سختی استخراج بیت کوین چیست؟

زمان مطالعه: 5 دقیقه

مقدمه

سختی استخراج بیت کوین در اصل معیاری برای سنجش دشواری پیدا کردن یک بلاک جدید در بلاک‌چین بیت‌کوین است. به عبارت دیگر برای استخراج و ایجاد 2016 بلاک تقریبا دو هفته زمان می‌برد و زمان تولید یک بلاک چیزی در حدود 10 دقیقه است.

الگوریتم بیت‌کوین تنظیم هر بلاک را خیلی آسان کرده است. اگر پیدا کردن 2016 بلاک قبلی کمتر یا بیشتر از 2 هفته زمان ببرد، آنگاه سختی استخراج متناسب با مقدار تفاضل زمانی دو هفته، افزایش یا کاهش خواهد یافت.

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

این سختی را باید تعدیل کرد زیرا تفاوت‌هایی در مورد میزان توان محاسباتی یا به عبارتی، کل هش ریتی که در شبکۀ بیت‌کوین وجود دارد، دیده می‌شوند. هرچقدر تعداد بیشتری استخراج کننده وجود داشته باشد، کل هش ریت بزرگتر خواهد شد و سختی استخراج نیز افزایش خواهد یافت.

چرا نرخ سختی استخراج بیت کوین بالا رفت؟

از زمان معرفی بیت کوین تا به امروز، سختی استخراج بیت کوین کاملاً با قیمت بیت‌کوین در ارتباط بوده است. تعداد استخراج کنندگان (یا هش ریت) شبکه نیز تا پایان 2017 با قیمت بیت‌کوین در ارتباط بوده است: اگر قیمت بیت‌کوین افزایش می‌یافت هش ریت نیز به خاطر این که برخی از افراد شروع به استخراج بیت‌کوین می‌کردند، افزایش می‌یافت. اگر قیمت بیت‌کوین افزایش نمی‌یافت، سختی استخراج در اکثر اوقات ثابت باقی می‌ماند.

سختی استخراج بیت کوین

اتفاقات سال 2018 و روند معکوس

با این حال، در سال 2018 شاهد یک سری اتفاقات عجیب در حوزه رمزارز بودیم. هر چند که قیمت بیت‌کوین تا حد خیلی زیادی کاهش یافت، ولی سختی استخراج همچنان با نرخ 80 درصد رو به افزایش بود! هش ریت در سال 2018 تا مقدار 3.5 برابر رشد کرد و از سوی دیگر، قیمت بیت‌کوین تا 80 درصد کاهش یافت.

این واقعیت، بدترین رویداد در دوره استخراج بیت‌کوین است. حتی افت فعلی سختی استخراج بیت کوین آنقدر کافی نیست که با تنزل قیمت بیت‌کوین برابری کند و سودآوری برای استخراج کنندگان داشته باشد.

اصلاحاتی که در زمینه سختی استخراج (در نوامبر و دسامبر 2018) انجام شد، تا حدی سودآوری استخراج را بهتر کرده‌اند. با این حال، تنزل قیمت بیت‌کوین، انگیزه استخراج‌کنندگان را کم کرده است.

برای این که بهتر در مورد تاثیر سختی استخراج و قیمت بیت‌کوین بر سودآوری استخراج کنندگان توضیح دهم، معیاری به نام “قدرت سختی” معرفی شده است که از تقسیم کردن نرخ سختی استخراج بر قیمت بیت کوین به دست می‌آید.

این نمودار قدرت سختی بیت‌کوین یا به عبارتی، رابطۀ میان قیمت و سختی را نشان می‌دهد. در شروع سال 2018 (و تقریباً در کل تاریخ بیت‌کوین) قدرت سختی همیشه زیر 0.5 بوده است.

همان‌طور که این نمودار نشان داده است، بهترین میزان سودآوری استخراج کنندگان در دسامبر 2017 و ژانویۀ 2018 بوده است؛ یعنی زمانی که قیمت بیت‌کوین تقریباً همیشه بالا بوده و سختی استخراج با نرخ آرام‌تری نسبت به قیمت افزایش یافته است. به عبارت دیگر با توجه به این مقادیر و با فرض ثابت بودن سایر شرایط، این دوره بهترین دوره برای سودآوری استخراج کنندگان در سرتاسر دوره ظهور بیت‌کوین بوده است. در دسامبر 2018، قدرت سختی استخراج به مقادیر بالایی رسید و این دوره، بدترین دوره برای استخراج کنندگان بیت‌کوین بوده است.

سختی استخراج بیت کوین در سال 2018

بسیاری از افراد معتقد هستند که دلیل افزایش زیاد هش ریت در سال 2018 (و در نتیجه سختی استخراج) این است که بسیاری از افراد و شرکت‌ها به آیندۀ بیت‌کوین ایمان داشتند. با این حال، حتی با اعتقاد به ایده‌ال‌ها و آیندۀ بیت‌کوین، باز هم حقیقت این است که به نظر بسیاری از افراد، استخراج بیت‌کوین (و همچنین سایر رمزارزهای PoW) به لحاظ اقتصادی دیگر معنا و مفهومی ندارد.

چین چه در گذشته و چه در حال حاضر یکی از بزرگترین نوآوران در این عرصه با هزاران استخراج کننده ناشناس است زیرا قوانین دولتی چین هر استخراج کنندۀ بیت‌کوینی را مجبور به استفاده از یک VPN می‌کند. در دسامبر 2018 استخراج بیت کوین در صورتی به صرفه بود که بهای برق کمتر از 0.045kWh دلار باشد (مثلاً در مورد دستگاه استخراج کنندۀ Antminer S9). یک سال قبل، استخراج کنندگانی که 0.045kWh دلار پرداخت می‌کردند، سودهای زیادی کسب می‌کردند. با این حال احتمالاً فقط در مناطق خاصی از چین و کشورهایی که در آنجا برق، سوبسیدی یا مبتنی بر انرژی تجدیدپذیر بوده است، استخراج گسترش داشته است.

سختی استخراج بیت کوین

سخن پایانی

در این مطلب نگاهی به سختی استخراج بیت کوین انداختیم و دیدیم که یکی از مهمترین چالش‌های دنیای بیت‌کوین، تهیۀ الگوریتمی برای شبکه استخراج کنندگان است. این الگوریتم باید این اطمینان را بدهد که شبکه تعداد ایده‌الی استخراج کننده دارد تا به این طریق بلاکی داشته باشد که به طور متوسط هر 10 دقیقه یک بار تولید شود.

در یک شرایط منفی که در آن، قیمت بیت‌کوین بسیار کاهش می‌یابد، بسیاری از استخراج کنندگان تصمیم می‌گیرند شبکه را ترک کنند ولی سختی استخراج به طور خودکار تعدیل می‌شود و درها به روی استخراج کنندگان کوچکتر باز می‌شوند تا همۀ افراد بتوانند (دقیقاً مانند روزهای آغازین شروع به کار شبکۀ بیت‌کوین) با لپتاپ خود بیت‌کوین را استخراج کنند.

منبع
medium

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments