آیا استخراج ارز استلار ممکن است؟

زمان مطالعه: 4 دقیقه

مقدمه

در این مطلب می‌خواهیم امکان استخراج ارز استلار را بررسی کنیم. استلار (Stellar) پلتفرمی است که بانک‌ها، سیستم‌های پرداخت و افراد مختلف را به هم متصل می‌کند. در واقع، شبکه استلار که در سال ۲۰۱۴ میلادی راه‌اندازی شده است، از فناوری بلاکچین برای تبادل سریع ارز و انتقال پول استفاده می‌کند. ابتدا کمی با این ارز دیجیتال آشنا می‌شویم و پس از آن به مسئله استخراج ارز استلار می‌پردازیم.

استلار چیست؟

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

استلار در ابتدا بر اساس پروتکل ریپل نوشته شده بود و به عبارتی، می‌توان گفت که استلار یک فورک ریپل است. اما بعدها به دلیل بروز اختلافات اساسی میان این دو پروتکل، سرانجام کد استلار به صورت کامل بازنویسی شد. این شبکه روی یک پلتفرم اجماع نیمه‌متمرکز طراحی شده است و از هر نوع ارز مانند دلار آمریکا (USD)، رنمینبی چین (RMB) یا یِن ژاپن (JPY) پشتیبانی می‌کند.

توکن اختصاصی پلتفرم استلار، استلار لومنز (Stellar Lumens) نام دارد که با نماد اختصاری XLM شناخته می‌شود.

این ارز دیجیتال در ابتدای راه‌اندازی، استلارز (Stellars) خوانده می‌شد، اما با بازنویسی و ارتقای شبکه آن در سال ۲۰۱۵ میلادی، به استلار لومنز تغییر نام یافت.

ویژگی‌ها و مشخصات ارز دیجیتال استلار لومنز

استخراج ارز استلار

  • زمان تأیید تراکنش‌های آن، ۵-۳ ثانیه است.
  • در ابتدای راه‌اندازی، ۱۰۰ میلیارد واحد XLM عرضه شده است.
  • از هزاران تراکنش در ثانیه پشتیبانی می‌کند.
  • به جای پروتکل گواه اثبات کار (PoW)، از پروتکل اجماع استلار (Stellar Consensus Protocol) استفاده می‌کند. بنابراین، امکان استخراج ارز استلار لومنز وجود ندارد.
  • رابط برنامه‌نویسی کاربردی (API) ساده و شفافی دارد.
  • از قراردادهای هوشمند و چندامضایی پشتیبانی می‌کند.
  • پایگاه داده آن به صورت غیرمتمرکز توزیع شده است.

ارز دیجیتال استلار چقدر سریع است؟

استخراج ارز استلار

شبکه استلار می‌تواند تراکنش‌ها را طی ۵-۳ ثانیه و با کارمزد ۰٫۰۰۰۰۱ XLM تأیید کند. بنابراین، برای پذیرش انبوه مصرف‌کنندگان و تراکنش‌‌های بین المللی، یک گزینه ایده‌آل محسوب می‌شود. علاوه‌ بر این، شبکه استلار قابلیت پشتیبانی از ۱۰۰۰+ تراکنش در ثانیه را دارد.

اهداف ارز دیجیتال استلار لومنز

۱. جلوگیری از اسپم شدن شبکه با تعیین کارمزد تراکنش؛ هر چند کم

در شبکه استلار کارمزد هر تراکنش، بسیار جزئی و برابر با ۰٫۰۰۰۰۱ XLM تعیین شده است. این کارمزد، از هجوم کاربران با اهداف مخرب به شبکه (به عبارتی حمله منع سرویس – DoS) جلوگیری می‌کند. بنابراین می‌توان گفت که استلار لومنز با عمل کردن به عنوان یک توکن امنیتی، از ایجاد تراکنش‌های بسیار زیاد و مصرف فضای زیاد در دفتر کل جلوگیری می‌کند.

شبکه استلار همه مشتریان را ملزم می‌کند که حداقل ۲۰ واحد XLM در حساب کاربری خود داشته باشند. هدف از این شرط، حصول اطمینان از قابل اعتماد بودن حساب‌ها عنوان شده است و به حفظ جریان یکپارچه در شبکه کمک می‌کند.

۲. تسهیل تراکنش‌های چندارزی

ارز دیجیتال استلار لومنز به عنوان یک پل عمل می‌کند و امکان تراکنش بین جفت‌ارزهای مختلف را فراهم می‌آورد. البته این عملکرد زمانی امکان‌پذیر است که بین استلار لومنز و هر ارز درگیر دیگر، بازار نقدشوندگی وجود داشته باشد.

استخراج ارز استلار

همان‌طور که گفته شد، استلار لومنز را نمی‌توان در فرآیندی مشابه بیت‌ کوین (BTC) استخراج کرد، زیرا این ارز دیجیتال از الگوریتم اثبات کار استفاده نمی‌کند و امکان استخراج ارز استلار وجود ندارد.

در ابتدای راه‌اندازی شبکه استلار، ۱۰۰ میلیارد XLM از پیش استخراج شده است. به این معنا که ارزهای XLM ایجادشده در گردش هستند و در حال حاضر، تنها مکانیسم ایجاد XLM جدید، بر اساس تورم است. توسعه‌دهندگان این شبکه، برای جبران ارزهای XLM ازدست‌رفته و رشد اقتصادی، نرخ تورم سالانه را یک درصد تعیین کرده‌اند. این یک درصد به ‌صورت هفتگی میان نودها توزیع می‌شود. بنابراین به هیچ عنوان به فکر استخراج ارز استلار نباشید.

سخن پایانی

استلار یک پروتکل پرداخت مبتنی بر بلاکچین است که در سال ۲۰۱۴ ساخته شد. هدف ابتدایی استلار، ایجاد شبکه‌ای از مؤسسات خُرد تأمین مالی در کشورهای در حال توسعه و خدمت‌رسانی به مناطق بدون بانک بود. البته بعدها بر اتصال شرکت‌های مالی تأسیس‌شده به بلاکچین، متمرکز شد.

توکن اختصاصی شبکه استلار، که نامش لومنز (XLM) است، می‌تواند برای پرداخت هزینه‌های تراکنش‌ها استفاده شود، به عنوان یک پل ارتباطی عمل کند و به کاربران امکان تجارت با چند ارز را می‌دهد. استلار لومنز به جای پروتکل گواه اثبات کار، از پروتکل اختصاصی اجماع استلار استفاده می‌کند. در نتیجه، استخراج ارز استلار لومنز ممکن نیست.

چون امکان استخراج ارز استلار وجود ندارد، تنها راه پیش پای شما، خرید و فروش این ارز دیجیتال است. بنابراین می‌توانید از طریق صرافی‌های رمزارزی معتبر همچون بایننس (Binance) به خرید و فروش رمزارز استلار بپردازید.

برای اطلاع از قیمت استلار به این صفحه بروید.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments