آشنایی با پوزیشن تریدینگ + پوزیشن تریدر کیست؟

زمان مطالعه: 4 دقیقه

مقدمه

در این مقاله قصد داریم به بررسی یکی دیگر از روش‌های ترید در ارزهای دیجیتال بپردازیم. در میان تریدرها و تحلیگران، روش‌ها و استراتژی‌های معاملاتی مختلفی همچون، سوئینگ تریدینگ (Swing trading)، هودل (Hodl)، پوزیشن تریدینگ (Position trading) و غیره وجود دارد. در این مقاله به بررسی استراتژی پوزیشن تریدینگ (Position Trading) می‌پردازیم و با اشاره به ویژگی‌ها و پیش‌نیازهای این استراتژی، توضیح خواهیم داد که پوزیشن تریدر کیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

معامله‌گران با توجه به استراتژی، هدف و روحیات خود به انتخاب یک یا چند روش از این روش‌های معاملاتی می‌پردازند.

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

پوزیشن تریدر کیست؟

پوزیشن تریدرها (Position Trader) ارزدیجیتال یا دارایی مورد نظر خود را با توجه به ارزش ذاتی آن و با هدف کسب سود بلندمدت خریداری می‌کنند. این تریدرها هیچ گونه نگرانی از بابت نوسانات قیمتی و حرکات قیمتی کوتاه‌مدت یا اخبار کوتاه‌مدتی ندارند؛ مگر اینکه اخبار معتبری از تریدرهای بلندمدتی منتشر شود.

پوزیشن تریدرها، بر خلاف تریدرهای روزانه (Day Traders) عمل می‌کنند و تعداد معاملات یا پوزیشن‌های آنها خیلی زیاد نیست و معمولاً چیزی کمتر از 10 معامله یا ترید در سال دارند.

پوزیشن تریدر

درک بهتر مفهوم پوزیشن تریدینگ

پوزیشن تریدرها، دنباله‌روِ روند (Trend) هستند. این افراد معتقدند زمانی که یک روند آغاز می‌شود، برای مدتی ادامه خواهد داشت. ویژگی‌های زیر در مورد پوزیشن تریدرها صادق است:

  • دنباله‌روِ روند هستند
  • آغاز روند را تشخیص می‌دهند، سپس کوین را خریداری و نگهداری می‌کنند تا نمودار قیمتی به قله یا انتهای روند موجود برسد.
  • نقاط ورود و خروج احتمالی را با دقت تشخیص می‌دهند و با استفاده از Stop loss (حد ضرر) ریسک معاملات را به حداقل می‌رسانند.

تفاوت میان پوزیشن تریدینگ، هودل و سوئینگ تریدینگ

یکی از تفاوت‌های اصلی میان پوزیشن تریدرها و سرمایه‌ گذاران بلند مدت این است که افرادی که هودل می‌کنند، کوین خریداری‌شده را برای مدت طولانی‌تری نسبت به پوزیشن تریدرها نگهداری می‌کنند. این افراد با تشکیل سبدی از دارایی‌های مختلف با هدف بلند‌مدت، کوینی را خریداری و نگهداری می‌کنند؛ اما پوزیشن تریدرها با تشخیص شروع یک روند، کوینی را خریداری می‌کنند و بعد از تشخیص پایان آن روند، آن کوین را می‌فروشند.

فلسفۀ این معاملات، کسب حداکثر سود از روند موجود است. دستۀ مقابل این افراد، Day Trader ها هستند که به دنبال کسب سود از نوسانات کوتاه‌مدت بازار هستند. سویینگ تریدرها چیزی میان این دو دسته هستند، این افراد کوینی را خریداری و آن را برای مدت چند هفته یا چند ماه نگهداری می‌کنند و معتقدند که به زودی کوین خریداری‌شده به هدف قیمتی مدنظر آنها خواهد رسید.

عوامل مؤثر در پوزیشن تریدینگ

برای موفقیت در پوزیشن تریدینگ، تحلیلگر باید نقاط ورود و خروج را به درستی انتخاب نماید و برای به حداقل رساندن ریسک در آن معامله، از Stop loss استفاده کند. همچنین باید برای مواقعی که ممکن است تشخیص اشتباهی داده باشد، برنامۀ جایگزینی در نظر بگیرد.

در استراتژی معاملاتی پوزیشن تریدینگ، افراد ممکن است برای تصمیم‌گیری نهایی، از تحلیل تکنیکال، تحلیل فاندامنتال یا ترکیبی از هر دوی آنها استفاده کنند.

همچنین این افراد برای اطمینان از افزایش قیمت ارز دیجیتال مورد نظرشان، از فاکتورهای مربوط به مسائل بنیادی بازار استفاده می‌کنند و روند کلی بازار و تاریخچۀ الگوهای قیمتی را به دقت بررسی می‌نمایند.

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های پوزیشن تریدینگ، زمان‌بر نبودن آن است. تریدر به یک معامله وارد می‌شود و تا زمان رسیدن قیمت به محدودۀ مورد نظر خود منتظر می‌ماند و نیازی به صرف زمان و انرژی زیادی ندارد. در مقابل، یکی از اصلی‌ترین ریسک‌های این استراتژی این است که ممکن است نوساناتی که تریدر تصمیم به چشم‌پوشی از آنها گرفته است، در جهت معکوس رخ دهد و باعث حرکت معکوس روند شود.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی یکی دیگر از استراتژی‌های معاملاتی در ترید ارزهای دیجیتال پرداختیم. همان‌طور که می‌دانید هر کدام از استراتژی‌های معاملاتی مزایا و معایب مخصوص به خود را دارند و این تریدر است که با توجه به استراتژی شخصی و هدف خود، روش معاملاتی مناسب خود را تعیین و انتخاب می‌کند.

اولین نکته‌ای که باید در انتخاب روش معاملاتی خود در نظر بگیرید، هدف از سرمایه‌گذاری است. آیا هدف شما از سرمایه‌گذاری، کسب سود در بلند‌مدت است؟ می‌خواهید با استفاده از این سود به گذران زندگی بپردازید یا از فعالیت در بازارهای مالی و خرید سهام یک پروژه لذت می‌برید؟

نکتۀ مهم دیگری که وجود دارد این است که مدت‌زمانی که می‌خواهید و می‌توانید به ترید اختصاص دهید، تأثیر زیادی بر انتخاب نوع استراتژی معاملاتی مناسب شما دارد.

پوزیشن تریدینگ (Position trading) در بازارهای صعودیِ پرقدرت عملکرد بهتری دارد و نمی‌توان از این روش در روندهای نزولی به خوبی بهره برد. در شرایطی که بازار دارای روند مشخصی نیست و بازار تقریباً رِنج است، استفاده از روش Day trading انتخاب مناسب‌تری خواهد بود.

منبع

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments