آینده اتریوم (Ethereum) + پیش بینی قیمت

در جولای 2015 شبکه اتریوم رسماً راه‌اندازی شد و در کمتر از یک سال حجم بازار اتر رکورد 500 میلیون دلار را شکست.

زمان مطالعه: 9 دقیقه

مقدمه

اتریوم پروژه‌ معتبر و خوشنامی است که با اقتدار بر جایگاه دوم بازار ارزهای دیجیتال ایستاده است. اتریوم در سایه بیت کوین حرکت می‌کند و شاید بتواند روزی به جای بیت کوین بر تخت سلطنت بازار بنشیند. انتشار نسخه دوم اتریوم به همراه سایر مزایا و فناوری‌هایی که در شبکه خود به کار می‌گیرد، پتانسیل آن را دارد که چنین رؤیایی را محقق سازد. در این مقاله می‌کوشیم آینده اتریوم را با توجه به گذشته آن بررسی کنیم و قیمت آتی اتر (ETH) را پیش ‌بینی نماییم.

اتریوم (Ethereum) چیست؟

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

اتریوم دومین ارز دیجیتال جهان از حیث ارزش بازار است که با اتکاء به جامعه خود هدایت می‌شود و بر بستر پلتفرمی با بلاکچین منبع باز قرار دارد. این پروژه برای اولین بار در سال 2013 با انتشار وایت ‌پیپر (Whitepaper) رونمایی شد و بعدها به صورت رسمی به دست ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin) و همکارانش عرضه شد. در واقع اتریوم آینده قرارداد هوشمند (Smart Contract) و اپلیکیشن غیر متمرکز (Decentralized Application) است.

اتریوم در ابتدا قصد داشت که به گونه‌ای تمام و کمال ساخته شود که بتواند زبان برنامه‌نویسی را به قرارداد تبدیل کند. سیستم اتریوم به دست هیچ واحد مستقل و منفردی کنترل نمی‌شود. چنین امنیتی می‌تواند آینده اتریوم را تضمین کند.

آینده اتریوم

هدف اصلی اتریوم ساخت پلتفرمی است که بتواند با استفاده از قرارداد موجود و تعداد معدودی از کدها پروژه‌های جدید بلاکچین ایجاد کند. با این حال اتریوم توانسته در راه تأمین امنیت، مقیاس‌ پذیری و جلوگیری از کلاهبرداری در شبکه غیر متمرکز خود، بی‌وقفه تلاش کند. آینده اتریوم نسبت به بیت کوین بهتر است؛ زیرا مرورگر (Browser)، زبان برنامه‌نویسی و پروتکل پرداخت مختص به خود را دارد.

مروری بر وضعیت اتریوم (ETH)

نام پروژه Ethereum
نماد ETH
عرضه کل 111,846,126
وبسایت رسمی Ethereum.org
مبتنی بر

قرارداد هوشمند و اپلیکیشن غیرمتمرکز

سال عرضه 2015
اوج قیمت 2,036.29 دلار
پلتفرم صرافی

Binance, Coinbase Pro, OKEx, HitBTC, Bitrue, Digifinex, Bibox, CoinBene, BKEX, Coineal, Kraken, HBTC, BigONE, Lbank, TOKOK, Gate.io, Bitmax, ZBG, Huobi Global, LATOKEN, Bitfinex, Bithumb, BitBUB, ZB.com, CoinTiger.

کیف پول

MyEtherWallet, Ledger, Metamask.

اخیراً اتریوم اعلام کرده که قصد دارد شبکه اصلی خود را ارتقا (Upgradation) دهد که در آن مکانیزم اجماع گواه اثبات سهام (PoS) جایگزین گواه اثبات کار (PoW) خواهد شد و سیستم استیک کردن را وارد پلتفرم اتریوم می‌کند. به‌روزرسانی مذکور حدوداً سه سال است که در دست اقدام قرار دارد و فاز صفر اتریوم 2 آغاز به کار کرده است البته مشکلاتی از قبیل مقیاس‌پذیری، تأمین امنیت و مصرف برق فشار قوی مواجه شده است.

به هر حال فرآیند انتقال از اتریوم نسخه 1 به اتریوم نسخه 2 ممکن است تا سال 2022 یا بیشتر طول بکشد؛ زیرا این طرح به آهستگی در حال تطبیق خود با گواه اثبات سهام است. استفاده از سیستم گواه اثبات سهام می‌تواند آینده اتریوم را دگرگون کند.

مروری بر عرضه اولیه ETH

پلتفرم ETH
سرمایه جذب‌شده 16,000,000 دلار
تاریخ عرضه اولیه 30 اوت 2014
قیمت عرضه اولیه 0.30 دلار

 شُرکا

Amazon, Microsoft Azure, JP Morgan

آینده اتریوم

کاربرد‌های توکن اتر (ETH)

توکن اتر (ETH) کاربرد‌های مختلفی دارد که از جمله آنها می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • اتر یک شیوه پرداخت برای کسب‌وکار‌ها است.
  • اتر یک سیستم مدیریت مالی است. شبکه نیو (NUO) و نکسو (Nexo) از جمله پروژه‌های مبتنی بر اتر هستند.
  • کارمزد تراکنش­‌های شبکه اتریوم از طریق اتر (ETH) پرداخت می‌شود.
  • اتر در معاملات ارز‌های دیجیتال به عنوان ضمانت مورد استفاده می‌گیرد.
  • از اتر می‌­توان به عنوان درگاه برای بازی‌ها و نرم‌افزار‌های مبتنی بر اتریوم استفاده کرد.

تحلیل فاندامنتال اتریوم

اتریوم در پی اثبات خود به عنوان جایگزین بیت کوین سعی کرد که با اعمال تغییرات نوآورانه در بلاکچین خود به این هدف دست پیدا کند. اولین اقدام پایه‌گذاران این ارز دیجیتال محبوب در این زمینه، عدم تبعیت اتریوم از بلاکچین بیت کوین بود. بر خلاف بسیاری از ارز‌های دیجیتال دیگر که از کد‌های بیت کوین استفاده می‌کنند، اتریوم بر بلاکچین اختصاصی خود متکی است. از دیگر وجوه تمایز اتریوم با ارز‌های دیگر، امکان ایجاد قرارداد‌های هوشمند است. البته اتریوم، کوین اختصاصی خود را نیز با نام اتر (ETH) روانه بازار کرده است.

فراگیر شدن استفاده از بلاکچین اتریوم توسط سایر رمزارزها نشان دهنده بنیاد قوی و مستحکم ارز دیجیتال اتریوم است.

تحلیل قیمت اتریوم (Ethereum)

اتر (ETH) در 30 دسامبر 2019 در سطح قیمت 131 دلار معامله می‌شد اما پس از آغاز سال 2020 قیمت اتریوم تغییر کرد و در سه هفته به 171 دلار رسید، به گونه‌ای که تنها در 18 روز 30% رشد داشت. با اینکه این رشد چندان رشد بزرگی نبود اما نسبت به سه ماه آخر سال 2019 همچنان عملکرد بهتری به حساب می‌آمد. تریدرهای بسیاری در آن برهه بر این باور بودند که در ماه‌های آینده اتریوم سقوط خواهد کرد.

در سال 2020 عوامل و فاکتورهای فراوانی وجود داشت که احتمال اوج‌گیری بازار ارزهای دیجیتال را به صورت کلی تقویت می‌کرد. از این رو، احتمال می‌رفت که شرایط در آینده مساعد باشد، تعداد سرمایه‌گذاران افزایش یابد و در نتیجه رشدی کلان در ارزش بازار ایجاد شود و همچنین قیمت‌ها افزایش پیدا کند. اتر اما راه خود را ادامه داد و هر از چند گاهی انتشار اخباری مبنی بر ارتقای قریب‌الوقوع اتریوم به نسخه 2، به این حرکات صعودی بال و پر می‌داد. تا پایان سال 2020 اوج‌گیری قیمت اتر فوق‌العاده بود و تا حول و حوش 750 دلار صعود کرد.

نکته قابل توجه اتر در این است که حرکت صعودی‌اش در سال 2020 متأثر از روند کلی بازار نبود بلکه به خاطر ثبات رویه، بنیاد قوی و انتشار خبر ارتقا به نسخه 2 اوج گرفت و با حرکت کلی بازار در سال 2021 تقویت شد.

با آغاز سال 2021 و حرکت دسته‌جمعی ارزهای دیجیتال به بالا، صعود اتر تقویت شد؛ چنان که سطح 1000 دلار را شکست و در ادامه روند خود موفق شد در سطح قیمت 2000 دلار اوج قیمت به ثبت برساند. پس از فرونشستن بازار، قیمت اتر (ETH) به پایین متمایل شد و تا 1500 دلار عقب‌نشینی کرد. در اوایل سال 2021، اتریوم مجدداً آهنگ صعود به خود گرفت.

آینده اتریوم

در اوایل 2021 بیت کوین به عنوان رهبر بازار توانست از مرز 58000 دلار عبور کند و زمزمه‌هایی به گوش می‌رسد که گویی قرار است تا 100 هزار دلار نیز بالا برود. از آنجایی که حجم قابل توجهی از عرضه بازار همچنان در دسترس ماینرها و تریدرها باقی مانده است، لذا انتظار می‌رود که در آینده اتریوم همراه با بیت کوین به مسیر صعودی خود ادامه دهند.

اگر اتر بتواند نرخ رشد خود را همچنان تداوم ببخشد، احتمال آن وجود دارد که از سطح 2000 دلار نیز عبور کند. اما مشکل در اینجا است که در بررسی آینده ارزهای دیجیتال نمی‌توان چندان به مدل‌هایی که متوسط نرخ رشد را در پیش ‌بینی قیمت آینده لحاظ می‌کنند، دل خوش کرد؛ زیرا نوسانات ارزهای دیجیتال شدید است و خیلی نمی‌توان به مدل‌های متوسط نرخ رشد تکیه کرد.

در صفحه قیمت اتریوم (Ethereum) می‌توانید به صورت لحظه‌ای قیمت اتر (ETH) و دیگر اطلاعات مربوط به آن را مشاهده کنید.

علاوه بر این‌ به نظر می‌رسد که اتریوم در آینده مشارکت‌های جدیدی خواهد داشت و همچنین از برنامه‌های ویژه‌ای در جهت ارتقای خود رونمایی خواهد کرد. به عنوان مثال اتریوم در نظر دارد تکنولوژی قرارداد هوشمند بلاکچین نسخه دوم را راه‌اندازی کند که از سایر ارزهای دیجیتال مبتنی بر قرارداد هوشمند سریع‌تر عمل می‌کند و می‌تواند از تجربه هوش مصنوعی برای تأمین امنیت و محافظت از حمله هکرها استفاده کند.

از دیگر برنامه‌هایی که در دست تیم توسعه و تحقیقات اتریوم است، می‌توان این گزینه‌ها را نیز بیان کرد:

  1. قرارداد‌های چند امضایی
  2. خدمات کیف‌ پول
  3. بازار‌های غیر متمرکز
  4. بیمه محصولات کشاورزی
  5. غیرمتمرکز کردن دیتافید‌ها
  6. پردازش‌های ابری محاسبات

پیش بینی قیمت آینده اتریوم (ETH)

اتریوم از ابتدای سال 2020 عملکرد یکنواختی داشت و به نظر می‌رسید که کوین دیگری از راه می‌رسد و به سرتیتر خبرها تبدیل می‌شود. همان‌طور که می‌دانید، اتریوم در جایگاه دومین ارز دیجیتال از لحاظ ارزش بازار قرار داشت و از تکنولوژی خاصی در تراکنش‌های خود بهره می‌برد که اکثر کوین‌های مطرح و مهم از آن تکنولوژی برای مبادله و خرید کوین‌ها استفاده می‌کنند. در سال 2018 پس از آنکه اتریوم جایگاه دومی خود را به ریپل واگذار کرد، اکثر مردم تصور نمی‌کردند که اتریوم بتواند بار دیگر جایگاه قبلی خود را بازیابد، اما به دلیل ثبات و حفظ ویژگی محرمانگی بار دیگر موفق شد جایگاه اصلی خود را پس بگیرد.این در حالی بود که سایر آلت کوین‌ها تلاش می‌کردند موقعیت خود را حفظ کنند.

در شرایط فعلی، ارزش بازار اتریوم بیش از 10 برابر ارزش بازار ریپل است، اما چنین برتری‌ای برای حفظ و بقای اتریوم در بازار کافی نیست، بلکه لازم است که کارمزد تراکنش اتریوم کم شود، سرعت انواع تراکنش‌هایش افزایش پیدا کند و تکنولوژی قرارداد هوشمندش ارتقا بیابد. با اعمال برخی اصلاحات، آینده اتریوم امیدوارکننده خواهد بود.

برای نگهداری اتریوم، از کیف پول اتریوم استفاده کنید.

در ادامه، نظرات برخی از صاحب‌‌نظران را درباره آینده اتریوم (ETH) می‌بینیم.

بنیاد کوین سوئیچ: نظر این بنیاد در مورد آینده اتریوم در یک جمله خلاصه می‌شود: روند قیمتی اتریوم تا سال 2025 صعودی خواهد بود.

برایان شوستر: معتقد است که با توجه به ویژگی‌های منحصربه‌فرد اتریوم، دستیابی هر واحد اتر به قیمت 100 هزار دلار غیرممکن نیست.

prediction-of-the-ethereum-price

آینده اتریوم از زبان دنی رایان نیز شنیدی است؛ آینده‌ای که نشان از پیشرفت­‌های چشمگیر دارد:

  1. انعطاف‌پذیری: در صورت آفلاین شدن نود‌ها، شبکه از طریق بخش‌های اصلی خود پویا می‌ماند.
  2. سادگی: پیچیدگی پروسه ممنوع.
  3. تمرکز‌زدایی: یک کاربر با هر توان پردازشی می‌تواند در تأیید شارد‌های بلاک سهیم باشد.
  4. افزایش سرعت: تأیید تراکنش‌های اتریوم بین 8 تا 16 ثانیه طول خواهد کشید.

سخن پایانی

اتریوم در جایگاه دوم ارزهای دیجیتال قرار دارد و از بلاکچین اختصاصی خود استفاده می‌کند که توسط بسیاری از ارزهای دیجیتال به کار گرفته شده است. لذا وابستگی تعدادی از رمزارزهای مهم به شبکه بلاکچین اتریوم از قدرت تأثیرگذاری اتریوم بر سایر رمزارزهای بازار حکایت دارد. اتریوم در آینده‌ای نزدیک به نسخه دوم ارتقا می‌یابد و با بهره‌گیری از سیستم استیکینگ می‌تواند رشد فوق‌العاده‌ای داشته باشد. عملکرد اتریوم در سال 2020 قابل قبول بود که با رشد تاریخی قیمت اتر در سال 2021 همراه شد. آینده اتریوم در سایه طرح‌ها و مشارکت‌هایی که در دست اقدام دارد، بدون اغراق، درخشان به نظر می‌رسد و حتی ممکن است به جای بیت کوین بر تخت سلطنت رمزارزها بنشیند.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

2 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی ترین بیشترین رأی
Inline Feedbacks
View all comments

سلام. خواستم نظر شما رو‌ برای آینده ارز اتریوم و مانا بدونم. ممنون

به نظر بنده، با در نظر گرفتن روند فعلی ارزهای دیجیتال، به طور کلی می‌توان گفت در سال ۲۰۲۱ نیز روند مثبت رشد ارزهای دیجیتال ادامه خواهد یافت.
با گسترش روزافزون کاربرد این ارزها در کارهای روزمره و نیز صنایع مختلف انتظار می‌رود تقاضا برای ارزهای دیجیتال و به خصوص بیت‌کوین و اتریوم که سرآمد این حوزه هستند در سال ۲۰۲۱ افزایش قابل توجهی داشته باشد و این عوامل در نهایت به افزایش چشمگیر قیمت این دارایی‌های دیجیتال منجر گردد.