معرفی انواع و بهترین کیف پول های نئو (بخش اول)

زمان مطالعه: 12 دقیقه

مقدمه

نئو (Neo) یک پروژه بلاکچین است که در کشور چین توسعه یافته است. جدای از شباهت‌هایی که این پروژه به دلیل مورد استفاده قرار گرفتن برای توسعه قراردادهای هوشمند و عرضه دارایی‌های دیجیتال با اتریوم دارد، بلاکچین نئو از دو توکن استفاده می‌کند: نئو (NEO) و گس (GAS). هر یک در مورد خاص خود استفاده می‌شوند و برای تولید یکی، از دیگری استفاده می‌شود (مشابه استیکینگ). هر دوی این توکن‌ها باید در یک کیف پول ذخیره شوند که گزینه‌های زیادی در این زمینه وجود دارد. در این مقاله قصد داریم پس از بررسی انواع کیف پول‌های نئو، بهترین کیف پول های نئو را برای ذخیره‌سازی این توکن به شما معرفی کنیم که البته برای ذخیره گس هم قابلیت استفاده دارند.

ارز دیجیتال نئو و گس

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

همان‌طور که سهام در شرکت‌های سهامی عام نشان‌دهندۀ مالکیت شرکت هستند، رمزارز یا توکن نئو هم بیانگر سهیم بودن در بلاکچین نئو هستند. توکن‌های نئو برای مدیریت و ایجاد امنیت در شبکه به کار می‌روند و به عنوان پاداش، کاربران توکن‌های گس دریافت می‌کنند؛ یعنی نگهداری نئو در یک کیف پول مناسب، به صورت خودکار منجر به تولید گس می‌شود. هر بلاک جدیدی که تولید می‌شود، 8 توکن گس ایجاد می‌کند و گس‌های ایجادشده به صورت مساوی به 100 میلیون نئو تبدیل می‌شوند. توکن نئو قابل تجزیه به واحدهای کوچک‌تر از 1 نمی‌باشد.

از طرفی توکن گس یک توکن کاربردی (Utility Token) است که به ما اجازه استفاده از بلاکچین نئو را می‌دهد.

گس مانند یک نوع سوخت است که نیروی لازم برای تراکنش‌های شبکه نئو را فراهم می‌کند. توکن گس بر خلاف توکن نئو تجزیه‌پذیر است.

به دلیل ارزش توکن گس، پیدا کردن کیف پولی که هم قابلیت استیکینگ نئو را داشته باشد و هم از نئو و گس پشتیبانی کند، از اهمیت بالایی برخوردار است. کیف پول صرافی‌های دیجیتال نمی‌توانند این نیاز را برآورده کنند و البته در هر صورت نگهداری دارایی‌های دیجیتال در صرافی‌ها امن نیست.

دارندگان نئو برای انتخاب مناسب‌ترین و بهترین کیف پول های نئو با چالش‌هایی روبرو هستند:

  • کاربران ممکن است ندانند که یک کیف پول از استیکینگ نئو پشتیبانی می‌کند یا خیر.
  • کاربران ممکن است ندانند که یک کیف پول از ارسال، دریافت و نگهداری نئو و گس پشتیبانی می‌کند یا خیر.
  • کاربران ممکن است ندانند که یک کیف پول قابل اعتماد است یا خیر.
  • کاربران نمی‌دانند که کدام کیف پول در زمرۀ بهترین کیف پول ‌های نئو برای استفاده است.

ویژگی‌های یک کیف پول خوب نئو

برای انتخاب یک کیف پول خوب از بین بهترین کیف پول های نئو، معیارهایی وجود دارد که هر چه بیشتر آنها را رعایت کنیم، انتخاب مطمئن‌تری خواهیم داشت. برخی از این ویژگی‌ها عبارت‌اند از:

  1. امنیت: همیشه و برای نگهداری هر رمزارزی، امنیت مهم‌ترین ویژگی محسوب می‌شود. مطمئناً هیچ کاربری تمایل ندارد که دارایی‌های خود را در کیف پولی نگهداری کند که هر آن امکان هک شدن و به سرقت رفتن دارایی‌هایش وجود دارد.
  2. هزینه: اغلب کیف پول‌های ارزهای دیجیتال رایگان هستند ولی برخی از کیف پول‌ها از جمله کیف پول‌های سخت افزاری، به پرداخت هزینه احتیاج دارند. اگر قصد دارید که دارایی‌های خود را برای مدت‌زمان زیادی نگه دارید، یا اینکه ارزش دارایی‌هایتان بسیار بالا است، به شما پیشنهاد می‌کنیم که دارایی‌های خود را در یک کیف پول سخت افزاری نگهداری کنید.
  3. دسترسی سریع: در زمینه سهولت دسترسی، کیف پول‌های آنلاین حرف اول را می‌زنند؛ چراکه به سادگی می‌توانید با هر دستگاهی به اینترنت متصل و وارد حساب کاربری خود شوید.
  4. رابط کاربری ساده: رابط کاربری یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ها برای انتخاب یک کیف پول است؛ زیرا تفاوت میان لذت استفاده از کیف پول یا کلافه شدن در هنگام کار با آن را رقم می‌زند. به طور کلی معمولاً کیف پول‌های موبایل و دسکتاپ راحت‌ترین رابط کاربری را دارند.
  5. چند ارزی بودن: اگر قصد نگهداری ارزهای دیگر به غیر از نئو و گس را دارید، بهتر است کیف پولی را انتخاب کنید که از ارزهای مورد نظر شما پشتیبانی کند؛ چون در غیر این صورت، شما ناچار به داشتن چند کیف پول خواهید بود و نگهداری از آنها ممکن است دشوار یا خسته‌کننده باشد.
  6. پشتیبانی از استیکینگ نئو: این ویژگی بر خلاف ویژگی‌های عام قبلی، مختص توکن نئو است. با توجه به اینکه با استیکینگ نئو می‌توان توکن گس به دست آورد، بسیار مهم است که کیف پول انتخابی شما، از این قابلیت پشتیبانی کند.
  7. پشتیبانی همزمان از گس و نئو: با توجه به ماهیت در هم تنیده و مرتبط این دو توکن، انتخاب کیف پولی که به صورت همزمان هم از گس و هم از نئو پشتیبانی کند، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

انواع کیف پول‌های نئو

نئو را هم مانند بسیاری از رمزارزهای دیگر، می‌توان در کیف پول‌های سخت افزاری، دسکتاپ، تحت وب، موبایل یا کاغذی ذخیره کرد.

1.کیف پول های سخت افزاری

بهترین کیف پول های نئو

کیف پول های سخت افزاری یکی از بهترین و امن‌ترین اقسام کیف پول‌ها محسوب می‌شوند و از بالاترین استانداردهای امنیتی برخوردارند. به دلیل طراحی خاص این کیف پول‌ها، کلیدهای خصوصی در بخشی از کیف پول ذخیره شده‌اند که هیچ گاه در تماس با اینترنت قرار نمی‌گیرد. این امر به شکل مؤثری از کلید خصوصی شما در برابر حملات فیشینگ و هکرها محافظت می‌کند.

کیف پول های سخت افزاری علاوه بر حملات هکرها، در برابر سرقت فیزیکی نیز مقاوم هستند.

تمام کیف پول‌های سخت افزاری که در لیست بهترین کیف پول های نئو قصد داریم به شما معرفی کنیم، امکان محافظت از کیف پول را با استفاده از رمز عبور، کد عبور (پین کد) و احراز هویت دومرحله‌ای فراهم می‌کنند. در صورت سرقت، به دلیل وجود تمهیدات پیش‌گفته، امنیت کیف پول شما کماکان تأمین می‌شود.

1-1. مزایای کیف پول‌های سخت افزاری نئو

  1. امن‌ترین گزینه برای ذخیره نئو
  2. ذخیره کلید خصوصی به صورت آفلاین
  3. پشتیبانی از بیش از 1100 رمزارز مختلف توسط کیف پول‌های سخت افزاری مطرح
  4. الزام به تأیید دستی هر تراکنش
  5. به‌روزرسانی‌های مداوم محصولات شرکت‌های مطرح جهت اطمینان از امنیت کیف پول
  6. پشتیبانی و خدمات پس از فروش مناسب

1-2. معایب کیف پول‌های سخت افزاری

  1. قیمت بالای کیف پول‌های سخت افزاری. قیمت این کیف پول‌ها از 59 یورو آغاز می‌شود و تا نزدیک 200 یورو بالا می‌رود.
  2. بسیاری از این کیف پول‌ها فقط به عنوان نگهدارنده ارزهای دیجیتال مفید هستند و مانند برخی از کیف پول‌های نرم افزاری و آنلاین، به مثابه یک کارگزاری بورس عمل نمی‌کنند.

بهترین کیف پول های سخت افزاری نئو

1. کیف پول لجر نانو ایکس (Ledger Nano X)

بهترین کیف پول های نئو

پس از بررسی هشت کیف پول سخت افزاری گوناگون، دریافتیم که لجر نانو ایکس در حال حاضر بهترین کیف پول سخت افزاری در بین بهترین کیف پول های نئو محسوب می‌شود. این کیف پول وارث کیف پول لجر نانو اس است و در مقایسه با لجر نانو اس پیشرفت‌هایی در آن حاصل شده است. بزرگترین نوآوری در این کیف پول، تعبیه بلوتوث درونی برای آن است که به کابران اجازه می‌دهد از یک کیف پول سخت افزاری با امنیت بسیار بالا، به سادگی یک کیف پول موبایل استفاده کنند.

علاوه بر آن، سازندۀ این کیف پول یعنی شرکت لجر، یک چیپ امنیتی جدید را در آن تعبیه کرده است که امنیت آن را حتی بیشتر از لجر نانو اس می‌کند. صفحه نمایش این کیف پول بزرگ‌تر شده است و کاربران می‌توانند بدون نیاز به بالا و پایین کردن صفحه، آدرس رمزارزها را به طور کامل ببینند. این امر خواندن آدرس‌ها و تأیید تراکنش‌ها را تسهیل می‌کند. لجر نانو ایکس از بالغ بر 1250 ارز دیجیتال از جمله نئو پشتیبانی می‌کند و همواره تعداد ارزهای پشتیبانی‌شده آن در حال افزایش است.

راه‌اندازی و استفادۀ آن بسیار آسان است و نرم افزار Ledger Live به گونه‌ای طراحی شده است که این کیف پول برای افراد تازه کار هم مناسب باشد. نرم افزار آن منبع باز است ولی قسمت‌های مربوط به سخت افزار کد آن، به دلایل امنیتی، به صورت سرّی باقی مانده است. کارمزد تراکنش‌ها را می‌توان با استفاده از Ledger Live مشاهده کرد ولی استفاده از این نرم افزار به خودی خود، هزینه‌ای بر کاربران تحمیل نمی‌کند.

از نظر امنیتی، کیف پول سخت افزاری لجر نانو ایکس بیشترین امنیت را در میان تمام کیف پول‌ها دارد.

از نظر امنیتی این کیف پول بیشترین امنیت را در میان تمام کیف پول‌ها دارد و فناوری‌های امنیتی شرکت لجر همواره در این صنعت به عنوان بالاترین سطح امنیت شناخته شده و توسط شرکت‌های بزرگ‌تر از جمله شرکت آلمانی نوئه‌فوند (Neufund)، بلاکچین.کام (blockchain.com) و سوییچئو (Switcheo) استفاده می‌شوند. همچنین یکی دیگر از قابلیت‌های کاربردی این کیف پول، امکان مدیریت همزمان 100 رمزارز است.

تنها مشکلی که می‌توان برای این کیف پول برشمرد، قیمت بالای آن است (119 یورو) که برای بسیاری از کاربران مبتدی به خصوص در ایران، هزینه سنگینی محسوب می‌شود.

2. کیف پول لجر نانو اس (Ledger Nano S)

کیف پول سخت افزاری لجر نانو اس یکی از بهترین کیف پول‌های موجود برای نگهداری نئو است. این کیف پول یکی از قدیمی‌ترین و پرفروش‌ترین (1.3 میلیون نسخه) کیف پول‌های سخت افزاری در دنیا است. دلیل این میزان محبوبیت، امنیت و کیفیت عالی این کیف پول کوچک است. تا به امروز هیچ موردی از سرقت ارزهای دیجیتال از این کیف پول به ثبت نرسیده است.

پس از معرفی کیف پول لجر نانو ایکس، قیمت کیف پول لجر نانو اس کاهش چشمگیری داشت و اکنون 59 یورو است. اگر شما با نبود قابلیت‌های جدید لجر نانو ایکس مشکلی ندارید و به دنبال یک کیف پول ارزان برای نئو می‌گردید، لجر نانو اس یک گزینه مناسب برای شما به حساب می‌آید. رمزارزهای پشتیبانی‌شده توسط لجر نانو اس، مشابه رمزارزهای پشتیبانی‌شده توسط لجر نانو ایکس هستند. این کیف پول از بالغ بر 1250 رمزارز از جمله نئو پشتیبانی می‌کند.

راه‌اندازی و استفاده از کیف پول سخت افزاری لجر نانو اس بسیار راحت و بی‌دردسر است و افراد بی‌تجربه هم می‌توانند به آسانی از آن استفاده کنند.

تمام تراکنش‌ها باید به صورت دستی از طریق دو دکمه‌ای که روی آن تعبیه شده است، تأیید شوند. نرم افزار Ledger Live بسیار روان و واضح روی آن کار می‌کند و همچنین می‌توانید با استفاده از این نرم افزار به صورت لحظه‌ای پورتفولیوی (مجموعه‌ی دارایی‌های دیجیتال) خود را مشاهده کنید.

سایر ویژگی‌ها از جمله منبع باز بودن نرم افزار، هزینه استفاده از نرم افزار و امنیت این کیف پول، مشابه کیف پول لجر نانو ایکس است.

این کیف پول معایبی هم دارد که ذکر کردن آنها جهت تکمیل بحث ضروری می‌نماید. این کیف پول مثل لجر نانو ایکس قابلیت اتصال بی‌سیم ندارد و حتماً باید با استفاده از کابل به کامپیوتر یا تلفن همراه متصل شود. قیمت آن هر چند در مقایسه با لجر نانو ایکس و ترزور کمتر است، ولی در مقایسه با سایر انواع کیف پول‌ها که اغلب رایگان هستند، بالا است.

علاوه بر این موارد، این کیف پول قابلیت نصب همزمان پنج اپلیکیشن را دارد؛ یعنی تنها می‌توان پنج ارز دیجیتال را به صورت همزمان مدیریت کرد. البته بدیهی است که می‌توانید هر مقدار از هر یک از رمزارزهای پشتیبانی شده را که تمایل داشته باشید، روی آن ذخیره کنید ولی برای مدیریت آنها باید اپلیکیشن‌های مربوطه را به طور مداوم حذف و نصب کنید. گفتنی است که این فرآیند، ساده و قابل اطمینان است و طی آن، داده‌ای از بین نمی‌رود.

3. کیف پول ترزور مدل تی (Trezor Model T)

درست مثل کیف پول‌‌های لجر نانو ایکس و اس، ترزور مدل تی هم نسخه پیشرفته‌‌تر ترزور وان (Trezor One) است. این مدل در ماه می سال 2019 عرضه شد و رقیب مستقیم لجر نانو ایکس محسوب می‌شود. ترزور وان هم مثل لجر نانو اس، یک کیف پول پرطرفدار است که تا کنون بیش از یک میلیون نسخه از آن به فروش رفته است.

ترزور مدل تی در مقایسه با ترزور وان، از رمزارزهای خیلی بیشتری پشتیبانی می‌کند و چند ویژگی جدید را هم به خود اضافه کرده است. همچنین نرم افزار Trezor Bridge که در ترزور وان هم استفاده می‌شد، برای این کیف پول باز طراحی شده و امنیت آن افزایش یافته است. در این مدل نوآوری‌های بنیادینی به کار رفته است که در مقایسه با مدل قبلی، آن را کاملاً در جایگاه برتری قرار داده است:

  • صفحه نمایش لمسی: ترزور مدل تی یک صفحه نمایش لمسی چهار اینچی دارد که ورود پین کد و انجام تراکنش‌ها باید با استفاده از آن صورت بگیرد.
  • ارتقای Firmware: Firmware که نرم افزار هسته ترزور است، ویژگی‌های امنیتی جدیدی پیدا کرده است تا خود را با وضعیت کنونی فناوری‌های امنیتی وفق دهد.
  • پردازنده سریع‌تر: پردازندۀ جدید این مدل سریع‌تر است و امکان استفادۀ بی‌دردسر را فراهم می‌کند.
  • درگاه کارت میکرو اس دی (Micro SD): درگاه کارت میکرو اس دی اجازه می‌دهد تا از کارت‌های اس دی برای رمزنگاری داده‌ها استفاده شود.
  • درگاه یو اس بی تایپ سی (USB-C): درگاه یو اس بی قدیمی با یک درگاه مدرن یو اس بی سی جایگزین شده است.
ترزور مدل تی از بیش از 1000 ارز دیجیتال گوناگون پشتیبانی می‌کند.

نصب و راه‌اندازی آن سریع و راحت است و نرم افزار آن در هنگام راه‌اندازی نکات ارزشمندی را در اختیار کاربر می‌گذارد و کاربران تازه‌کار حتی چیزهای جدیدی را می‌آموزند. مثل دو کیف پول قبلی، استفاده از این کیف پول و نرم افزار آن کاملاً رایگان است و هزینه‌ای ندارد و تنها بابت انجام تراکنش‌ها کارمزدهایی از حساب کاربران کم می‌شود.

بیشتر بخش‌های نرم افزار مدل تی منبع باز هستند و کاربران می‌توانند آنها را بررسی کنند. همچنین ترزور در این کیف پول توجه ویژه‌ای به سازگاری با نرم افزارهای شخص ثالث داشته است. امنیت این کیف پول را می‌توان بسیار قوی قلمداد کرد و تا به امروز، هیچ مورد شناخته‌شده‌ای از حمله موفق هکرها و سرقت ارزهای دیجیتال از مدل تی گزارش نشده است.

این کیف پول هم مثل اغلب کیف پول‌ها معایبی دارد. از جمله آنها می‌توان به قیمت بسیار بالای آن اشاره کرد. قیمت این کیف پول تا چندی پیش 180 یورو بود ولی در زمان نوشتن این مقاله به 150 یورو کاهش یافته است که کماکان خیلی زیاد است. با استفاده از نرم افزار Trezor Bridge تنها می‌توان 50 رمزارز را مستقیماً مدیریت کرد و برخی دیگر از کوین‌ها به نرم افزارهای شاخص ثالث مانند MyEtherWallet احتیاج دارند.

هشدار: در صورتی که قصد خرید و استفاده از یک کیف پول سخت افزاری را داشتید، حتماً از وبسایت رسمی شرکت سازنده یا نمایندگی‌های معتبر خرید کنید و به هیچ وجه این کیف پول‌ها را به صورت استفاده‌شده و دست دوم، خریداری ننمایید.

سخن پایانی

این بخش، نخستین بخش از مقاله معرفی انواع و بهترین کیف پول های نئو بود. در این بخش، به معرفی بهترین کیف پول های سخت افزاری نئو و و انواع آنها را بررسی کردیم. در ادامه این مقاله و در بخش دوم، بهترین کیف پول های آنلاین و بهترین کیف پول های کاغذی نئو را معرفی خواهیم کرد.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments