زمستان رمزارزی یا زمستان کریپتو چیست؟ + تحلیل بازار

زمان مطالعه: 6 دقیقه

مقدمه

زمستان کریپتو یا زمستان رمزارزی واژه‌ای است که برای نزول‌های شدید بازار رمزارزها در نظر گرفته شده است. عده‌ای از کارشناسان باور دارند که هم‌اکنون در زمستان رمزارز‌ها قرار داریم و این مسئله، موجب ترس بسیاری از فعالان بازار رمزارزها شده است. برای تشخیص زمستان رمزارز‌ها راه‌های زیادی وجود دارد که در این مقاله قصد داریم به آنها بپردازیم. اینکه آیا اکنون در زمستان کریپتو هستیم، سؤالی است که در این مقاله به آن پاسخ داده خواهد شد.

بررسی زمستان رمزارزی سال‌های قبل و شباهت آن به وضعیت فعلی بازار

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

بگذارید با این سؤال شروع کنیم که زمستان کریپتو چیست؟ زمستان کریپتو اصطلاحی است که برای بازار‌ رمزارزها به کار برده می‌شود. برای مثال، می‌توان به یک نمونه از این زمستان‌ها به اواخر سال 2017 اشاره کرد.

آیا اکنون نیز می‌توان گفت که بازار رمزارز‌ها وارد زمستان شده است؟ این بازار در چند ماه گذشته کاملاً نزولی بوده و حدود 1.2 تریلیون دلار از ارزش خود را از دست داده است.

قیمت بیت کوین در زمستان قبلی، بیش از 84 درصد ریخت و باعث شد که وحشت زیادی سراسر بازار رمزارز‌ها را فرا بگیرد! این زمستان که در سال 2018 رخ داد، تا اواسط سال 2019، نشانه‌ای از صعودی شدن روند را نشان نمی‌داد.

دز سال 2019 بود که این زمستان به انتها‌ی خود رسید و سرمایه عظیمی وارد بازار رمزارز‌ها شد. در سال 2019 مؤسسات مختلف به بازار کریپتو  وارد شدند و این اتفاق، سرمایه خوبی را وارد بازار کرد.

همچنین تنش‌های اقتصادی بین چین و آمریکا در آن مدت، باعث شد که سرمایه‌گذاران به دنبال محلی امن برای ذخیره دارایی‌های خود باشند و چه چیزی بهتر از بیت کوین!

زمستان رمزارزی

اکنون نیز با توجه به ریزش‌های پیاپی بیتکوین و بازار ارز‌های دیجیتال، گمانه‌زنی‌هایی درباره شروع زمستان کریپتو وجود دارد. بسیاری از کارشناسان و تحلیل‌گران بازار معتقدند که بازار وارد فاز نزولی شده است و در زمستان رمزارز‌ها قرار داریم.

عده‌ای نیز عقیده دارند که تا محدوده 30 هزار دلار را از دست نداده‌ایم، زمستانی رخ نداده و ما فقط در یک اصلاح طولانی قرار داریم.

درست است که شرایط اکنون بازار رمزارز‌ها با زمستان‌های قبل بسیار متفاوت است، ولی دلیل نمی‌شود به این مسئله که ممکن است زمستانی دیگر در راه باشد، فکر نکنیم!

با توجه به اینکه بازار رمزارز‌ها فقط یک ‌بار زمستان را تجربه کرده است، تنها راه ممکن برای این‌که بدانیم آیا باز هم در زمستان رمزارز قرار داریم یا نه، مقایسه شرایط آن زمان با وضعیت احتمالی پیش رو است.

زمستان سال 2018 درست در اواخر سال 2017 شروع شد و بیتکوین بعد از یک سقف تاریخی در حوالی قیمت 20 هزار دلار، سقوطی عظیم را تجربه کرد!

پس از آن سقف قیمتی که در اواخر سال 2017 زده شد، بیت کوین در عرض 50 روز، حدود 70 درصد ریزش را تجربه کرد!

اکنون نیز 75 روز از ریزش بیت کوین از سقف قبلی می‌گذرد و این کوین، حدود 52 درصد از ارزش خود را از دست داده است.

زمستان رمزارزی

بر اساس داده‌های سایت کوین مارکت کپ (CoinMarketCap)، حجم کل بازار رمزارز‌ها نیز در طی 75 روز گذشته، حدود 48 درصد کاهش داشته است!

با مقایسه بازار فعلی با بازار آن دوران که بزرگ‌ترین زمستان رمزارزی را رقم زد، می‌توان مشاهده کرد که شرایط کنونی با آن زمان متفاوت است. زیرا هم‌اکنون بیت کوین نشانه‌هایی از صعود را نشان داده است.

آیا اکنون در زمستان کریپتو قرار داریم؟

جواب دادن به این سؤال کمی سخت است! باور عموم مردم این است که قیمت بیت کوین و به دنبال آن سایر رمزارز‌ها، هر 4 سال یکبار رشد می‌کند. دلیل آن هم رخ دادن هاوینگ (Halving) بیت کوین است که هر 4 سال یک‌بار، انجام می‌شود.

در طول هاوینگ بیتکوین، پاداش استخراج ماینر‌های (Miners) شبکه نصف می‌شود و همین رخداد، باعث کمیاب‌تر شدن بیت کوین و نهایتاً باارزش‌تر شدن آن می‌شود. یک سال پس از هاوینگ سال 2016 بیت کوین، قیمت بیت کوین و ارز‌های دیجیتال سقف‌های جدیدی را ثبت کردند و این اتفاق دوباره در سال 2021 نیز رخ داد.

در سال 2021، پس از هاوینگ بیت کوین، بازار رمزارز‌ها با یک صعود قیمتی خوب مواجه شد و بیت کوین و دیگر آلت‌کوین‌های موجود در بازار، سقف‌های قیمتی خوبی را به ثبت رساندند.

از لحاظ تئوری، با در نظر گرفتن رشد و رکود بازار رمزارز‌ها در یک دوره 4 ساله، با توجه به اطلاعات موجود و نمودار قیمت بیت کوین، ‌اکنون در شرایطی قرار داریم که بازار مثل موارد مشابه قبلی، وارد رکود شده است. اما در نهایت باید گفت که این تحلیل‌ها، دلیل قطعی مبنی بر نزول بازار ارائه نمی‌دهند؛ زیرا شرایط فعلی بازار، کاملاً با گذشته متفاوت است. بازار به بلوغ بیشتری رسیده است و مؤسسات مهم زیادی وارد حوزه رمزارز‌ها شده‌اند.

زمستان کریپتو

باید قبول کرد که شرایط، نه‌تنها برای بازار رمزارز‌ها، بلکه برای تمامی بازار‌های مالی تغییر کرده است. اقتصاد جهانی بسیار شکننده شده است و دولت‌هایی مانند آمریکا، نمی‌توانند از پس بدهی‌های خود بر بیایند!

همه‌گیری ویروس کرونا، اقتصاد تمام دنیا را به هم ریخت و باعث ایجاد تورمی عظیم در بازار جهانی شد. شرایط اقتصادی دنیا خوب به نظر نمی‌آید. برای مثال، بدهی فدرال رزو آمریکا در طی 2 دهه گذشته به بیش از 28 تریلیون دلار رسیده است!

همه این مسائل نشان‌دهنده این است که سرمایه‌های آزاد برای ورود به بازار‌های مالی در حال کاهش است و مؤسسات سرمایه‌گذاری به دنبال سرمایه‌گذاری بیشتر نخواهند بود.

سخن پایانی

با در نظر گرفتن تمامی این موارد، آیا می‌توان گفت که وارد زمستان رمزارزها شده‌ایم؟ با توجه به شرایط فعلی بازار، فعلاً نمی‌توان به این سؤال جواب مثبتی داد؛ زیرا وضعیت فعلی بازار، با زمستان رمزارزی قبلی متفاوت است. هرچند که فعلاً و با وجود عدم ریزش بیت کوین به زیر محدوده 30 هزار دلار، فعلا نباید نگران زمستانی دیگر بود.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی کامل زمستان قبلی و تطابق آن با وضعیت فعلی بازار بپردازیم. امیدواریم که مطالب این مقاله توانسته باشد به رفع ابهامات ذهنی شما کمک کرده باشد.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments