همه چیز در مورد تغییر برند لیبرا، ارز دیجیتال فیسبوک

زمان مطالعه: 7 دقیقه

مقدمه

همان‌طور که می‌دانید، پیش‌تر، تیم فیسبوک اعلام کرده بود که در ماه ژانویه‌ی سال ۲۰۲۱ میلادی، رمزارزی را با نام لیبرا ، به‌عنوان یک استیبل کوین و با پشتوانۀ دلار آمریکا، راه‌اندازی خواهد کرد. از اوایل سال 2019 و بعد از معرفی پروژۀ لیبرا، شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران بزرگی همچون ویزا کارت، مسترکارت، اسپاتیفای، بانک جهانی زنان، اوبر و پی‌پال در انجمن سرمایه‌گذاران آن حضور پیدا کردند. اما تعدادی از آنها همچون ای‌بی، ویزا، پی‌پال و مسترکارت، به دلیل درگیری‌های این پروژه با قانون‌گذاران، از عضویت در آن انصراف دادند.

به تازگی اخبار و مطالبی مبنی بر تغییر برند پروژۀ فیسبوک از انجمن لیبرا به انجمن دییِم (Diem) منتشر شده است. گفته می‌شود این انجمن، قصد دارد با تغییر نام خود و نشان دادن استقلال این پروژه، نظارت گسترده‌ای که لیبرا را فرا گرفته بود، از بین ببرد. در این مقاله قصد داریم به بررسی این موضوع بپردازیم و دلایل این تغییر نام و دیگر جزئیات مربوط به این پروژه را بررسی کنیم.

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

پروژۀ لیبرا

هدف اصلی لیبرا یا همان ارزدیجیتال فیسبوک، رفع محرومیت‌های بانکی و اصلاح عدم دسترسی به امکانات بانکی برای مردم در سراسر دنیا است.

لیبرا یک استیبل کوین با پشتوانۀ مجموعه‌ای از دارایی‌های کم‌نوسان است. انتقاداتی مبنی بر متمرکز بودن لیبرا، وجود دارد. لیبرا اعلام کرده است که سعی در ارائۀ برنامه‌هایی برای تمرکززدایی دارد؛ اما مشابه ایاس (EOS)، همچنان اقدامی برای آن انجام نداده است. لیبرا نیز مانند بایننس کوین برنامه دارد که به ‌طور منظمی کوین‌های خود را بسوزاند و مانند تزوس، مدیریت درون‌زنجیره‌ای را ممکن کرده است.

به دلیل اعتبار بالای اعضای انجمن لیبرا، می‌توان گفت این رمزارز از نظر مورد تأیید بودن، شبیه به هایپرلجر و از این نظر که اجباری برای حفظ حافظۀ تمام تراکنش‌ها توسط کاربران وجود ندارد، به پروژه کودا شبیه است.

لیبرا

مشکلاتی که بر سر راه لیبرا وجود داشت

فیسبوک غول رسانه‌های اجتماعی، پس از یک سال تحقیق و توسعۀ مخفیانه، سرانجام در سال 2019 از پروژۀ لیبرا رونمایی کرد. در آن زمان لیبرا به عنوان یک استیبل کوین با پشتوانۀ تعدادی از ارزهای فیات و با هدف استفاده در تمام تبادلات مالی بین‌المللی معرفی شد. بعد از آن پروژۀ لیبرا از طرف بسیاری از نهادهای نظارتی بین‌المللی تحت نظارت قرار گرفت. قانون‌گذاران اعلام کردند که تا زمان شفافیت کامل و درک کامل اهداف و جزئیات این پروژه و همچنین موارد دیگری همچون قانون‌گذاری شفاف و دقیق در مورد آن، اطمینان از عدم وجود ریسک و ثبات دارایی، نباید هیچ گونه توسعه و پیشرفتی در آن صورت بگیرد.

پروژۀ Diem

این پروژه متشکل از یک تیم 27 نفره است و به تازگی خبر تغییر نام خود به Diem را که در لاتین به معنی روز است، منتشر نموده‌است. همچنین این تیم نسبت به لانچ این پروژه و ایجاد یک استیبل کوین با پشتوانۀ دلار و با ارزشی معادل 1 دلار، تا سال 2021 اعلام آمادگی کردند.

علاوه ‌بر این پروژۀ دییم به مدیرعاملی Stuart Levey، ساختار مدیریتی خود را نهایی ساخته و Dahlia Malkhi، Christy Clark،Steve Bunnell و Kiran Raj را به عنوان اعضای اصلی تیم مدیریتی خود معرفی نموده است.

لیبرا

در آوریل 2020 تیم مدیریتی لیبرا اعلام کردند که قصد دارند تعدادی استیبل کوین ایجاد کنند و برای هر یک از آنها به جای پشتوانه‌های متعدد، از یک ارز فیات به عنوان پشتوانه استفاده کنند.

Stuart Levey مدیرعامل این انجمن، طی مصاحبه‌ای با کوین دسک (Coindesk) چنین اظهار کرد:

فکر می‌کنم که سهامداران در بازارهای تحت نظارت در حال روی آوردن به جامعه‌های خودمختار هستند و از این موضوع استقبال می‌کنند. آنها به دنبال مؤسسه‌ای هستند که به اندازۀ کافی قدرتمند باشد تا بتواند به طور مستقل تصمیم‌گیری کند و تیم مدیریتی آن توانایی رهبری و پیشبرد پروژه را داشته باشند. به همین دلیل تصمیم گرفتیم نام لیبرا را به دییم (Diem) تغییر دهیم و این تصمیم مؤثر خواهد بود.

همچنین در وایت پیپر جدید، نقش فیس‌بوک بسیار کمرنگ‌تر شده است. مستندات مربوط به وایت پیپر اولیه که در ژوئن 2019 منتشر شده بود، نشان می‌دهد که 6 بار به فیسبوک اشاره شده و همچنین گفته شده است که فیسبوک به عنوان لیدر و راهبر این پروژه باقی خواهد ماند.

اما در نسخه‌ای که در دسامبر 2020 منتشر شده است، هیچ اشارۀ مستقیمی به تیم فیس‌بوک نشده است.

همچنین در بخشی از وایت پیپر جدید لیبرا اشاره شده است که علی‌رغم نقش کلیدی و مهم تیم فیسبوک در ایجاد این انجمن و بلاکچین لیبرا، این تیم از حقوق خاصی در این انجمن برخوردار نمی‌باشد.

لانچ شدن کوین‌ها

لیبرا آمادگی خود را برای لانچ اولین استیبل کوین خود به نام Diem dollar اعلام کرده است. لیبرا چنین اظهار داشته که بلافاصله بعد از دریافت مجوز لازم برای مؤسسۀ جدید از سازمان نظارت بر بازار مالی سوییس (FINMA)، فعالیت خود را آغاز می‌کند و به لانچ اولین استیبل کوین خود می‌پردازد.

برای اولین بار فایننشال تایمز (Financial Times) خبر لانچ یک استیبل کوین را از سوی این تیم اعلام کرد. در آن خبر، زمان لانچ این استیبل کوین اعلام شده بود. اما مدیر عامل لیبرا، اعلام زمان مشخص برای لانچ استیبل کوین خود را تکذیب کرد و گفت تا زمانی که FINMA تصمیم خود را اعلام نکند، هیچ فعالیتی صورت نخواهد گرفت.

با وجود اینکه لیبرا قصد داشت که در نیمۀ اول سال 2020 استیبل کوین خود را لانچ کند، سخت‌گیری‌های نظارتی، این کار را سخت و پیچیده کرد.

Levey همچنین اظهار داشت که کوین دییم (Diem) در زمان لانچ کاملاً مطابق با قانون‌گذاری‌های بین‌المللی خواهد بود و تمامی این قوانین در این پروژه رعایت شده‌اند.

همچنین وی در پاسخ به پرسش علت تغییر نام پروژۀ لیبرا به دییم چنین پاسخ داد:

فکر می‌کنم یکی از دلایل این است که نام لیبرا با تکرار پروژۀ اولیه گره خورده بود و گرفتن تأیید نهادهای نظارتی در سراسر دنیا با آن شرایط، بسیار دشوار بود. به همین دلیل به صورت نمایشی، طرح و ایده را تغییر دادیم.

او همچنین اضافه کرد که همچنان در سراسر دنیا درگیر حل مسائل قانونی هستیم و سعی داریم که مسائل مربوط به گردش و نقدینگی توکن‌ها یا اینکه توکن بعدی با چه ارز فیاتی پشتوانه خواهد شد را روشن کنیم.

از نظر فنی، این پروژه آمادگی لانچ شدن دارد و توسعه دهندگان آن در حال تست و طراحی مجدد آن هستند.

مدیرعامل ارز دیجیتال فیسبوک در مورد اهمیت بلاکچین اختصاصی چنین گفت:

ما معتقدیم که داشتن بلاکچین اختصاصی مزایای فنی و حاکمیتی بسیاری دارد و امکان نوآوری و همکاری را در فضای منبع باز فراهم می‌کند. این می‌تواند یک پتانسیل اساسی به کل پروژه اضافه کند. اگر بخواهم صادقانه بگویم، در پروژۀ دییم، نوآوری‌ها و توسعه‌هایی وجود دارد که خودمان هم فکرش را نمی‌کردیم.

او همچنین اظهار کرد، تبادلات بین‌المللی پول و تبادلات مالی جزو اولین اهداف حال حاضر این پروژه هستند و با وجود اینکه در حال حاضر هیچ ضرورتی برای لانچ کردن استیبل کوین‌هایی با پشتوانه چندین ارز فیات وجود ندارد، این یکی از اهداف آنها در آینده خواهد بود. او گفت که تیم آنها در آینده قصد دارد به جای ایجاد استیبل کوینی با چندین پشتوانه، به ایجاد استیبل کوین‌های دیگری با یک پشتوانه بپردازد.

او در ادامه به این نکته اشاره کرد که زیبایی پول‌های مجازی این است که قابلیت تغییر برنامه دارند و شما می‌توانید بعد از ایجاد تعدادی استیبل کوین با یک پشتوانۀ ثابت، به ایجاد یک استیبل کوین با چندین پشتوانه اقدام نمایید.

سخن پایانی

همان‌طور که در قسمت‌های قبل اشاره کردیم، تیم فیس‌بوک قصد داشت با ایجاد استیبل کوینی با پشتوانۀ چندین ارز فیات، با نام لیبرا به تسهیل تبادلات مالی در سراسر دنیا بپردازد. این خبر توجه نهادهای قانون‌گذاری و نظارتی زیادی را به این پروژه جلب کرد و به همین دلیل لانچ چنین استیبل کوینی برای این تیم بسیار پیچیده و دشوار شد.

به تازگی خبری مبنی بر تغییر برند و تغییر نام انجمن لیبرا به انجمن دییم (Diem) منتشر شد. بر اساس مصاحبه‌های مدیرعامل این تیم با کوین دسک، این تغییر ایده و نام، به صورت آزمایشی و برای از بین بردن توجهات و سخت‌گیری‌های نهادهای نظارتی صورت گرفته است.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

1 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی ترین بیشترین رأی
Inline Feedbacks
View all comments

با سلام خدمت خانم علیزاده و با تشکر از توضیحات کاملتون . بسیار عالی .