تاثیر فدرال رزرو بر قیمت بیت کوین چیست؟

زمان مطالعه: 6 دقیقه

شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) یکی از مهم‌ترین شاخص‌های اقتصادی هر کشوری است که افزایش آن، باعث کاهش قدرت خرید مردم می‌شود و بالعکس. همان‌طور که می‌دانید، ارزش بیت کوین یا سایر ارزهای دیجیتال در مقایسه با دلار آمریکا یا استیبل کوین‌های با پشتوانه دلار آمریکا سنجیده و بیان می‌شود. به همین دلیل است که داده‌های مربوط به تورم در ایالات متحده می‌تواند بر قیمت بیت کوین تأثیر مثبت یا منفی داشته باشد. در این مقاله قصد داریم به بررسی آخرین اعداد شاخص قیمت مصرف‌کننده در ایالات متحده و همچنین، تاثیر فدرال رزرو بر قیمت بیت کوین بپردازیم. با ما همراه باشید.

اعداد CPI در ایالات متحده

تغییرات CPI در ماه اکتبر برابر با مثبت ۰٫۴ درصد بود؛ تقریباً نصف رقم پیش‌بینی‌شده توسط بانک فدرال رزرو کلیولند _بخشی از فدرال رزرو، بانک مرکزی ایالات متحده_ (۰٫۷۶ درصد) و بسیار کمتر از رقم پیش‌بینی‌شده توسط فعالان صنعت (۰٫۶ درصد). این موضوع واقعاً بازار را شوکه کرد و ارزش سهام به شدت افزایش یافت.

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

اگر فروپاشی و ورشکستگی صرافی رمزارزی FTX در آن زمان اتفاق نمی‌افتاد، انتظار می‌رفت که واکنش بیت کوین به این ارقام نیز با واکنش بازار سهام مطابقت داشته باشد؛ حتی اگر به فرض کنیم که صرافی FTX بیت کوینی در اختیار نداشت. بنابراین، تغییرات قیمتی اخیر بیت کوین یک حرکت هم‌راستا با صنعت ارزهای دیجیتال بود و همبستگی بین آلت کوین‌ها و بیت کوین بر همبستگی بین بیت کوین و بازار سهام پیروز شد. با این حال، شواهد نشان می‌دهند که بیت‌ کوین از منظر فاندامنتالی در منطقه اشباع فروش (oversold) قرار دارد.

مسئله سرپناه، بزرگ‌ترین مؤلفه در CPI ماهانه بود و تقریباً نیمی از افزایش آن را به خود اختصاص داد. البته به گفته کارشناسان، این مؤلفه به گونه‌ای طراحی شده که ۱۲ تا ۲۴ ماه تأخیر داشته باشد. بدون در نظر گرفتن بخش عقب‌مانده مسکن، CPI ماهانه ۰٫۲ درصد و سالانه ۲٫۴ درصد است.

تمرکز بر تغییر ماه به ماه بسیار مهم است؛ زیرا یک واحد اساسی برای ایجاد آمار سال به سال (YOY) است. تغییر YOY در تشخیص تغییرات جهتی مانند اوج CPI به خوبی جواب نمی‌دهد. شما می‌توانید آن را مانند تغییر تجمعی متحرک دوره ۱۲ ماهه، شبیه به میانگین متحرک، در نظر بگیرید. تأثیر یک تغییر کیفی ناگهانی روی تغییر تجمعی متحرک دوره ۱۲ ماهه، در چند دوره اول در حالت حداقلی خواهد بود. تنها پس از اینکه روند جدید به خوبی تثبیت شد، میانگین دوره ۱۲ ماهه می‌تواند به وضوح داده‌ها را منعکس کند.

در این مورد، تغییر سالانه برای CPI هنوز ۷٫۷ درصد است؛ حتی اگر در چهار ماه گذشته، صفر درصد، ۰٫۱ درصد و ۰٫۴ درصدبوده است. در واقع، اگر ارقام مربوط به چهار ماه گذشته را بر حسب سال محاسبه کنید، به ۲٫۷ درصد خواهید رسید، نه ۷٫۷ درصد. همچنین فراموش نکنید که نیمی از افزایش‌های اخیر به دلیل عقب‌ماندگی بخش مسکن است.

تاثیر فدرال رزرو بر بیت کوین

در نمودار قیمت بیت کوین، شما می‌توانید به وضوح شکست الگو و دامپ ناشی از بحران صرافی FTX را ببینید. منطقه افقی حمایت قبلی اکنون به مقاومت تبدیل شده است. خط سبز رنگ در نزدیکی ۱۹ هزار دلار نیز، سطحی با بیشترین حجم از نظر مقاومت قیمتی را نشان می‌دهد.

تاثیر فدرال رزرو بر بیت کوین
نمودار قیمت بیت کوین.

نمودار بعدی، مربوط به دلار آمریکا است که رالی اخیر، اوج و محدوده احتمالی اوج جدید را نشان می‌دهد. انتظار می‌رود که رفتار دلار مانند دوران پس از بحران مالی جهانی (GFC) باقی بماند.

تاثیر فدرال رزرو بر بیت کوین
نمودار دلار آمریکا با محدوده پیشنهادی جدید و الگوی فرضی (ghost pattern) از اوج سال ۲۰۱۵.

تاکنون، رفتار دلار بسیار شبیه به سال ۲۰۱۵ بوده است، زمانی که دلار تا فیبوناچی اکستنشن(Fibonacci extension) ۱٫۶۱۸ درصد افزایش یافت و سپس محدوده نوسان آن محدود شد؛ همان‌طور که در منحنی صورتی مشاهده می‌کنید.

انتظار می‌رود که دلار در محدوده مشخصی باقی بماند؛ زیرا در این صورت سیستم مالی به آرامی از آسیب ناشی از کمبود شدید دلار بهبود می‌یابد. این بهبود را می‌توان در نمودارهای ارزی بسیاری مانند دلار هنگ‌کنگ، ین ژاپن و یورو نیز مشاهده کرد.

تاثیر فدرال رزرو بر بیت کوین
بازدهی خزانه‌داری ایالات متحده برای ۱۰ سال، ۵ سال و ۲ سال با محدوده هدف وجوه فدرال رزرو.

در نمودار بالا نیز مشاهده می‌شود که برای اولین بار در این چرخه، بازدهی ۵ و ۱۰ ساله خزانه‌داری وارد محدوده هدف وجوه فدرال رزرو (Fed Funds) شده است. علاوه بر این، بازدهی ۱۰ ساله به محدوده زیر نرخ قرارداد بازخرید معکوس (RRP) در ۳٫۸ درصد و حد پایین وجوه فدرال رزرو در ۳٫۷۵ درصد کاهش یافته است.

این می‌تواند به معنای یک تغییر عمده در سیاست پولی فدرال رزرو در آینده باشد و فدرال رزرو ممکن است مجبور به تغییر سیاست‌های خود (pivot) شود.

آزمایش دلار دیجیتال فدرال رزرو

کارشناسان بسیاری از شنیدن خبر برنامه فدرال رزرو (FED) با بانک‌ها برای آزمایش ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) دلاری جدید شگفت‌زده شده‌اند؛ چراکه انتظار نمی‌رفت فدرال رزرو استفاده از CBDCها را تأیید کند، بلکه پیش‌بینی می‌شد استیبل کوین‌های با پشتوانه دلار را قانونی اعلام نماید و آنها را به سیستم فدرال رزرو وارد کند.

پروژه اثبات مفهومی (PoC) جدید، نسخه‌ای از شبکه بدهی تنظیم‌شده را آزمایش خواهد کرد که منحصراً با دلار آمریکا عمل می‌کند. در این شبکه، بانک‌‌های تجاری پول دیجیتال شبیه‌سازی‌شده یا «توکن‌ها» _که نشان‌دهنده سپرده‌های مشتریان خودشان است_ را منتشر کرده و از طریق ذخایر شبیه‌سازی‌شده بانک مرکزی در یک دفترکل توزیع‌شده مشترک، تسویه می‌کنند.

خلاصه مطلب

در این مقاله به بررسی آخرین اعداد شاخص CPI در ایالات متحده و تاثیر فدرال رزرو بر قیمت بیت کوین پرداختیم. همان‌طور که گفته شد، داده‌های مربوط به CPI ماه اکتبر، کمتر از رقم پیش‌بینی‌شده توسط فعالان صنعت بود و همین موضوع باعث شد که ارزش بازار سهام به شدت افزایش یابد. با توجه به همبستگی بالایی که پیش‌تر میان بازارهای سهام و ارزهای دیجیتال وجود داشت، انتظار می‌رفت که بیت کوین نیز به این داده‌ها واکنش مثبتی نشان دهد. با این حال، با توجه به بحران اخیر پیش‌آمده برای صرافی رمزارزی FTX، همبستگی بیت کوین با آلت کوین‌ها بر همبستگی بیت کوین با بازار سهام غلبه کرده و به نظر می‌رسد که قیمت بیت کوین فارغ از تاثیر فدرال رزرو راه خودش را می‌رود.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments