آموزش استخراج لایت کوین (Litecoin)

زمان مطالعه: 9 دقیقه

مقدمه

لایت‌کوین (Litecoin) ارزش بازار بالایی دارد و به خاطر ویژگی‌های منحصربه‌فردش محبوب است. گرچه اکثر ماینرها بیت کوین را به عنوان هدف خود انتخاب می‌کنند اما در این میان لایت کوین هم برای استخراج مناسب است. در این مقاله می‌کوشیم که مراحل استخراج لایت کوین را آموزش دهیم.

هر آنچه که نیاز دارید در مورد استخراج لایت کوین بدانید

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

عارف نسیم (Arif Naseem):

من بیت کوین را طلای دیجیتال توصیف می‌کنم.

ارزش و قیمت بیت کوین در سال‌های اخیر سر به فلک کشیده است. بسیاری با دیدن قیمت فعلی بیت کوین آرزو می‌کنند که ای کاش در گذشته بیت کوین خریداری کرده بودند. اما اجازه دهید که رازی را با شما در میان بگذاریم: برای خریدن لایت کوین هنوز فرصت دارید.

چارلی لی (Charlie Li):

اگر بیت کوین مانند طلا باشد، لایت کوین هم همچون نقره تلقی می‌شود.

هم مشتریان معمولی و هم ماینرهای آرزومند، هر دو، خارج از گود درگیر بیت کوین هستند اما این حالت برای لایت کوین صادق نیست. لایت کوین توانسته از زمان آغاز کار خود در سال 2011 به رتبه پنجم ارزهای دیجیتال بر اساس ارزش بازار دست پیدا کند. در حال حاضر ارزش 4.5 میلیارد دلاری لایت کوین در فضای مجازی جنجالی شده و بیش از 25% از عرضه کل آن هنوز در دسترس است.

اگرچه ممکن است لایت کوین به قیمت بیت کوین نرسد اما در مقام جایگزینی ارزشمند برای بیت کوین می‌تواند سود فراوانی برای شما به ارمغان بیاورد. با اینکه افزایش قیمت بیت کوین باعث شده که بسیاری از ماینرهای معمولی به سمت آن هجوم آورند، اما با این حال می‌توانید با کمی جست‌وجو و تحقیق، به استخراج لایت کوین اقدام کنید.

استخراج لایت کوین

استخراج ارز دیجیتال چیست؟

تمامی ارزهای دیجیتال در بستر یک شبکه بلاکچین، یعنی یک دفتر کل گسترش‌یافته برای ثبت تراکنش‌ها قرار دارند. این دفتر کل از هزاران کامپیوتر تشکیل شده است که شبکه را با راه‌اندازی نرم‌افزار ماینینگ به کار انداخته و برای تأیید اطلاعات تراکنش دائماً معادلات لگاریتمی پیشرفته حل می‌کند. کامپیوتر‌های ماینر هر از گاهی در ازای حل کردن معادلات، کوین پاداش می‌گیرند.

عمل استخراج، دو عملکرد شبکه ارزهای دیجیتال را تکمیل می‌کند. ماینرها با تأیید تراکنش‌های شبکه از امنیت و اعتبار شبکه اطمینان حاصل می‌کنند.

ماینرهای موفق، کوین‌های جدیدی به عنوان پاداش دریافت می‌کنند که عرضه را افزایش می‌دهد و ماینرها را به ادامه پشتیبانی از شبکه تشویق می‌کند.

ممکن است از خود پرسیده باشید: آیا استخراج رمزارز سودآور است؟ پاسخ این پرسش به کوین، منابع و نحوه استخراج شما بستگی دارد.

استخراج لایت کوین

هر آنچه لازم است درباره لایت کوین بدانید

پیش از آنکه به جنبه‌های مهم استخراج این نقره دیجیتال بپردازیم، می‌خواهیم مرور سریعی داشته باشیم بر اینکه لایت کوین چیست.

چارلی لی، از کارکنان سابق شرکت گوگل در سال 2011 لایت کوین را برای نمایش نقایص بیت کوین ایجاد کرد. این آلت‌کوین محبوب، از مزایا و ویژگی‌های بارزی برخوردار است:

  • بیشتر بودن تعداد کل کوین‌ها: بیشترین حد عرضه کل لایت کوین 84 میلیون است، در حالی که این عدد برای بیت کوین 21 میلیون است.
  • پردازش تراکنش سریع‌تر: بلاک‌ها هر 2.5 دقیقه یک‌بار پردازش می‌شوند، در حالی که این عدد برای بیت کوین 10 دقیقه است.
  • الگوریتم‌های رمزنگاری متفاوت: لایت کوین از اسکریپت برخوردار است، در حالی که بیت کوین از مورد پیچیده‌تر SHA-256 استفاده می‌کند.
لایت کوین، فورکی از بیت کوین است و همان‌طور که از نامش پیدا است، به عنوان نسخۀ سبک‌تر بیت کوین طراحی شده است.

در ادامه شرحی خلاصه از وضعیت کنونی لایت کوین ارائه می‌دهیم:

  • روزانه 7200 لایت کوین استخراج می‌شود.
  • استخراج موفق بلاک‌‌ها 12.5 لایت کوین (1811 دلار) درآمد ایجاد می‌کند.
  • بیش از 75% از کل لایت کوین‌ها تا به حال استخراج شده‌اند.
  • آخرین لایت کوین حدود سال 2140 استخراج خواهد شد.
  • لایت کوین هر چهار سال یک‌بار نصف می‌شود.
  • لایت کوین 32 مرتبه نصف خواهد شد.

هاوینگ (Halving) یا فرآیند نصف شدن، جزء مهمی از ارزهای دیجیتال محسوب می‌شود. وارد جزئیات نمی‌شویم اما همین قدر اشاره می‌کنیم که هاوینگ پاداش ماینرها را بابت استخراج کوین کاهش می‌دهد.

استخراج لایت کوین

روش‌های استخراج لایت کوین

زمانی که لایت کوین کار خود را آغاز کرد ، استخراج آن با کامپیوترهای دارای CPU و GPU ممکن بود. اما متأسفانه هر چه که از عمر آن گذشت و محبوب‌تر شد، استخراج آن با تجهیزات ارزان‌قیمت نیز سخت‌تر و سخت‌تر شد. روزگار استخراج آسان به سر آمده است اما هنوز هم می‌توانید از لایت کوین سود ببرید.

هر چه تجهیزات قدرتمندتری داشته باشید، شانس بیشتری برای بهره‌مندی از لایت کوین خواهید داشت. هنگامی که می‌خواهید سرمایه‌گذاری کنید، این مطلب را به یاد داشته باشید. خریداری تجهیزاتی خوب با برق 24 ساعته ممکن است تا هزاران دلار هم هزینه داشته باشد.

برای استخراج لایت کوین سه روش وجود دارد:

  1. استخراج انفرادی (Solo mining)
  2. عضویت در استخر استخراج
  3. استخراج ابری (Cloud mining)
اگر نمی‌خواهید در پاداش استخراج با دیگران شریک باشید و علاقه‌مند هستید که خودتان به تنهایی فوت و فن کار را یاد بگیرید، در این‌صورت استخراج انفرادی مناسب است. نکته منفی این روش در اینجا است که باید به تنهایی بار هزینه‌های استخراج را به دوش بکشید. ممکن است برای مدتی متمادی بدون به دست آوردن لایت کوین به راه خود ادامه دهید.

از طرفی دیگر، استخر استخراج همانند استخراج انفرادی است با این تفاوت که در استخر استخراج منابع کاربران برای بالا بردن شانس پاداش به اشتراک گذاشته می‌شود. لازم است در هر دو روش استخراج، سخت‌افزار تخصصی خریداری شود؛ چه از نوع ماینر ایسیک (ASIC) باشد یا GPU.

برای کسانی که به دنبال برون‌سپاری نیازمندی‌های سخت‌افزاری هستند، روش استخراج ابری توصیه می‌شود. این امر مستلزم آن است که یک شرکت استخراج ابری مناسب، پکیج استخراج و یک استخر استخراج خوب را انتخاب کنید.

چگونه استخراج را آغاز کنیم؟

آیا برای استخراج آماده‌اید؟ اگر در تصمیم خود جدی هستید، لازم است برای حصول اطمینان از سوددهی عمل استخراج، از ماشین حساب سود لایت کوین (Litecoin Profit Calculator) استفاده کنید. برای بررسی هزینه‌های استخر و سخت‌افزار از این محاسبه‌گر استفاده کنید.

اگر سؤالی دارید یا نیازمند مشاوره هستید، به وبسایت LTC Subreddit سر بزنید. این وبسایت به شما کمک می‌کند که بهترین ماینر را طراحی کنید.

استخراج لایت کوین

گام اول: سخت‌افزار

کامپیوتر استخراج یا تجهیزات شما، بخشی اساسی است که میزان کارایی استخراج کوین‌های جدید را مشخص می‌کند. تجهیزات استخراج لایت کوین می‌تواند 2 الی 5 GPU یا بیشتر داشته باشد. این تجهیزات به رم و فن خنک‌کننده هم نیاز دارد.

اگر سفارشی‌سازی را ترجیح می‌دهید، در این صورت ASIC (مدارهای مجتمع با کاربرد خاص) پیشنهاد می‌شود که یک ماشین استخراج اختصاصی است.

اگر برای استخراج لایت کوین، ماینر ASIC Scrypt را بخرید، در این صورت می‌توانید ارزهای دیجیتال دیگری را که بر مبنای اسکریپت قرار دارند، استخراج کنید و صرفاً به لایت کوین محدود نمی‌شود.

در پایین تعدادی از ماینرهای موجود در بازار معرفی شده است. همه ماینرها شبیه هم نیستند، به همین دلیل باید در بارۀ قدرت و مقرون به صرفه بودن آنها تحقیق کنید.

  1. Antminer L3+ by Bitmain
  2. Moonlander 2 USB Stick
  3. Apollo LTC Pod

استخراج لایت کوین

گام دوم: کیف پول

اگر کیف پول ندارید، لازم است برای ذخیره‌سازی کوین‌های تازه‌استخراج‌شده، یک کیف پول ارز دیجیتال تهیه کنید. در اینجا تعدادی کیف پول متنوع معرفی شده است:

  1. Litecoin Core کیف پول رسمی لایت کوین است و برای استفاده در کامپیوتر شخصی (Desktop Wallet) طراحی شده است.
  2. Atomic Wallet یک کیف پول دستکتاپ دیگر است و علاوه بر لایت کوین، برای رمزارزهای دیگر نیز به کار می‌رود.
  3. LoafWallet کیف پول لایت کوین است که تحت سیستم‌ عامل‌های اندروید (Android) و iOS کار می‌کند.
  4. لجر نانو (Ledger Nano) یکی از کیف پول‌ های سخت‌ افزاری است.

گام سوم: راه‌اندازی برنامه استخراج

چندین برنامه استخراج وجود دارد که می‌توانید از بین آنها یکی را انتخاب کنید و قبل از آن برای حصول اطمینان از سازگاری برنامه با تجهیزات، تحقیقات لازم را به عمل آورید. اگر ASIC را انتخاب کرده‌اید، بهتر است که برنامه استخراج را از قبل نصب کرده باشید. اشاره به مشخصات پیکربندی برنامه استخراج از حوصله بحث این مقاله خارج است.

گام چهارم (اختیاری): یک استخر استخراج انتخاب کنید.

برای کسانی که تمایل دارند منابع خود را از طریق استخر استخراج به اشتراک بگذارند، انتخاب استخر بخش مهمی از این فرآیند محسوب می‌شود. استخرها حق عضویت و حداقل پرداخت متفاوتی دارند و هر کدام نیازمندی‌های سخت‌افزاری مختص به خود را طلب می‌کند. هنگام ارزیابی استخر، از این پنج دستورالعمل پیروی کنید:

  1. آیا این استخر از سخت‌افزار استخراجی من پشتیبانی می‌کند؟ برخی استخرها از GPU یا گوشی‌های هوشمند پشتیبانی نمی‌کنند. در این مورد بررسی کنید تا مطمئن شوید.
  2. استخر چگونه منابع را تخصیص می‌دهد؟ ممکن است استخرها ماینرها را بر اساس کیفیت سخت‌افزار‌ها اولویت‌بندی کنند و پرداخت‌ها را به گونه‌ای توزیع کنند که به اعضای با سرمایه بیشتر، سهم بزرگ‌تری برسد. چگونگی رفتار استخر با سخت افزار خود را بررسی کنید.
  3. ساختار کارمزد چگونه است؟ کارمزد و حق عضویت استخر از 0 الی 3 درصد متفاوت است. از هزینه‌های ورود به استخر مطلع باشید.
  4. آیا استخری که انتخاب کرده‌ام امن و بی‌خطر است؟ امنیت، مسئله همیشگی ارزهای دیجیتال است. از آنجایی که قرار نیست مسئله امنیت به این زودی‌ها حل شود، لذا نسبت به امنیت استخر و توانایی ایستادگی آن در برابر حملات DDoS اطمینان حاصل کنید.
  5. آیا استخر من پول پرداخت خواهد کرد؟ استخرها آستانه‌ای جهت پرداخت دارند. به این معنا که به ماینرهایی که سخت‌افزار ضعیف‌تری دارند، پس از سخت‌افزارهای بهتر پرداخت می‌شود.
برای اطلاع از قیمت لایت کوین به صورت لحظه‌ای، کلیک کنید.

در اینجا تعدادی از استخرهای استخراج لایت کوین پیشنهاد می‌شود:

  1. org
  2. Poolin
  3. F2Pool
  4. Multipool
  5. Antpool

گام پنجم: استخراج را آغاز کنید

شما در حال استخراج لایت کوین هستید. امیدواریم در این راه خوش اقبال باشید.

سخن پایانی

لایت کوین رمزارزی است که می‌تواند جایگزینی مناسب برای بیت کوین باشد و به نقره دیجیتالی معروف است. لایت کوین از مزایایی برخوردار است که می‌تواند استخراج این کوین را سودآور سازد: بیشتر بودن تعداد کل کوین‌ها و سریع‌تر بودن تراکنش‌ها نسبت به بیت کوین، برخورداری از الگوریتم رمزنگاری متفاوت.

استخراج لایت کوین در سال‌های اخیر باعث شده که استخراج آن به سخت‌افزارهای پیشرفته‌تری نسبت به گذشته نیازمند باشد. سه روش استخراج لایت کوین وجود دارد: استخراج انفرادی، استفاده از استخر استخراج و استخراج ابری. در استخراج انفرادی، کل هزینه به پای فرد است اما در استخر، منابع ماینرها برای بالا بردن احتمال موفقیت، در هم آمیخته می‌شود. توصیه می‌شود برای استخراج و خرید تجهیزات از محاسبه‌گر سود استفاده شود. در ابتدا  لازم است سخت افزار استخراج GPU یا ASIC بخرید. در مرحله دوم کیف پول تهیه کنید و پس از آن باید برای استخراج برنامه مناسب انتخاب کنید و به کار بگیرید. اگر مایل باشید می‌توانید برای استخراج به استخر ملحق شوید.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

2 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی ترین بیشترین رأی
Inline Feedbacks
View all comments

سلام، خسته نباشید.
یه سوال داشتم : وقتی که لایت کوین استخراج میشه هم زمان با اون دوج کوین هم ماین میشه یا باید کار خاصی انجام داد که دوج هم باهاش ماین بشه؟! و این که هر ۱ واحد لایت کوینی که ماین میشه چه تعداد دوج هم باهاش ماین میشه؟!
و خوب میشه یه مطلب هم در این رابطه توی سایت قرار بدین.
ممنون.

سلام خیر امکان استخراج هم زمان دوج کوین و لایت کوین وجود نداره