نظر رائفی پور درباره بیت کوین

زمان مطالعه: 8 دقیقه

مقدمه

در تیر ماه سال گذشته علی اکبر رائفی ‌‌پور که در حال حاضر یکی از مشهور‌‌ترین نظریه‌‌پردازان و سخنرانان در ایران است، سخنرانی جالبی درباره بیت کوین ایراد کرد. وی در این سخنرانی از ورود بیت کوین و دیگر رمزارز‌‌ها به سیستم مالی کشور دفاع کرد. اظهار نظر رائفی پور درباره بیت کوین که با تشریح مزایای آن همراه بود، اهمیت پرداختن به مسائل مربوط به بیت کوین را دو چندان می‌‌کند.

سخنان زیر متن مصاحبه های علی اکبر رائفی پور است و رمزارز نیوز در آن دخل و تصرفی نکرده است.
Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

 دور زدن تحریم‌‌ها با بیت کوین

رائفی پور در ابتدای سخنان خود ضمن تشریح نحوه استخراج بیت کوین، از امکان دور زدن تحریم‌‌‌ها با بیت کوین گفت.

درد‌سر‌‌های کانال‌‌های مالی فعلی مانند سوئیفت در شبکه بیت کوین وجود ندارد. جغرافیای آن محدود به مرز‌‌های یک کشور خاص نیست، چرا که تمام پروسه آن در فضای سایبری انجام می‌‌شود. در ضمن بیت کوین غیر قابل رهگیری است. این ویژگی می‌‌تواند حتی در اوج تحریم‌ها به کمک ایران بیاید.

هدف از ایجاد بیت کوین چه بوده است؟

رائفی پور در مورد هدف پدید آورندگان بیت کوین از خلق چنین ارزی گفت:

فلسفه وجودی ایجاد بیت کوین، انتقال اختیار پول از دست دولت‌‌ها به مردم بوده است.

اصلا دلیل مخالفت دولت‌‌‌ها نیز همین است. می‌‌‌دانید تمام سیاست‌‌‌های مالی در دست دولت است. دولت می‌‌‌گوید با بیت کوین می‌‌‌توانند مرا دور بزنند یا با آن پولشویی کنند. بنابر این دولت‌‌‌ها با ارز‌‌‌های دیجیتال مخالفند.

ممانعت از ورود خودی‌‌ها به عرصه استخراج بیت کوین

بدون شک نظر رائفی پور درباره بیت کوین و مزایای آن، وی را از انتقاد به مواضع نادرست دولت در این زمینه غافل نمی‌‌‌کند.

شما که تحریم هستید و آنها به دنبال رهگیری پول شما هستند، چرا ماینینگ انجام نمی‌‌دهید که نتوانند رد پول شما را بزنند؟ نیروگاه‌‌های کوچکی که در حال ورشکستگی بودند، درخواست کردند تا به آنها اجازه داده شود تا ماینینگ را آغاز کنند. اما به آنها گفتند که حق چنین کاری ندارید. هزینه هر متر مکعب گاز در این نیروگاه‌‌ها 5 تومان است و هزینه گاز صنایع نیز بین 80 تا 100 تومان است. هزینه گاز برای مصارف خانگی نیز 100 تا 500 تومان است. نیروگاه‌‌های در حال ورشکستگی حاضر شدند تا هزینه گاز مصرفی خود را بر اساس قیمت گاز صادراتی که 400 تومان است بپردازند، اما باز هم با آنها مخالفت کردند. ما حساب کردیم اگر با نرخ 1200 تومان هم گاز را به نیروگاه‌‌ها بفروشند، استخراج باز هم سود خواهد داشت. آیا این مخالفت‌ها اتفاقی است؟

حال به نیروگاه‌‌هایی که اوراقی هستند و بازدهی ندارند، گاز را به قیمت 5 تومان می‌‌فروشند.

چرا دولت به دیگر صنایع کاری ندارد؟

فولاد، مواد غذایی، سیمان و پتروشیمی از جمله صنایع پر سود هستند. این صنایع برای ماندن در چرخه رقابت، انرژی را با 0.1 قیمت جهانی آن مصرف می‌‌کنند. پس چرا مثلا به صنعت‌‌گران فولاد نمی‌‌گویند که ما برق را با این قیمت به شما نمی‌‌دهیم؟ چرا با این صنوف مشکل برق ندارند؟

چون صنعت برق مبنای همه چیز است. اگر این اتفاق بیفتد ایران علاوه بر گاز، برق هم خواهد داشت و به یک هاب انرژی در دنیا تبدیل خواهد شد.

ماینینگ برای ما یک سود 2 طرفه خواهد داشت. از یکسو از تبدیل گاز به برق سود خواهیم کرد و از طرف دیگر از تبدیل برق به ارز دیجیتال سود خوبی نصیبمان می‌شود.

استفاده از گاز در زمان تحریم

یکی از کار‌‌هایی که کردند این بود که به نیروگاه‌‌ها نامه زدند و راندمان جدید برایشان تعریف کردند. گفتند یا راندمان خود را به 35 تا 40 درصد برسانید یا اصلا دیگر به شما گاز نمی‌‌‌دهیم. یا اگر بدهیم با قیمتی بالاتر می‌‌‌دهیم و اگر نمی‌‌‌خواهید تعطیل کنید.

حال ما یک سری نیروگاه‌‌‌های بزرگ و قدیمی داریم که راندمان آنها 10 درصد است. با این نیروگاه‌‌‌ها کاری ندارند، اما به نیروگاه‌‌‌های کوچک و خصوصی که بودنشان منطقی و به سود منافع ملی است، ضربه می‌‌‌زنند. اسنادش هم موجود است.

به برخی نیروگاه‌‌‌ها گفته‌‌‌اند که باید راندمان خود را به 55 تا 60 درصد برسانید وگرنه به شما گاز نمی‌دهیم. هیچ نیروگاهی در جهان هنوز نتوانسته است به این میزان بهره‌وری دست پیدا کند. حتی نیروگاه‌‌‌های آلمان و آمریکا که از سیستم بازیافت حرارتی استفاده می‌‌‌کنند در بهترین حالت می‌‌‌توانند، بازدهی 40 درصدی داشته باشند. نیروگاه‌‌‌های خورشیدی 10 برابر نیروگاه‌‌‌های گازی هزینه دارند. آیا این اتلاف سرمایه کشور نیست؟ در دوره‌‌‌ای که تحریم هستیم و نیاز به دلار و ارزآوری داریم، چرا باید برای سلول‌‌‌های خورشیدی هزینه کنیم در صورتی که گاز مجانی داریم؟ کدام آدم عاقلی این کار را می‌‌‌کند؟

نیروگاه‌‌های کوچک گازی قربانی تصمیم‌‌های اشتباه

بر اساس قرارداد پاریس رشد نیروگاه‌‌‌های گازی باید متوقف می‌‌‌شد که اتفاقا این اتفاق افتاد. نتیجه این اتفاق چه بود؟ قطع برق منازل مسکونی در سال گذشته. اگر هم که می‌‌‌بینید امسال برق‌‌‌ها قطع نشده است به این دلیل است که برق مراکز صنعتی را قطع می‌‌‌کنند.

می‌‌‌خواهند ماجرا جنبه سیاسی پیدا نکند، بنابراین بیت کوین را علم کردند.

آنها برق تولیدی نیروگاه‌‌‌های بخت برگشته را با نرخ 110 تومان به ازای هر کیلو وات می‌‌‌خرند. و این در حالیست که هزینه تولید برق برای خود نیروگاه‌‌‌ها بین 160 تا 170 تومان می‌‌‌شود. برق را با قیمت پایین‌‌‌تر می‌‌‌خرند و بهای آن را 6 ماه دیگر پرداخت می‌‌‌کنند. این‌‌‌ها همه سنگ‌‌‌اندازی است در مسیر این نیروگاه‌‌‌های کوچک. من خودم با مدیران برخی از این نیروگاه‌‌‌ها صحبت کرده‌‌‌ام. آنها دیگر حتی توان پرداخت حقوق کارگران خود را ندارند و برخی از این مراکز تعطیل شده‌اند.

در مقابل، انرژی‌‌‌های نو را با قیمت 1000 تا 1,100 تومان خرید می‌‌‌کنند. برق 170 تومانی را 110 تومان می‌‌‌خرند و برق نیروگاه خورشیدی را 1,100 تومان. یعنی با هزینه 10 برابری. یعنی با زبان بی زبانی می‌‌‌گویند، چه کسی کار کند و چه کسی از چرخه خارج شود. حال، نیروگاه خورشیدی کجا بود؟ معاهده پاریس.

صنعت ماینینگ زیر سلطه آقازاده‌‌ها!

واردات نیروگاه‌‌های خورشیدی دست آقازاده‌‌هاست. این‌‌ها فقط جوش‌‌دهنده معاملات هستند و پورسانت خود را می‌‌گیرند. این یعنی تمام سود این معاملات به جیب طرف‌‌های اروپایی می‌‌رود. در همین زمان جابه‌‌جایی وزیر نیرو کلی قرارداد بسته شد.

ایران کشوری بی رقیب در ماینینگ

ارزان‌‌ترین برق دنیا در ایران است.

رائفی پور با بیان این مطلب از آینده‌‌‌ای که می‌‌‌تواند برای ایران رقم بخورد سخن به میان آورد.

واحد اندازه‌‌‌گیری میزان پردازش ماینر‌‌‌ها تراهش (تراهش بر ثانیه) است. این یعنی با هزار تراهش می‌شود در یک ثانیه هزار میلیارد محاسبه انجام داد. به همین دلیل داخل دستگاه‌‌‌های ماینر چندین CPU وجود دارد که بتوانند محاسبات را انجام دهند. در چین به دلیل تعرفه بالای برق، دستگاه‌‌‌های استخراج را جمع‌آوری کردند.

حال سوال اینجاست که چرا در ایران نباید به صورت ضابطه‌‌‌مند به استخراج بیت کوین بپردازند؟ چرا دولت مکان‌‌‌هایی را برای استخراج بیت کوین در نظر نمی‌‌‌گیرد؟

من حساب کردم اگر استخراج بیت کوین به صورت صحیح انجام شود، وزارت نیرو که یکی از بدهکار‌‌‌ترین وزارتخانه‌‌‌هاست می‌‌‌تواند بدهی‌‌‌های خود را بپردازد و حتی به سود خوبی برسد. حاصل این استخراج بیش از 7 میلیارد دلار درآمدزایی برای وزارت نیرو خواهد بود.

فارم‌‌های ایرانی در مقابل فارم‌‌های بزرگ دنیا

اول کمی درباره فارم‌‌‌های بزرگ دنیا صحبت کنم.

فارم کارلسون

آقای دیو کارلسون که قبلا از مهندسان مایکروسافت بوده است، در آمریکا یک فارم با 1,700 عدد GPU راه‌‌‌اندازی کرده است. جالب است که این آقا برای خودش یک نیروگاه آبی تاسیس کرده و با استفاده از آب رودخانه برای خودش درآمدزایی کرده است. توان پردازشی این فارم 1,300 تراهش است.

فارم جنسیس

فارم جنسیس در کانادا و ایسلند تاسیس شده است. این فارم زمین گرمائیست. یعنی از اختلاف دمای داخل زمین و سطح زمین برق تولید می‌کنند و از این برق برای استخراج بیت کوین استفاده می‌‌‌کنند. توان پردازشی این فارم هم بیش از 1000 تراهش است.

فارم مغولستان

فارمی در مغولستان وجود دارد که روزانه 1700 بیت کوین استخراج می‌کند و از 2,500 ماینر تشکیل شده است.

درآمد‌‌‌زایی این کار باور نکردنی است.

فارم دالیان چین

3 درصد بیت کوین دنیا در این فارم استخراج می‌‌‌شد. توان پردازشی آن 36,000 تراهش بود. چین در زمینه قیمت برق تعرفه ارزانی دارد اما به پای ایران نمی‌‌‌رسد.

فارم Fury در گرجستان

هوای سرد این کشور باعث شده است تا مصرف برق در این کشور بسیار پایین باشد. دولت این کشور علاوه بر حمایت از راه‌‌‌اندازی فارم‌‌‌های بیت کوین، برای مزارع بیت کوین یارانه نیز در نظر گرفته است.

تردید در صحت گفته رسانه‌‌ها

بدانید هر چیزی که خوب رسانه‌‌‌ای شد باید به آن شک کرد. من چرا به موضوع یوز‌پلنگ ایرانی حساس شدم؟ به دلیل همین رسانه‌‌‌ای شدن. یا چرا به موضوع بحران آب شک کردم؟ به دلیل رسانه‌‌‌ای شدن آن. یا همین موضوع فرزند کمتر، زندگی بهتر، چرا به آن شک کردم؟ چون رسانه‌‌‌ای شد.

کل ماینینگ کشور 500 مگاوات هم نمی‌‌‌شد. پیک مصرفی برق ما 55 هزار مگاوات است. اما امروز در رسانه‌‌‌ها می‌‌‌بینیم که…

توجیه مصرف برق مصرفی

به نظر آقای رائفی پور، بهانه‌‌‌های دولتمردان درباره مصرف بالای برق در این زمینه نیز قابل تامل است. نظر رائفی پور درباره بیت کوین و مصرف برق آن را مرور می‌‌‌کنیم.

ما فقط 222 ساعت پیک بار داریم. یعنی در تابستان که میزان مصرف برق به اوج خود می‌‌‌رسد، روی هم رفته 222 ساعت پیک مصرف برق داریم. کل برق این میزان بین 50 تا 60 هزار مگاوات است.

از طرف دیگر در زمستان کل پیک مصرف 30 هزار مگاوات است. برق هم قابلیت ذخیره‌‌‌سازی ندارد و در شبکه از بین می‌‌‌رود. حال می‌‌‌شود در زمستان یا زمان غیر پیک، از برق برای استخراج بیت کوین استفاده کرد. بیت کوینی که تحریم‌‌‌ناپذیر است و به هیچ وجه نمی‌‌‌توانند جلوی آن را بگیرند.

مراقب باشید نفرین نشوید

این تنش‌‌‌های سیاسی می‌‌‌گذرند. بعد‌‌‌ها درباره این برهه از تاریخ قضاوت خواهند کرد و فرزندان و آیندگان ما را نفرین خواهند کرد. آیندگان ما را قضاوت خواهند کرد.

سخن پایانی

آنچه خواندید برداشتی از سخنان آقای رائفی پور در تیر ماه 98 بود و این در حالیست که استخراج بیت کوین در آبان 98 رسما به عنوان قانون تصویب و لازم الاجرا شد. البته هیچ دلیلی مبنی بر موثر بودن اظهار نظر رائفی پور درباره بیت کوین وجود ندارد و می‌‌‌تواند کاملا اتفاقی باشد.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

1 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی ترین بیشترین رأی
Inline Feedbacks
View all comments

اگر ایران وارد دنیای رمز ارزها بشود دیگر نیازی به تصویب fatf هم نیست! به راحتی کلیه تراکنش‌های مالی ایران را در شبکه جهانی حفظ می‌کنند و تحت کنترل خواهد بود تا ریال به ریال تراکنش‌ها را به راحتی ردگیری کنند.
البته به ما گفته‌اند این شبکه در بلاکچین است و به اصطلاح دیسنترالایزد است اما واقعا از خودتان بپرسید آیا مافیای اقتصاد جهانی به راحتی اجازه می‌دهند یک نظام اقتصادی جدید، خارج از کنترل و نظارت خودشان راه بیافتد و رشد کند؟!! آقای رائفی پور، بنده حدود ۱۰سال است در زمینه کسب و کارهای اینترنتی و طراحی وبسایت فعالیت داشته ام و به طور خلاصه و مجمل عرض کنم که غیرمتمرکز در اینترنت معنا ندارد. همه چیز را در شبکه تحت نظارت خود دارند در غیر اینصورت اجازه رشد و توسعه به چیزی نمی‌دهند.
بله. با همین قدرت رسانه‌ها که در اختیار دارند رمز‌ ارزها را کاملا آزاد جلوه می‌دهند تا به سرعت رشد کند اما به زودی می‌فهمید که بیتکوین واحد پولی جدیدی است در اختیار صهیونیست اما چون اسرائیل وجهه‌ی خوبی در جهان ندارد نمی‌توانست واحد پولی خود را جهانی کند. پس به راحتی یک واحد پولی جدید ساختند در ظاهر آزاد و بی‌طرف تا جایگزین دلار شود همانگونه که شاهد افول ابرقدرتی امریکا هستیم و اسرائیل می‌شود ابرقدرت بعدی اما بدون سر و صدای رسانه‌ای!