کیف پول لجر نانو (Ledger Nano) چیست؟ نحوه استفاده از Ledger Nano X

زمان مطالعه: 8 دقیقه

مقدمه

کیف‌ پول‌های سخت‌افزاری دستگاهی آفلاین هستند که رمزارزها را بدون نیاز به اینترنت در خود ذخیره می‌کنند و در مقابل هک شدن بسیار مقاوم هستند. شرکت لجر از سال ۲۰۱۴ شروع به ساخت سخت‌افزار امنیتی برای بیت کوین کرد و تاکنون موفق به فروش میلیون‌ها دستگاه لجر به مشتریان خود در بیش از 170 کشور مختلف شده‌ است. شرکت لجر یک کیف پول سخت افزاری جدید ساخته که با نام کیف پول لجر نانو ایکس (Ledger Nano X) شناخته می‌شود. این دستگاه، وظیفه حفاظت از ارزهای دیجیتالی شما را بر عهده دارد و امنیت آن با سازمان‌های نظامی، برابری می‌کند. همین امر باعث می‌شود که افراد کمی توانایی نفوذ به کیف پول و سرقت سرمایه‌تان را داشته باشند. هکرها اغلب در مواجهه با این کیف پول‌ها به هدف خود نمی‌رسند؛ مگر اینکه صاحب کیف پول اشتباهی مرتکب شود.

ویژگی‌های کلیدی کیف پول لجر نانو

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع
  • صفحه نمایش بزرگ اچ دی (HD): آدرس گیرنده و ارسال‌کننده را در تصویر به طور کامل نشان می‌دهد.
  • پشتیبانی موبایل: این کیف پول با نرم افزار لجر لایو موبایل (Ledger Live Mobile) قادر است که از کاربران سیستم‌عامل‌های اندروید و آی او اس پشتیبانی کند.
  • فضای ذخیره‌سازی بالا: شما می‌توانید برای حداکثر 100 کوین، نرم افزار نصب کنید.
  • باطری قابل شارژ: دستگاه زمانی که به برق نیست نیز قابل استفاده است.

این مقاله به شما کمک می‌کند که کیف پول لجر نانو ایکس خود را به درستی پیکربندی کنید و ویژگی‌های مهم آن را به شما آموزش می‌دهد. علاوه بر این، ما جواب این سؤال را که ذهن افراد بسیاری را درگیر کرده است خواهیم داد: آیا تکنولوژی بلوتوث این دستگاه، ایمن است؟

لجر لایو موبایل (Ledger Live Mobile)

یکی از بزرگ‌ترین ویژگی‌های کیف پول لجر نانو ایکس (Ledger Nano X) پشتیبانی از تلفن‌های همراه مانند اندروید و آیفون است. نرم افزار جدید لجر لایو امکان ارسال و دریافت همه ارزهای دیجیتالی پشتیبانی‌شده را در هر زمان فراهم می‌کند. این نرم افزار با استفاده از تکنولوژی بلوتوث به کیف پول لجر نانو ایکس متصل می‌شود؛ بنابراین نیازی به کابل برای اتصال نیست.

این دستگاه یک باطری دارد که به کیف پول این امکان را می‌دهد که بیش از 8 ساعت فعال بماند. بنابراین می‌توان نانو ایکس را برای ارسال رمزارز از خانه یا محل کار، بیرون آورد.

کیف پول لجر نانو

حالت کیف پول، به نرم افزار لجر لایو، امکان نمایش تمام موجودی رمزارزها را در لجر نانو ایکس می‌دهد. این ویژگی حتی زمانی که کیف پول سخت افزاری در دسترس شما نباشد نیز قابل استفاده است؛ بنابراین می‌توانید به راحتی موجودی خود را در هر زمان مشاهده کنید. برای ارسال رمزارزها، دستگاه باید در دسترس باشد تا معامله را از طریق بلوتوث، امضا کند. لازم به ذکر است که کلید خصوصی برای امضای معاملات هرگز از دستگاه خارج نشده یا از طریق بلوتوث منتقل نمی‌شود.

همچنین لجر موبایل لایو از نصب نرم افزارهای مختلف برای انواع ارزهای دیجیتالی از طریق لجر منیجر (Ledger Manager) پشتیبانی می‌کند. لجر گفته است که نسخه ویندوز و مک این کیف پول نیز برای کامپیوترها در راه است.

چطور نرم افزاری را به کیف پول لجر نانو ایکس اضافه یا حذف کنیم؟

برای استفاده از ارزهای دیجیتالی مختلف در لجر نانو ایکس، ابتدا برنامه آن رمزارز باید روی لجر نصب شود. این کار از طریق برنامه لجر لایو در ویندوز، مک، اندروید و آی او اس قابل انجام است. در ابتدا لجر لایو را نصب کنید. سپس کیف پول لجر نانو ایکس را متصل کنید و وارد رابط لجر منیجر شوید. برنامه با وارد کردن پین و ورود به صفحه اصلی از شما می‌خواهد قفل کیف پول لجر را باز کنید. با تأیید لجر منیجر باید به لجر لایو مجوز ورود بدهید. پس از اتصال به کیف پول، لیستی از برنامه‌های مختلف را مشاهده خواهید کرد که آماده نصب هستند. اگر لیست شما کوتاه است، باید کیف پول را به‌روزرسانی کنید.

کیف پول لجر نانو

آموزش نصب و استفاده از کیف پول لجر نانو

آنچه در ویدئو آموزش نصب و استفاده از کیف پول لجر نانو مشاهده می‌کنید:

  • نحوه دانلود نرم افزار لجر لایو از سایت ledger.com
  • اتصال کیف پول سخت افزاری لجر نانو به نرم افزار
  • نحوه استفاده از دکمه‌ های کیف پول سخت افزاری لجر نانو
  • وارد کردن پین کد در لجر نانو
  • وارد کردن عبارت بازیابی 24 کلمه‌ای در لجر نانو
  • کامل کردن چک لیست امنیتی لجر نانو

آیا استفاده از بلوتوث در کیف پول سخت افزاری امن است؟

ساده‌ترین پاسخ به این سؤال، بله است. یکی از نگرانی‌های اولیه که در Reddit در مورد کیف پول لجر نانو ایکس مطرح شد، ارتباط از طریق بلوتوث (Bluetooth) است که نوعی ارتباط رادیویی به شما می‌دهد. در مدل قبلی یعنی لجر نانو اس (Ledger Nano S) اتصال فقط از طریق کابل امکان‌پذیر بود که دستگاه را در معرض حملات مهاجمان قرار نمی‌داد. استفاده از بلوتوث در این حالت ایمن است؛ زیرا این دستگاه هرگز از طریق بلوتوث کنترل نمی‌شود. در عوض از آن برای ارسال معاملات امضانشده و امضاشده استفاده می‌شود. این بدان معنا است که کلید خصوصی در معرض دید قرار نمی‌گیرد و در درون دستگاه باقی می‌ماند.

نیکلاس باکا (Nicolas Bacca)، مدیر ارشد فناوری در کمپانی بزرگ لجر می‌گوید:

کیف پول لجر نانو ایکس با این فرض کار می‌کند که اتصال بلوتوث، دقیقاً مانند اتصال USB به خطر نیفتاده است. معاملات را باید همیشه با فشار دادن هر دو دکمه روی دستگاه تأیید کرد و اضافه کردن بلوتوث تأثیری در امنیت آن ندارد. علاوه بر این، در صفحه نمایش و دکمه‌های لجر نانو ایکس مستقیماً به عنصر امنیت اشاره می‌شود که یک پیشرفت در طراحی امنیتی عمومی است.

به طور کلی کیف پول لجر نانو اس (Ledger Nano S) با فرض اینکه تکنولوژی بلوتوث خطرناک است، باز هم از آن استفاده می‌کند و این موضوع می‌تواند نشان‌دهنده اعتماد لجر به این تکنولوژی و امنیت آن باشد. بلوتوث نیز در این دستگاه فقط برای امضای معاملات استفاده می‌شود. بنابراین پیدا کردن یک حفره امنیتی، تقریباً کار غیرممکنی است.

عبارت بازیابی خود را در جایی امن نگه دارید

عبارت بازیابی معمولاً از 20 کلمه تشکیل شده است که بهترین روش نگهداری از آنها، یادداشت کردنشان روی کاغذ است. تقریباً مهم‌ترین بخش کار شما، ذخیره امن عبارت بازیابی است؛ زیرا در صورت گم شدن کیف پول، با استفاده از این عبارت می‌توانید آن را برگردانید. این یادداشت باید در جای امنی نگهداری شود؛ زیرا اگر شخص دیگری آن را پیدا کند، به تمام سرمایه شما دسترسی خواهد داشت. سعی کنید که از آن عکس نگیرید یا کپی دیجیتالی نداشته باشید.

پیکربندی لجر نانو ایکس (Ledger Nano X)

  • یک پین 4 رقمی را انتخاب و آن را تأیید کنید.
  • عبارت بازیابی 20 کلمه‌ای خود را یادداشت کنید.
  • برنامه‌های مورد نظر خود را برای ذخیره رمزارزها از سایت لجر لایو، دانلود کنید.
  • برای یادگیری کار با دستگاه، دستورالعمل‌های سایت را دنبال کنید.
توجه: پس از راه‌اندازی دستگاه، یک بار دیگر مراحل را مرور کنید.

حتی در زمان آفلاین بودن دستگاه می‌توانید رمزارز مورد نظر خود را دریافت کنید. فقط هنگامی که می‌خواهید رمزارز ارسال کنید، باید کیف پول لجر نانو را به موبایل متصل و پین ورود خود را وارد کنید. پس از وارد کردن تمام جزئیات معامله در رایانه، به عنوان یک اقدام امنیتی اضافی، می‌توانید جزئیات دستگاه را دوباره بررسی کنید و مطمئن شوید که آدرس و مقدار واردشده صحیح است.

چرا کیف پول‌های سخت افزاری؟

اگر کارت بانکی خود را گم کنید، می‌توانید با مراجعه به بانک با مدرک شناسایی، برای دریافت آن اقدام کنید. در رمزارزها روند بازپس‌گیری حساب به این صورت نیست و در دنیای مبادلات رمزارزها به شخص و مدارک او اهمیتی نمی‌دهند، بلکه به شخصی که کلید خصوصی را دارد، اهمیت می‌دهند.

کلید خصوصی برای تأیید حساب و معاملات استفاده می‌شود و هر کسی که به این کلید دسترسی داشته باشد، می‌‌تواند وجه ارسال کند. به همین دلیل باید آن را ایمن نگه دارید.

کیف پول‌های سخت افزاری می‌توانند از سرمایه شما در برابر این موارد امنیتی محافظت کنند. آنها با ذخیره کلید خصوصی روی خود دستگاه، یک لایه امنیتی اضافی را ایجاد می‌کنند. تنها راه هک کردن آنها، دسترسی فیزیکی به کیف پول سخت افزاری یا با عبارت بازیابی است. کیف پول‌های کاغذی معمولاً امنیت بیشتری دارند، اما عوامل فیزیکی زیادی آنها را تهدید می‌کند.

آیا به‌روزرسانی کیف پول لجر نانو ارزش دارد؟

با بالا بودن قیمت استفاده از یک دستگاه به‌روز، بسیاری از کاربران این سؤال را می‌پرسند که آیا استفاده از یک دستگاه لجر نانو ایکس جدید به عنوان جایگزین ورژن‌های قبلی لجر ارزش دارد؟ در جواب این سؤال باید بگوییم که اگر از رمزارزهایی استفاده می‌کنید که بیش از 3 بلاکچین دارند، حتماً لجر نانو ایکس را جایگزین دستگاه‌‌های قدیمی کنید. با وجود حافظه بسیار بیشتر، کیف پول لجر نانو ایکس (Ledger Nano X) می‌تواند برنامه‌های بسیار بیشتری را در مقایسه با لجر نانو اس ذخیره کند.

از زمان ساختن این کیف پول، لجر نانو اس فقط قادر به ذخیره 2 الی 3 برنامه با ورژن 1.5.5 مانند بیت کوین و اتریوم است. در حالی که با حذف برنامه‌های بلااستفاده، می‌توانید این محدودیت را از بین ببرید.

سخن پایانی

کیف پول لجر نانو (ledger nano wallet) یک کیف پول سخت افزاری است. کیف پول سخت افزاری در برابر هک و نفوذ مقاوم است و امنیت بالایی دارد. اگر نیاز به انتقال مقدار زیادی رمزارز دارید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که از تکنولوژی بلوتوث کیف پول لجر نانو ایکس (Ledger Nano X) استفاده کنید که به تلفن همراه نیز متصل می‌شود. اگر برنامه‌های زیادی نیاز ندارید و قصد نگهداری 1 یا 2 رمزارز را دارید، بهترین انتخاب برای شما، کیف پول لجر نانو اس (Ledger Nano S) است.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments