کیف پول کاغذی چیست؟ نحوه ساخت و کار با آن + ویدئو

زمان مطالعه: 6 دقیقه

مقدمه

کیف پول کاغذی (Paper Wallet) در حقیقت سندی متشکل از کلید عمومی و کلید خصوصی است که به شما این اجازه را می‌دهد که بیت کوین‌ یا دیگر ارزهای دیجیتال ذخیره‌شده را خرج یا منتقل کنید. والت های کاغذی معمولاً به صورت بارکد چاپ می‌شوند که باعث می‌شود بتوانید به راحتی آنها را اسکن کنید و کلیدهای دسترسی را برای انجام تراکنش، وارد والت نرم‌ افزاری کنید. مزیت اصلی کیف پول‌ کاغذی این است که کلیدها همیشه به صورت آفلاین نگهداری می‌شود.

امنیت کیف پول کاغذی

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

مزیت اصلی کیف پول‌ کاغذی این است که کلید همیشه به صورت آفلاین نگهداری می‌شود. این ویژگی آن را از حملۀ هکرها یا بدافزارهایی که حرکات دست شما را روی صفحه‌کلید کامپیوتر ردیابی می‌کنند، مصون نگه می‌دارد.

برای جلوگیری از ردیابی فعالیت‌هایتان توسط جاسوس‌افزارها، پیشنهاد می‌شود که از سیستم عامل‌های پاک مثل Ubuntu که از طریق فلش یا DVD اجرا می‌شوند، استفاده کنید. علاوه بر آن، وقتی والت کاغذی ساخته شد، کد وبسایت باید قابلیت اجرای آفلاین را داشته باشد؛ که در واقع به شما اجازه می‌دهد قبل از اجرای کلیدها، اتصال خود را با اینترنت قطع کنید. در انتها، از چاپگری استفاده کنید که به اینترنت متصل نباشد.

علاوه بر این، از یاد نبرید که شما در حال چاپ اطلاعات با ارزش و خصوصی خود روی یک تکه کاغذ هستید. پس باید برای حفاظت از آن اقدامات خاصی را انجام دهید. به عنوان مثال، پیشنهاد می‌شود که آن را در یک جای خشک و امن نگهداری کنید تا در برابر آب و هر گونه ساییدگی و پارگی محافظت شود.

کیف پول کاغذی بیت کوین

همان‌طور که قبلاً در مقاله آموزش ساخت کیف پول کاغذی ریپل و کیف پول کاغذی استلار اشاره شد، کیف پول کاغذی سندی متشکل از کلید عمومی و کلید خصوصی است که به شما این اجازه را می‌دهد که بیت کوین‌ و سایر ارزهای دیجیتال خود را ذخیره کنید. والت‌های کاغذی معمولاً به صورت بارکد چاپ می‌شوند که باعث می‌شود بتوانید به راحتی آنها را اسکن کنید و کلید را برای انجام تراکنش وارد والت نرم‌افزاری کنید.

یک والت کاغذی بیت کوین با استفاده از سرویس‌های BitAddress Paper و Bitcoinpaperwallet تولید می‌شود. این سرویس‌ها به کاربران این امکان را می‌دهند که با استفاده از کلیدهای خصوصی خود، یک آدرس تصادفی ایجاد کنند. سپس این کلید می‌تواند توسط سرویس‌هایی که طراحی غیرقابل دستکاری ارائه می‌دهند، استفاده شود.

ساخت کیف پول کاغذی بیت کوین BitAddress Paper

اولین قدم در ساختن کیف‌ پول کاغذی بیت‌کوین، انتخاب یکی از تولیدکننده‌های امن کیف پول کاغذی است. سایت Bitaddress.org یکی از امن‌ترین سایت‌هایی است که با استفاده از آن می‌توانید برای خود والت کاغذی بسازید. این وب‌سایت در حقیقت یک نرم افزار متن باز برای ساخت کیف پول است که امنیت و اعتبار آن مورد تأیید است.

ایجاد کیف پول کاغذی بیت کوین، هم به صورت آنلاین امکان‌پذیر است و هم آفلاین (bitaddress offline).

برای امنیت بیشتر بهتر است از روش آفلاین استفاده کنید.

روش آفلاین به این صورت است که شما برنامه کیف پول ساز را دانلود و سپس اتصال اینترنت را قطع می‌کنید تا فرایند ساخت به صورت آفلاین انجام شود.

ویدئو آموزش ساخت کیف پول کاغذی BitAddress Paper

ساخت کیف پول کاغذی بیت کوین به صورت آفلاین

به سایت Bitaddress.org وارد شوید و فایل زیپ شده‌ای که در تصویر زیر مشخص است را دانلود کنید.

کیف پول کاغذی بیت کوین

بعد از دانلود فایل، اتصال خود را به اینترنت قطع کنید تا از ذخیره نشدن کلید خصوصی توسط سایت و عدم دسترسی عوامل آنلاین مطمئن شوید. حال این فایل زیپ‌شده را از حالت فشرده خارج و سپس فایل HTML آن را در مرورگر خود باز کنید تا در حالت آفلاین به نرم افزار کیف پول‌ ساز دسترسی پیدا کنید.

کیف پول کاغذی بیت کوین

پس از باز کردن صفحه، موس خود را روی صفحه تکان دهید تا فرآیند ساخت کیف پول به اتمام برسد.

کیف پول کاغذی بیت کوین

زمانی که درصد نشان داده شده روی صفحه به 100% رسید، کیف پول شما ساخته می‌شود و یک آدرس بیت کوین و کلید خصوصی (Private Key) اختصاصی برای شما تولید می‌شود. حال می‌توان این آدرس و کلید خصوصی را یا روی کاغذ یادداشت کرد یا با اتصال پرینتر به کامپیوتر و پرینت این صفحه روی کاغذ، آن را روی کاغذ چاپ کرد و در یک جای امن نگه داشت. به این ترتیب مراحل ساخت کیف‌ پول کاغذی بیت کوین به پایان می‌رسد.

نحوه دریافت و ارسال بیت کوین در کیف پول کاغذی

به منظور خرید یا دریافت بیت کوین از طریق کیف پول کاغذی، باید بیت کوین خود را از طریق Public address یا همان Bitcoin address به کیف‌ پول کاغذی خود منتقل کنید. پس از انتقال حتماً به سایت‌های مشاهده مانده بیت کوین مراجعه کنید و از انتقال آن به کیف‌ پول خود اطمینان حاصل کنید. به هر ترتیب پس از پایان مراحل انتقال در صورتی که درست عمل کرده باشید، بیت کوین را در والت کاغذی خود خواهید داشت.

حال برای آنکه از بیت کوین خود در نقل و انتقالات استفاده کنید، باید آن را به یک والت دیگر (نرم افزاری یا دسکتاپ) منتقل کنید. بسیاری از والت‌ها با در اختیار گذاشتن گزینه Import کلید خصوصی، برای کاربران خود این امکان را فراهم می‌کنند که بتوانند موجودی خود را در هر لحظه مدیریت کنند. در واقع با وارد کردن (Import) کلید خصوصی کیف پول کاغذی بیت کوین خود در یکی از این کیف پول‌ها، بیت کوین‌های شما که در کیف پول کاغذیتان بود، در آن کیف پول بازیابی می‌شود و سپس شما امکان خرج کردن، جابه‌جا کردن، تبدیل کردن و هر کار دیگری را خواهید داشت.

همان‌طور که در مقاله هک کیف پول بیت کوین گفته شد، انتقال بیت کوین به کیف‌ پول‌های آنلاین، افزایش خطر هک و دزدیده شدن آنها را به‌ دنبال دارد.

سخن پایانی

مزیت اصلی استفاده از کیف پول‌ کاغذی نسبت به سایر کیف پول‌های نرم‌افزاری، در روش نگهداری کلید خصوصی است. در کیف پول‌های کاغذی و سخت‌ افزاری، کلید خصوصی شما به صورت آفلاین نگهداری می‌شود و بنابراین امکان دسترسی هکرها به آن خیلی کمتر از زمانی است که این کلیدهای خصوصی در کیف پول‌های گرم مانند کیف پول‌های موبایل، دسکتاپ و تحت وب به صورت آنلاین نگهداری می‌شوند. در نظر داشته باشید که به منظور ایجاد یک کیف پول کاغذی، از منابع معتبر همچون bitaddress paper wallet استفاده کنید.

در دنیای رمزارزها، کلید خصوصی تنها سندی است که ثابت می‌کند شما مالک یک دارایی هستید؛ پس آن را در یک جای امن نگه دارید و به هیچ عنوان به کسی ندهید تا از امنیت کلیدهای خصوصی مطمئن شوید.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments