هودل (HODL) چیست و از کجا بوجود آمده است؟

زمان مطالعه: 5 دقیقه

مقدمه

شاید برای شما هم ساختار نوشتاری این کلمه عجیب به نظر برسد. کلمه HODL بیشتر شبیه یک آیتم در برگه آزمایشگاه است تا یک اصطلاح رمزارزی. این کلمه که در فارسی هودل یا هادل خوانده می‌شود در اصل همان کلمه HOLD بوده است که بر اساس یک اتفاق، حروف آن جابه جا شده است. در ادامه به دلایل ایجاد این اصطلاح و معنی آن می‌پردازیم.

هودل (HODL) کردن یعنی چه؟

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

در دنیای رمزارز‌ها هودل کردن به معنی نگهداری رمزارز‌ برای مدتی طولانی است. هودل کردن بیشتر زمانی اتفاق می‌افتد که نوسان بازار به شدت بالا باشد یا قیمت ارز مورد نظر با افت قیمت در چند روز متوالی روبرو شود. این اصطلاح در ابتدا فقط برای پادشاه رمزارز‌ها یعنی بیت کوین به کار برده می‌شد اما اکنون این اصطلاح برای اتریوم و سایر آلت‌ کوین‌ها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته هودل کردن تنها به نگهداری ارز محدود نمی‌شود. به عبارت دیگر هودل جورچینی است متشکل از خرید بیت کوین (یا هر ارز دیگر) با قیمتی بسیار مناسب و نگهداری آن به صورت طولانی مدت که به منظور کسب سود بیشتر و افزایش ارزش آن صورت می‌گیرد.

هودل (HODL) از کجا بوجود آمد؟

در دسامبر سال 2013 یکی از کاربران سایت bitcointalk با نام کاربری GameKyuubi مطلبی را منتشر کرد که عنوان آن این بود:

I Am Hodling

من در حال هودل کردن هستم.

وی در ادامه با تاکید بر عامدانه بودن این اشتباه املایی نوشت:

من دو بار این کلمه را به اشتباه تایپ کردم. وی در ادامه مطلب خود در این باره نوشت: ترید بیت کوین را از ذهن خود دور کنید. نگهداری بیت کوین در طولانی مدت سودآوری بسیار بیشتری نسبت به ترید نصیبتان خواهد کرد. وی در مورد اینکه چرا هودل کردن را پیشنهاد می‌کند نوشت: واضح است که یک تریدر حرفه‌ای می‌تواند بیت کوین را کف قیمت شکار کند و در بهترین قیمت به فروش برساند. اما من اعلام می‌کنم که اصلا تریدر خوبی نیستم، بنابراین هودل کردن را ترجیح می‌دهم.

البته برای هودل معانی دیگری نیز در جامعه وجود دارد. یکی از این تعابیر که نسبت به بقیه بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد تعبیر “Hold On for Dear Life” است (حروف اول کلمات این عبارت کلمه HODL را تشکیل می‌دهد) که معنی “برای زندگی بهتر نگهداری کنید” را از آن استنباط می‌کنند که بنا بر آنچه گفته شد تعبیر چندان درستی به نظر نمی‌رسد.

چرا سرمایه گذاری طولانی مدت روی بیت کوین بهتر است؟

اجازه دهید تا قبل از بررسی این مورد یک نکته مهم را برای شما بازگو کنیم. تریدر‌هایی که در بازار سرمایه یا بازار رمزارز‌ها مشغول فعالیت هستند به 2 دسته تقسیم می‌شوند. دسته اول تریدر‌‌های آماتور و دسته دوم تریدر‌های باهوش. تریدر‌های دسته اول به محض افت بازار اقدام به فروش بیت کوین خود می‌کنند و در مقابل تریدر‌های باهوش همان کسانی هستند که خریدار بیت کوین در قیمت پایین هستند. این تریدر‌های باهوش اگر چه بعضا در یک روز بار‌ها اقدام به خرید و فروش بیت کوین می‌کنند اما گاهی نیز آن را برای چندین ماه نگهداری می‌کنند و در نهایت به بالاترین قیمت به فروش می‌رسانند. از آنجایی که هودل کردن نیز مانند سرمایه‌گذاری بلند مدت به منظور کسب سود بیشتر صورت می‌گیرد، می‌توان هودل کردن را سرمایه‌گذاری بلند مدت تلقی کرد.

اثر هودل HODL چیست؟

وقتی فردی سرمایه رمزارزی خود مانند بیت کوین را برای طولانی مدت نگه‌داری می‌کند به این معناست که وی به بیت کوین به چشم یک دارایی با ارزش نگاه می‌کند و سود واقعی را در سرمایه‌گذاری بلند می‌بیند و نه در ترید‌های روزانه. این نگاه اثرات مختلفی بر زندگی کریپتویی فرد می‌گذارد. این افراد به دنبال ترید روزانه نیستند، درنتیجه آرامش بیشتری در زندگی خود دارند. از سویی دیگر افرادی که هودل می‌کنند به خوبی با نوسانات بیت کوین آشنا هستند و دچار تصمیم‌گیری‌های احساسی نمی‌شوند.

هودل کنندگان به دلیل تعداد خرید و فروش محدود خود کمتر اسیر نوسانات بازار می‌شوند و همین امر ریسک از دست دادن سرمایه آنها را بشدت کاهش می‌دهد. همچنین با کاهش تعداد معاملات، هزینه کارمزد معاملات آنها نیز کاهش یافته و از این طریق ذخیره رمزارزی خود را حفظ می‌کنند.

برای آنکه بیشتر با تاثیر شگفت‌انگیز هودل یا هولد بیت کوین آشنا شوید کافیست تا نگاهی به نمودار قیمت بیت کوین بی‌اندازید. هر واحد بیت کوین در سال گذشته نزدیک به 3500 دلار بود. حال تصور کنید فردی که سال قبل بیت کوین خریده است، بیت کوین خود را برای یکسال نگهداری کرده و با قیمت 11 هزار دلاری به فروش رسانده است. در این صورت فرد هودل کننده با سود بیش از 300 درصدی بیت کوین خود را به فروش رسانده است. از حدود 21 میلیون بیت کوین قابل استخراج بیش از 18 میلیون بیت کوین استخراج شده است. از این تعداد بیت کوین بیش از 12.5 میلیون در طول سال گذشته مورد معامله قرار نگرفته و راکد مانده‌اند. این ارقام نشان‌دهنده اینست که بسیاری از افراد دوست دارند هودل را در برنامه خود قرار دهند و تمایلی به ترید ندارند. برخی از افراد نیز به امید روزی هستند که قیمت بیت کوین به 100 هزار دلار و یا بالاتر از آن برسد و به همین دلیل نام آنها را می‌توان در فهرست هودل کنندگان قرار داد.

سخن پایانی

هودل یا نگهداری بیت کوین به صورت بلند مدت از جمله تدابیری است که می‌تواند به افزایش سرمایه کریپتویی شما کمک شایانی کند. مسلما نگهداری بیت کوین یا اتریوم به تنهایی برای بلند مدت نمی‌تواند شما را به هدف خود برساند، چرا که تحلیل بازار و همچنین بررسی رفتار خرس‌ها و گاو‌های بازار کریپتو حتی برای افراد کارآزموده امری لازم و ضروری است.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

3 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی ترین بیشترین رأی
Inline Feedbacks
View all comments

هولد خوبه اما معامله گری با چنگال اندروز که شما آموزش میدین بهتره. در کل ممنون از سایت شما

با سلام!! برای هولد کردن زمان مشخص میکنن؟؟

سلام. هولد کردن کردن سرمایه گذاری بلند مدت. اگر نمودار بیت کوین از ابتدا تا الان رو ببینید، تو بازه های ۲ ساله همیشه سود چشمگیری داشته. ولی به هرحال این بازار هم ریسکی هست مثل سایر مارکتها.