تاثیر اخبار بر قیمت بیت کوین چگونه است؟

زمان مطالعه: 6 دقیقه

قیمت هر دارایی همیشه تحت تأثیر عوامل متعددی است. برخلاف دارایی‌های سنتی، قیمت بیت کوین تابعی از چندین عامل گوناگون است که هر کدام به شکلی می‌توانند در نمودار قیمت BTC نوسان ایجاد کنند. در این مطلب به بررسی عوامل کلیدی و تأثیر اخبار بر قیمت بیت کوین خواهیم پرداخت. شناخت این عوامل به ما در پیش‌بینی قیمت و افزایش درآمد کمک خواهد کرد.

چگونگی تاثیر اخبار بر قیمت بیت کوین

هر نقل قول یا مطلبی می‌تواند یک خبر باشد. افزایش حجم فروش، تصویب قوانین دولتی، انقلاب‌های مردمی، جنگ و … خبرهایی هستند که اقتصاد جهانی را تحت تأثیر قرار می‌دهند. امروزه بیت کوین نیز تحت تأثیر همین عوامل قرار می‌گیرد. حال سؤال اینجا است که اخبار چگونه می‌توانند قیمت یک رمزارز را دستخوش تغییر کنند؟

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

عرضه و تقاضا

یکی از مهم‌ترین عوامل مؤثر بر قیمت بیت کوین (BTC)، میزان عرضه و تقاضا است. بیت کوین عرضه مشخصی دارد. در همان ابتدا حجم کل عرضه بیت کوین ۲۱ میلیون واحد تعریف شده است که تا امروز حدود ۱۹ میلیون BTC عرضه شده است. این در حالی است که پول‌های فیات حجم عرضه مشخصی ندارند. برخی از دارایی‌ها مثل طلا نیز با وجود محدودیت منابع، اما حجم عرضه نامشخصی دارند.

همیشه در بسترهای معاملاتی دنیای ارز دیجیتال تقاضا برای خرید بیت کوین وجود دارد. زمانی که حرف از حجم تقاضا برای بیت کوین می‌شود، باید به میزان پذیرش این رمزارز در جهان توجه کرد. پذیرش بیشتر منجر به افزایش تقاضا خواهد شد و رشد تقاضا یکی از عوامل صعود نمودار قیمت بیت کوین خواهد بود.

به عنوان مثال زمانی که شرکت‌ها و مؤسسات بزرگ در اوایل سال 2021 خرید و ذخیره بیت کوین را آغاز کردند، قیمت این رمزارز به طور قابل توجهی افزایش یافت. در آن بازه زمانی حجم تقاضا از میزان توکن‌های موجود برای فروش در بازار پیشی گرفت. در نتیجه کاهش حجم دارایی قابل فروش منجر به افزایش قیمت شد. چندی بعد که شاهد افزایش سفارش‌های فروش بودیم، بیت کوین دچار افت ارزش شد.

پذیرش BTC توسط نهادهای دولتی و خصوصی

یکی از عوامل مؤثر بر قیمت بیت کوین، پذیرش این رمزارز به عنوان یک دارایی معتبر توسط نهادهای دولتی و خصوصی است. با انتشار اخبار مربوط به خرید بیت کوین توسط نهادهای معتبر در سال ۲۰۲۱، شاهد افزایش ارزش بیت کوین بودیم. به عنوان مثال شرکت Grayscale Bitcoin Trust حدود ۶۵۰ هزار بیت کوین، معادل ۳۱ میلیارد دلار، ذخیره‌سازی کرده است.تاثیر اخبار بر قیمت بیت کوین

قوانین حوزه رمزنگاری

همان طور که ذکر شد، تاثیر اخبار بر قیمت بیت کوین انکارناپذیر است؛ مخصوصاً اگر خبر پیرامون قوانین مالی و رمزنگاری باشد. این قوانین می‌توانند عاملی برای تشویق یا منع سرمایه‌گذاران نسبت به حضور در بازار کریپتو و خرید بیت کوین باشد. بنابراین اخبار مربوط به تدوین یا رد مقررات رمزنگاری باعث کاهش یا افزایش سفارش‌ها و در نتیجه نوسان قیمت خواهد شد. کافی است به نوسانات قیمت BTC در نمودار زیر نگاه کنید. به طور واضح مشخص است قوانین و اخبار مربوط به آنها افت و خیزهای زیادی را در نمودار BTC/USD به وجود آورده‌اند.تاثیر اخبار بر قیمت بیت کوین

اخبار مرتبط با بیت کوین در سایر حوزه‌ها

اگر بخواهیم بررسی کاملی روی تاثیر اخبار بر قیمت بیت کوین داشته باشیم، باید اثرگذاری خبرهای غیرمستقیم را نیز مد نظر قرار دهیم. برای مثال در ابتدای ماه ژانویه 2022، اعتراضاتی در کشور قزاقستان آغاز شد. این اعتراضات به مدت یک هفته به طول انجامید و بازار ارزهای دیجیتال را نیز تحت تأثیر قرار داد. بسیاری در همان ابتدا تأثیر این اتفاق روی ارزهای دیجیتال را درک نکردند. در سال‌های اخیر قزاقستان دومین کشور از نظر نرخ هش استخراج بوده است. تا قبل از اتفاقات ژانویه، حدود ۱۸ درصد از نرخ جهانی هش به قزاقستان اختصاص داشت.

در پی اعتراضات قزاقستان، دولت دسترسی به اینترنت را محدود کرد. نتیجه این اتفاق، خاموشی اکثر ماینرها و افت شدید هش ریت شبکه بود. از ۲ تا ۸ ژانویه قیمت بیت کوین حدود ۱۳ درصد افت کرد.

تاثیر اخبار بر قیمت بیت کوین

بیت کوین هر روز بیشتر شبیه دارایی‌های سنتی می‌شود

بیت کوین با شعار تمرکززدایی شروع به کار کرد. بنابراین انتظار می‌رود این ارز دیجیتال تحت تأثیر اخبار سازمان‌های متمرکز، سیاست‌های بانکی و مالی دولت‌ها، بورس آمریکا و … قرار نگیرد. با این حال در سال‌های گذشته شاهد تأثیر قابل توجه شرایط دارایی‌های سنتی بر روند قیمت بیت کوین بوده‌ایم.

بر اساس تحقیقات بانک جهانی، احساسات جهانی تأثیر زیادی بر روند قیمتی بازار سهام دارد. این اثر در کوتاه‌مدت برگشت‌پذیر نیست. در حقیقت احساسات یکی از عوامل کلیدی در نوسانات قیمت هر دارایی محسوب می‌شود.

در نمودار زیر روند حرکتی شاخص احساسات روزانه اخبار توسط بانک فدرال سانفرانسیسکو ترسیم شده است. برای محاسبه این شاخص از تجزیه و تحلیل مقالات خبری و بازخوردهای خوانندگان و کاربران استفاده شده است.تاثیر اخبار بر قیمت بیت کوین

اگرچه بیت کوین یک دارایی سنتی محسوب نمی‌شود اما به نظر می‌رسد که احساسات عمومی روی ارزش این رمزارز اثرگذاری بالایی دارد. بررسی تاثیر اخبار بر قیمت بیت کوین نشان می‌دهد که شایعات و احساسات می‌توانند سرنوشت کریپتو را در مقاطع کوتاه‌مدت تغییر دهند.

در نمودار زیر قیمت بیت کوین با شاخص احساسات خبری ترکیب شده است. داده‌های حاصل از این نمودار نشان می‌دهد که طی هفته‌های گذشته قیمت مهم‌ترین رمزارز جهان به شاخص اصلی سهام وابستگی زیادی داشته است.عوامل موثر بر قیمت بیت کوین

در سال‌های گذشته ارزهای دیجیتال همبستگی زیادی با شاخص‌های اصلی بازار سهام نداشتند. با این حال، آخرین بررسی‌های مؤسسه Coinmetrics نشان می‌دهد که در ۲۸ ژانویه همبستگی روزانه بین بیت کوین و شاخص S&P 500 (سهام ۵۰۰ شرکت برتر آمریکا) به 0.47 رسیده است.عوامل موثر بر قیمت بیت کوین

با رشد بازار کریپتو، روندهای جدیدی در حال ظهور است که قبلاً مشاهده نشده بودند. بیت کوین که در ابتدا یک دارایی کم‌اهمیت بود، اکنون به طور فزاینده‌ای مانند یک دارایی سنتی رفتار می‌کند. در ماه‌های گذشته نمودار قیمت بیت کوین به همان شاخص‌ها و متغیرهایی واکنش نشان داده است که بازارهای سنتی از آنها تأثیر می‌پذیرند. با بررسی عوامل موثر بر قیمت بیت کوین در ماه‌های گذشته به این نتیجه می‌رسیم که امروزه این ارز دیجیتال رفتاری متفاوت با سال‌های گذشته دارد.

سخن پایانی

تاثیر اخبار بر قیمت بیت کوین را دیگر نمی‌توان انکار کرد. این رمزارز که قرار بود یک دارایی برای مبارزه با تمرکزگرایی و وابستگی باشد، حالا به یک حلقه از زنجیره بزرگ اقتصاد جهانی تبدیل شده است. برخی از کارشناسان معتقدند ورود نهادهای دولتی و خصوصی علت اصلی این اتفاق است. برخی دیگر نیز اعتقاد دارند تأثیرپذیری از بازارهای جهانی برای یک دارایی مهم اجتناب‌ناپذیر است. باید دید در سال‌های آینده بیت کوین می‌تواند وابستگی خودش را به بازارهای جهانی کاهش دهد یا این ارز دیجیتال هم به تکه‌ای دیگر از پازل سرمایه‌داری تبدیل خواهد شد!

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments