رمزارز ترون (TRON) چیست؟ آشنایی با توکن TRX

ترون یک سکوی غیرمتمرکز مبتنی بر بلاکچین است

زمان مطالعه: 12 دقیقه

امروزه دیگر رمزارزها همسنگ پول‌های واقعی یا فیات شده‌اند و حتی فروشگاه‌های اینترنتی و حضوری به مشتریان خود اجازه می‌دهند که پرداخت‌های خود را با رمزارزها انجام دهند. دیگر دنیای رمزارزها محدود به بیت کوین نیست و تعداد زیادی رمزارز وجود دارند که از نظر ارزش در حال نزدیک شدن به ارزش بیت کوین هستند و بسیاری از این کوین‌ها مزیت‌های بیشتری نسبت به بیت کوین دارند. در این مطلب قصد داریم نگاهی به یکی از رمزارزهای جهان بیاندازیم. این رمزارز ترون (TRON) است و که اسم ناآشنایی هم نیست. اگر علاقمند به دنیای رمزارزها و سرمایه گذاری روی کوین‌ها هستید، در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

ترون (TRON) چیست؟

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

ترون (TRX) یک سکوی غیرمتمرکز مبتنی بر بلاکچین است که هدف آن ساختن یک سیستم سرگرمی محتوای جهانی دیجیتال رایگان با فناوری ذخیره سازی توزیع شده است و امکان اشتراک گذاری آسان و مقرون به صرفه از محتوای دیجیتال را فراهم می‌کند.

تیم ترون؟

ترون (TRON) در سپتامبر سال 2017 توسط یک سازمان غیرانتفاعی مستقر در سنگاپور موسوم به Tron Foundation تأسیس شد. این شرکت توسط مدیر عامل شرکت یعنی جاستین سان هدایت می‌شود و دارای یک تیم توسعه داخلی اختصاصی است که شامل متخصصان مشهور فناوری است. ترون بیش از 100 نیروی متخصص در زمینه‌های مختلف دارد. به عنوان مثال مدیر قسمت فنی این شرکت فردی به نام لوشن چن است که سابقه کار برای شرکت علی بابا را نیز در رزومه خود دارد. ‌

ساختار ترون (TRX)

ترون (TRX) به دلیل ویژگی‌های ذاتی خود می‌بایست از ساختاری تشکیل می‌شد که بتواند تمامی این ویژگی‌ها را با یکدیگر تلفیق و آن را از دیگر ارز‌ها متمایز کند. ترون از ساختاری معماری 3 لایه تشکیل شده است که هر کدام وظیفه‌ای بر عهده دارند.

what-is-tron

در ادامه به معرفی معماری و وظایف هر یک از لایه‌های شبکه ترون را شرح خواهیم داد.

لایه اول: لایه ذخیره سازی (STORAGE)

این لایه حالت‌ها و زنجیره‌ها را ذخیره می‌کند. به گفته تیم ترون برای طراحی این لایه از یک نظریه مشهور به نام نظریه دیتابیس گراف استفاده شده است تا بتوان انواع مختلف دیتا را با این روش ذخیره نمود.

لایه دوم: لایه هسته (CORE)

بخش قرارداد هوشمند، مدیریت حساب، ماژول اجماع و ماژول apiهای کیف پول در این لایه قرار دارد. الگوریتم اجماع در شبکه ترون، گواه اثبات سهام نمایندگی شده (DPOS) است و زبان برنامه نویسی استفاده شده در این شبکه جاوا (JAVA) می‌باشد که قرار است در آینده امکان استفاده از زبان‌های دیگر نیز فراهم گردد.

لایه سوم: لایه برنامه کاربردی یا اپلیکیشن (APPLICATION)

برنامه نویسان و توسعه دهندگان نرم افزار می‌توانند با ساخت انواع نرم افزارهای غیرمتمرکز، انواع کیف پول‌ها یا نرم افزارهای کاربردی دیگر را تهیه و عرضه کنند.

what is tron?

حذف واسطه‌گر

ترون با استفاده از ویژگی‌های فناوری شبکه بلاکچین و نظیر به نظیر (peer to peer) سعی دارد با از بین بردن واسطه، شکاف بین سازندگان محتوا و مصرف کنندگان محتوا را از بین ببرد. نتیجه این کار، کاهش هزینه کلی برای مصرف کننده و بهبود سودآوری از طریق دریافت مستقیم سود برای تولید کننده محتوا است که وضعیت برد-برد برای طرفین به همراه دارد.

برای ترسیم قیاس این تکنولوژی با یک برنامه در دنیای واقعی، نتفلیکس را در نظر بگیرید که یک سرویس سرگرمی دیجیتالی را ایجاد کرده که محتوا را در صورت تقاضا ارائه می‌دهد. یک سازمان واحد، خدمات آن را به صورت متمرکز کنترل می‌کند. ممکن است برای تماشای یک فیلم خاص در صورت تقاضا نیاز به عضویت و پرداخت پول به شبکه نتفلیکس وجود داشته باشد. نتفلیکس از هزینه‌ای که برای اشتراک دریافت می‌شود، برای میزبانی فیلم روی هاست خود سهمی برمی‌دارد و مابقی را به تهیه کنندگان می‌پردازد. اغلب، این سهم توسط واسطه‌گر گرفته می‌شود.

ترون این مدل کسب‌وکار را در یک شبکه عمومی بلاکچین تکرار می‌کند و به عنوان یک مرکز ذخیره‌سازی غیرمتمرکز توزیع شده عمل می‌کند که باعث می‌شود کارایی و کارآمدی بیشتری داشته باشد.

tron coin

هدف از این کار این است که واسطه مانند شبکه نتفلیکس در مثال فوق از بین برود و با این کار همه می‌توانند میزبان سرگرمی دیجیتالی در شبکه مبتنی بر بلاکچین خود باشند. مخاطبان جهانی می‌توانند برای دسترسی به محتوا مستقیماً به خالقان محتوا پولی پرداخت کنند. سکوی باز و غیرمتمرکز ترون و فناوری ذخیره سازی توزیع شده نیز سعی در حل مسائل مهمی مانند چالش شرکت‌های کنترل کننده محتوا دارند.

انواع نودهای شبکه ترون

نود‌های تعریف شده برای شبکه ترون عبارتند از:

سالیدیتی نود (Solidity Node): این نود وظیفه همگام سازی بلاک‌های قطعی (Irrevocable Blocks) و همچنین ارتباط با api ها را بر عهده دارد.

فول نود (Full Node): وظیفه این فول نود‌ها علاوه بر انتشار بلاک‌ها و تراکنش‌ها، ارائه API را نیز در شبکه به توسعه دهندگان بر عهده دارند.

فول نود‌‌ SR (Super Representive Witness): این نود‌ها وظیفه تولید بلاک را دارند. اینکه کدام نود‌ها شرایط تبدیل شدن به نود شاهد ارشد را دارند یکی از بحث‌های جنجال برانگیز در شبکه ترون است. این نود‌ها از تایید تراکنش در پروسه اثبات سهام سود می‌برند.

استخراج ترون چگونه است؟

اگر به دنبال خرید دستگاه ماینری هستید که توانایی استخراج ترون را داشته باشد، باید گفت که “گشتم نبود، نگرد نیست”. ترون بر خلاف بسیاری از رمزارز‌های دیگر قابل استخراج نیست. تایید تراکنش‌ها در این شبکه از طریق الگوریتمی به نام اثبات سهام نمایندگی‌شده یا DPOS (Delegated Proof of Stake) صورت می‌پذیرد. در این شیوه تایید تراکنش‌ها تنها توسط افرادی انجام می‌شود که در حال حاضر این ارز را در کیف‌ پول خود دارند. پیش بینی می‌شود تعداد توکن‌های ترون به 100 میلیارد واحد برسد که از این تعداد و تا اواخر ماه جولای 2020 بیش از 66 میلیارد آن در گردش بوده است.

الگوریتم اجماع و تولید بلاک در ترون

اکثر ارزهای دیجیتال قدیمی‌تر با الگوریتم گواه اثبات کار می‌کنند. بیت کوین و اتریوم از این دسته هستند ولی اتریوم در نسخه جدید 2.0 با الگوریتم اثبات سهام کار خواهد کرد. بر خلاف این دسته، رمزارز ترون با الگوریتم اثبات سهام فعالیت می‌کند. همچنین ترون استخراج پذیر نیست. ایده ماینینگ که در بیت کوین و بسیاری رمزارزهای دیگر وجود دارد، باعث افزایش انگیزه ماینرها برای تایید تراکنش و همچنین جلوگیری از هک شبکه می‌شود. ولی معایبی از جمله هزینه برق مصرفی بالا و هزینه دستگاه ماینر باعث شد بسیاری از رمزارزهای جدیدتر استخراج را از روال تولید خود حذف کنند. از طرفی طبق گفته تیم ترون که ماینینگ ممکن است انحصاری شود و توسط قدرت‌ها بکار گرفته شود، لذا عملیات ماینینگ جایی در این رمزارز ندارد. الگوریتم اثبات سهام (Proof Of Stake) می‌تواند برخی از این مشکلات را حل کند. در واقع دارندگان ارز دیجیتال ترون (سهام داران) می‌توانند با اختصاص دادن دارایی خود به شبکه در عملیات تولید بلاک جدید و همچنین تایید تراکنش‌های شبکه مشارکت کنند. در واقع با این الگوریتم، نیازی به استفاده از دستگاه ماینر و در نتیجه خرید آن نیست که باعث می‌شود برقی هم برای استخراج مصرف نشود. مشارکت کنندگان در الگوریتم اثبات سهام، خود سهام داران یا دارندگان ارز دیجیتال مورد نظر هستند.

what-is-tron2

اما الگوریتم گواه اثبات سهام نیز مشکلاتی دارد که باید برای پیاده سازی بهتر آنرا اصلاح کرد. ترون با ارائه الگوریتم گواه اثبات سهام نمایندگی شده (DPOS) این مشکل را حل کرده است. در اثبات سهام افرادی که سهام بیشتری دارند، شانس بیشتری برای تولید بلاک دارند و این شانس بیشتر ممکن است تا حدی بالا رود که برای شبکه خطرناک شود. در الگوریتم گواه اثبات سهام نمایندگی شده، 27 نماینده از کل شبکه هستند که کار تولید بلاک و کسب درآمد را انجام می‌دهند. تمام دارندگان توکن ترون می‌توانند به نامزدها رای دهند تا از بین آنها، 27 نماینده انتخاب شود. چنانچه یک نماینده قصد اخلال در شبکه را داشته باشد، در روندی سریع با رای گیری مجدد از نمایندگی برکنار و نماینده دیگری بجای وی انتخاب می‌شود.

برای ورود به انتخابات و نامزد شدن شرایطی خاص وجود دارد که یکی از آنها پرداخت 9999 ترون است. رای گیری هر 6 ساعت یکبار انجام شده و لیست نمایندگان بروز می‌شود. به ادعای ترون، این سیستم نوعی دموکراسی واقعی است که در آن شهروندان برای بهبود وضعیت خود به نامزدهای بهتر رای خواهند داد. نمایندگان این نوع الگوریتم فول نود SR هستند.

پاداش بلاک ترون 32 واحد توکن ترون (TRX) بوده و زمان بلاک ترون 3 ثانیه است. سالانه بیش از 336 میلیون توکن ترون به نمایندگان منتخب تعلق می‌گیرد. بین نمایندگان هر 6 ساعت 115.200 واحد TRX توزیع می‌گردد. میزان توکن دریافتی هر نماینده وابسته به تعداد آرا کسب شده است. برای شرکت در رای گیری، کاربران باید Tron Power (TP) داشته باشند. برای بدست آوردن TP کاربران باید توکن‌های ترون خود را به شبکه اختصاص داده یا اصطلاحا برای شبکه فریز کنند. به ازای هر یک TRX فریز شده، یک TP به کاربر داده می‌شود. ترون تا ژانویه 2021 تورم نخواهد داشت اما پس از آن سالانه تورم ایجاد خواهد شد.

قیمت ترون

قیمت ترون در ابتدای عرضه آن تنها 0.002 دلار بود. قیمتی که در کمتر از 6 ماه به 0.028 دلار رسید. این افزایش قیمت، ترون را به شدت در میان کاربران ارز‌های دیجیتال محبوب کرد. در لحظه نگارش مقاله قیمت هر واحد ترون تنها 0.017 دلار است که این قیمت نسبتا پایین سبب شده است تا همچنان ترون جزء بهترین انتخاب‌های سرمایه‌گذاران حوزه رمزارز‌ها باشد.

همچنین ببینید: تحلیل تکنیکال ترون

چگونه ترون بخریم؟

در حال حاضر خرید ترون از طریق بهترین صرافی‌های آنلاین ارز دیجیتال در سراسر جهان امکانپذیر است. صرافی‌های بزرگی مانند بایننس این ارز را در جدول معاملات خود قرار داده‌اند. خرید ترون با ریال نیز از طریق صرافی‌های دیجیتال ایرانی امکانپذیر است. مانند همیشه تاکید می‌کنیم که قبل از خرید از صرافی‌های ایرانی از معتبر بودن آنها اطمینان حاصل کنید.

معرفی کیف پول‌های ترون

اینکه برای نگهداری ترون از کدام کیف‌ پول استفاده می‌کنید موضوعی است که باید به آن اهمیت ویژه‌ای داد چرا که با تغییر شبکه ترون دیگر نمی‌توان از کیف‌ پول‌های اتریوم برای این کار استفاده کرد. بهترین شیوه نگهداری ترون استفاده از والت‌های سخت افزاری لجر است که تقریبا برای اکثر رمزارز‌ها و ارز‌های دیجیتال بهترین گزینه محسوب می‌شوند. اما از آنجاکه در اکثر مواقع کاربران به دنبال والت‌های نرم‌افزاری رایگان هستند، ما در ادامه به بررسی 2 والت رایگان که از ترون نیز پشتیبانی می‌کنند می‌پردازیم.

کیف‌ پول اکسودوس

یکی از ویژگی‌های این کیف‌ پول عدم نیاز به ثبت نام برای استفاده از آن است. این کیف‌ پول که از پلتفرم‌های مختلف پشتیبانی می‌کند به شما اجازه ذخیره‌سازی ترون را نیز می‌دهد. فراموش نکنید که اکسودوس (Exodus) برای امنیت بیشتر از عبارت بازیابی شما نسخه پشتیبان تهیه نمی‌کند، بنابراین عبارت بازیابی خود را در محلی امن نگهداری کنید.

دانلود کیف‌ پول اکسودوس

کیف‌ پول ترون لینک

همانطور که از نام آن پیداست این والت برای نگهداری ترون مناسب است. این والت را سایت ترون به عنوان والت معتبر در این زمینه معرفی کرده است. این کیف‌ پول برای هر دو سیستم عامل اندروید و ios طراحی و در اختیار کاربران قرار گرفته شده است. علاوه بر آن شما می‌توانید از طریق افزونه گوگل کروم ترون لینک از آن لذت ببرید.

دانلود کیف‌ پول ترون لینک

کیف‌ پول اتمیک والت

این کیف‌ پول چند‌‌ارزی علاوه بر ترون از توکن‌های مختلف و همچنین ارز‌های دیجیتال دیگر نیز پشتیبانی می‌کند. این والت در 2 نسخه کامپیوتر و موبایل قابل استفاده است و به همین دلیل جزء بهترین انتخاب‌ها برای نگهداری ترون است.

دانلود کیف‌ پول اتمیک والت

کیف‌ پول تراست والت

این کیف‌ پول پول نیز از رمزارز‌های مختلفی پشتیبانی می‌کند. بیت کوین و اتریوم و البته چندین توکن دیگر از جمله ارز‌هایی هستند که می‌توانید در کیف‌ پول تراست والت نگهداری کنید. این والت را صرافی بایننس برای 2 سیستم عامل اندروید و ios طراحی و روانه بازار کرده است.

دانلود کیف‌ پول تراست والت

آینده ترون

این تکنولوژی یک ابتکار جاه‌طلبانه است که بسیاری از نقاط عطف بالقوه را در سال‌های آینده به عرصه ظهور خواهد رساند. پلتفرم فعلی آن Exodus نام دارد. این پلتفرم، بستر نرم افزاری مناسب برای توزیع نظیر به نظیر و ذخیره محتوا است. پلتفرم Exodus در حال حاضر از فناوری بلاکچین استفاده نمی‌کند اما از یک پروتکل ویژه فایل مبتنی بر وب استفاده می‌کند که از یک سیستم فایل توزیع شده پشتیبانی می‌کند.

فاز بعدی این پلتفرم با نام ادیسه در حدود ژانویه سال 2019 شروع به کار کرد. ادیسه با بهره گیری از قدرت بلاکچین، پاداش‌های پولی را برای ارتقا، ایجاد و میزبانی مطالب در ترون اعطا می‌کند.

ادیسه به جای پیروی از روش‌های سنتی ردیابی کلیک‌ها و دیدگاه‌های مربوط به محتوا، در نظر دارد تولیدکنندگان مشوق را بر اساس روشی که به تعامل کاربر و تعامل با محتوا بستگی دارد، پایه‌گذاری کند.

تصور کنید که به ترانه یک نوازنده گیتار گوش می‌دهید که در گوشه‌ای از خیابان اجرا می‌کند. شما ملودی اولیه را دوست دارید و برای گوش دادن، به نوازنده نزدیک‌تر می‌شوید. پس از اتمام ترانه وی، براساس میزان بهره شما از عملکرد او، به نوازنده خیابان پول پرداخت می‌کنید. طرح تشویقی ترون ممکن است مشابه به همین مثال باشد. در شبکه این رمزارز می‌توانید به طور رایگان یا با هزینه‌ای کم به تریلرهای کوچکتر اولیه دسترسی پیدا کنید و در صورتی که به این پیش‌ نمایش‌ها‌ علاقمند شدید، می‌توانید نسخه‌های کامل آن محتوا را بخرید.

TRON future

انتظار می‌رود دو مرحله بعدی با نام‌های Great Voyage (اواسط سال 2020) و آپولو (اواسط 2021) تولیدکنندگان محتوا را قادر سازد تا برندهای خود را بسازند، توانایی عرضه اولیه کوین (ICO) را داشته باشند و حتی کوین‌هایی شخصی را صادر کنند.

دو فاز آینده

ترون همچنین قصد دارد دو فاز دیگر به نام‌های Star Trek (اواسط 2023) و Eternity (اواخر سال 2025) ایجاد کند که شرکت‌‌کنندگان بتوانند بسترهای بازی‌ها و بازارهای پیش‌بینی شده خود را ایجاد کنند و همچنین قادر به جمع آوری پول باشند.

ترونیکس چیست؟

شبکه ترون از کوین رمزنگاری‌شده‌ی خود به نام ترونیکس استفاده می‌کند. ترونیکس را می‌توان در صرافی‌هایی مانند Liqui و Binance با مبادله آن برای سایر رمزارزها مانند اتر یا بیت کوین خریداری کرد. خرید ترونیکس با ارزهای فیات در حال حاضر امکان پذیر نیست اما می‌توان آن را روی کیف پول‌هایی که از بلاکچین اتریوم مانند MyEtherWallet پشتیبانی می‌کنند، ذخیره کرد.

TRONIX

ترونیکس می‌تواند توسط مصرف کنندگان محتوا برای پرداخت هزینه خرید مطالب موردنظر استفاده شود. این کوین‌ها سپس به حساب تولیدکنندگان محتوا می‌روند (جایی که می‌توانند با رمزارزهای دیگر مبادله شوند یا می‌توانند برای پرداخت خدمات بلاکچین به دیگران پرداخت شوند). در فوریه 2018، ترونیکس در رتبه 15 لیست بزرگترین رمزارزها قرار گرفت.

سخن پایانی

در این مطلب نگاهی به شبکه تکنولوژی ترون انداختیم و دیدیم که این شبکه و کوین معروف آن با نام ترونیکس، چگونه کار می‌کند و چه مزیت‌هایی دارد. اگر قصد دارید وارد دنیای رمزارزها شوید، بهتر است که ترونیکس را به عنوان یک گزینه محبوب مدنظر داشته باشید، چرا که شبکه قدرتمند تکنولوژی ترون پشتوانه‌ای مهم برای پیشرفت این کوین است و در آینده احتمالا خبرهای بیشتری از این رمزارز خواهید شنید.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

4 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی ترین بیشترین رأی
Inline Feedbacks
View all comments

سلام خسته نباشید هزار جا آموزش وارد کردن توکن دستی به تراست ولد را دادن ولی در اصل هیچ کدام نخواستم مشگل را حل کنم یا همه از هم گوپی کردن یا نخواستن مشگل حل بشه بنده خواهشمندم یکی پیدا بشه یاری کنه که به چه نحوی ما ارز usdt تتر را به تراست ولد اضافه کنیم متشکرم

سلام در صفحه تراست ولت گوشه سمت راست روی علامتی که به صورت دو خط هست که دایره روش داره کلیک کنید نام USDT رو سرچ کنید و گزینه آن را فعال کنید

سلام از توجه شما نهایت سپاس گذاری را دارم،اون قسمت رفتم ولی باید دستی وارد کنم رفتم تو coinmarketcap ولی موفق نشدم تو قسمت افزودن دستی آدرس وارد میکنم ولی زیر گزینه آدرس نام سمبل و دسیمبا هست که نمیدونم چه بنویسم
متشکرم از یاری رسانی شما

نیاز به دستی وارد کردن نیست سرچ کنید میاره و فعال میشه