زمان مطالعه: 8 دقیقه

ارز دیجیتال کیو یا Initiative Q; کلاهبرداری یا واقعیت؟

زمان مطالعه: 8 دقیقه

مقدمه

ارز دیجیتال کیو (Initiative Q) یک پروژۀ نوظهور است که حرف‌‌ها و حدیث‌‌های بسیاری پیرامون آن وجود دارد. بسیاری از کاربران دنیای ارزهای دیجیتال این پروژه را یک پروژۀ کلاهبرداری می‌‌دانند. در ادامه، به زوایای پنهانی‌‌تر این ارز دیجیتال می‌‌پردازیم.

درباره ارز دیجیتال Q

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

اکثر کاربران ارزهای دیجیتال با شعار این ارز آشنا هستند:

Q تلاشی از جانب افراد سابق پی پال است که به‌ منظور ایجاد یک سیستم پرداخت جدید راه‌‌اندازی شده است. چیزی برای از دست دادن وجود ندارد. اما ممکن است به یک شیوه پیشرو در عرصه پرداخت جهانی تبدیل شود. در این صورت توکن‌های Q ارزش بسیار زیادی به دست خواهند آورد.

این شعار از همان سال 2018 که از این سیستم پرداخت رونمایی شده است، همچنان باقی است. در ضمن در این مدت، هیچ تغییر خاصی در سایت آنها به وجود نیامده است.

ارز دیجیتال کیو در حال حاضر صرفاً یک ایده است و تا زمانی که کوین آن منتشر نشود، فاقد اعتبار است.

به عبارتی تا زمانی که به این مرحله نرسد، اطلاق ارز دیجیتال به آن اشتباه است. اما از آنجا که در چشم‌‌انداز آن، عرضه کوین وجود دارد، اطلاق چنین اصطلاحی برای آن غیرمعقول نیست. در تعاریفی که در مورد این ارز وجود دارد، از این ارز به‌ عنوان یک شبکه پرداخت جهانی یاد می‌‌شود. بنابراین، پروژۀ Initiatvie Q یک شبکه پرداخت است که از ارز دیجیتال Q برای پیشبرد اهداف خود استفاده می‌‌کند.

آیا ارز Initiative Q یک طرح هرمی کلاهبرداری است؟

به دلایل بسیار زیادی می‌‌توان این پروژه را یک طرح کلاهبرداری قلمداد کرد. هرچند هنوز هم برخی از افراد با این عقیده مخالف هستند و به آینده آن امیدوار. با هم برخی از دلایل روشن برای اثبات ناسالم بودن این شبکه را مرور می‌‌کنیم.

هرمی بودن شبکه Initiatvie Q

بله. این طرح یک طرح کاملاً هرمی یا پانزی است. شما برای کسب ارز بیشتر، می‌‌بایست زیرمجموعه بگیرید.

اصلی‌‌ترین شیوۀ به دست آوردن ارز دیجیتال Q زیرمجموعه‌گیری است.

تجربه نشان داده است که این نوع شبکه‌‌ها، صرفاً یک طرح هرمی بوده و هیچ نتیجه مثبتی برای کاربران نخواهند داشت. نمونۀ این مدعا، طرح‌‌های مربوط به کسب بیت کوین رایگان با پیوندهای ارجاع است. هیچ‌کدام از این طرح‌ها، ثمرۀ مالی برای کاربر به همراه نخواهند داشت.

استوار بر دروغ

اجازه دهید که روشن‌‌ترین دلیل برای غیرقابل اعتنا بودن این شبکه را برای شما بیان کنیم. برای این منظور به قسمتی از شعار تبلیغاتی آنها بازمی‌گردیم.

تلاشی از جانب افراد سابق پی پال است که به‌ منظور ایجاد یک سیستم پرداخت جدید راه‌‌اندازی شده است …

در همین یک جمله دو دروغ بزرگ نهفته شده است.

اول اینکه این شبکه حاصل کار یک فرد به نام سار ویلف (Saar Wilf) است. اما در تعاریف آنها صحبت از تیم یا افراد به میان آمده است.

دوم اینکه هیچ‌‌ وقت چنین فردی در پی پال فعالیت نداشته است. نزدیک‌ترین رابطۀ سار ویل با پی پال، به فروش یکی از شرکت‌‌های پرسود وی به پی پال برمی‌گردد. وی یکی از شرکت‌‌های خود را با مبلغی نزدیک به 170 میلیون دلار به پی پال فروخت. بنابراین هیچ رابطه‌‌ای بین این فرد و پی پال وجود ندارد.

ارز دیجیتال کیو

ایجاد فومو (ترس از دست‌ دادن یک موقعیت)

اگر بشود چه می‌‌شود؟ اگر باز هم از قافله باز بمانم، چه باید بکنم؟ ای‌ کاش ده سال پیش در بیت کوین سرمایه‌‌گذاری کرده بودم. حال که در بیت کوین سرمایه‌‌گذاری نکردم، بهتر است در ارز دیجیتال کیو سرمایه‌‌گذاری کنم. با این کار 10 سال دیگر به یک فرد ثروتمند تبدیل می‌‌شوم. اینها جملاتی است که کاربران فریب‌خورده، برای تسکین خود و فریب دیگران از آنها استفاده می‌‌کنند.

هر پروژه بزرگ و موفقی با تکیه بر داشته‌ها و تکنولوژی خود اقدام به جذب کاربر می‌کند ولی پروژه‌هایی که تکنولوژی خاصی ندارند، سعی می‌کنند با مقایسه سطحی خود با بیت کوین، با ایجاد حس فومو مشتری را جذب نمایند.

پنیر رایگان تنها در تله موش یافت می‌‌شود

شک نکنید که رایگان بودن چنین طرحی خالی از ایراد نیست. اجازه دهید اندکی بیشتر در مورد این موضوع صحبت کنیم.
همان‌طور که گفتیم مؤسس این پروژه، سال‌ها پیش یکی از پروژه‌‌های سودآور خود را به پی پال فروخت. بنابراین هیچ بعید نیست که این پروژه را نیز پس از چندی به فروش بگذارد. ضمن اینکه امنیت اطلاعات شما در پایین‌‌ترین سطح ممکن قرار دارد. در قسمت privacy این سایت با چنین جمله‌‌ای برخورد می‌‌کنیم.

در این قسمت به‌ صورت محترمانه‌‌ای اعلام می‌‌دارد که ما در صورت نیاز اطلاعات شما را با همکاران خود به اشتراک می‌‌گذاریم. به همین راحتی! بنابراین به دست آوردن تعدادی توکن یا ارز Initiatvie Q، چندان هم بی‌ضرر و صدالبته رایگان نیست.

بنیانگذاران Initiative Q

بنیانگذار این پروژه شخصی به نام Saar Wilf است که در قسمت‌‌های قبل اندکی در مورد وی صحبت کردیم. در مورد سایر همکاران وی اطلاعات خاصی وجود ندارد. اما آنچه در صفحه About در این سایت آمده است، به شرح زیر است:

سار ویلف (Saar Wilf)

بنیان‌گذار پروژه. وی یک کارآفرین زنجیره‌‌ای است.

لورنس وایت (Lawrence H. White)

یک اقتصاددان است که در برخی دانشگاه‌‌ها تدریس می‌‌کند.

مارک رایسمن (Marc Rysman)

او نیز یکی از اساتید دانشگاهی است. وظیفه وی انحصاراً موضوعات مربوط به استانداردسازی است و بازارهای دوطرفه را پیگیری می‌‌کند.

ویلیام جی لوتر (William J. Luther)

اکثر تحقیقات وی بر روی سؤالات پیرامون پذیرش ارزها متمرکز است.

جیمز کاتون (James Caton)

عمده فعالیت او در زمینۀ تئوری فرآیند بازار و اقتصاد محاسباتی است. البته وی در فعالیت‌‌های رایسمن نیز همکاری دارد.

در ظاهر این افراد، دارای دانش کافی برای این پروژه هستند ولی اطلاعات دقیقی از این افراد در دست نیست و فقط به کلیات توانایی‌های این افراد اشاره شده است که باعث افزایش شک نسبت به این افراد می‌شود.

چشم‌انداز ویلف برای Initiative Q

ویلف، که می‌‌توان او را مبتکر این طرح دانست، در مصاحبه‌ای گفته است:

بیش از 20 سال است که در آرزوی ایجاد یک ارز دیجیتال هستم.

این یعنی 10 سال قبل از رونمایی ساتوشی ناکاموتو از بیت کوین، وی به دنبال ایجاد یک ارز دیجیتال بوده است. وی در صدد ایجاد یک شبکه پرداخت با هزینه‌‌های پایین است. همچنین وی در مورد آیندۀ این ارز، چنین گفته است:

ما انتظار داریم که ظرف مدت یک سال، این سیستم پرداخت را در نقاط مختلف جهان راه‌‌اندازی کنیم.

این جمله در سال 2018 یعنی همان سال رونمایی از این پروژه بیان شده است. وی معتقد است کشورهای آرژانتین، اسپانیا، آلمان، ایالت متحده، برزیل، بریتانیا، کانادا و هند احتمالاً از این پروژه استقبال کنند. همچنین وی یک پروسه 10 ساله را برای جهانی‌شدن این سیستم پرداخت متصور شده است.

نظر بنیانگذاران ارز Q در مورد تفاوت‌‌های این ارز با بیت کوین

تفاوت‌‌های میان ارز دیجیتال کیو با رمزارز بیت کوین و دیگر رمزارزها را تقریباً می‌‌توان تفاوت‌های بنیادین تلقی کرد. بیت کوین یک رمزارز است و هیچ بانکی روی آن تسلط ندارد. از طرف دیگر قیمت بیت کوین همیشه نوسان دارد. این در حالی است که ارز دیجیتال q به دنبال تبدیل شدن به یک استیبل کوین است. استیبل کوین‌‌ها، از جمله تتر، قیمت ثابتی دارند. این ارز نیز به دنبال تثبیت قیمت خود در 1 دلار است. همچنین این ارز هنوز بلاکچین ندارد یا از آن رونمایی نکرده است. بنابراین از این منظر نیز تفاوت‌‌های عمده‌‌ای بین این دو وجود دارد. در نتیجه مقایسه آن با بیت کوین بی‌مورد است.

انتقادات وارده به ارز Q

یک روزنامه‌‌نگار فعال در حوزه رمزارزها به نام دیوید جرارد، در پستی انتقادی، مواضع این ارز را زیر سؤال برد. وی معتقد است که تغییر شیوۀ عضوگیری یکی از مشکلات این پروژه است. این شیوه همان شیوه هرمی است.

ارز دیجیتال کیو

اگر همچنان به فکر کسب درآمد از ارز دیجیتال کیو هستید، ادامه مطلب را از دست ندهید.

شیوۀ دریافت رایگان توکن کیو

برای دریافت توکن کیو می‌‌بایست از طریق لینک دعوت، به سایت Q مراجعه کنید. به‌ محض ورود، مقداری توکن کیو برای شما واریز می‌‌شود. همچنین برای شما یک متن خوشامدگویی به نمایش در خواهد آمد که مضمون آن این‌چنین است:

Q ارز دیجیتال آینده است. ما برای جذب افراد بیشتر، میلیون‌‌ها توکن خود را رایگان ارائه می‌‌کنیم.

سپس از شما درخواست می‌‌شود که 5 نفر دیگر را از طریق لینک دعوت اختصاصی خود، به این شبکه دعوت کنید. به ازای هر عضو جدید، مقداری توکن کیو دریافت می‌‌کنید. در صورت نداشتن لینک دعوت، می‌‌توانید از طریق فیسبوک یا توییتر، لینک دعوت خود را دریافت کنید.

همانطور که مشخص است، شیوه دریافت توکن این ارز نیز کاملا هرمی است.

سخن پایانی

به عقیده اکثر کارشناسان این حوزه، ارز دیجیتال Q یک پروژه کلاهبرداری است. حتی اگر این پروژه کلاهبرداری هم نباشد، آیندۀ روشنی برای این سیستم پرداخت نمی‌‌توان متصور بود. بر اساس برخی تحقیقات غیررسمی، اکثر دنبال‌کنندگان این پروژه متأسفانه ایرانی‌‌ها هستند. دلیل آن هم احتمالاً عدم بلوغ اقتصادی جامعه ایران در زمینه رمزارزها و ارزهای مجازی است.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

1 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی ترین بیشترین رأی
Inline Feedbacks
View all comments

لطفا با این لینک ثبت نام کنید
.

.