوین ممکن است شروع شود. آنها گفتند که جریان، آهسته پیش می‌رود و قیمت یا کمی افت کرده یا دوباره رشد می‌کند. مثبت‌ترین پیش‌بینی‌ها نشان دادند که نرخ تبادل آینده لایت کوین ممکن است تا رقم 370 دلار برسد و تصور این بود که در شرایط آرمانی، لایت کوین باید تا پایان سال 2018 به نرخ 500 دلار برسد. علاوه بر این، آنها گفتند که احتمال کمی برای افت قیمت وجود دارد. تحلیلگران تصور می‌کردند که بازار ارز دیجیتال در یک اصلاح عمیق قرار گرفته، اما پس از آن تمام کوین‌ها افزایش قیمت خواهند داشت.

تحلیل قیمت 2019 لایت کوین

تحلیلگران اشتباه کرده بودند. در بهار 2018 لایت کوین (Litecoin) کمی رشد کرد، اما بعد به زیر 20 دلار سقوط کرد. تحلیلگران تصور می‌کردند که ارزش هیچ ارز دیجیتالی نمی‌تواند برای مدت طولانی و پیوسته کاهش یابد. یعنی هر ارز دیجیتالی که شاهد کاهش قابل توجه است، باید بعداً یک اصلاح را نشان بدهد. اما نرخ لایت کوین از 20 دلار به 1 دلار در ماه ژانویه رسید و سپس به طور ناگهانی در ماه جولای به 122 دلار افزایش یافت. در این زمان، برخی از پیش‌ بینی‌ ها قیمت آینده لایت کوین را 380 دلار تخمین می‌زدند ولی مثبت‌‎ترین پیش‌بینی‌ها رکورهای جدیدی را در نظر می‌گرفتند: 2000 دلار برای هر لایت کوین. اما به هر ترتیب، این اتفاقات رخ ندادند و نرخ معامله لایت کوین در سال 2020 حدود 47 دلار بود.

تحلیل تکنیکال لایت کوین (Litecoin)

در اواسط ماه ژانویه سال 2020، یک روند بازار گاوی برای لایت کوین ایجاد شد. سطح مقاومت 50 دلاری شکسته شد تا یک روند رو به بالا را ایجاد کند. این روند موفقیت‌آمیز بود و لایت کوین توانست یک سطح مقاومت جدید نزدیک 60 دلار به دست بیاورد. با این روند ممکن بود این سطح مقاومت نیز شکسته شود. آینده لایت کوین به این روند بستگی داشت. اگر موفق می‌شد، قیمت احتمالی به نزدیک 70 دلار می‌رسید. به هر ترتیب، لایت کوین سال 2020 را با قیمت 124 دلار به پایان برد که نشانه یک روند صعودی بود؛ روندی که در آغاز سال 2021 هم ادامه پیدا کرد.

بعضی از تحلیلگران باز هم پیش‌‌بینی‌‌های خیلی مثبتی از این کوین دارند و برخی دیگر می‌گویند که لایت کوین دیگر هرگز به اوج خود نمی‌رسد. چرا؟ به این دلیل که تعداد بسیار زیادی پروژه‌های جدید با شرایطی بهتر به بازار آمده‌اند.

سخن پایانی

تحلیلگران درباره آینده لایت کوین (LTC) نظرات متفاوتی دارند. بعضی آینده لایت کوین را مثبت ارزیابی می‌کنند و بعضی دیگر چندان به آینده آن خوش‌بین نیستند. به هر حال باید توجه داشت که لایت کوین همچنان می‌تواند پتانسیل مناسبی برای سرمایه‌گذاری داشته باشد. بر طبق تحلیل‌ها، از نگاه بلندمدت، لایت کوین می‌تواند رشد کند و جایگاه قبلی خود را به دست بیاورد. اگر به دنبال بازگشت سود مناسب در مدت 5 سال یا بیشتر هستید، بهتر است به این ارز دیجیتال توجه داشته باشید.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

2 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی ترین بیشترین رأی
Inline Feedbacks
View all comments

سلام
تحلیل هایی که در گذشته افراد و تیم های معتبر انجام دادند همه اونها غلط بود چرا که الان در تاریخ نهم آبان ۱۴۰۰ قیمت ۲۰۱ دلار است. لایت کوین با توجه به سکه کم رشد عجیبی پیدا میکنه و خودش رو نزدیک بیت کوین و اتریوم میکنه با توجه به نقره بودن و تعداد توکن ها که ۸۰ میلیون هستش تحلیل من اینه تا یک چهارم بیت میره. یعنی در آینده که بیت روی ۱۰۰ هزار دلار باشه لایت کوین باید حداقل بین ۵ هزار تا ۱۰ هزار دلار باشه. و ازاین ارز که همه بازرگانان استفاده میکنن بتونن مثل بیت کوین استفاده بشه. یعنی ثروتمندان جهان جایگزین بیت کوین رو یا بیت کوین کش یا لایت کوین میدونن ولی تحلیل ها باید جوری باشه مردم فعلا سمت این ارز نیان لذا در سیاست خیلی تحلیل ها بر پایه سیاست گفته میشه تا در آینده که بیت کوین سقف زد و روی صدهزار درجا زد لایت کوین و بیت کوین کش رو ببرن روی ده‌هزار دلار. نکته آخر کارتون سیمپتون ها که فراماسونی هستش در فصل ۳۱ اگر اشتباه نکنم که درباره ارزها صحبت میکنه حروف L که مربوط به لایت کوین هستش رو تبلیغ میکنه. یعنی کدوم ارز بره بالا برنامه ریزی شدست توسط نهنگ های فراماسونی.

احسنت