ارز دیجیتال ایاس (EOS) چیست؟ بررسی مزایا و کاربردها

زمان مطالعه: 9 دقیقه

مقدمه

ارز دیجیتال ایاس (EOS) توکن اختصاصی بلاکچین EOSIO محسوب می‌شود. این توکن جهت انجام پرداخت‌‍‌ها برای اجرای بعضی از اپ‌ها در شبکه ایاس است. چیزی که ایاس را تأثیرگذار می‌کند، پتانسیل آن برای افزایش مقیاس‌ پذیری است. این شبکه در ماه ژوئن 2018 توسط شرکت بلاک.وان (Block.one) ساخته شد و بنیان‌گذاران آن دن لریمر (Dan Larimer) و برندن بلومر (Brandan Bloomer) هستند. خود کوین‌ها هم در ژوئن 2017 به بازار عرضه شدند.

لریمر که سازنده این بلاکچین است به خاطر کمک به بیت‌شیرز (Bitshares) و استیمیت (Steemit) پیش از شروع این پروژه شناخته شده است. او همچنین از جمله افرادی است که در توسعه مفهوم گواهی سهام نیابتی (delegated Proof of Stake) کمک کرده است.

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

چرا ارز دیجیتال ایاس اختراع شد؟

ایاس (EOS) برای توسعه پتلفرمی غیرمتمرکز برای ساخت اپلیکیشن‌های غیر متمرکز (DApps) با مقیاسی که پیش از این دیده نشده، ساخته شده است. نه فقط این، بلکه امیدوار است به مقیاسی برسد که دیگر هیچ رقیبی نداشته باشد. به هر ترتیب ایاس شبیه اتریوم است و خود لریمر و بلومر گفته‌اند که قصد داشته‌اند بعضی از جنبه‌های اتریوم را بهبود ببخشند و در نتیجه این پروژه، کوین خودشان را اختراع کرده‌اند. هدفی که از این اختراع دارند، رسیدن به چندین میلیون تراکنش در ثانیه، بدون توجه به کارمزد تراکنش آنها است. این چیزی است که اتریوم نمی‌تواند عرضه کند. ارز دیجیتال ایاس تلاش می‌کند با تأیید تراکنش‌ها از طریق سیستم گواهی سهام نیابتی به این مقیاس برسد.

تنوع اپلیکیشن‌های غیر متمرکز روی شبکه ایاس (EOS) خارق‌العاده است.

این اپلیکیشن‌ها شامل بازی‌های اپلیکیشن‌های غیر متمرکز تا بعضی از اپلیکیشن‌هایی است که به دنبال ایجاد خدمات درمانی جهانی از طریق تکنولوژی بلاکچین هستند.

ارز دیجیتال ایاس چگونه کار می‌کند و چه تکنولوژی‌ای پشت آن است؟

اداره ایاس بر اساس مکانیسم اجماع اختصاصی آن صورت می‌گیرد که در آن 21 نفر هر روز انتخاب می‌شوند تا تراکنش‌ها را معتبرسازی کنند. این 21 نفر وکیل یا نایب، توسط جامعه کاربران با رأی انتخاب می‌شوند. این کار چند مزیت دارد:

  • مزیت اول این است که ولیدیتوها بابت اعمال خود پاسخگو هستند و در صورتی که جامعه از کارکرد آنها راضی نباشد، می‌تواند رأی خود را پس بگیرد.
  • مزیت دوم اینکه با داشتن استخر کوچکی از ولیدیتورها (اعتبارسنج‌ها) تأیید تراکنش‌ها زمان بسیار کمی می‌برد. علاوه بر این، هر نوع مشکل احتمالی بابت داشتن گروه کوچکی از رأی‌دهندگان با رأی‌گیری هر روزه برطرف می‌شود.

عرضه ارز دیجیتال ایاس حدود 5% در سال رشد دارد که 1% از آن در انتهای سال به ولیدیتورهای بلاک‌ها تعلق می‌گیرد. این پاداش به خاطر تلاش‌های آنها در طول سال برای تشویق به آنها داده می‌شود و به این ترتیب در حفظ عملکرد آنها مؤثر است. با کمک پروتکل اجماع اختصاصی ایاس، پتانسیل بالایی برای مقیاس‌پذیری وجود دارد. فرقی نمی‌کند چقدر جامعه شبکه بزرگ شود، تعداد کم ولیدیتور‌های انتخابی روزانه برای معتبرسازی بلاک‌ها، باعث می‌شود سرعت تراکنش‌ها همچنان بالا بماند. پرداخت کردن بخشی از ایاس به معتبرسازندگان بلاک‌ها نیز باعث می‌شود دیگر نیازی به کارمزد تراکنش‌ها وجود نداشته باشد.

آیا ارز دیجیتال ایاس پول واقعی است؟

توکن‌ها می‌توانند برای مبادله با ارزهای دیجیتال دیگر یا به عنوان یک ذخیره‌کننده ارزش مورد استفاده قرار بگیرند. بر همین اساس می‌توان آنها را «پول واقعی» در نظر گرفت. استفاده حقیقی آنها اما به هر حال روی شبکه است. هر چه فرد توکن بیشتری داشته باشد، ادعای بیشتری هم می‌تواند روی شبکه داشته باشد. همچنین از توکن‌ها می‌توان برای تعامل با اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز استفاده کرد.

کارمزدها و هزینه‌ها در شبکه ایاس

تراکنش‌های EOS روی شبکه آن بدون کارمزد هستند. با این حال لازم به ذکر است که در هنگام خرید توکن‌ها از اشخاص ثالث، کارمزد آنها محاسبه می‌شود. می‌توانید از صرافی‌های ارز دیجیتال معتبر جهانی یا منطقه‌ای، ارز دیجیتال ایاس را خریداری کنید.

مزایای ارز دیجیتال ایاس

با هم برخی از مزایای ارز دیجیتال ای او اس (EOS) یا همان ایاس را بررسی می‌کنیم.

مقیاس ‌پذیری نامحدود

این شبکه برای مقیاس‌ پذیری تقریباً نامحدود پتانسیل دارد. این به خاطر مکانیسم اجماع آن است که EOS را قادر می‌سازد بالقوه میلیون‌ها تراکنش در ثانیه، فارغ از میزان رشد شبکه، داشته باشد. دلیل این موضوع هم این است که استخر یا گروه معتبرسازندگان در حالی که شبکه رشد می‌کند، کوچک باقی می‌ماند.

محبوب‌ترین اپلیکیشن‌های غیر متمرکز

اپلیکیشن‌های غیر متمرکزی که روی بلاکچین ایاس ساخته می‌شوند، محبوبیت، استفاده و حجم تراکنش بیشتری از رقیب آن یعنی اتریوم دارند. این تا حدودی به این خاطر است که مالکیت این شبکه برای دارندگان کوین محفوظ در نظر گرفته شده است.

پاسخگویی

مکانیسم اجماع ایاس به شبکه اجازه می‌دهدکه به مشکلاتی مثل حمله دائو که روی شبکه اتریوم انجام شد، سریع‌تر واکنش نشان دهد. اگر همان اتفاق در مورد شبکه ارز دیجیتال ایاس می‌افتاد، معتبرسازندگان بلاک‌ها می‌توانستند برای فیریز کردن اپلیکیشن تا زمانی که مشکل حل شود، رأی دهند و به این ترتیب به شبکه امکان بدهند فعالیت معمول خود را انجام بدهد.

سیستم‌ عامل غیر متمرکز EOS

این واقعیت که EOS یک نرم‌افزار سیستم عامل غیر متمرکز است، به دارندگان توکن این امکان را می‌دهد که به نسبت سهمی که در توکن‌ها دارند، صاحب بخشی از شبکه باشند. این منجر به عدم نیاز به کارمزد تراکنشی می‌شود که شبکه‌هایی مثل اتریوم برای عملیاتی بودن به آن نیاز دارند.

آیا می‌توان به صورت ناشناس از EOS استفاده کرد؟

دارندگان توکن EOS در شبکه ناشناس نیستند. توکن‌ها را نمی‌توان برای خاطر ناشناس بودن استفاده کرد. حتی هنگامی که در یک کیف پول در یک صرافی باشند، امکان ناشناس بودن وجود ندارد. دلیل این موضوع هم این است که تمام صرافی‌های آنلاین معتبر به نوعی فرآیند احراز هویت برای استفاده از خدمات و خرید توکن نیاز دارند.

امنیت ارز دیجیتال ایاس چقدر است؟

سیستم اجماع EOS، دست‌کم روی کاغذ آن را به نسبت امن می‌سازد. این سیستم خطر حملاتی مانند حمله دائو را با منجمد کردن اپ‌ مورد نظر برطرف می‌کند. به هر ترتیب بسیاری ممکن است ادعا کنند که برای در اختیار گرفتن این شبکه، فقط لازم است 11 ولیدیتور (معتبرساز) از 21 ولیدیتور را در اختیار گرفت. با این حال این موضوع اتفاقی است که بسیار بعید است.

در انتهای سال 2019 دو حمله به شبکه ایاس صورت گرفت.

هدف اولی یک اپلیکیشن غیر متمرکز به نام ایاس.وین (EOS.win) بود. حمله شامل شناسایی یک حفره در کد بلاکچین بود که به هکر اجازه می‌داد چندین تراکنش غیرمعتبر ایجاد کند که باعث می‌شد معتبرسازندگان (ولیدیتورها) بلاک‌ها نتوانند تراکنش‌های معتبر را تأیید کنند.

حمله دوم از طرف شرکتی به نام ایدوس (EIDOS) صورت گرفت. این شرکت، برنامه‌ای را روی بلاک‌ چین قرار داده بود که به کاربران اجازه می‌داد توکن‌های ایدوس ایجاد کنند. تمام کاری که لازم بود کاربران بکنند، ارسال تراکنش‌های ارز دیجیتال ایاس روی این شبکه بود که در مقابل آن توکن‌های ایدوس ایجاد می‌شد. این باعث شد سرعت شبکه به شکل خیره‌کننده‌ای با تراکنش‌های جدید افت کند. به نظر می‌رسد این «حمله» دوم با هدف جلب توجه به محدودیت این شبکه صورت گرفته باشد.

چه تیم‌هایی روی ارز دیجیتال ایاس کار می‌کنند؟

  • ایاسفر (Eosphere): شرکتی است که به کسب‌وکارها در ساخت و توسعه اپلیکیشن‌های غیرمتمرکزی که در شبکه ایاس اجرا می‌شوند کمک می‌کند. آنها امیدوارند با کمک به یکپارچه‌سازی تکنولوژی بلاک‌ چین با کسب‌وکارهای سنتی، منبع امیدی برای سهام‌داران و همچنین توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های غیر متمرکز باشند.
  • استودیو ایاس (EOS Studio): یک نرم‌افزار توسعه اپلیکیشن غیر متمرکز برای شبکه با استفاده آسان است. این نرم‌افزار دارای ابزارهای قدرتمند کد نویسی و شناسایی قرارداد است. با افزایش دسترسی به توسعه اپلیکیشن غیر متمرکز، آنها امیدوار هستند که تعداد اپلیکیشن‌های باکیفیت روی این شبکه را افزایش دهند.

کدام مؤسسات مالی از ارز دیجیتال ایاس استفاده می‌کنند؟

  • گالاکسی دیجیتال استز (Galaxy Digital Assets): یک بنیاد سرمایه‌گذاری روی تکنولوژی بلاکچین است و یک بنیاد ویژه ایاس دارد. نیت این بنیاد، کمک به پشتیبانی و توسعه این شبکه و همچنین سرمایه‌گذاری روی تیم‌ها و کسب‌وکارهایی است که به دنبال استفاده از نرم‌افزار بلاکچین ایاس هستند.
  • فین لب (Fin Lab): یک شرکت آلمانی است که از تکنولوژی و تخصص برای ساخت و توسعه شرکت‌های دیگر استفاده می‌کند. آنها متخصص پشتیبانی از استارت‌آپ‌های فین‌تک هستند و بلاک ‌چین ایاس یکی از چندین پروژه‌ای است که آنها برای بهبود شرکت‌ها روی آنها کار می‌کنند.

استخراج ارز دیجیتال ایاس

ارز دیجیتال ایاس (EOS) استخراج نمی‌شود. در مقابل، هر سال عرضه آن به مقدار 5% رشد خواهد داشت. از این نرخ، 1% به معتبرسازندگان بلاک‌های سال قبل اختصاص داده می‌شود. به این ترتیب اگر کسی قصد داشته باشد معتبرسازنده بلاک شود تا به شکلی مشابه استخراج ایاس را به دست بیاورد، این امکان وجود دارد.

کیف پول ایاس

توکن‌های ایاس را می‌توان در بیشتر کیف پول‌های ارز دیجیتال معمول نگهداری کرد. این کیف پول‌ها شامل کیف پول‌های گرم هم می‌شود. انواع مختلف کیف پول‌ها مزایای مختلفی از امنیت افزایش یافته تا قابلیت حمل آسان را عرضه می‌کنند. چند کیف پول عمده‌ای را که برای نگهداری ارز دیجیتال ایاس می‌توان از آنها استفاده کرد، در زیر مشاهده می‌کنید:

  • کیف پول لجر نانو مدل S – کیف پول سخت افزاری
  • ترزور – کیف پول سخت افزاری
  • اتمیک والت – کیف پول موبایل و دسکتاپ
  • گواردا والت – کیف پول موبایل و دسکتاپ
  • اکسودوس – کیف پول دسکتاپ

همچنین انواع کیف پول‌های مخصوص ایاس وجود دارند که توسط توسعه‌دهندگان جامعه کاربران برای نگهداری ساده توکن‌ها و همچنین رأی دادن معتبرسازندگان شبکه ایجاد شده‌اند. بعضی از آنها شامل موارد زیر می‌شود:

  • گری‌مس وتر والت (GreyMass EOS Voter Wallet) – کیف پول دسکتاپ
  • اسکتر والت (Scatter) – افزونه کروم، اپلیکیشن دسکتاپ
  • گواردا والت – کیف پول دسکتاپ

سخن پایانی

اگر بر اساس قیمت گمانه‌زنی کنیم، از زمان اوج قیمت ایاس در سال 2018، قیمت EOS به تدریج کاهش یافته و در همان سطح پایین باقی مانده است.

در صفحه قیمت ایاس (EOS) می‌توانید به صورت لحظه‌ای قیمت ای او اس یا کوین EOS و دیگر اطلاعات مربوط به آن را مشاهده کنید.

به هر حال لازم به ذکر است که قیمت ارزهای دیجیتال نوسان دارد و در معرض تغییرات عمده روزانه است. برای همین اشخاص همیشه قبل از سرمایه‌گذاری لازم است که تحقیقات خود را به صورت کامل انجام دهند و هیچ وقت هم بیش از حد توان خود سرمایه‌گذاری نکنند. اگر شخصی مایل به توسعه اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز باشد، آن وقت خریدن توکن‌های ایاس یکی از پیش‌نیازهای این کار محسوب می‌شود. در نتیجه بحث ارزش سرمایه‌گذاری برای این افراد مطرح نیست.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments