همه چیز درباره استیکینگ اتریوم ۲.۰

زمان مطالعه: 5 دقیقه

مقدمه

با انتشار خبر عرضه و استیکینگ اتریوم 2,0 در سال 2020، گمانه زنی‌ها در مورد زمان تحقق این خبر آغاز و بسیار از افراد بر سر دوراهی خرید یا فروش اتریوم تا قبل از شروع این واقعه قرار گرفتند. اکنون که در اواسط سال 2020 به سر می‌بریم انتشار خبر شروع استیکینگ اتریوم2.0 بار دیگر تب و تاب خرید و فروش اتریوم را افزایش داده است. بر همین اساس استیکینگ اتریوم 2.0 زود‌تر از موعد مقرر در دسترس برخی از صرافی‌های معتبر جهانی مانند بایننس (Binance)، دارما کپیتال (Darma Capital) و ماتریکس پورت (Matrixport) و همچنین برخی کیف‌ پول‌ها مانند هیوبی (Huobi Wallet) قرار داده شده است.

این اقدام به منظور رفع و پیشگیری از ایرادات احتمالی در زمان استیکینگ اصلی صورت پذیرفته است. این دسترسی‌ها از طریق مشارکت در پلتفرمی به نام استیکینگ پایلوت کدیفای (Codefi) اعطا شده است. حال بهتر است تا ببینیم که اصلا استیکینگ اتریوم به چه معناست؟

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

تعریف استیکینگ

برای درک بهتر هر موضوعی بهتر است تا پیش از هر چیز تعریفی از آن موضوع بدست آوریم.

استیکینگ اتریوم فرآیندی است که در آن هر فرد برای دریافت پاداش نیاز به خرید و نگهداری مقداری معین از اتریوم دارد. به عبارت دیگر استیکینگ اتریوم را می‌توان سهامداری در اتریوم نامید.

فرآیند استیکینگ اتریوم

همانطور که گفته شد فرآیند استیکینگ به نحوی است که شما برای دریافت پاداش می‌بایست حتما میزانی اتریوم را در کیف‌ پول مخصوص به منظور مشارکت در عملیات بلاکچین مسدود کنید. اینکه اتریوم را خریده باشید و یا استخراج کرده باشید تفاوتی دراصل موضوع نخواهد داشت. البته پروسه استیکینگ تنها به اتریوم محصور نشده و برای هر بلاکچینی که بر اساس پروتکل اثبات سهام کار می‌کند قابل استفاده است. در مقابل فرآیند اثبات سهام، پروسه اثبات کار وجود دارد. تفاوت‌های اساسی بین اثبات سهام با اثبات کار آنقدر مهم بود که تیم توسعه اتریوم تصمیم به ایجاد تغییرات متناسب با این فرآیند گرفتند. با اجرایی شدن این تغییرات، اتریوم 2 تبدیل به ارزی با قابلیت مقیاس‌پذیری و ارتقا خواهد شد.

در مدل اثبات سهام بر خلاف مدل اثبات کار شما نیازی به قدرت هش یا همان قدرت محاسباتی بالاتر ندارید. برای مشارکت در استیکینگ نیاز به حداقل 32 اتریوم است. به طور قطع این پروسه بسیار آسان‌تر از پروسه استخراج و شرکت در پروسه اثبات کار است. این بدین معناست که برای شرکت در پروسه اثبات سهام دیگر نیازی به دستگاه‌های ماینر اتریوم نیست. در ادامه با برخی از مزایا و معایب استیکینگ اتریوم 2.0 بیشتر آشنا می‌شویم و آن را با نگاهی موشکافانه‌تر مورد بررسی قرار می‌دهیم.

استیکینگ اتریوم

مزایای استیکینگ اتریوم

1.کسب درآمد از طریق سپرده‌گذاری

استیکینگ اتریوم یکی از روش‌های سرمایه‌ گذاری است که از طریق نگهداری یک ارز در طولانی مدت برای شما منفعت مالی بوجود می‌آورد. البته در این شیوه برای جلوگیری از خروج ناگهانی افراد مشارکت کننده در پروژه تمهیداتی در نظر گرفته شده است. به عنوان مثال زمانی که فردی بخواهد به دلیل ریزش بازار، سهام خود را زودتر از موعد مقرر از معاملات حذف کند، حساب وی مسدود و یا مشمول جریمه می‌شود.

2.ایجاد فضای تعاملی بین کاربر و شبکه

در پروژه استیکینگ این امکان کاربر وجود دارد که به طور مستقیم در تایید فعالیت‌های صورت گرفته شده در شبکه شرکت کنند و در ارتقای شبکه بلاکچین محبوب خود تاثیری به مراتب موثرتر از قبل داشته باشند.

معایب استیکینگ اتریوم

1.حضور شخص ثالث

از نکات منفی پروژه‌های استیکینگ می‌توان به وجود شخص ثالث در پروسه اشاره کرد. افراد حاضر در پروسه برای کسب سود بیشتر می‌بایست در یکی از استخر‌های استخراج عضو شده و ادامه کار را به دست یک شخص دیگر بسپارند. به عبارت دیگر برای شرکت در استیکینگ شما می‌بایست سرمایه مورد نظر خود را به حساب یک شخص مشخص واریز کنید تا آن فرد از سوی شما اقدام به خرید اتریوم2 کند. این واریز به حساب شخص واسط می‌تواند خطراتی را به همراه داشته باشد. به عنوان مثال ممکن است وی از دنیا برود و کسی هم به کلید شخصی والت وی دسترسی نداشته باشد. بنابراین رعایت احتیاط در این زمینه امری لازم و ضروری به نظر می‌رسد.

2.سود‌دهی بدون تضمین

هر چند سود‌دهی استیکینگ تقریبا تضمین شده است، اما گاهی با کاهش قیمت حتی به میزان جزئی سود حاصله کفاف هزینه‌های صورت گرفته را نخواهد داد.

استخر استیکینگ چیست؟

استخر‌های استیکینگ مجموعه‌ای از افراد را شامل می‌شوند که به منظور تایید تراکنش‌های استیکینگ با هم همکاری می‌کنند. هر استخر اتریوم یک اعتبار‌سنج واحد تلقی می‌شود. صرافی‌هایی مانند بایننس و دیگر صرافی‌هایی که در ابتدای مقاله به آنها اشاره کردیم هر کدام یک استخر استیکینگ اتریوم محسوب می‌شوند. استفاده از استخر‌های استیکینگ مزایا و معایبی را به دنبال دارد. به عنوان مثال در زمان اهدای پاداش همه افراد حاضر در استخر از این پاداش بهره‌مند می‌شوند.

اگر چه این موضوع نوعی تضمین سودآوری قلمداد می‌شود، اما از آنجا که تعداد افراد حاضر در این استخر‌ها تا حدودی زیاد است بنابراین سود دریافتی نیز کاهش می‌یابد. از طرف دیگر حضور در استخر‌های استخراج نیازمند دانش فنی بالایی نیست و این مساله یکی از قابلیت‌های مثبت این استخر‌ها به شمار می‌رود.

آینده استیکینگ اتریوم 2.0

آینده استیکینگ نیز مقوله‌ای غیر قابل پیش‌بینی است. اما بد نیست تا نظرات برخی از افراد مرتبط با این موضوع را نیز با هم مرور کنیم.

مدیر عامل دارما کپیتال:

 بروزرسانی اتریوم به صورت گواه اثبات سهام یک نقطه حیاتی برای اتریوم است. ما مشتاقانه با ConsenSys همکاری خواهیم کرد. آنها در حال پشتیبانی از پیشرفت تکنولوژی هستند. ما به وثیقه‌گذاران در پروژه استیکینگ اتریوم پاداش پرداخت خواهیم کرد.

مدیر عامل بایننس:

پشتیبانی بایننس از استیکینگ اتریوم باعث خوشحالی ماست.

سخن پایانی

آنچه در این مقاله گفته شد موضوعات پیرامونی در مورد استیکینگ اتریوم بود. اتفاقی که در سال جاری میلادی آغاز خواهد شد و تا تکمیل نهایی آن احتمالا یک یا دو سال زمان لازم خواهد بود. بنابراین در حال حاضر بهترین کار ممکن خرید و یا نگهداری اتریوم‌های از پیش خرید شده و یا استخراج شده است.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments