ورود و خروج بیت کوین از صرافی ها و نحوه تشخیص آن

زمان مطالعه: 6 دقیقه

مقدمه

یکی از شاخص‌های بسیار مهم که به ما در تشخیص و پیش‌بینی حرکات قیمتی احتمالی کمک می‌کند، پارامتر مقدار خالص ورودی بیت کوین به صرافی‌ها است. این پارامتر به قدری مهم است که سایت‌های زیادی درباره آن مطلب نوشته‌اند. اکثر صندوق‌های سرمایه‌گردانی که در بازار رمزارز‌ها فعالیت می‌کنند نیز در بازه‌های زمانی کوتاه پارامتر ورود و خروج بیت کوین از صرافی ها را بررسی می‌کنند. همچنین پلتفرم‌های مختلفی به ارائه داده‌هایی درباره ورود و خروج بیت کوین به صرافی ها می‌پردازند و ابزار‌های زیادی برای این منظور در سطح اینترنت در دسترس است. در ادامه این مطلب بیشتر به جزئیات این موضوع می‌پردازیم.

چرا ورود و خروج بیت کوین از صرافی ها اهمیت دارد؟

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

بازار رمزارز‌ها، همیشه بازاری پرتلاطم بوده است و یکی از پارامتر‌های تأثیرگذار بر این نوسان و تلاطم، ورود و خروج بیت کوین از صرافی ‌ها است. بازار رمزارز‌ها هنوز نوظهور است و به همین دلیل به نسبت دیگر بازارهای مالی بالغ، مارکت کپ (Market Cap) یا حجم بازار پایین‌تری دارد. به همین دلیل افراد یا مؤسساتی تحت عنوان نهنگ‌ها، که دارایی و سرمایه زیادی دارند، می‌‌توانند با حجم بالایی از خرید یا فروش بیت کوین یا دیگر رمزارزها، بر روند حرکتی قیمت تأثیر بگذارند. البته ایجاد تغییر در روند قیمتی بیت کوین با استفاده از این روش سخت‌تر از دیگر رمزارزها است؛ چراکه بیت کوین به عنوان پرچم‌دار این حوزه از حجم معاملاتی بیشتری برخوردار است و طبیعتاً دستکاری‌های قیمتی آن دشوارتر است.

بررسی پارامتر ورودی خالص بیت کوین به صرافی‌ ها (Bitcoin Exchange Net Flow) از این جهت مهم است که می‌توانیم با استناد به آن، دست سرمایه‌گذاران بزرگ یا همان نهنگ‌ها (Whales) را بخوانیم!

ورودی خالص بیت کوین (Bitcoin) به صرافی‌ها برابر است با تعداد ورودی بیت کوین به صرافی‌ها منهای تعداد خروجی بیت کوین از صرافی‌ها.

بنابراین اگر امروز 100 بیت کوین به صرافی‌ها وارد و 10 بیت کوین نیز از صرافی‌ها خارج شده باشد، ورودی خالص بیت کوین به صرافی ها 90 واحد مثبت است. گاهی نیز مقدار این پارامتر منفی است که نشان می‌دهد تعداد بیت کوین‌های خارج شده از صرافی‌ها بیشتر از تعداد بیت کوین‌های وارد شده به صرافی‌ها است.ورود و خروج بیت کوین از صرافی ها

افزایش تعداد بیت کوین‌های ورودی به صرافی‌ها عموماً یک سیگنال نزولی تلقی می‌شود؛ به‌خصوص اگر این تعداد زیاد نیز باشد. دلیل این مسئله این است که عموماً مؤسسات یا افرادی که تعداد زیادی Bitcoin نگه می‌دارند، زمانی به انتقال بیت کوین به صرافی‌ها اقدام می‌کنند که قصد دارند آنها را بفروشند.

برعکس این قضیه نیز صدق می‌کند؛ یعنی اگر پارامتر Bitcoin Exchange Net Flow مثبت باشد، به این معنی است که سرمایه‌گذاران، بیت کوین‌های خود را با هدف هولد بلند مدت به کیف پول‌های شخصی خود منتقل می‌کنند. بنابراین به رشد آن در آینده امیدوارند.

در مواردی نیز، هولدر‌های بیت کوین (Bitcoin Holders) به منظور فعالیت در بازار‌های مشتقه یا فیوچرز و کسب سود مقطعی به انتقال دارایی به صرافی‌ها اقدام می‌کنند که در چنین مواردی، نوسانات قیمتی آن کوین بسیار بیشتر می‌شود.

پیش‌بینی روند آتی بازار با استفاده از نمودارBitcoin Exchange Net Flow

برای بررسی دقیق‌تر شاخص ورود و خروج بیت کوین از صرافی ها ابتدا به شاخص ورود بیت کوین به صرافی ها می‌پردازیم. همان‌طور که در نمودار زیر مشاهده می‌کنید، شاخص حجم ورودی بیت کوین به صرافی‌ها می‌تواند در تشخیص روند آتی بازار، به ما کمک کند!

سایت CryptoQuant یکی از پلتفرم‌های معتبر برای بررسی داده‌های درون شبکه‌ای(On Chain Data) مربوط به بیت کوین و دیگر رمزارز‌ها است که می‌توانید با استفاده از اطلاعات آن، دید بهتری نسبت به بازار به دست آورید. از دیگر پلتفرم‌های معتبر برای بررسی داده‌های درون شبکه‌ای مانند Bitcoin Inflow می‌توان به سایت GlassNode اشاره کرد.

برای ورود به سایت CryptoQuant به این لینک مراجعه کنید.

در عکس زیر، خطوط رنگی نشان‌دهنده ورود بیت کوین به صرافی ها در بازه‌های زمانی متفاوت است و خط مشکی نیز نشان‌دهنده روند قیمتی بیت کوین است.ورود و خروج بیت کوین از صرافی ها

پیش‌بینی نوسانات قیمتی بیت کوین با استفاده از نمودارBitcoin Exchange Net Flow

یکی دیگر از کاربرد‌های شاخص مقدار بیت کوین‌های ورودی به صرافی‌ها، استفاده از آن‌ در جهت بررسی نوسانات احتمالی بازار است.

همان‌طور که در نمودار زیر مشاهده می‌کنید، با ترکیب میانگین متحرک هفت روزه شاخص Bitcoin Inflow و قیمت، می‌توانید نوسانات قیمتی را قبل از وقوع‌شان پیش‌بینی کنید!

در نمودار زیر، میانگین متحرک هفت روزه شاخص Bitcoin Inflow با رنگ نارنجی و قیمت با رنگ مشکی مشخص شده است. همان‌طور که مشاهده می‌کنید، در ماه جولای سال 2017 این شاخص سقفی بالاتر از سقف‌های قبلی زده و جهشی فزاینده را تجربه کرده است که نشان‌دهنده تمایل سرمایه‌داران و هولدر‌های بیت کوین به نگهداری دارایی‌هایشان خارج از صرافی است. بعد از آن قیمت بیت کوین، جهشی قدرتمند را تجربه کرده است.ورود و خروج بیت کوین از صرافی ها

در ژانویه سال 2019 نیز رویدادی مشابه رخ داده و این شاخص، جهش عظیمی را تجربه کرده است و درست چند ماه بعد از آن، قیمت بیت کوین رشد قدرتمندی داشته است.

آیا استفاده از On Chain Data در معاملات کاربردی است؟

همان‌طور که تا اینجای مقاله عنوان شد، استفاده از تحلیل درون زنجیره‌ای یا آن‌چین دیتا (on-chain data)، می‌تواند یکی از بهترین ابزار‌ها در جهت تشخیص رفتار‌های آتی معامله‌گران و سرمایه‌گذاران بزرگ بازار باشد.

نکته‌ای که در این ‌باره حائز اهمیت است، این است که هر معامله‌گری باید با توجه به استراتژی معاملاتی خود، اقدام به بهینه‌سازی این اطلاعات نماید. ممکن است این اطلاعات به کار یک معامله‌گر کوتاه‌مدت نیاید، ولی در عین حال برای یک معامله‌گر بلندمدت بسیار کاربردی باشد.

یکی دیگر از نکات مهم در جهت استفاده از این اطلاعات، عدم اعتماد 100 درصدی بر آنها است! این داده‌ها نیز مانند دیگر داده‌های تکنیکالی، نمی‌توانند آینده بازار را با قطعیت پیش‌بینی کنند؛ بنابراین لازم است که از این اطلاعات در کنار دیگر ابزار‌های مفید استفاده کنید تا بیشترین سود را از آن ببرید.

سخن پایانی

حرکات بازار بزرگ رمزارز‌ها تا حد زیادی به بیت کوین وابسته است و همین مسئله است که تحلیل درست و عمیق روند قیمتی این کوین را تا این حد مهم می‌سازد.

استفاده از شاخص ورود و خروج بیت کوین از صرافی ها همیشه یکی از مهم‌ترین پارامتر‌ها برای تشخیص روند آتی این کوین بوده است. شرکت‌های بزرگ و مؤسسات مالی فعال در بازار ارز‌های دیجیتال، همواره با ریزبینی خاصی این شاخص را بررسی می‌کنند.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

2 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی ترین بیشترین رأی
Inline Feedbacks
View all comments

سلام لطفا در مورد ایجاد امنیت در نقل و انتقالهای رمزارزهاو در داشتن کیف پول و لپ تاپ حتی در صورت گم شدن یا ربوده شدن این وسایل هم مطلب بگذارید. ممنون

سلام ممنون از همراهی شما
مطالبی در این مورد داخل سایت هست
مقالات مربوط به کیف پول ها رو مطالعه کنین.