آینده ارز دیجیتال استلار (Stellar) + پیش بینی قیمت

زمان مطالعه: 10 دقیقه

مقدمه

ارز دیجیتال استلار (Stellar) که با نام اختصاری XLM شناخته می‌شود، یک شبکه بلاکچین منبع ‌باز و غیر متمرکز است. چه کسی می‌توانست پیش‌ بینی کند که قیمت استلار در سال 2017 حدود 300 برابر رشد می‌کند؟ آن سال برای استلار خیلی خوب بود. بسیاری از شرکا به این شبکه پیوستند؛ غول بزرگی مثل آی‌بی‌ام یکی از آنها بود. در حال حاضر استلار جایگاه 12 را در بین 20 ارز دیجیتال برتر از نظر حجم بازار، به خود اختصاص داده است. با خواندن این مطلب در مورد آینده استلار، می‌توانید ببینید در سال‌های بعد چه انتظاری از این ارز دیجیتال می‌رود.

ارز دیجیتال استلار چیست؟

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

استلار یک پروتکل غیر متمرکز و منبع ‌باز است که هدف آن، تراکنش‌های سریع و بینا-مرزی بین هر جفت از ارزهای دیجیتال است. بلاکچین استلار همچنین اجازه توسعه اپلیکیشن‌های غیر متمرکز (DApps) را می‌دهد که امکان تولید پروژه‌های جدید بر پایه استلار را ایجاد می‌کند. توکن بومی در اکوسیستم استلار تحت عنوان لومن (Lumen) شناخته می‌شود و تمام عملیات‌هایی که در شبکه استلار صورت می‌گیرند، از طریق آن اجرا می‌شوند.

استلار در اوائل سال 2014 توسط جد مک‌کالب (Jed McCaleb) و جویس کیم (Joyce Kim) بنیان گذاشته شد. این پروژه به عنوان یک فورک (انشعاب) از ارز دیجیتال ریپل (Ripple) توسعه پیدا کرد. در ابتدای فرآیند توسعه، استلار با کمک شبکه ریپل کار می‌کرد. به هر ترتیب، در ماه نوامبر 2015 تیم استلار شبکه خود را که بر اساس پروتکل خودش بود افتتاح کرد. از آن به بعد، این شبکه 450 میلیون تراکنش را برای بیش از 4 میلیون حساب شخصی پردازش کرده است. بسیاری از شرکت‌های بزرگ و کسب و کارهای کوچک تا متوسط، استلار را برای ارسال پول و ورود به بازارهای جدید انتخاب کرده‌اند.

استلار هرگز برای جایگزینی نظام مالی فعلی تلاش نکرده است. از همان بدو تأسیس، مأموریت اولیه این شرکت، یکپارچه ساختن ارزهای دیجیتال و تکنولوژی‌های جدید در اکوسیستم مالی موجود بوده است.

در مقایسه با بیت کوین، که شبکه آن منحصراً روی BTC پردازش انجام می‌دهد، شبکه استلار یک سیستم غیرمتمرکز است که به خوبی برای معاملۀ هر نوع ارز دیجیتال به شکل مؤثر و شفاف بهینه‌سازی شده است. حتی نرم‌افزار استلار همواره به شکلی طراحی شده که چیزی به اکوسیستم مالی موجود اضافه کند، نه اینکه جایگزین آن شده یا آن را نابود سازد.

آینده استلار

شرکای استلار

استفاده از شبکه استلار برای کاربردهای زندگی روزمره هر روز افزایش پیدا می‌کند. شرکت‌ها و پروژه‌های جدیدی به پروتکل توافق استلار پیوسته و محدوده‌های کاربرد این تکنولوژی را افزایش می‌دهند. برای پیش ‌بینی آینده استلار لازم است که به این شراکت‌ها و موارد استفاده استلار در زندگی روزمره توجه کنیم. برخی از مهم‌ترین شراکت‌های استلار شامل موارد زیر می‌شود:

  • بنیاد پراکلت (Praekelt) در اپلیکیشن منبع‌باز پیام‌رسانی خود یعنی وومی (Vumi) که برای توانمندسازی دختران جوان در کشورهای آفریقایی فقیر برای کاهش هزینه‌های ارتباطی ایجاد شده، از استلار استفاده کرده است.
  • اورادین (Oradian) یک شرکت نرم‌افزارهای بانکی مبتنی بر فضای ابری (cloud-based) است که از شبکه استلار برای اتصال مؤسسات مالی کوچک در نیجریه استفاده می‌کند.
  • در ماه اوت 2017، استلار یک پلتفرم عرضه اولیه کوین (ICO) افتتاح کرد که استفاده از آن بسیار راحت‌تر و هزینه‌های آن بسیار کمتر از رقبا، از جمله شبکه اتریوم است.
  • خدمات شناخته‌شدۀ ساتوشی پی (Satoshi Pay) از استلار برای تأمین پرداخت استفاده می‌کند.

بازبینی شبکه استلار

همان‌طور که پیشتر اشاره شد، شبکه استلار برای تراکنش‌ ارزهای دیجیتال مختلف طراحی شده است. اما این شبکه دقیقاً چطور کار می‌کند؟

سرورهای استلار، نرم‌افزار پروتکل را اجرا می‌کنند و از اینترنت برای اتصال به سرورهای دیگر استلار و تبادل داده استفاده می‌کنند. به این ترتیب، یک شبکه تبادل ارز دیجیتال جهانی را ایجاد می‌کنند.
آینده استلار

هر سرور، ردیف‌های اطلاعات تمام حساب‌ها در شبکه غیرمتمرکز را ذخیره می‌کند. ردیف‌های اطلاعاتی که در پایگاه داده ذخیره می‌شوند، با نام «لجر عمومی» (general ledger) شناخته می‌شوند. به این ترتیب، سرور، تغییرات در لجر عمومی را اعلام می‌کند، تراکنش‌ها را ممکن می‌سازد، حساب‌ها را از یک حالت به حالت دیگر منتقل می‌کند و توازن حساب را بررسی می‌کند یا حالت‌های آن را تغییر می‌دهد. به این ترتیب سرورها نقش مهمی در آینده استلار دارند.

تمام سرورها سعی می‌کنند به یک توافق برسند که اجازه می‌دهد بعضی از بسته‌های تراکنش از طریق فرآیندی تحت عنوان اجماع جمعی، روی لجر اعمال شوند. فرایند اجماع جمعی در وقفه‌های منظم، که معمولاً هر 2 تا 4 ثانیه یک بار است شروع می‌شوند. این باعث می‌شود کپی لجر در همه سرورها هماهنگ و در یک حالت باشد. در روزهای اولیه، هنگامی که استلار با استفاده از پروتکل ریپل کار می‌کرد، یک مشکل سیستمی با الگوریتم اجماع جمعی آن بروز کرد. برای همین، استلار یک الگوریتم اجماع جمعی جدید را توسعه داد و یک نسخۀ به‌روزشده از پروتکل را با یک کد جدید ایجاد کرد.

قواعد شبکه استلار

بعد از ابداع پروتکل جدید، شرکت استلار برای پیشگیری از مشکلاتی که به خاطر استفاده از شبکه ریپل با آنها مواجه شده بود، یک سری قواعد وضع کرد. دانستن این قواعد، برای پیش ‌بینی آینده استلار به ما کمک می‌کند:

  • بنیاد توسعه استلار که یک بنیاد غیرانتفاعی و غیرسهامداری است، ایجاد شد. بر این اساس، بنیان‌گذاران نمی‌توانند از طریق فروش سهام خود نفع ببرند.
  • بنیاد توسعه استلار اطمینان حاصل می‌کند که پروتکل پلتفرم به همان شکلی باز خواهد ماند که زمانی روی شبکه ریپل کار می‌کرد.
  • بنیاد توسعه استلار وعده داده که گزارش‌های مختلفی از فعالیت‌هایش منتشر کند؛ از جمله گزارش حقوق کارمندان، گزارش فروش استلار، بودجه، تعداد استلار توزیع شده و … .
  • تعداد استلاری که قرار است ساخته شود (100 میلیارد توکن) از همان آغاز اعلام شده بود. هر هفته استلارهای جدید ایجاد می‌شود تا نرخ تورم ساختگی به سالیانه 1% برسد.
  • 25% از تمام ارزهای دیجیتال استلار باید به سازمان‌های غیرانتفاعی منتقل شود.
  • مطابق یک توافق محدودکننده، برخی از شرکای استلار که مبالغ زیادی از این ارز دیجیتال را در اختیار دارند، تا پنج سال نمی‌توانند آن را بفروشند.
نام پروژه Stellar
نماد XLM
تاریخ عرضه اولیه ماه اوت سال 2017
شبکه بلاکچین استلار
وبسایت رسمی stellar.org

تحلیل قیمت آینده استلار (XLM)

برای پیش ‌بینی قیمت آینده استلار، لازم است که به اطلاعات و داده‌های تاریخی توجه کنیم. استلار یک پروژه باکیفیت است که در سال 2014 ساخته شده و توسعه آن تا امروز ادامه دارد. آن زمان در سال 2014، پیش ‌بینی کردن اینکه قیمت استلار به نزدیک یک دلار خواهد رسید، کار سختی بود. نزدیک‌ترین رقبای استلار در حال حاضر اتریوم، کاردانو و ترون هستند. به هر حال اجازه دهید قدم‌های اول این ارز دیجیتال را بررسی و تحلیل کنیم.

قدم‌های اول استلار

در سال 2014، هنگامی که این کوین برای اولین بار در لیست صرافی‌های ارز دیجیتال فهرست شد، به دنبال یک ارزش واقعی می‌گشت. در نوامبر 2014، در حالی که قیمت آن به رقم 0012‚0 دلار نزدیک شد، سرمایه‌گذاران علاقه نشان داده و این کوین را تا قیمت 01‚0 دلار خریداری کردند. این اولین بار بود که قیمت استلار تا ده برابر رشد کرد. پس از رسیدن به این نقطه اوج، قیمت آن افت کرد. در ماه اوت 2015 بود که استلار پایین‌ترین سطح قبلی خود را دوباره آزموده و کمی از آن گذشت. از آن زمان تا ماه آوریل 2017، استلار در رده قیمتی 0012‚0 تا 0038‚0 دلار معامله شد.

در آوریل 2017 استلار از سطح مقاومت 0038‚0 دلار، در حالی که نیروی بازار گاوی قیمت را به 073‚0 دلار برای هر کوین رسانده بود، خارج شد. این دومین رشد بزرگ، با افزایشی بیش از 19 برابر بود.

درست بعد از رسیدن به یک اوج قیمت تازه، قیمت استلار به خاطر نیروی بازار گاوی بیت‌کوین افت کرد و در 15 سپتامبر 2017 به رقم 0063‚0 دلار رسید. یک روز بعد، قیمت آن دوباره به بالای 01‚0 دلار برگشت. در ماه سپتامبر، نرخ رو به رشد ادامه یافت و در ژانویه 2018 قیمت استلار به تقریباً 1 دلار رسید، و بالاترین قیمت آن تا به حال را به ثبت رساند. در این داغ‌ترین دوره تاریخ ارزهای دیجیتال، تصور بحران‌هایی که در انتظار آینده استلار بود، سخت به نظر می‌رسید.

تحلیل تکنیکال آینده استلار

برای اشاره به اهمیت حرکت فعلی قیمت استلار، لازم است که نمودارهای هفتگی را بررسی کنیم. از یک نقطه نگاه هفتگی، در ماه می 2020، میانگین متحرک 12 روزه قیمت، میانگین متحرک 26 روزه قیمت را قطع کرد. این یک قطع کردن گاوی است، و این اولین تقاطع دو میانگین بعد از ماه ژوئن 2018 است. به این ترتیب یک روند نزولی تقریباً دو ساله در نهایت متوقف شد؛ که نشانه خوبی از بالا رفتن قیمت استلار است.

تحلیل قیمت استلار در سال 2018

در ژانویه 2018، قیمت استلار به بالاترین رقم آن تا به حال رسید. اما بعد از اینکه قیمت به تقریباً 1 دلار رسید، ارزش این ارز دیجیتال در آغاز آوریل 2018 به رقم 16‚0 دلار افت کرد. در انتهای همان ماه، استلار به رقم 46‚0 دلار برگشت. در ماه ژولای باز به رقم نازل 16‚0 افت کرد و سپس دوباره به رقم 33‚0 دلار برگشت. تا نوامبر 2018 استلار در رده قیمتی 28‚0 – 17‚0 دلار معامله شد. در پایان سال، استلار سطح حمایتی 16‚0 دلار را شکست و در یک روند نزولی قدرتمند، با نرخ 10‚0 دلار برای هر کوین معامله شد.

تحلیل قیمت استلار در سال 2019 و 2020

در شروع سال 2019 استلار همچنان روند نزولی خود را ادامه داد و در ماه فوریه بود که از سطح نازل قیمت 07‚0 دلار برگشت. در ماه می استلار به اوج 16‚0 دلار رسید و سپس روند نزولی خود را پی گرفت. باقی سال برای استلار روندی خرسی داشت؛ و در ماه دسامبر 2019 قیمت آن تا سطح نازل 039‚0 دلار کاهش پیدا کرد.

در سال 2020 قیمت استلار چندان تغییر خاصی نداشت اما در انتهای سال همگام با دیگر ارزهای دیجیتال، روندی صعودی را در پیش گرفت و سال 2020 را با قیمت 0.126 دلار به پایان برد.

استلار در آینده شاهد کاهش قابل‌توجه نرخ‌های کارمزد خواهد بود و پول از طریق آن می‌تواند به صورت سریع و مقرون‌به‌صرفه به هر جایی منتقل شود.

پروژه‌های جدید همچنان روی بلاک چین استلار مطرح می‌شوند و نقش خود را در این اکوسیستم ایفا می‌کنند. اهدافی که این شرکت برای خودش تعیین کرده، قابل دستیابی هستند. این شرکت تمام سعی خود را می‌کند تا به آنها نزدیک‌تر شود.

آیا استلار رشد می‌کند؟

استلار یکی از بهترین و قدیمی‌ترین کوین‌ها در بازار ارزهای دیجیتال است. این ارز دیجیتال یک تاریخچه بلند دارد، و سیکل‌های آن قابل پیش‌بینی هستند. استلار تا به حال از 3 سیکل با افزایش قیمت 19 برابر در هر سیکل عبور کرده است. تاریخ، دارای ماهیتی سیکل‌گونه است؛ یعنی می‌توانیم انتظار داشته باشیم چیزی که در گذشته اتفاق افتاده در آینده هم اتفاق بیفتد. در این باره که آیا قیمت استلار رشد خواهد کرد، یک چیز را می‌توان با اطمینان گفت: هدف قیمت 1 دلاری برای استلار محافظه‌کارانه است.

سخن پایانی

با بررسی پیش‌ بینی‌ های قیمت آینده استلار، می‌توانیم انتظار استفاده بیشتر و رشد در آینده را داشته باشیم. این شرکت در حال کار روی راه‌کارهایی است که زندگی ما را بهتر می‌کنند. استلار در حال کار برای ایجاد روزی است که در آن افراد معمولی بتوانند به سرعت به هر کجا که خواستند به شکل مقرون‌به‌صرفه پول بفرستند. با تعیین این اهداف، آنها از قدرت واقعی اقتصاد دیجیتال مدرن پرده‌ برداشتند.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments