کوین مارکت کپ (CoinMarketCap) منبعی برای تجزیه و تحلیل ارزهای دیجیتال

کوین مارکت کپ قیمت ارز‌های دیجیتال را بر 2 مبنای بیت کوین و دلار به صورت لحظه‌ای به شما نمایش می‌دهد.

زمان مطالعه: 10 دقیقه

مقدمه

آغاز سفر به دنیای ارزهای دیجیتال برای همه تقریباً یکسان است. شخصی به شما در مورد بیت کوین (BTC) می‌گوید یا پستی را در مورد آن در شبکه‌های اجتماعی مشاهده می‌کنید. پس از آن، متوجه می‌شوید که این یک ارز دیجیتال است، اما معنای آن را نمی‌دانید. مرحله بعدی، تحقیقات اولیه است. شما این اصطلاح را در نوار جستجو تایپ می‌کنید و Enter را می‌زنید. معمولاً اولین وب‌سایتی که ظاهر می‌شود، کوین مارکت کپ (coinmarketcap.com) است.

کوین مارکت کپ

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

در بیشتر اوقات، این وب‌سایت تا پایان سفر همراه شما خواهد ماند. مشکل این است که بیشتر مردم از کوین مارکت کپ فقط برای مشاهده قیمت کوین‌ها و توکن‌ها استفاده می‌کنند. این افراد نمی‌دانند که چگونه باید تمام اطلاعات ارزشمندی را که در این وب‌سایت جمع‌آوری و ارائه شده‌اند، به کار بگیرند. به همین دلیل فرصت کشف پروژه‌های رمزارزی خوب را از دست می‌دهند.

بعد از خواندن این مقاله، شما دیگر جزو این افراد نخواهید بود؛ چون ما قصد داریم انواع داده‌های موجود در وب‌سایت کوین مارکت کپ و معنای آنها را به شما آموزش دهیم. به این ترتیب، شما خواهید توانست تجزیه و تحلیل اولیه خود را انجام دهید و می‌توانید در زمان مناسب، کوین یا توکن مورد نظر خود را خریداری کنید.

تاریخچه کوین مارکت کپ

کوین مارکت کپ یک وبسایت مرجع شناخته‌شده و مطرح برای ردیابی قیمت ارزهای دیجیتال است. هدف اصلی این وب‌سایت آن است که با توانمندسازی کاربران خود از طریق ارائه اطلاعات بی‌طرفانه، با کیفیت بالا و دقیق، ارزهای دیجیتال را در سطح جهانی قابل کشف و کارآمد کند.

کوین مارکت کپ در ماه مارس سال ۲۰۱۳ به دست برندون چز (Brandon Chez) راه‌اندازی شد و به سرعت به یک منبع معتبر برای کاربران، مؤسسه‌ها و رسانه‌ها جهت مقایسه هزاران دارایی رمزارزی مبدل گشت. داده‌های این وب‌سایت معمولاً توسط سی ان بی سی (CNBC)، بلومبرگ (Bloomberg) و سایر رسانه‌های خبری مهم نقل می‌شود. حتی دولت ایالات متحده نیز از داده‌های کوین مارکت کپ برای تحقیقات و گزارش‌های خود استفاده می‌کند.

در ماه آوریل سال ۲۰۲۰، کوین مارکت کپ توسط شرکت مدیریت سرمایه بایننس (Binance Capital Mgmt) خریداری شد. بایننس یک شرکت بلاکچینی است که بزرگ‌ترین صرافی دارایی‌های دیجیتال در جهان از لحاظ حجم معاملات و تعداد کاربران را مدیریت می‌کند. هدف اصلی این صرافی، ایجاد دسترسی به ارزهای دیجیتال برای تمام افراد در سراسر جهان است.

می 2013

آغاز به کار

می 2016

معرفی اولین API عمومی

می 2018

ارائه اولین اپلیکیشن ios

آگوست 2018

ارائه اولین API حرفه‌ای

دسامبر 2018

دستیابی به بازدیدی بیش از 3.6 میلیارد در پایان سال

مارس 2019

اضافه شدن دو سهم CMC200 و CMC200EX به نزدک، بلومبرگ و ریفینیتیو

آوریل 2019

ارائه اولین نسخه اندروید

می 2019

استفاده از DATA Alliance برای بهبود شفافیت داده‌ها و پاسخگویی در فضای کریپتوکارنسی

ژوئن 2019

دستیابی به Hashtag Capital

نوامبر 2019

آغاز اولین کنفرانس رسمی کوین مارکت کپ

نوامبر 2019

ارائه معیارهای نقد شوندگی

آوریل 2020

خرید کوین مارکت کپ به دست بایننس

می / ژوئن 2020

آپدیت امتیاز نقد شوندگی به همراه توضیحات جزئی در مورد روش انجام این کار

به دنبال خرید مالکیت کوین مارکت کپ توسط بایننس، این وب‌سایت از منابع گسترده شرکت مادر خود برای دستیابی به اطلاعات جامع و دقیق پروژه‌ها استفاده می‌کند و به این ترتیب، با کاهش عدم تقارن اطلاعاتی در صنعت رمزارزی، داده‌های با کیفیت بالاتری را به صدها میلیون کاربر خود انتقال می‌دهد. این در حالی است که از زمان خریداری آن توسط بایننس، کوین مارکت کپ به صورت مستقل از شرکت مادر خود به کار خود ادامه داده است.

اطلاعات صفحه اصلی وب‌سایت کوین مارکت کپ

در صفحه اول وبسایت کوین مارکت کپ، فهرستی از تمام کوین‌ها و توکن‌های موجود برای خرید را مشاهده خواهید کرد.

کوین مارکت کپ

ابتدا اجازه دهید فرق بین کوین و توکن را بیان کنیم. کوین یک ارز دیجیتال است که به عنوان ابزاری برای پرداخت استفاده می‌شود و معمولاً روی بلاکچین اختصاصی خودش میزبانی می‌شود. توکن‌ها قابلیت‌های دیگری دارند و در حالت کلی، هر نوع دارایی قابل معامله، از کالاها گرفته تا امتیازهای وفاداری، و حتی سایر ارزهای دیجیتال را شامل می‌شوند. توکن‌ها معمولاً روی بلاکچین دیگری مانند اتریوم، نئو (NEO) یا ترون میزبانی می‌شوند.

توجه: بسته به زمانی که این مقاله را می‌خوانید، اعداد و ارقام موجود در وب‌سایت کوین مارکت کپ متفاوت خواهند بود. اما اصلاً مهم نیست. تنها نکته مهم این است که بدانید چگونه باید از این اعداد استفاده کنید.

در صفحه اصلی کوین مارکت کپ، در قسمت سمت راست بالای وب‌سایت شما می‌توانید از بین ۱۳ زبان مختلف (۱) و ۳۲ واحد ارز ملی (۲)، گزینه مورد نظر خود را انتخاب کنید. همچنین گزینه‌ای برای تغییر صفحه به حالت شب وجود دارد (۳). در سمت چپ وب‌سایت نیز، می‌توانید تعداد ارزهای دیجیتال موجود (۴) و تعداد بازارها یا صرافی‌های معاملاتی (۵) را مشاهده کنید.

ارزش بازار (Market Capitalization)

در فهرست وبسایت کوین مارکت کپ ارزهای دیجیتال به صورت پیش‌فرض به ترتیب ارزش بازار خود مرتب شده‌اند. به عنوان مثال، بیت کوین (BTC) به دلیل ارزش بازار بالاتر خود در صدر جدول قرار دارد. ارزش بازار ارزهای دیجیتال با ضرب قیمت در میزان عرضه آنها محاسبه می‌شود.

ارزش بازار، اولین شاخص برای ارزیابی بازدهی سرمایه‌گذاری روی یک ارز دیجیتال است. ارزش بازار پایین نشان می‎دهد که ممکن است ارز دیجیتال مورد نظر یک پروژه جوان باشد که هنوز مورد توجه سرمایه‌گذاران بزرگ قرار نگرفته است؛ بنابراین هنوز فرصت رشد دارد. سرمایه‌گذاری در چنین کوینی می‌تواند سود زیادی برای شما به همراه داشته باشد، اما خطرات مربوط به خود را نیز دارد. اگر می‌خواهید یک سرمایه‌‌گذاری بدون ریسک داشته باشید، باید کوین‌های با ارزش بازار و حجم معاملات بالا را انتخاب کنید.

ارزش بازار = قیمت * میزان عرضه

میزان عرضه (Circulating Supply)

میزان عرضه، تعداد کوین‌ها یا توکن‌هایی است که تا به امروز صادر شده و در بازار در گردش هستند. دقت کنید که این عدد را با حداکثر عرضه (Max supply) که بیانگر حداکثر تعداد کوین‌های موجود است، اشتباه نگیرید.

به عنوان مثال، در حال حاضر ۱۸،۶۴۱،۸۷۵ واحد بیت کوین (۸۹ درصد) در بازار در گردش هستند، اما حداکثر عرضه این ارز دیجیتال ۲۱ میلیون واحد است. این تعداد بیت کوین تا سال ۲۱۴۰ میلادی تولید خواهد شد.

قیمت (Price)

دومین متغیر موجود در معادله ارزش بازار، قیمت ارز دیجیتال است. قیمت هر ارز دیجیتال به صورت میانگین قیمت‌های ارائه‌شده در صرافی‌های با حجم معاملاتی بالا تعیین می‌شود. پس از وارد شدن به صفحه مربوط به هر ارز دیجیتال، می‌توانید از بخش Market، قیمت آن را در صرافی‌های مختلف مشاهده کنید.

بنابراین، هنگامی که تعداد بیت کوین‌های در گردش را در قیمت فعلی آن ضرب کنید، ارزش بازار این ارز دیجیتال به دست خواهد آمد.

علاوه بر این، مجموع ارزش بازار همه ارزهای دیجیتال، ارزش کل بازار را به دست می‌دهد (۶). مشاهده می‌کنید که بیش از نیمی از ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال مربوط به بیت کوین است. این موضوع در بخش میزان تسلط یا سلطه بیت کوین (BTC dominance) نیز مشاهده می‌شود که برابر با ۶۱ درصد است (۷).

اگر می‌خواهید یک نمایش بصری نیز داشته باشید، می‌توانید از بخش Cryptocurrencies، گزینه Global Charts را انتخاب کنید و با پیمایش صفحه به پایین، میزان تسلط ارزهای دیجیتال برتر بر بازار را به صورت نمودار مشاهده نمایید:

چینش ارزهای دیجیتال بر حسب میزان عرضه

ارزهای دیجیتال را می‌توان بر اساس متغیرهای دیگری نیز مرتب کرد. به عنوان مثال، اگر روی میزان عرضه (Circulation Supply) کلیک کنید، ترتیب متفاوتی از ارزهای دیجیتال را مشاهده خواهید کرد.

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، هرچه میزان عرضه یک ارز دیجیتال بیشتر باشد، احتمال اینکه قیمت آن بالا باشد، کمتر است. شما نمی‌توانید انتظار داشته باشید که یک ارز دیجیتال با میلیاردها کوین، همان قیمت بیت کوین را داشته باشد که تنها ۲۱ میلیون واحد دارد.

برای درک بیشتر این موضوع، بیایید کاردانو (ADA) و بایننس کوین (BNB) را با هم مقایسه کنیم.

ارزش بازار کاردانو حدود ۴۱ میلیارد دلار و ارزش بازار بایننس کوین حدود ۳۹ میلیارد دلار است، بنابراین اعداد به اندازه کافی به هم نزدیک هستند که قابل مقایسه باشند. تفاوت عمده این دو ارز دیجیتال در میزان عرضه آنها است. در حال حاضر، کاردانو تقریباً ۱۱ میلیارد واحد کوین دارد، در حالی که تعداد بایننس کوین‌های عرضه‌شده حدود ۴ میلیارد دلار واحد است. با توجه به میزان عرضه بسیار بالاتر کاردانو، قیمت هر واحد از آن به طور قابل‌توجهی کمتر است. در حال حاضر، شما می‌توانید با ۱.۳۲ دلار یک واحد کاردانو خریداری کنید، اما هر واحد بایننس کوین با قیمت ۲۵۳.۹۸ دلار معامله می‌شود.

هنگام سرمایه‌گذاری شما باید ارز دیجیتالی را انتخاب کنید که میزان عرضه آن به حداکثر عرضه مشخص‌شده نزدیک باشد. در این صورت، احتمال اینکه صدور کوین‌های تازه باعث کاهش قیمت آن ارز دیجیتال شود، کمتر است.

به عنوان مثال، میزان عرضه ارز دیجیتال ریپل (XRP) در حال حاضر حدود ۴۵ میلیارد واحد است، در حالی که حداکثر عرضه آن ۱۰۰ میلیارد واحد خواهد بود. این بدان معنا است که تنها ۴۵ درصد از کل ریپل‌ها تاکنون صادر شده است و ۵۵ درصد از کوین‌های باقی‌مانده ممکن است در هنگام انتشار، قیمت این ارز دیجیتال را کاهش دهد.

کوین‌های جدید؛ پرسودترین‌ها و بیشترین ضررها!

روزانه چندین کوین و توکن جدید به وب‌سایت کوین مارکت کپ اضافه می‌شود. این کوین‌ها در بخش Cryptocurrencies و با انتخاب گزینه Recently Added قابل مشاهده هستند.

علاوه بر این، شما می‌توانید با مراجعه به بخش Cryptocurrencies و انتخاب گزینه Spotlight، فهرست کوین‌هایی را که بیشتر از همه مورد توجه قرار گرفته‌اند (Trending) و همچنین، دارایی‌های با بهترین عملکرد (Biggest Gainers) و بدترین عملکرد (Biggest Losers) از لحاظ حرکات قیمت را مشاهده کنید.

حجم معاملاتی (Volume)

این عدد به شما اطلاعاتی را درباره میزان ارزهای دیجیتال معامله‌شده در صرافی‌ها طی یک بازه زمانی خاص می‌دهد. هرچه حجم معاملاتی یک ارز دیجیتال کمتر باشد، شانس بیشتری برای دستکاری قیمت آن وجود دارد. به همین دلیل است که ارزهای دیجیتال با حجم معاملاتی کمتر از ۵۰ هزار دلار در فهرست کوین مارکت کپ وجود ندارند.

کوینی را تصور کنید که تقریباً هیچ حجم معاملاتی ندارد. شما می‌توانید تنها با چند هزار دلار و معامله پی در پی آن، این ارز دیجیتال را به سودده‌ترین کوین تبدیل کنید. منطقی نیست که شما یک ارز دیجیتال با حجم معاملاتی کم و در عین حال، با افزایش شدید قیمت را دنبال کنید؛ چون به احتمال زیاد قیمت این ارز دیجیتال در آن سطح حفظ نخواهد شد و مطمئناً ارزش واقعی پروژه را منعکس نمی‌کند.

سخن پایانی

در این مقاله، توضیح مختصری از تمام اطلاعاتی که می‌توانید از وب‌سایت کوین مارکت کپ به دست آورید، به شما داده شد. شما می‌توانید از این اطلاعات برای شروع تجزیه و تحلیل ارزهای دیجیتال استفاده کنید، اما به هیچ عنوان آنها را به عنوان یک مشاوره مالی به کار نبرید؛ چون برای یک سرمایه‌گذاری مطمئن و سودآور، فاکتورهای زیادی باید در نظر گرفته شوند.

برای این منظور، شما باید تا آنجا که می‌توانید در مورد پروژه مورد نظر اطلاعات جمع‌آوری کنید، وایت پیپر آن را بخوانید، نظرات کاربران را در مورد آن بررسی کنید، پروژه‌های رقیب را در نظر بگیرید و … .

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments