ایلان ماسک (Elon Musk) کیست؟ بیوگرافی مدیرعامل شرکت تسلا و اسپیس ایکس

زمان مطالعه: 7 دقیقه

مقدمه

ایلان ماسک (Elon Musk) یکی از افراد پرحاشیه در چند روز اخیر در بازار ارزهای دیجیتال بوده است. از توییت‌های او در مورد دوج کوین که باعث افزایش شدید و ناگهانی قیمت این ارز دیجیتال شد تا پخش خبر خرید بیت‌ کوین توسط شرکت تسلا، همه نشان از تأثیرگذار بودن این فرد در جامعه و بازار جهانی دارد.

ایلان ماسک (Elon Musk) کیست؟

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

ایلان ماسک بنیان‌گذار پی پل (PayPal)، تسلا موتورز (TESLA) و همچنین spaceX است. موفقیت چشم‌گیر او باعث شده که او را با استیو جابز (Steve Jobs)، هنری فورد (Henry ford) و بیل گیتس (Bill Gates) مقایسه کنند.

ایلان ماسک اخلاق کاری خیلی سرسختی دارد و معروف است که در هفته حدود 80 تا 120 ساعت کار می‌کند.

در هفتم سپتامبر سال 2018 در یک مصاحبه برای یک پادکست، ایلان ماسک در حال کشیدن ماری جووانا دیده شد. همزمان با این اتفاق، مدیر منابع انسانی و مدیر ارشد حسابداری شرکت تسلا نیز از این شرکت خارج شدند. انتشار همزمان این دو خبر باعث افت سهام تسلا شد.

با وجود این حوادث، سهام تسلا با هدایت Elon Musk دوباره به رشد بیشتر خود ادامه داد و ثروت ایلان ماسک هم در کنار آن افزایش یافت.

در ژانویه 2018 تسلا اعلام کرد که ایلان ماسک حقوق سالانه دریافت نمی‌کند، بلکه براساس افزایش حجم بازار شرکت که قرار است در ده سال آینده افزایش یابد، سهم می‌گیرد.

در تاریخ 26 ژانویه 2021 بر طبق شاخص میلیاردر‌های بلومبرگ، ارزش خالص دارایی وی حدود 209 میلیارد دلار تخمین زده شده است و از جف بزوس (Jeff Bezos) به عنوان ثروتمندترین فرد جهان پیشی گرفته است.

دوران کودکی ایلان ماسک

ایلان ماسک در سال 1971 در پریتوریا یکی از سه شهر بزرگ آفریقای جنوبی به دنیا آمد. پدرش یک مهندس و مادرش یک مدل و متخصص تغذیه بود. او فرزند اول از سه فرزند خانواده است. برادرش کیمبال ماسک در حال حاضر یک سرمایه‌دار بزرگ و دوست‌دار محیط زیست است و خواهرش توسکا ماسک، تهیه‌کننده و کارگردان معروفی است.

وقتی که او هنوز کودک بود، پدر و مادرش از هم جدا شدند و او با پدرش زندگی کرد. ماسک یک سال زودتر مدرسه را آغاز کرد. او در مدرسه ابتدایی واترکلوف هاوس درس خواند و سپس از دبیرستان پسرانه پرتوریا فارغ‌التحصیل شد. او به شدت به کتاب علاقه داشت. در مدرسه به دلیل باهوشی و کرم کتاب بودن، مورد آزار و اذیت قرار می‌گرفت و به همین دلیل دوستان کمی داشت. او بعدها در یک مصاحبه گفت:

من کودکی سختی داشتم و با مشکلات زیادی بزرگ شدم. چیزی که مرا نسبت به فرزندانم نگران می‌کند این است که آنها به اندازه کافی با مشکلات روبه‌رو نباشند.

نقطه روشن در کودکی ایلان، تکنولوژی بود. او در ده سالگی یک کامپیوتر کومودور 20 (commodore VIC-20) خرید که در آن زمان یک کامپیوتر خانگی گران‌قیمت به حساب می‌آمد و با آن شروع به یادگیری برنامه‌نویسی کرد. طولی نکشید که او به اندازه‌ای مهارت به دست آورد که یک بازی ویدیویی ابداع کرد و کد این بازی را به مجله‌ای به نام Pc and office technology، به قیمت 500 دلار فروخت.

مهاجرت به کانادا

ایلان ماسک وقتی 17 ساله بود به کانادا مهاجرت کرد تا مجبور نباشد به خدمت سربازی در ارتش آفریقای جنوبی برود. بعدها او از طریق مادرش توانست تابعیت کانادا را دریافت کند.

بعد از مهاجرت به کانادا، ماسک به دانشگاه کویین (Queen) در شهر کینگستون ایالت اونتاریو رفت و در آنجا مشغول به تحصیل شد. او در آنجا جاستین ویلسون (Jastine Wilson) را که نویسنده بود، ملاقات کرد. آنها با هم ازدواج کردند و حاصل این ازدواج 5 پسر دوقلو و سه قلو بود. آنها در سال 2008 از یکدیگر جدا شدند.

تحصیل ایلان ماسک در آمریکا

بعد از دو سال تحصیل در دانشگاه کویین، ایلان ماسک به دانشگاه پنسیلوانیا در آمریکا رفت. او لیسانس فیزیک و همچنین لیسانس هنر در اقتصاد را در مدرسه وارتون (Wharton) گرفت. هر دو رشته بعدها به ماسک در کارش کمک زیادی کرد اما رشته فیزیک باعث تأثیر عمیقی در تفکر او شد. او در مصاحبه‌ای گفت:

فیزیک چارچوب خوبی برای تفکر است. همه چیز را به صورت بنیادی مورد بررسی قرار می‌دهد و استدلال می‌کند.

ایلان ماسک در 24 سالگی به کالیفرنیا رفت تا در مقطع Ph.D در رشته فیزیک در دانشگاه استنفورد تحصیل کند. اما با انفجار اینترنت و شکوفایی زیاد دره سیلیکون (شهری در آمریکا که استارتاپ‌ها و شرکت‌های کامپیتری در آنجا جمع شده‌اند) جرقه‌هایی از کارآفرینی در ذهن او ایجاد شد و فقط دو روز بعد Ph.D را رها کرد.

در سال 1995 ایلان و برادر کوچک‌ترش کیمبال، با سرمایه 28000 دلار Zip2 را شروع کردند. Zip2 یک شرکت نرم افزار وب بود که به روزنامه‌ها کمک می‌کرد راهنمای شهری آنلاین خود را توسعه دهند. در سال 1999، موتور جستجوی Compaq’s AltaVista با قیمت هنگفت 340 میلیون دلار Zip را خریداری کرد. ایلان ماسک با پول فروش Zip2 پروژه‌ X.com را شروع کرد. X با شرکتی به نام Confinity ادغام شد و کمپانی حاصل از آن با نام PayPal شناخته شد. قبل از اینکه شرکت eBay کمپانی PayPal را با قیمت 1.5 میلیارد دلار بخرد، ایلان ماسک از این شرکت اخراج شد.

پس از آنکه ایلان ماسک از PayPal جدا شد، کمک کرد که بودجه ایجاد یک استارتاپ برای تولید ماشین الکتریکی به نام تسلا، مهیا شود.

تسلا و آینده

در سال 2004 ایلان ماسک به مارتین ابرهارد (Martin Eberhard) و مارک تارپنینگ (marc Tarpenning) پیوست تا در راه‌اندازی تسلا موتور به آنها کمک کند. پس از برکناری ابرهارد در سال 2007، ماسک کنترل مدیریت را به عنوان مدیر عامل و معمار محصول به دست گرفت. او تسلا را به یکی از محبوب‌ترین برند‌های اتومبیل در جهان تبدیل کرده است.

ایلان ماسک یک شرکت مسافرتی بین‌سیاره‌ای به نام SpaceX دارد که چندین قرارداد عالی را با ناسا و نیروی هوایی ایالات متحده برای طراحی موشک و انجام مأموریت‌های نظامی منعقد کرده است. ماسک برای فرستادن یک فضانورد به مریخ تا سال 2025 با همکاری مشترک با ناسا ابراز تمایل کرده است.

علاقه اولیه ایلان ماسک به خواندن رمان‌های فلسفی، علمی-تخیلی و فانتزی باعث ایده‌آل‌گرایی و نگرانی او نسبت به پیشرفت انسان شده است. او بیشتر در حوزه‌هایی که در آینده کاربرد زیادی دارند، تمایل به کار دارد؛ حوزه‌هایی مثل اینترنت، تبدیل منابع تجدیدپذیر و صنایع فضایی.

از مهم‌ترین اقدامات ایلان ماسک در سال 2021 می‌توان خرید ۱٫۵ میلیارد دلار بیت کوین توسط تسلا را نام برد که تاثییرات قابل توجی در بازار رمزارزها ایجاد کرد.

دیوید لاوانت (David Lawant)، محقق شرکت بیت‌وایز (Bitwise) اعلام کرد که سرمایه‌گذاری تسلا روی بیت کوین، تقریبا ۷٫۷ درصد از نقدینگی ناخالص این شرکت را شامل می‌شود. او این ارقام را از تجزیه و تحلیل سرمایه نقدی شرکت تسلا به دست آورده است. به گفته لاوانت، نقدینگی ناخالصی تسلا در پایان سال ۲۰۲۰ میلادی معادل با ۱۹٫۴ میلیارد دلار و بدهی و اجاره‌های مالی این شرکت برابر با ۹٫۸ میلیارد دلار بوده است.

سرمایه‌گذاری تسلا روی بیت کوین به دنبال نشانه‌های دلگرم‌کننده از سوی ایلان ماسک (Elon Musk)، مدیر عامل این شرکت و ثروتمندترین فرد جهان صورت می‌گیرد که به صورت صریح حمایت خود از بیت کوین را اعلام کرد. با این حال، پس از آن که ایلان ماسک هشتگ بیت کوین را از صفحه توئیتر خود حذف کرد و به انتشار توئیت‌هایی در مورد دوج کوین (DOGE) پرداخت، برخی گمان کردند که او از بیت کوین قطع امید کرده است.

خرید بیت کوین توسط شرکت تسلا، این شرکت را به جایگاه‌ دوم فهرست شرکت‌های سرمایه‌گذار روی بیت کوین رساند.

سخن پایانی

ایلان ماسک امروزه بیشتر به خاطر خریداری بیت کوین و حمایتش از آلت کوین‌ها شناخته شده است. دلیل توجه رسانه‌ها به او، حمایت ماسک از پروژه‌های بلندپروازانه و آینده‌محور و کمک به توسعه آنها است. حمایت ماسک از ارزهای دیجیتال به سرعت باعث رشد سرمایه‌گذاری در این ارزها شد. سرمایه‌گذاری او در بیت کوین نشان از آینده‌دار بودن این ارز دیجیتال دارد.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments