دوج کوین (Dogecoin) چیست؟ آشنایی با فورک پرطرفدار لایت کوین

دوج کوین رمزارزی است که در سال 2013 به عنوان فورکی از بلاکچین لایت کوین ایجاد شده است

زمان مطالعه: 13 دقیقه

مقدمه

زمانی که صحبت از ارزهای دیجیتال می‌شود، اولین اسمی که به ذهن می‌رسد، بیت کوین است. اما واقعیت این است که با توسعه بازار رمزارزها، ارزهای جدید با قابلیت‌های جالب، مانند دوج کوین (Dogecoin) وارد بازار شده‌اند. دوج کوین (DOGE) در ابتدا برای شوخی به بازار آمد اما رفته رفته به یکی از بهترین ارزهای دیجیتال تبدیل شد که در معاملات خرد استفاد می‌شود. بنابراین اگر به دنبال یک رمزارز برای انجام معاملات خرد، به غیر از بیت کوین هستید، در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

دوج کوین (Dogecoin) چیست؟

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

ارز دیجیتال دوج کوین (Dogecoin) رمزارزی است که در سال 2013 به عنوان فورکی از بلاکچین لایت کوین ایجاد شده است. این نام از یک میم (meme) محبوب، یعنی سگ دوج Shiba Inu گرفته شده است. این نام در ابتدا قرار بود یک اسم طنزآمیز باشد که برای تولیدکنندگان محتوا مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما توکن دوج (DOGE) به یکی از 20 رمزارز برتر تبدیل شد و در سال 2018 بالغ بر یک میلیارد دلار ارزش داشت. در ادامه نگاهی به این رمزارز محبوب خواهیم داشت.

دوج‌کوین را می‌توان بهترین ارز دیجیتال میم‌ ‌یا میم کوین (MemeCoin) دانست. تمام هیجان مربوط به میم کوین‌ها بر اساس مهندسی شوخی و اقتصاد نوظهوری مبتنی بر شوخی شکل گرفته است. مهندسی شوخی (Memetic Engineering) به تلاش برای همه‌گیرکردن شوخی‌ها به‌شکلی آگاهانه و به‌منظور تغییر رفتار افراد در جامعه گفته می‌شود. در سال ۲۰۲۰، ایلان ماسک (Elon Musk)، مدیرعامل شرکت تسلا، در دو مورد جداگانه در توییت‌های خود به دوج‌کوین اشاره کرد و در هر دو مورد، باعث افزایش قیمت این توکن شد.

تاریخچه دوج کوین (DOGE)

دوج کوین

یکی از محبوب‌ترین میم‌های (Meme) تاریخ اینترنت، میم دوج بود. این میم در سال 2013 به محبوبیت فراوانی دست یافت اما در سال‌های بعد نیز (البته به شکل‌های مختلف) بسیار محبوب ماند. هر چقدر که نژاد سگ‌های Shiba Inu محبوب‌تر شدند، این میم‌ها نیز طرفداران بیشتری پیدا کردند.

با گذر زمان این میم‌ها به دنیای رمزارزها نیز وارد شد و دوج کوین اولین رمزارزی نام گرفت که از نام یک میم گرفته می‌شد. این میم به تدریج توسط علاقمندان به رمزارز جدی گرفته شد. هنگامی که بیلی مارکوس و جکسون پالمر در سال 2013 دوج کوین را به وجود آوردند، این نام بیشتر حالت فکاهی داشت. دوج کوین تقریباً مثل میم‌ها، در شبکه‌های اجتماعی مانند ردیت و توئیتر با محبوبیت بیشتری روبه‌رو شد و با استفاده از بات‌های کمکی خود مانند Doger و Sodogetip به مردم اجازه می‌داد که با ارائه مطالب سرگرم‌کننده یا آموزنده در زمینه دوج کوین به یکدیگر کمک کنند.

اصطلاح DOGE از یک قسمت از نمایش عروسکی Homestar Runner سرچشمه گرفته است. با این حال، میم معروف دوج بر اساس عکس سال 2010 از یک توله سگ ماده نژاد Shiba Inu به نام Kabosu ساخته شده است. با گذشت زمان، از سگ‌های دیگر نژاد Shiba Inu استفاده شد و اصطلاح دوج با کل نژاد این سگ مترادف گردید.

استفاده از دوج کوین باعث شد که حجم معاملات آن در اوایل سال 2014 از حجم معاملات بیت کوین (و کلیه رمزارزهای دیگر) در اوایل سال 2014 عبور کند. با این حال دوج کوین به اندازه بیت کوین ارزش نداشت. استفاده از این کوین در امور خیریه باعث شد که این کوین بیشتر از این نیز رشد کند و برای این کوین خوش‌یمن باشد. وقتی که آلت کوین‌های دیگر نیز به بازار آمدند، دوج کوین خود را در بازار تثبیت کرده بود.

در دسامبر 2013، ارزش یک بیت کوین 1,083 دلار بود. تقریباً از همین زمان بود که بسیاری از دولت‌ها و البته مردم سراسر جهان، بحث ارزهای دیجیتال را جدی‌تر گرفتند و اخبار آن را دنبال می‌کردند. در همین میان، بیلی مارکوس (Billy Markus) و جکسون پالمر (Jackson Palmer)، از این فرصت برای معرفی یک رمزارز جدید با هدف بهبود نواقص بیت کوین، استفاده کردند. جالب است بدانید که هدف اولیه آنها، ایجاد کمی تغییر، در تعریف ارزهای دیجیتال بود. در واقع این دو سعی داشتند که رمزارزها را نه تنها پول و یک روش پرداخت، بلکه وسیله‌ای برای سرگرمی، معرفی کنند. دوج کوین (Dogecoin) در 6 دسامبر 2013 فعالیت خود را به صورت رسمی در بازار ارزهای دیجیتال آغاز کرد.

نکته جالب توجه در خصوص رمزارز DOGE این است که آنچه به عنوان یک شوخی کوچک آغاز شد، اکنون به عنوان یکی از بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه‌گذاری در نظر گرفته می‌شود. در طی چند سال اخیر، تصویری که Dogecoin از خود در ذهن افراد ایجاد کرده است، تصویر یک رمزارز برای انجام کارهای خیرخواهانه است.

از دوج کوین برای چه مقاصدی استفاده شده است؟

اکنون که می‌دانید دوج کوین چیست، نوبت به بررسی موارد استفاده این ارز دیجیتال می‌رسد.

  1. در سال 2014، جامعه Dogecoin برای کمک به اعزام تیم Bobsled جامائیکا برای بازی‌های المپیک زمستانی، 50،000 دلار جمع‌آوری کرد.
  2. به مناسبت روز جهانی آب (22 مارس 2014)، طرفداران دوج کوین 30000 دلار برای ساخت سدهای آب در دره تانا، کنیا، جمع کردند.
  3. در مارس 2014 ، جامعه Dogecoin مبلغ 55000 دلار برای حمایت مالی از راننده‌ای به نام Josh Wise پرداخت کرد. وی بعد از دریافت این مبلغ، با تم لوگوی دوج کوین در مسابقه حضور پیدا کرد.
  4. Dogecoin در شبکه‌های اجتماعی نیز طرفداران زیادی دارد. در Reddit یک کانال متشکل از طرفداران دوج کوین وجود دارد که پاداش تولید محتوای با کیفیت را با دوج کوین پرداخت می‌کنند. آنها همچنین از این بستر برای جمع‌آوری پول برای اهداف خیریه استفاده می‌کنند. مؤسسات خیریه Dogecoin که از Reddit به عنوان یک پلتفرم استفاده می‌‌کنند، شامل SocksForTheHomeless و DogePizza هستند.

دوج کوین

قیمت دوج کوین چقدر است؟

پاسخ کوتاه این است که ارزش این ارز دیجیتال خیلی زیاد نیست. نکته حائز اهمیت در خصوص تفاوت دوج کوین با سایر ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین و لایت کوین این است که منابع آن محدود نیست. در واقع به دلیل عدم محدودیت در عرضه DOGE نمی‌توان انتظار داشت که قیمت Dogecoin هم مشابه با بیت کوین در دراز مدت افزایش یابد.

در صفحه قیمت دوج کوین (Dogecoin) می‌توانید به صورت لحظه‌ای قیمت DOGE و دیگر اطلاعات مربوط به آن را مشاهده کنید.

دوج کوین، یک عرضه کوین نامحدود دارد. از 11 ژوئیه سال 2018، گردش مالی این کوین 115 میلیارد دوج بوده است. تا 19 آوریل 2019، میزان عرضه به 119 میلیارد دوج رسید. اوج قیمت DOGE تا سال 2020 در تاریخ 7 ژانویه 2018 بود که ارزش آن 0.017741 دلار بود. در این زمان بازار سرمایه آن نزدیک به دو میلیون دلار ارزش داشت. قیمت دوج کوین در اوایل سال 2021 طی چند روز با رشد بیش از 200 درصدی مواجه شد.

همه کارشناسان ارز دیجیتال در سراسر جهان با این عقیده موافق هستند که هیچ‌کس روی مبانی فاندامنتال دوج‌کوین سرمایه‌گذاری نمی‌کند. از آنجا که دوج‌کوین از پشتیبانی قابل‌توجهی در پلت‌فرم‌های مختلف رسانه‌های اجتماعی برخوردار است، قیمت آن واکنش شدیدی به مباحث مطرح‌شده در این شبکه‌ها نشان می‌دهد.

فناوری به کار برده شده در ارز دیجیتال دوج کوین چیست؟

به طور کلی، تمام ارزهای دیجیتال مبتنی بر فناوری بلاکچین هستند. بلاکچین پایگاه داده دیجیتالی عظیمی است (گاهی دفتر کل توزیع شده هم نامیده می‌شود) که اطلاعات معاملات در آن ذخیره می‌شود. بنابراین هر معامله‌ای که با Dogecoin انجام شود، در بلاکچین دوج کوین ذخیره می‌شود. اطلاعات این بلاکچین در یک مکان خاص ذخیره نمی‌شود، بلکه در هزاران رایانه به نام نود ذخیره می‌گردد. به همین دلیل است که به بلاکچین شبکه غیرمتمرکز گفته می‌شود.

برای درک بهتر عملکرد دوج کوین، از یک مثال استفاده می‌کنیم. فرض کنید که جکسون در استرالیا و بیلی در آمریکا زندگی می‌کند. تصور کنید که جکسون می‌خواهد بدون استفاده از بانک یا سیستم‌های پرداخت آنلاین، پولی را برای بیلی ارسال کند. جکسون تصمیم می‌گیرد از Dogecoin استفاده کند و 10 کوین برای او ارسال می‌کند. کامپیوترها یا همان نودهای موجود در بلاکچین Dogecoin برای اطمینان از اینکه جکسون 10 DOGE برای ارسال دارد، حساب او را بررسی می‌کنند. اگر بیش از نیمی از نودهای شبکه موافقت کنند که جکسون 10 DOGE برای ارسال دارد، تراکنش انجام می‌شود و بیلی 10 DOGE دریافت می‌کند. نودها برای بررسی تراکنش‌ها، دوج کوین جدید را که نتیجه فرآیند استخراج و در واقع تأیید تراکنش‌ها است، دریافت می‌کنند.

استخراج دوج کوین چگونه است؟

هنگامی که یک نود در تلاش برای تأیید یک تراکنش Dogecoin است، به نوعی یک مسابقه در میان نودها برگزار می‌شود. این مسابقه یا همان استخراج دوج کوین، در واقع شامل حدس کدی است که منجر به اضافه شدن جدیدترین بلاک به منظور اضافه کردن مجموعه تراکنش‌ها به بلاکچین، می‌شود. کامپیوتر یا نودی که موفق به حدس این رمز شود، 10،000 DOGE به عنوان پاداش دریافت می‌کند. این مسابقه Dogecoin هر دقیقه یک بار اتفاق می‌افتد؛ در واقع هر دقیقه مجموعه جدیدی از تراکنش‌های Dogecoin تأیید می‌شود. به همین دلیل است که سرعت انجام تراکنش‌های دوج کوین، بسیار بیشتر از بیت کوین و لایت کوین است.

DOGE

انواع کیف پول دوج کوین

انواع کیف پول ارز دیجیتال تا حدی با کیف پول‌هایی که برای نگهداری ارزهای فیزیکی مورد استفاده قرار می‌گیرند، متفاوت هستند. با توجه به اینکه از رمزارزها فقط می‌توان در یک بستر دیجیتالی استفاده کرد، کیف پول ارز دیجیتال را می‌توان محلی برای نگهداری اطلاعات دیجیتالی مربوط به رمزارزها در نظر گرفت. اطلاعاتی که شامل کلید عمومی و خصوصی می‌شود و در اختیار داشتن آنها برای دسترسی به سرمایه و انتقال آن، ضروری است.

کلید عمومی مانند یک آدرس ایمیل است که با استفاده از آن می‌توان ارز دیجیتال را برای فرد دیگری ارسال کرد. این آدرس یا کلید برای همه افراد درون شبکه قابل مشاهده است. اما کلید خصوصی مانند گذرواژه همان آدرس ایمیل است. بنابراین پر واضح است که نگهداری از این کلید، وظیفه اصلی شما بعد از خرید ارز دیجیتال دوج کوین است.

به طور کلی چهار نوع کیف پول دوج کوین (Dogecoin) وجود دارد:

کیف پول‌های نرم افزاری: Dogecoin دو کیف پول نرم افزاری برای دانلود در اختیار کاربران خود قرار داده است:

  1. Dogecoin Core: این کیف پول شامل کل بلاکچین Dogecoin است. دانلود این کیف پول به دلیل حجم بالایی که دارد، زمان‌بر است. بعد از دانلود و ثبت نام در آن، کامپیوتر شما هم به یکی از نودهای درون شبکه دوج کوین تبدیل می‌شود.
  2. MultiDoge: با استفاده از این کیف پول، کامپیوتر شما به یک نود در شبکه تبدیل نمی‌شود اما اطلاعات لازم را دریافت و در شبکه ذخیره می‌کند.

کیف پول آنلاین: کیف پول‌هایی مانند Dogechain امکان استفاده از بلاکچین Dogecoin را بدون نیاز به ذخیره‌سازی اطلاعات کامل آن، فراهم می‌کند.

کیف پول کاغذی: کیف پول‌های کاغذی به راحتی با استفاده از یک پرینتر قابل استفاده هستند. استفاده از این مدل کیف پول فقط به افرادی توصیه می‌شود که قصد سرمایه‌گذاری بلندمدت در دوج کوین دارند.

کیف پول سخت افزاری: کیف پول‌های سخت افزاری از لحاظ ظاهری شبیه به فلش هستند و از طریق درگاه USB به کامپیوتر شما متصل می‌شوند و قابل استفاده هستند. این نوع کیف پول‌ها معمولاً قیمت زیادی دارند اما به دلیل عدم اتصالشان به اینترنت، امنیت آنها بالا است.

در مجموع، دوج کوین گذشته از کیف پول رسمی Dogecoin و MultiDoge، از طرف کیف پول‌های چند ارزی مانند Ledger ،تراست والت ،Jaxx ،KeepKey و Coinomi نیز پشتیبانی می‌شود.

Dogecoin

امنیت Dogecoin چقدر است؟

دوج کوین از زمان راه‌اندازی تاکنون چندین مشکل امنیتی داشته است.

  1. Dogewallet

در تاریخ 25 دسامبر 2014، یکی از کیف پول‌های Dogecoin به نام Dogewallet هک شد. هکرها 21 میلیون Dogecoin را که حدود 12000 دلار ارزش داشت، به سرقت بردند. اما جامعه دوج کوین 13000 دلار برای بازپرداخت به کاربرانی که پول خود را از دست دادند، جمع‌آوری کرد.

  1. حملات 51 درصد

فناوری بلاکچین بسیار ایمن است و به همین دلیل بلاکچین Dogecoin تا کنون هک نشده است. با این حال، تمام بلاکچین‌ها، شامل Dogecoin، در معرض خطر حملات 51 درصد قرار دارند. حمله 51 درصد زمانی اتفاق می‌افتد که بیش از نیمی از زنجیره بلوک تحت کنترل یک فرد یا گروه قرار گیرد. اگر این اتفاق افتاد، پس آن گروه می‌تواند معاملات نامعتبر را به بلاکچین اضافه کند. این حمله یک نوع کلاهبرداری است و برای هر ارز دیجیتالی که قربانی آن شود، بد خواهد بود. هنگامی که Dogecoin معرفی شد، در معرض خطر حمله 51 درصد قرار داشت. برای جلوگیری از این اتفاق، توسعه‌دهندگان Dogecoin در سال 2014 یک فرآیند استخراج ادغام شده با لایت کوین (Litecoin) را ایجاد کردند. با ترکیب فرآیند استخراج این دو ارز با یکدیگر، امنیت هر دو شبکه افزایش پیدا کرد.

  1. Moolah

در سپتامبر 2017، یکی از اعضای جامعه Dogecoin به دلیل کلاهبرداری در انگلیس دستگیر شد. رایان کندی (Ryan Kennedy) با استفاده از نام الکس گرین (Alex Green) صرافی Dogecoin به نام Moolah را افتتاح کرد. اما صرافی Moolah ورشکست شد و تصور می‌شود که کندی سرمایه کاربران را به سرقت برده است. در آوریل 2015، جکسون پالمر از رهبری ارز دیجیتال دوج کوین به دلیل کلاهبرداری کندی و ورشکستگی صرافی Moolah، کنار کشید.

آینده دوج کوین (DOGE)

توسعه‌دهندگان Dogecoin از سال 2015 تاکنون تغییر عمده‌ای در ساختار این ارز دیجیتال ایجاد نکرده‌اند. این بدان معنی است که Dogecoin ممکن است نسبت به دیگر رمزارزها عقب بماند. از طرف دیگر این ارز دیجیتال از طرف ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت تسلا، مورد حمایت قرار گرفت و باعث رشد قیمت آن شد. حمایت ایلان ماسک به ‌اضافه نزدیکی به ترون و ایوتا و موارد مشابه، می‌‌تواند منجر به تثبیت Dogecoin در بین 10 رمزارز اول دنیای کریپتو شود.

برای بررسی بیشتر، مقاله آینده دوج کوین (Dogecoin) + پیش بینی قیمت را بخوانید.

این ارز دیجیتال را از کجا بخریم؟

برای خرید ارز دیجیتال دوج کوین، روش‌های مختلفی وجود دارد.

Dogecoin

  1. خرید مستقیم از افراد: در این روش، شما باید به دنبال فردی باشید که قصد فروش دوج کوین دارد. با توجه به اینکه هیچ واسطه معتبری بین شما و فرد فروشنده وجود ندارد، مسئولیت دریافت دوج کوین بعد از پرداخت وجه، کاملاً به عهده خودتان است. بنابراین شخصی را برای خرید Dogecoin انتخاب کنید که به او اطمینان 100 درصد دارید!
  2. خرید از طریق صرافی‌های ارز دیجیتال: با توجه به اینکه استفاده از روش قبل برای تمامی افراد ممکن نیست و ریسک بالایی دارد، پیشنهاد و البته توصیه ما، خرید دوج کوین از یکی از صرافی‌های ارز دیجیتال است. با توجه به محبوبیت روزافزون ارزهای دیجیتال، روزبه‌روز به تعداد صرافی‌هایی که در زمینه خریدوفروش و تبدیل رمزارزها به یکدیگر در حال فعالیت هستند، اضافه می‌شود.صرافی‌هایی که از دوج کوین پشتیبانی می‌کنند شامل Yobit ،fex ،HitBTC ،Poloniex ،Binance و Bittrex هستند و بیش از 20 میلیون دلار دوج به صورت روزانه در آنها معامله می‌شود. اگرچه جفت‌های معاملاتی نیز در بعضی از صرافی‌ها شامل ارزهای USDT، ETH و فیات هستند اما این کوین نیز مانند اکثر آلت کوین‌ها، معمولاً با بیت کوین جفت می‌شود.

اما مسئله اصلی در رابطه با افرادی که در ایران زندگی می‌کنند این است که استفاده از خدمات صرافی‌های خارجی ارز دیجیتال مشکل و در برخی موارد غیر ممکن است. به دلیل تحریم‌هایی که علیه ایران وجود دارد، امکان ثبت نام و احراز هویت در صرافی‌های خارجی وجود ندارد. در نتیجه یا به طور کلی قادر به استفاده از خدمات صرافی خارجی نیستید، یا باید به مقدار محدود که در هر صرافی این مقدار متفاوت است، Dogecoin خریداری کنید. به همین خاطر، پیشنهاد ما به شما، استفاده از خدمات صرافی‌های ایرانی است. بعد از ثبت نام در صرافی مورد نظر و ارائه مدارک مورد نیاز برای احراز هویت، قادر به خرید دوج کوین با استفاده از کارت‌های شتاب خواهید بود.

راهنمای جانبی: اگر به هر دلیلی به استفاده از خدمات صرافی‌های خارجی تمایل دارید، می‌توانید از راه میانبر استفاده کنید. در این روش، شما تتر می‌خرید و در صرافی‌های خارجی، تتر موجود در کیف پولتان را به رمزارز مورد نظرتان تبدیل می‌کنید.

سخن پایانی

دوج کوین (DOGE) یکی از انواع ارز دیجیتال است که تا حدودی با دیگر رمزارزها متفاوت است. هدف اولیه این رمزارز، تغییر دیدگاه و جلب نظر افراد به ارزهای دیجیتال بوده است. در حال حاضر از Dogecoin بیشتر برای انجام کارهای خیرخواهانه استفاده می‌شود. این ارز دیجیتال به دلیل قیمت کمی که دارد، معمولاً برای انجام معاملات خرد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments