اتریوم ۲ چیست و چرا یک به‌روزرسانی مهم محسوب می‌شود؟ یک راهنمای جامع

زمان مطالعه: 7 دقیقه

مقدمه

سال‌ها از ابداع اتریوم 2 و ارائه ایدۀ اولیه آن می‌گذرد و به زودی قرار است به صورت عمومی منتشر شود. اما مزایای اصلی این شبکه جدید چیست؟ سؤال این است که اتریوم 2 چگونه کار می‌کند؟ این راهنما همۀ موارد لازم را برای آشنایی با این مرحله مهم در تکامل شبکه بلاکچین، به شما خواهد گفت.

اتریوم 2 چیست؟

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

اتریوم 2 همان‌طور که از نامش پیدا است، بلاکچین جدید اتریوم است. اتریوم 2 به این دلیل ایجاد شده است که اصطکاک‌های شبکه اتریوم را کاهش دهد و دومین رمزارز بزرگ جهان را به ثبات بیشتری برساند. به همین دلیل از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

یک تفاوت بزرگ که با انتشار اتریوم 2 شاهد آن خواهیم بود، دور شدن از الگوریتم اثبات کار (Proof-of-Work) است؛ یعنی سازوکاری که در بیت‌کوین هم از آن استفاده می‌شود. در شبکه جدید، الگوریتم اثبات کار منسوخ خواهد شد و به جای آن، کانون توجه به سمت الگوریتم اثبات سهام (Proof of Stake) تغییر پیدا کرده است. اعتبارسنجی تراکنشها در این بلاکچین، دیگر منوط به توان محاسباتی شبکه نخواهد بود. طرفداران آن معتقدند که این ارتقاء، در نهایت اتریوم 2 را ایمن‌تر خواهد کرد.

مزیت عمده دیگر، کاهش برق مصرفی برای ماینرها است که در شبکه بیت کوین شاهد آن هستیم. در اتریوم 2 بواسطه استفاده از گواه اثبات سهام، نیازی به سخت افزار پردازنده (ماینر) با سرعت بسیار بالا نیست. در نتیجه مصرف برق شبکه بسیار کاهش پیدا می‌کند.

اتریوم 2

انتظار می‌رود که نسخه دوم شبکه اتریوم ظرفیت بسیار زیادی را ارائه دهد. این در نهایت بدین معنی است که می‌تواند تراکنش‌های بیشتری را در هر ثانیه تایید کند.

با افزایش مداوم تقاضا، تأکید بر مقیاس‌پذیری گامی مهم در اطمینان از عملکرد مناسب شبکه و کاهش رویدادهای مخرب آتی خواهد بود. این کار از طریق زنجیره‌های شارد انجام می‌شود، که به جای پردازش پیاپی تراکنش‌ها، امکان پردازش همزمان را فراهم می‌کند. شرکت فناوری بلاکچین کانسنسیس در این مورد بیان کرده است که:

هر زنجیره شارد مشابه با افزودن یک لاین دیگر به یک بزرگراه چندلاینه است. لاین‌های بیشتر و پردازش موازی منجر به افزایش راندمان بسیار بیشتری می‌شود.

اتریوم 2 چه زمانی منتشر خواهد ‌شد؟

ذکر این نکته الزامی است که نسخه دوم شبکه اتریوم یک شبه به طور کامل پدیدار نخواهد شد، بلکه به تدریج و در سه مرحله عرضه می‌گردد.

اول از همه، مرحله 0 را داریم که طبق برخی نظرات برای سال 2020 زمان‌بندی شده است. این مرحله امکان فعال‌سازی سازوکار جامع الگوریتم اثبات سهام در کنار الگوریتم اثبات کار را فراهم می‌کند و مانع ایجاد اختلال در هنگام انتقال از شبکه اتریوم 1 به شبکه اتریوم 2 می‌شود. به این مرحله «بیکن چین» گفته می‌شود. در مراحل اولیه معرفی اتریوم 2، استخراج به صورت عادی نیز ادامه خواهد یافت.

اتریوم 2

شاید بهتر باشد تا سال 2021 منتظر بمانیم تا پیاده‌سازی زنجیره‌های شارد (Shard Chains) آغاز شود و مرحله 1 یعنی آغاز کاری که مدت‌ها منتظر آن بودیم را ببینیم. در توضیحی ساده و نسبتاً خوب، این فرآیند را با تقسیم شبکه اتریوم به 64 زنجیره مقایسه می‌کنند که ظرفیت شبکه را به طرز چشمگیری افزایش می‌دهد. مرحله 2 ممکن است در سال 2022 آغاز شود که باعث امکان انجام انتقال‌های شارد و توانایی ساخت برنامه‌های کاربردی خواهد شد.

در نهایت، اتریوم 1.0 جذب شبکه اتریوم 2.0 خواهد ‌شد؛ یعنی فرآیند اثبات کار را می‌توان یک بار و برای همیشه کنار گذاشت.

استیکینگ اتریوم 2 چیست؟

الگوریتم اثبات سهام به دنبال ایجاد تغییرات بزرگی در نحوه پردازش تراکنش‌ها است. برخلاف سازوکار اثبات کار، تأییدکنندگان هر تراکنش به منظور مشارکت در الگوریتم اثبات سهام، نیازی به مقادیر نامعقول توان محاسباتی ندارند و استفاده از یک لپ‌تاپ معمولی هم کافی خواهد بود.

وقتی زمان ایجاد بلوک بعدی در بلاکچین اتریوم 2 برسد، تأییدکنندۀ تراکنش به طور تصادفی انتخاب خواهد شد و در صورت تأیید موفق یک بلوک جدید، نود (Node) مسئول این کار، پاداش خود را خواهد گرفت (منظور از نود، کسی است که تراکنش را تأیید می‌کند و بخشی از شبکه است). این رویکرد، توانایی ایمن‌سازی بیشتر شبکه را دارد؛ چون افرادی که قصد آسیب رساندن به بلاکچین را داشته باشند، سپرده خود را نیز از دست خواهند داد. اگر شما نمی‌خواهید یک تأییدکننده (نود) باشید، آنگاه تعداد زیادی از سایر مالکین سهام (staking providers) در این شبکه هستند که این کار را انجام خواهند داد.

برای توضیحات بیشتر در مورد استیکینگ اتریوم 2 به مقاله‌ای که قبلا در سایت قرار گرفته است، مراجعه نمایید.

اتریوم 2 را از کجا بخریم؟

افراد زیادی مشتاق‌اند که بدانند قیمت اتریوم 2 چقدر خواهد بود. این مطلب که انتشار شبکه جدید اتریوم می‌تواند ارزش دومین رمزارز بزرگ جهان را افزایش دهد، صحیح است؛ اما ارتقای شبکه اتریوم منجر به تولید کوین با برند جدیدی نخواهد شد.

افرادی که مالک اتریوم هستند، تحت تأثیر انتشار نسخه 2 شبکه اتریوم قرار نمی‌گیرند و دارایی‌های آنها در نهایت به بلاکچین جدید منتقل خواهد شد.

اتریوم 2 چه زمانی منتشر خواهد شد؟

این سؤالی است که این روزها توسط خیلی‌ها پرسیده می‌شود. قرار بود مرحله 0 اجرای نسخه دوم از شبکه اتریوم در ژانویه سال 2020 راه‌اندازی ‌شود، اما انتشار شبکه اصلی چندین بار به تعویق افتاده است. علت آن تا حدودی مربوط به تغییرات لحظه آخری در طراحی فنی شبکه بوده است. نیازی به ذکر این مطلب نیست که آزمون‌های استرس نیز باید انجام شوند.

ویتالیک بوترین بنیانگذار شبکه اتریوم مطمئن است که اتریوم 2 تا پایان سال جاری اجرا خواهد شد، اما سایر توسعه‌دهندگان به این جدول زمانی چندان خوش‌بین نیستند. اجرای صحیح فرآیند، از سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته روی اتریوم و تعداد افرادی که به زیرساخت‌های آن اعتماد دارند، چیزی کم ندارد.

چرا اتریوم 2 اهمیت دارد؟

اکثر توسعه‌دهندگان برای ساخت اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز خود به نسخۀ جدید شبکه اتریوم اعتماد می‌کنند. همه چیزها، از بازی‌های آنلاین گرفته تا خدمات مالی غیرمتمرکز، با استفاده از این بلاکچین ایجاد خواهند شد که به دلیل داشتن قابلیت‌هایی مثل قرارداد هوشمند از محبوبیت ویژه‌ای برخوردار است. با افزایش پذیرش این برنامه‌ها، سازگاری همزمان شبکۀ آن با تقاضای هزاران کاربر در سرتاسر جهان بسیار اهمیت دارد.

قبلاً شاهد افزایش ارزش دارایی‌های شبکه‌ای در پروتکل‌هایی مثل دیفای (DeFi) بوده‌ایم؛ که به افراد اجازه دریافت منابع مالی با استفاده از رمزنگاری به عنوان وثیقه وام را می‌دهد. با توجه به‌ سرعت پردازش فقط 15 تراکنش در هر ثانیه توسط بلاکچین فعلی، به وضوح مشخص است که فناوری موجود چندان پایدار نیست و در آینده کاربرد نخواهد داشت.

سخن پایانی

برخی بر این باورند که افزایش ظرفیت از طریق اتریوم 2 به ارزان‌تر شدن تراکنش‌ها نیز کمک خواهد کرد. با نزدیک‌تر شدن به این بهبود شبکه، شاهد افزایش قابل توجه هزینه‌های تأیید تراکنش‌های اتریوم بوده‌ایم که برای ماینرها خبر خوبی بوده اما برای مصرف‌کنندگان پیام ناگواری دارد.

همچنین جالب است بدانید که با رونمایی از اتریوم 2، میزان عرضه اتریوم چگونه تغییر خواهد کرد. برخلاف بیت‌کوین که تعداد آن به 21 میلیون عدد محدود می‌شود، هیچ سقف نهایی در مورد میزان اتریوم موجود در بازار وجود ندارد. بوترین معتقد است که اتریوم پس از فعال ‌شدن بلاکچین جدید، هر سال کمتر از قبل ایجاد خواهد شد. امروزه 7/4 میلیون اتریوم به صورت سالانه منتشر می‌شود، اما در آینده این مقدار می‌تواند به کمتر از 2 میلیون عدد در هر سال کاهش یابد.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments