آموزش صرافی یونی سواپ Uniswap + خرید و فروش برای ایرانی ها

زمان مطالعه: 7 دقیقه

مقدمه

صرافی یونی سواپ (Uniswap) یک پروتکل برای تبادل خودکار رمزارزها در بلاک چین اتریوم است. یونی سواپ در 2 نوامبر 2018 راه‌اندازی شد و خود را به عنوان یک رابط قرارداد هوشمند برای مبادله توکن‌های ERC20 توصیف می‌کند. صرافی غیرمتمرکز Uniswap یک مدل رسمی برای جمع کردن ذخایر نقدینگی دارد و به عنوان یک رابط متن باز مناسب برای تریدرها و سرمایه‌گذاران عمل می‌کند. یونی سواپ متعهد به ارائه خدمات مالی رایگان و غیرمتمرکز است.

صرافی غیر متمرکز یونی سواپ چگونه کار می‌کند؟

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

صرافی غیر متمرکز (Decentralized EXchange) یا DEX، بستری برای انجام معاملات به صورت غیر متمرکز است و از بلاکچین و قراردادهای هوشمند برای حذف واسطه‌ها استفاده می‌کند. با یک صرافی غیر متمرکز، کاربران می‌توانند بدون نیاز به واریز رمزارزها به کیف پول صرافی‌ها، از داخل کیف پول خودشان معاملات را انجام دهند.

به صورت ساده می‌توان گفت که صرافی غیر متمرکز Uniswap یک رابط برای تبادل یکپارچۀ توکن‌های ERC20 در بستر بلاکچین اتریوم فراهم می‌کند. در Uniswap با حذف واسطه‌های غیر ضروری امکان تبادل سریع‌تر و کارآمدتر فراهم می‌شود.

در صرافی غیر متمرکز Uniswap مقاومت در برابر سانسورها و تحریم‌ها و همچنین امنیت شبکه در اولویت قرار دارد. دستیابی کامل به این موارد از اهداف یونی سواپ است.

Uniswap منبع باز است و به عنوان یک صرافی عمومی عمل می‌کند و هیچ گونه شرایط خاصی برای سرمایه‌گذاران اولیه، پذیرندگان یا توسعه‌دهندگان در نظر گرفته نشده است. همه توابع قراردادهای هوشمند، عمومی بوده و کلیه موارد ارتقای پذیرفته شده، انتخاب می‌شوند.

یونی سواپ یک پروتکل نقدینگی خودکار است که توسط یک فرمول ثابت پشتیبانی‌ می‌شود و در سیستم قراردادهای هوشمند غیرقابل تغییر در بلاکچین Ethereum پیاده‌سازی می‌شود. این موارد، نیاز به واسطه‌های قابل اعتماد را از بین می‌برد.

یونی سواپ uniswap

هر قرارداد هوشمند یا جفت ارز Uniswap یک مجموعه نقدینگی را تشکیل می‌دهد که از دو توکن ERC-20 تشکیل شده است. هر کاربر می‌تواند با واریز مقدار معادل هر یک از رمزارزهای اصلی به استخر سرمایه‌گذاری، به یک تأمین‌کننده نقدینگی برای یک استخر تبدیل شود. این توکن‌ها قابلیت بازخرید و نقد شدن در هر زمان را دارند.

Uniswap V1 اولین نسخه از پروتکل Uniswap است که در نوامبر 2018 در Devcon 4 راه‌اندازی شد. ماهیت Uniswap V1 به گونه‌ای است که تا زمانی که شبکه اتریوم فعال باشد، وجود خواهد داشت. با این حال، Uniswap V2 شامل ارتقا و بهبودهای ملموسی نسبت به V1 است.

معاملات در صرافی غیر متمرکز یونی سواپ

مبادله اتریوم با هر یک از توکن‌های ERC20 در این صرافی رمزارز انجام می‌شود. به عنوان مثال فرض کنید شما می‌خواهید 10 اتریوم را به توکن بند (BAND) تبدیل کنید. فراهم‌کنندگان نقدینگی، مقداری اتریوم و بند را به این قرارداد مبادله واریز کرده‌اند که در این مثال، این مقدار برابر 10 اتریوم و 438 بند است. در اینجا این فرمول ثابت به این صورت محاسبه می‌شود که 10 را ضرب در 438 می‌کنیم و مقدار 4380 به دست می‌آید.

شما این ترید را با ارسال 10 اتریوم به استخر اتریوم در قرارداد مبادله شروع می‌کنید. کارمزد فراهم‌کنندۀ نقدینگی برای این استخر 0.03 درصد است. بنابراین 9.997 اتریوم باقی‌مانده به استخر اضافه می‌شود. سپس مقدار ثابت بر مقدار جدید اتریوم در استخر نقدینگی تقسیم می‌شود تا اندازه جدید استخر بند (BAND) تعیین شود. سپس توکن‌های بند باقی‌مانده به خریدار، یعنی شما، ارسال می‌شوند.

uniswap

از آنجا که صرافی یونی سواپ کاملاً زنجیره‌ای است، قیمت‌ها می‌توانند بین زمان امضای یک معامله و زمانی که تراکنش در یک بلوک گنجانده شده است، تغییر کنند. معامله‌‌گران می‌توانند نوسانات قیمت را با تعیین حداقل قیمت خریداری‌شده در سفارشات فروش یا حداکثر قیمت فروخته‌شده در سفارشات خرید، محدود کنند و در صورتی که قیمت سفارش از این سقف‌ها و کف‌های قیمتی عبور کند، سفارش لغو می‌شود. همچنین می‌توان حداکثر زمان معامله را تعیین کرد که در صورت عدم اجرا در زمان تعیین‌شده، سفارشات لغو می‌شوند.

کارمزدها در سایت یونی سواپ

ساختار کارمزد Uniswap (یونی سواپ) برای ترید‌های انجام شده روی پروتکل این شبکه، به مقدار 0.3 درصد است. در هر ترید اتریوم به توکن‌های ERC20 به میزان 0.3 درصد اتریوم به عنوان کارمزد دریافت می‌شود و در معاملات تبدیل توکن‌های ERC20 به اتریوم، 0.3 درصد از آن توکن‌ها به عنوان کارمزد کسر می‌شود. همچنین در ترید ERC20 به ERC20 مقدار ۰.۳ درصد کارمزد برای تبدیل توکن اول به اتریوم پرداخت می‌شود و ۰.۳ درصد دیگر نیز از تبدیل اتریوم به توکن دوم پرداخت می‌شود که در مجموع کارمزد این نوع تبدیل در این شبکه، 0.6 درصد خواهد بود.

مکانیسم قیمت‌ها در Uniswap

هر جفت رمزارز در سایت صرافی غیرمتمرکز یونی سواپ توسط یک مجموعه نقدینگی پشتیبانی می‌شود. استخرهای نقدینگی، قراردادهای هوشمندی هستند که تعادل دو توکن منحصربه‌فرد را حفظ می‌کنند و قوانینی را در مورد واریز و برداشت آنها اعمال می‌دارند. قانون اصلی، فرمول ثابت محصول است (این فرمول به شکل X × Y = K در یونی سواپ تعریف شده است که در آن K مقدار ثابتی است). هنگامی که توکنی برداشت می‌شود (خریداری می‌شود)، باید یک مقدار متناسب واریز شود (فروخته شود) تا نسبت ثابت بماند. نسبت توکن‌های موجود در استخر، در ترکیب با فرمول ثابت محصول، در نهایت قیمتی را که یک مبادله در آن اجرا می‌کند تعیین می‌کنند.

uniswap

شایان ذکر است که اگرچه Uniswap نوعی مبادله رمزارزها بر بستر بلاکچین و غیر‌متمرکز است، اما جایگزین صرافی‌های متمرکز نمی‌شود. با توجه به مستقل بودن معاملات در Uniswap، زمانی که قیمت‌ها در پروتکل یونی سواپ از قیمت‌ها در بازارهای خارجی فاصله می‌گیرد، یک مکانیسم اصلاحی باید برای واقعی کردن قیمت‌ها وجود داشته باشد. این مکانیسم اصلاحی ترید آربیتراژ است. آربیتراژ (Arbitrage) به مفهوم کسب سود از اختلاف قیمت در دو یا چند بازار است. البته به علت قانون عرضه و تقاضا و وجود آربیتراژور‌های زیاد، قیمت‌ها خیلی سریع با یکدیگر هماهنگ خواهند شد. قانون اصلی کسب سود در آربیتراژ ارز دیجیتال این است که یک تریدر بتواند آن را با قیمت پایین خریداری کند و با قیمت بالاتر به فروش برساند.

برای مشاهده قیمت توکن یونی سواپ یا توکن یونی (UNI) به این قسمت مراجعه کنید.

رشد صرافی یونی سواپ در سال 2021

قطعا یکی از نقاط عطف بازار رمزارز ها در سال 2020 گسترش صرافی‌های غیر متمرکز بود که این روند در سال 2021 نیز ادامه داشت.

یونی ‌سواپ اولین بار در تاریخ ۳۰ آگوست 2020 از لحاظ حجم معاملات روزانه از صرافی کوین ‌بیس پرو پیشی گرفت. از آن زمان تاکنون، یونی ‌سواپ در رقابت با کوین‌ بیس بوده است. در اواخر ماه آگوست، هیدن آدامز (Hayden Adams) موسس یونی ‌سواپ گفت:

حجم معاملات روزانه یونی‌ سواپ برای اولین بار از کوین ‌بیس بیشتر شده است. حجم معاملات یونی ‌سواپ و کوین‌ بیس به ترتیب ۴۲۶ و ۳۴۸ میلیون دلار بوده است. این موضوع واقعا خوشحال کننده است.

طبق داده های Dune Analytics، یونی سواپ 49.1٪ از حجم هفتگی معاملات صرافی های غیر متمرکز را تشکیل می‌دهد. و پس از آن سوشی سواپ با 23.2٪،  و کرو (Curve) با 9.36٪ در رده های بعدی قرار دارند.

یونی سواپ

 

سخن پایانی

قراردادهای هوشمند صرافی یونی سواپ در بستر بلاکچین اتریوم فعال هستند و هر کسی می‌تواند مستقیماً از آنها استفاده کند. صرافی غیر متمرکز Uniswap یک پروتکل برای تبادل توکن‌های ERC-20 در شبکه اتریوم است که امکان ترید سریع و کارآمد را فراهم می‌کند. مهم‌ترین ویژگی پلتفرم یونی سواپ، عدم تمرکز مبادلات در این پروتکل است که امنیت معاملات را تضمین می‌کند و مقاومت مبادلات را در برابر سانسورها و تحریم‌ها بالا می‌برد.

در نظر داشته باشید که پلتفرم معاملاتی Uniswap در حال حاضر در ابتدای مسیر توسعه خود قرار دارد و در صورت تکمیل، این پروژه می‌تواند شیوه‌های مدرن و کارآمدی را در عرصه ترید ارز دیجیتال ارائه کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص صرافی غیرمتمرکز Uniswap می‌توانید به سایت صرافی یونی سواپ مراجعه کنید: uniswap.org

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

2 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی ترین بیشترین رأی
Inline Feedbacks
View all comments

موفق به نصب صرافی یونی سواپ نشدیم راهنمایی کنید
ایا فیلتر شکن میخواد

با سلام منظورتون کیف پول یونی سواپ هست ؟